Hagwall Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 kan någon hjälpa mig att reda ut detta. Vad är det för skillnad på de olika DVD typerna som heter + och - och allt möjligt? Vad är skillnaden? Är de mer eller mindre lämpliga för olika ändamål? 0 Quote
henrik sandén Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 Skillnaden är egentligen obefintlig. Två olika format, men är likvärdiga. DVD-R stöds av lite fler dvd-spelare. Så inget man egentligen behöver tänka på. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 12, 2004 Posted December 12, 2004 DVD+R kan dessutom ta lite mer meg, men skulle endå rekomendera - om du ska skicka vidare plattan då för många DVD-spelare inte tar + formatet! 0 Quote
Hagwall Posted December 12, 2004 Author Posted December 12, 2004 Tack för svaren! Nu tro jag att jag hänger med! 0 Quote
Knodel Posted January 11, 2005 Posted January 11, 2005 Så det är ingen större skillnad på -/+? 0 Quote
Christian van Caine Posted January 11, 2005 Posted January 11, 2005 Nej, bara lagringskapacitet & kompatiblitet, men jag rekomenderar att du väljer minus om du ska göra ett massupptryck med risk att folk inte kan läsa plattorna annars i sina stationära, har själv det problemet. 0 Quote
tomgrejs Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 om man ska en dvd som funkar i alla dvdspelare, måste den då vara pressad eller nått? finsn det ingen brännbar dvdskiva som passar i alla spelare, har hört talas om dvd-ram?? är det specialskivor eller nått? och är det någon som vet vad det kostar att pressa en dvdskiva?? 0 Quote
EzekielMartyr Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Det finns DVD+- skivor, som ska vara kompitabla med både + och minus spelare alltså. Men såvitt jag vet så ska + spelare kunna spela - skivor, men - spelare kan inte spela + skivor. Bränn på DVDR+- skivor så ska det funka. Och att pressa "en" skiva skulle nog bli tämligen onödigt och dyrt. Ska du pressa dvd skivor så får du väl ta kanske 500st, och då går det väl på några tusen, beror på vem du anlitar. :) 0 Quote
Mickels Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Ja det är skillnad på formaten. -R går endast bränna en gång. +R kan man bränna flera gånger om man vill, alltså fortsätta bränna tills skivan är full. Enligt ett test som ljud och bild har gjort verkar det som om -R klarar sig bättre om man felplaserar dom. 0 Quote
Christian van Caine Posted March 2, 2005 Posted March 2, 2005 Känns som du blandar ihop DVD-R med DVD-RW. Att pressa en skiva är dyrt som fan, & en omständig process. Å andra sidan så kan dom teoretisk sätt hålla förevigt om du förvarar dom mörkt, svarl & vacuumförpackade :-) När jag mastrat CD-skivor så vill jag minnas glasmastern låg på en umgefär 4500-5000 spänn, alltså inget man gör för en enkel kopia. Vad DVD-glasmastrar ligger på minns jag inte redigt, men jag minns att det var mycket mer än så :-) Om sen plattan är dubbelsidig, även om den har duallayer vill jag bestämt minnas, så måste du göra en glas per sida &/eller layer. Det skulle betyda fyra gånger minst 4500 spänn. Med andra ord minst 18000 för en batch DVD-18-plattor. Är dock inte helt säker på det där med layers, men oavsett vilket så är det inte billigt. 0 Quote
swempa Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 jag skulle bränna en DVD-skiva som jag ville spela i min DVD spelare Men jag såg på skivorna att det stod: "DVD-R for data" Är det fel DVD skivor jag köpt? för DVD spelaren säger att det går inte att läsa disc.. 0 Quote
EzekielMartyr Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Det är helt fel. Data bränner du ju som datafiler för att kunna läsa det i en dator. Ska du bränna för att titta på i DVD-spelare så måste du bränna som video, så att den kodar om filerna så att det kan spelas upp av en DVD spelare. 0 Quote
Ior Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 [citat=swempa]jag skulle bränna en DVD-skiva som jag ville spela i min DVD spelare Men jag såg på skivorna att det stod: "DVD-R for data" Är det fel DVD skivor jag köpt? för DVD spelaren säger att det går inte att läsa disc..[/citat] Så ska du välja i Nero: http://img203.exs.cx/img203/7139/dvd3cw.th.jpg 0 Quote
