Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har nu under ett längre tag försökt hitta de gyllene inställningarna för utexportering med mitt cs4. Så vitt jag förstått så är h264 samt mpeg2 dom man ska köra på om man ska utexportera något som ska visas på datorer (internet typ vimeo / youtube och dylikt). Sitter själv på windows 7.

Problemet är att hur jag än vrider och vänder på inställningarna får jag ett brus i bilden, samt att bilden blir lite blekare och svagare i färgerna. Min HMC kan producera med min 35 adapter fantastiskt fina bilder, så att cs4 inte kan leverera en slutprodukt på rätt sätt känns lite dumt.

Så frågan är ju då, vad gör jag för fel? Är det så att jag gör rätt, men när jag skalar upp bilden på min 24 tums skärm så blir det naturligt mer brus samt kassare bild?

Jag väljer h264 med hdtv 720p 25 fps som preset, därefter höjer jag bitraten. Samma sak gäller mpeg2 . Ser personligen ingen skillnad vid utexporterat material mellan dom två.

Vissa säger att man ska utexportera i Quicktime format, men där har jag bara SD format att välja mellan, så det fungerar inte heller som det tydligen ska göra enligt många instruktionsklipp på internet..?

Postad

h264 är ett modernare codec som är anpassat för t.ex. webb och icke CRT-skärmar. Det har en helt annan teknik.

Och med rätt inställning så gör inte youtube/vimeo om materialet utan producerar endast versioner med lägre komprimering för de som kanske inte kör HD. Enkelt uttryckt.

Sök på "optimal youtube export settings" på google.

/KN

Postad
Hej!

Har nu under ett längre tag försökt hitta de gyllene inställningarna för utexportering med mitt cs4. Så vitt jag förstått så är h264 samt mpeg2 dom man ska köra på om man ska utexportera något som ska visas på datorer (internet typ vimeo / youtube och dylikt). Sitter själv på windows 7.

Problemet är att hur jag än vrider och vänder på inställningarna får jag ett brus i bilden, samt att bilden blir lite blekare och svagare i färgerna. Min HMC kan producera med min 35 adapter fantastiskt fina bilder, så att cs4 inte kan leverera en slutprodukt på rätt sätt känns lite dumt.

Så frågan är ju då, vad gör jag för fel? Är det så att jag gör rätt, men när jag skalar upp bilden på min 24 tums skärm så blir det naturligt mer brus samt kassare bild?

Jag väljer h264 med hdtv 720p 25 fps som preset, därefter höjer jag bitraten. Samma sak gäller mpeg2 . Ser personligen ingen skillnad vid utexporterat material mellan dom två.

Vissa säger att man ska utexportera i Quicktime format, men där har jag bara SD format att välja mellan, så det fungerar inte heller som det tydligen ska göra enligt många instruktionsklipp på internet..?

Jag utgår från att du pratar om Premiere nu. "CS4" är en rad olika program

...Iaf jag hade liknande bekymmer med Premiere CS4. Färgerna/kontrasten var "dålig/sämre" än när man exporterade från Media Encodern. Det löste sig sen i CS5, men det hjälper iofs inte dig nu.

Kör man ut i WMV blir det mycket bättre, men då får du ju en helt annan codec. Men kanske det är en väg. Kör ut som WMV i så hög kvalité din dator orkar, och sen använd ett annat program för att göra den till h264. MPEG-streamclip kanske.

Du tvingas då få en generation till av komprimering, men kanske det inte märks.

Har du AfterEffects kanske du köra DynamicLink och exportera därifrån.

Fast ska du bara ha till YouTube så kan du exportera till WMV, YouTube har stöd för det iaf.

Postad

Ja precis, glömde skriva in det, Premiere.. Tack för ditt utförliga svar!

Så vad är det som är bättre med cs5, är det uppdaterade codecs med bättre exporteringskvalite?

Så i CS5 kan jag utexportera i h264 utan att få drastiska kvalitetsfall?

Postad

Problemen i CS4 berodde till stor del på färgprofil-problem. Dessa är uppdaterade och förbättrade i CS5 - plus en hel del andra förbättringar i exportdelen. (Notera att CS5 kräver ett 64-bitars operativsystem).

//Max

Postad

H.264 ger också betydligt mindre filer (som därmed kräver högre prestanda på processor etc.), och därmed tar längre tid att komprimera.

Men att få nästan hälften så stora filer är alltid trevligt.

Postad

Testade Premiere CS5 igår. Otrolig skillnad i hur mycket lättare AVCHD material är att redigera för datorn gämfört med CS4!

Dock ser vi ut att ha lite problem med h264 exporteringen. Vi exporterar ut det i HDTV 720p 25 fps. Dock så vill youtube och vimeo bara spela upp i max 480, ingen HD. Så fort vi exporterar i Mpeg2, finns HD som tillval för bilden.

Vad beror detta på nu då? Fungerar ju alla gånger med CS4, har CS5 något nytt vi missat? Klippet är cirka 3 minuter, och tar 230 mb, så det är inte SD material...

Postad

Om du får ut en HD-fil med minst 720p25 ACC-ljud motsv. (kommer inte ihåg exakta inställningarna) och en bitrate på kring ca 2mbit, gärna högre (jag kör 6mbit), så bör (ska) det fungera.

