Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag letar efter ett vidvinkel objektiv till min 550d. Har just nu kit objektivet bara, 18-55 och skulle gärna ha något mindre än 18mm. Hade tänkt lägga runt 3000kr men vill man ha ett ordentligt bra objketiv kanske man får betala mer?

Samyang 8mm f3.5 verkar vara ett bra köp för pengarna enligt recensioner jag läst (strax under 3000kr).

Någon som har andra tips eller använt detta objektiv?

Postad

vill du ha lägre brännvidd än 18mm kommer det nog bli distorsion.

jag har använt det samyang objektivet. det är en fisheye så det blir ju väldigt mycket distorsion med det. men det är kanske det du är ute efter?

Postad

Ser skarpt och bra ut :)

Ser att du har någon sorts axel rigg hur skakigt blir det (eftersom det inte finns IS) om du kör helt handhållet?

Postad

Håller jag bara kameran för hand och stänger av IS på kit objektivet till 550'n så närker jag knappt av det så de borde ju inte va några problem även om jag i stort sett aldrig skulle filma så, utan någon sort rigg alls.

Om man kollar här på något som tydligen ska vara samyangs egen promo för objektivet verkar filmaren verkligen inte ha stadiga händer. Det är små skakningar på många klipp, så det brukar se ut när man använder zoom 10x på 550'n.

Väldigt märkbart vid 40sec när han är påväg i från kameran.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...