Jump to content

Videoredigeringsdator 50.000-60.000

Kimster

Recommended Posts

Då önskar jag lite samma fråga som den andra tråden. Dock höjer jag priset något då jag har lite mer krav på prestandan.

Maskinen ska snurra Win7 64bit och oklanderligt rulla med CS4 Master och Avid Media Composer.

Videoformaten är i huvudsak P2 och AVCHD

(Scarlets format finns i baktankarna)

Och jag är intresserad av CUDA-rendering

Tankar att snurra kring

Köpa Färdigt?

Bygga eget? (undviker helst)

Certifierat?

Vänta tills Nvidia släppt sina nya grafikkretsar?

Du bör nog bygga eget - men kan ju låta en lokal datorbutik köpa in och bygga ihop den åt dig.

Dvs egentligen skräddarsydd efter dina önskemål.

Personligen skulle det nog bli (priser exkl moms):

(Hittade inga moderkort som stödjer dubbla Core i7)

- Dubbla processorer INTEL XEON W3565 QUAD CORE 3.2GHZ 8MB S-1366 , 2 x 4595 kr/st

- Moderkort TYAN S7025AGM2NR 5520 S-1366 SSI EEB, ca 4700 kr

(stödjer 64 GB ram)

- Minne 4 GB kretsar, 8 st x 1500 kr (32 gb) = 12000 kr

- SSD diskar, Intel X25 160GB, 2 st x 3500 kr = 7000 kr

- Övriga diskar, 2000 kr

- Kylning, låda, nätdel, dvd-brännare mm = 3000 kr

Nu är vi uppe i 38000 + moms = 47 000 kr

Vill man "snåla" lite så kan man gå minska kostnaderna för processorerna med säg 4000 kr och halvera minnet till 16 gb. Då har man 10 000 kr till att "leka" med (plus moms).

För att komma till max 60 000 kr så finns nu över 13 000 kr eller 23 000 kr för grafikkort.

I nuläget räcker det till:

PNY QUADRO FX 3800 1GB GDDR3 DVI/DP PCI-E (9000 kr+moms)

PNY QUADRO FX 4800 1.5GB GDDR3 PCI-E (16 800 kr+moms)

Självfallet kan det vara ett bra tips att köpa datorn först med ett billigare grafikkort och sedan köpa ett nytt när de nya kretsarna släpps.

Lycka till!

nVidias Fermi-kretsar är försenade - oklart hur länge. Jag väntar fortfarande på ett 3800-kort så man kan testa hur mycket det skiljer mellan 3800/4800.

Skulle nog också gå Z800 eftersom man får 3 års på platsen garanti. Jag får troligen över en sån från USA snart (snabbast möjliga med 24GB ram), och du är välkommen över att testa den då. Jag har dock tyvärr bara den äldre versionen av MC Soft...

//Max

mm mhm mm ok.

Ja, hade det vart min "personliga" dator hade det vart intressant med eget bygge. Men nu ska andra dela på den, och garanti låter trevligt när vi pratar denna mängd pengar.

Har funderat på HP'n men även Dells precision serie. Blir lite dyrare där men.... mmm vill inte ha problem med burkarna. Det måste vara rock solid.

Tänk bara på att Avid Media Composer är väldigt känslig när det gäller hårdvaran. Det rullar inte på vilken PC som helst. Vill man ha support så gäller det att ha en certifierad maskin.

En lista över certifierade maskiner till MediaComposer 3.0 finns här: http://www.avid.com/resources/qualified/qualified_pc_workstations.pdf

Ett mycket bra ställe att hitta info om MediaComposer finns här: http://community.avid.com/forums/49.aspx

• 6 months later...