Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ett gammalt kortmanus (11sid) jag skrev för 8-9 års sen. Har bara fört över till pdf, det kanske är i behov av lite omskrivning här o där.

Bygger på en sägen min fantasifulla farfar brukade skrämma slag på mig med när jag var liten. Detta är dock lite mer utvecklat.

Kortfattat så handlar det om Stefan och hans familj som är och firar jul hos Stefans mamma. Stefan försöker hålla kvar vid vissa jul traditioner så han går på julottan men hammnar nånstans där ingen levande själ hör hemma.

Är ingen Allan Poe på spök/skräck berättelser men det kanske kan ge lite spänning i vintermörkret.

Jag skulle iallfall vilja se det på film.

Carl76

en sägen från förr rev.100120.pdf

Postad

Mycket bra, skulle också vilja se detta på film, har bara en liten negativ sak att säga och det är svordomen när han öppnar julklappen, många sympatier kan gå förlorade över att han svär på julafton vid julklappsöppnandet.

Mannen som hjälper honom i kyrkan borde väl vara han avlidna pappa, men jag vet inte om det är det du försöker få fram när han säger " jag såg honom, jag såg han" ????

Kalla kårar gick utefter ryggraden när jag läste och det säger väl allt

Postad

Du har helt rätt!..Lite omskrivning som sagt.

Japp, du förstod det rätt med pappan. Framgår inte så tydligt men frågan är om det behövs? Kanske blir mer att man undermedvetet tänker så när man läser det och om det sen skulle visas med bilder kanske man sätter ihop det utan att t.ex behöva använda foto associering..

Kalla kårar är ett bra tecken :-) Helt klart syftet..

Finns mycket i vår folktro som skulle göra sig bra på film.

Tack för att du läste och kul att du gilla det.

Carl76

Postad

Tyckte det var väldigt spännande läsning det här. Och skulle gärna se det som film. Mannen som hjälpte han var det hans pappa eller? Om det var det så kan man ju ha typ att man får se en bild i huset på han så man förstår att det är han.

Postad

Varför jag menar att det är viktigt att på något sätt få fram mera tydligt att det är hans döda far är: I en kyrka full av döda "onda" människor som vill riva han själ i bitar är det "turligt" nog en som bara vill han väl! framgick det tydligare så skulle man svälja det direkt och sympatisera med att fadern kämpar emot dom "instinkter alla andra har emot dom levande av kärlek till sin son.

Kanske kan han säga sin sons namn: Stefan, du ska inte.... eller smyga in ett foto av pappan i huset.

Hoppas att detta blir filmat av någon som kan sina saker :-)

Postad

Jag tyckte den var riktigt bra. Skulle också vilja se den som film. Håller med bondlurken, att i bakgrunden ha ett porträtt på pappan, för den observanta tittaren.

Om jag ska hitta något negativt. så ack så litet. Varför frågar inte Stefan sin fru, om hon ska med?

Mvh Only me

Postad

Tackar för intresset över det här och att ni uppskattar det.

Ni har alla fullkomligt rätt i det ni påpekar, finns förmodligen mer saker som skulle kunna skrivas om till det bättre men så är det ju att skriva. Man blir aldrig riktigt klar.

Har ändrat/lagt till vissa scener ang. det ni kommenterat!

Carl76

Postad

Jag skulle iallfall vilja se det på film.

Jag vet inte om du filmar själv eller om det var en liten smyguppmaning till filmare att visa intresse?

Hur som helst så skulle det vara intressant att veta hur stort intresse ett sånt här pass bra manus väcker hos voodooiter eller andra som kan och vill göra film.

Postad

Bra. Mycket bra! Cool idé och bra historia - jag är djupt importerad :)

Jag placerar ditt verk i mappen "Andras manus att ha i åtanke".

Av två skäl skulle jag må bra av att höra en voice over från Lina även under filmens inledning, som lägger ribban för filmen:

1. Jag tror det skulle öka filmens mystik en smula och, om allt utförs väl, fånga tittarens intresse mer än vad vanlig dialog gör.