Har du väntat ett tag på att HD-filen ska bli färdig? Det tar ju ett tag (ibland) för YouTube att göra just HD-varianten. SD dyker upp först, men sen kan det ta ett tag innan HD-varianten är klar. Vet dock inte om väntetiderna varierar beroende på vilket format man skickar upp.

Postad

Har exporterat i AAC ljud. 10 mbt/s i target bitrate. Skall jag bocka i Match sequence settings?

Har väntat nu i över en dag, mpeg2 klippet blir hd på en gång, detta förblir 480... Störande..

Postad

Ja de tycker jag med, Max.

Jag redigerar AVCHD material intankat i .MTS format. Efter redigering, går jag på export och får upp en grå ruta i Premiere CS5 (till skillnad från CS4 där jag kom till ett separat program får exportering).

Jag väljer H264 HDTV 720p, ändrar till 16:9, 25 fps. Ökar mb/s till cirka 10 (då tar klippet cirka 240 mb). Väljer constant bitrate med, samt VBR pass 2. Utexporteringen tar cirka 35 minuter per gång. Mpeg2 fungerar alla ovanstående inställningar med och ut får jag HD på youtube. Men h264 förblir tydligen SD hos mig =S.

Fungerar som sagt i CS4.

Postad

Jag redigerar i Edius och undrar om alla redigeringsprogram har samma valmöjligheter att välja vilken typ av export man vill ha, det borde dom ha?

Jag väljer i Edius 5.5, "Print to file", sedan, MPEG2 DVD 8Mbit Pal CBR, filen sparar jag i någon mapp för att hämta till YouTube, detta fungerar tycker jag, då skall tilläggas, jag har inte HD, tyvärr, men kvaliten är skaplig tycker jag, vad tycker du? Kolla länken.

Jag har testat andra varianter som tagit hur lång tid som helst att ladda upp och där resultatet inte blivit bättre.

Jag vill nog lägga till, ju längre man håller på med video, desto mer kritisk blir man och letar mer och mer fel, sån är jag.

Så här blev ett av mina inlägg på YouTube, (reklam för Bohuslän, utan provision!)

Postad
Jag redigerar i Edius och undrar om alla redigeringsprogram har samma valmöjligheter att välja vilken typ av export man vill ha, det borde dom ha?

...

Mja mer eller mindre. Generellt kan man väl säga att ju mer konsumentinriktat programmet är ju mindre inställningar finns det. Det behöver inte bli sämre för det, utan det är bara att man har mindre kontroll över att fintrimma exakta värden till vad man vill ha.

I dedikerade transcoderprogram finns det ofta mycket mer att kunna kontrollera. Så det kan skilja sig allt från 3 knappar med färdiga mallar, till mer än 50 olika kontrollfunktioner där varje kontroll kan ha värden som varierar från 0 till flera tusen.

Postad

Jag tror mig ha hittat boven, men förstår inte varför programmet uppför sig som det gör.

Jag väljer h264, då blir upplösningen som den bör, 1280x720. Men då står den i NTSC läge. Skiftar jag till PAL så slår upplösningen om till 720x576!

Varför detta? Jag ska väll för tusan kunna få PAL i 1280x720p?

Det går att ändra tillbaka det men det skall ju inte behövas, eller är det något nytt i CS5?

Postad

Nej, det är samma med CS4. Och som sagt det är bara att ändra tillbaka. Problemet är att PAL och NTSC fortfarande är synonymt med SD. PAL är defakto 720x576. Men i vissa sammanhang menar man att det är 25p och inte NTSC's 29,97p

Så det är lite dumt bara. Det spelar heller ingen roll att du låter NTSC vara i klickat. Se bara till att ändra till 25p i framraten. PAL och NTSC knapparna är vad jag förstått endast en enkel funktion för att ändra upplösning och framreate i en knapptryckning. Alltså en slags "hjälp" för de som inte kan så mycket.

Så skit i att NTSC är ifyllt och koncentrera dig på pixlarna och frameraten

Postad

Tusan vad skönt att det var löst. Jag håller med dig Kimster, att dom inte tänker längre än så...

Man kan ju ändra mpbts/s. Jag crankar upp den till 10 (då tar filen genast mer MB). Om man vill behålla så hög kvalitet som möjligt ska väll denna höjas så mycket det går i förhållande till hur stor fil man vill ha, right?

Postad

Beror på, ska den ut på Youtube så kommer ändå dom att ta ner den till deras gräns. Enligt mig så vinner man inte så mycket i kvalité om man går över 6-7mbit/s.

Sen spelar innehållet roll också. Har man mycket action, detaljer och rörelser är det bra med att ha högre bitrate. Filen blir större ja, men så länge man är under 1GB så får man ta det.

Postad

Du kan också vinna på att ha 2-pass kodning och variabel bitrate och du har mycket blandat material (både snabba/rörliga bilder och ex stilla intervjuer). Men i fallet YouTube kodar väl dom i alla fall om materialet en gång så ju där vet jag inte om det spelar så stor roll.

Det är egentligen helt logiskt att den ändrar upplösningen till SD men det blir i alla fall helt ologiskt eftersom man då gör exakt det misstag som du gjorde (du är LÅNGT ifrån ensam).

Har framfört det och jag tror och hoppas på en stor förändring i nästa version.

/Max

• 3 veckor senare...
Postad

Kan passa på att fråga i befintliga tråden - När jag exporterar ut en bild ur hela klippet blir det fult squeezad till 4:3 trots att allt material är 16:9, vad råder bot på detta må tro?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...