swempa Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Jag har bränt skivan nu!!! Men när jag satte in den i min DVD spelare, så märkte jag att inte menyn gick...eller det gick inte att navigera i den... jag har nog inte aktiverat det...hur gör man det? 0 Quote
Ior Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 [citat=swempa]Jag har bränt skivan nu!!! Men när jag satte in den i min DVD spelare, så märkte jag att inte menyn gick...eller det gick inte att navigera i den... jag har nog inte aktiverat det...hur gör man det?[/citat] Hur gjorde du menyn? Alla skapade knappar ska automatiskt gå att navigera mellan, man behöver inte aktivera något. 0 Quote
swempa Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Menyn gjorde jag genom att lägga in bilder och undermenyer och la in länkar till sidorna... när jag kollar "Preview" så när jag klickar på pilarna så kommer jag till önskad sida... men så är det inte alls på DVD-spelaren...det är heldött. ändå kan jag se den filmen i DVD-spelaren men inte navigera i menyn! 0 Quote
Ior Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 [citat=swempa]Menyn gjorde jag genom att lägga in bilder och undermenyer och la in länkar till sidorna... när jag kollar "Preview" så när jag klickar på pilarna så kommer jag till önskad sida... men så är det inte alls på DVD-spelaren...det är heldött. ändå kan jag se den filmen i DVD-spelaren men inte navigera i menyn![/citat] Hm, den stationära DVD verkar inte klara av menyn då, av någon anledning. Om du spelar upp skivan du brände i datorn, kan du då navigera i menyn? 0 Quote
Fredrik Blom Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Jag har inte lyckats göra en DVD med meny i Nero som funkat på min (och några andras) stationära DVD-spelare. Om jag däremot gjort ISO-filer med t.ex. DVD Workshop och sedan bränt dessa med Nero har det inte varit några problem... /Rico 0 Quote
swempa Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Nu funkar min DVD meny!! TACK TILL: Ior! Du har hjälpt mig otroligt mycket!!!! 0 Quote
Christian van Caine Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Enda skilnaden mellan DVD-r & DVD-r For Data är mig veteligen att data kräver MYCKET högre säkerhet. Det betyder att det funkar absolut lika bra med film & musik, men om man ska bränna ner program eller säkerhetskopior så är dom här skivorna bra nog för det. Om man ser till antal minuter inspelat material på en DVD- eller CD-skiva jämfört med rena datafiler på samma skiva så märker man att det går in bra mycket mer film/musik än vad det gör data i rena megabyte, det är för att Media-läget är av typ 2, vilket har mycket mindre felkorr men mer lagringsutrymme. Spelar inte så stor roll i film/musik undantaget att det kan glitcha lite som (oftast) bara är irriterande. Eller en helt kvaddad platta, om skadan är för stor :-) Data däremot, fattas det några få trasiga bitar som verkligen är fel, även om plattan är topp i övrigt, så kan ett helt program vara åt skogen även om det bara är några få bits. 0 Quote
Ior Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 [citat=swempa]Nu funkar min DVD meny!! TACK TILL: Ior! Du har hjälpt mig otroligt mycket!!!![/citat] Det var så lite så... Skoj att du fick ordning på DVD:n till slut! :) 0 Quote
swempa Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 [citat=Ior][citat=swempa]Nu funkar min DVD meny!! TACK TILL: Ior! Du har hjälpt mig otroligt mycket!!!![/citat] Det var så lite så... Skoj att du fick ordning på DVD:n till slut! :)[/citat] Vart kan jag göra DVD omslagen? XPcover var inget bra program... 0 Quote
Ior Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 [citat=swempa]Vart kan jag göra DVD omslagen? XPcover var inget bra program...[/citat] Om du ska designa dem från grunden rekommenderas ett bildbehandlinggsprogram som Paint Shop Pro, Photoshop eller liknande. MS Publisher kan även vara bra att ha. 0 Quote
Recommended Posts