2. Det skapar mer "jämnvikt" att låta början och slutet påminna om varandra. Titta bara på en av mina favoritfilmer, "Magnolia" - inledning: 6 minuter berättarröst, avtoning: 6 minuter berättarröst.

Slutsats: berättarröst i början och slutet = ASBRA!

Den enklaste lösningen vore väl att copy+paste:a Linas näst sista replik till första scenen.

--

Och en åsikt till!

Många av Elsas repliker under filmens klimax känns lite krystade. Ett spontant exempel är att det vore bättre att låta henne vara tyst och fokuserad istället för att säga "Finns ingen tid att förklara".

Så tycker jag!

Postad

Jag tycker att det framgår att det är hans pappa. Max ser bilden, sedan direkt till graven, vi fattar, eller? Tror inte på någon flashback eller så, finns inte plats för det i en kortfilm. de pratar ju även om begravningen så den döda pappa hänger ju lite i luften så... jag tycker i alla fall att det var väldigt tydligt.

Postad

bondlurken:

Haha.. Ingen uppmaning till filmare och nej, jag ska inte filma det här själv. Är inte insatt i regissörs bitarna så det skulle nog bli pannkaka! Men jag ska därimot iväg på en filmning i mitten av april och det ska bli jävligt kul att få uppleva..

siggefabiansson:

Inga fel i dina åsikter runt det här. Finns en mängd variabler som skulle funka, allt beror väll på vem som läser det. Du får ändra på det när du gör ditt "shoot script" :-)

Shelly:

Det var lite luddigt med pappa delen i första varianten jag la upp. Det var mer underförstått.

Du läste förmodligen en nyare revision där det framgår mer tydligt för läsaren.

Carl76

Postad

Är inte det här en ganska välkänd historia? Jag skrev själv en parodi på den till julnumret av vår gymnasieskoltidning någon gång för knappt femton år sedan.

/Jakob

Postad
Det var lite luddigt med pappa delen i första varianten jag la upp. Det var mer underförstått. Du läste förmodligen en nyare revision där det framgår mer tydligt för läsaren. Carl76

Jag läste version 100118 så inte den som ligger upp nu.

Postad
Var en innan den..Carl76
Oj, så du har haft tre varianter upp på fyra dagar, du är snabb du :) Kanske skriva att det är nu version 3 eller liknande så att man hinner med och kanske (via en spoiler om man så vill) vilka förändringar som gjorts så att man kan säga vilken man gillar bäst, tycker är tydligast och så vidare.
Postad

Väldigt välskrivet manus!:)

Det var bara en fråga som dök upp när jag läste det. Elsa säger ju att hon visste att han gick för tidigt, varför stoppar hon inte honom?

Ha det gött!

Postad
Väldigt välskrivet manus!:)

Det var bara en fråga som dök upp när jag läste det. Elsa säger ju att hon visste att han gick för tidigt, varför stoppar hon inte honom?

Ha det gött!

Tackar!

En tänkbar anledning kanske är att hon hör han när dörren stängs. Hon är 70 bast så det kanske tar henne en stund ur sängen? Kanke tar en stund innan hjärnan registrerar vad hon hörde? Framgår tidigare i manuset att kyrkan är nära huset. Han kansker inte hinner stoppa han innan det är försent! Finns ett antal olika saker man kan förklara det med..

Men min fråga till dig är: Är detta nödvändigt för berättelsen att ha med??

Carl76

Postad

Nja, det är ju inte så viktigt. Men hon verkar ju redan veta att det fanns en chans att han skulle möta dessa övernaturliga fenomen, eftersom hon själv verkar ha sett dem. Så varför förvarnar hon inte honom redan innan han säger att han ska gå dit?

Det var det som jag funderade över. Men det kanske är lite petigt, jag vet inte.

Annars en bra berättelse.

Ha det gött!

Postad

Jag reflekterade också över att hon så att säga släppte iväg honom trots att hon visste om riskerna(oförlåtligt av en mamma) det var väl kanske inte avgörande för historien i sig, men kanske en grej som folk hakar upp sig på. Som tex "Cliffhanger" när Sylvester Stallone sprang omkring med T-shirt halva filmen i minusgrader, förmodligen för att visa upp "mucklerna", det förstörde halva filmen för mig.

Hon kan tex i den här scenen säga : Du var för tidig. -- Jag förstod

det när jag hörde dig gå. (klockan i ert rum går 2 timmar för tidigt, Jag vet, Jag skulle ha ställt om den, men jag trodde aldrig....) eller kanske nått åt det hållet. Hon kanske bör förebrå sig själv för att inte ha varit tillräckligt framförseende för att få historien att gå ihop.

Postad

Uppskattar intresset och era synpunkter/åsikter.

Framgår inte om hon sett dem eller bara hört talas om dem.

Hon kanske inte vill tro att det är sant. Känns väll lite konstigt om hon skulle varna Stefan för att om han skulle vara tidig till kyrkan så kommer vålnader och tar han.

Det är absolut inga fel i era åsikter ang. detta och ni skulle förmodligen inte berättat det på samma sätt och det är tur det.

Detta är ett spekulativt manus. Självklart finns det alltid saker att ändra beroende på vem som läser. Vi har ju alla olika förutsättningar när vi börjar läsa..

Endel tycker det är bra andra dåligt. Vissa tycker att "det" är olkart andra inte. Den scenen bör skrivas om, andra tycker den är bra etc.etc. ni förstår nog.. Det kommer alltid finns nånting och så är det. Har nog aldrig läst ett enda manus som jag inte tyckt att "det där" skulle han/de skrivit om, det hade blivit bättre såhär istället.. Och jag har läst ganska så många..

Carl76

Postad
Framgår inte om hon sett dem eller bara hört talas om dem.[/quote

Men ändå så visste hon precis "botemedlet" mot denna ondska med kungsljus och gråbo, nålar i kors framför dörrar och hur allt detta skall blandas och utföras.

Jag menade inte att hon skulle varna Stefan innan, mera förebrå sig själv efter...

Men i princip blir det ju att om man lyssnar på alla så handlar historien till slut om en en skeppsbruten på norra Atlanten med ett faderskomplex.... :-)

Men du får väl köra så kallad "cherrypicking" där du tar ut vad du tycker är relevant för din story av den vad jag menar positiva kritik du fått, för det är ju du som till syvende och sist ska pitcha denna story till någon, och när filmen väl är gjord(som jag hoppas) så är det filmtittarnas kritik du får höra, och då går det inte att ändra på manus :-)

Men som jag sagt tidigare, mycket bra manus..

Postad

Jag instämmer, väldigt välgjort och intressant.

Fick en fundering, angående formatering så lägger den här, för du verkar vara van gällande min fråga.

Tänkte på radavstånden, har lärt mig att det ska vara dubbla, plus mer mellan scenerna, brukar du skriva så tätt? Och vad säger de som läser dina manus om det?

Vore ju skönt om man kunde komprimera, går ju åt så förbannat med papper.

Mvh Onlyme

Postad
Jag instämmer, väldigt välgjort och intressant.

Fick en fundering, angående formatering så lägger den här, för du verkar vara van gällande min fråga.

Tänkte på radavstånden, har lärt mig att det ska vara dubbla, plus mer mellan scenerna, brukar du skriva så tätt? Och vad säger de som läser dina manus om det?

Vore ju skönt om man kunde komprimera, går ju åt så förbannat med papper.

Mvh Onlyme

Skriver med standard inställningar i Final Draft el. Celtx. Då blir det dessa radavstånd. T.ex:

Scen - Enter - Handling - Enter - Karaktär - Enter - Dialog - Enter. Vid varje enterslag och vald funktion så flyttar markören ju sig automatiskt så jag antar det blir rätt.

Har under alla år inte aldrig hört en kommentar om detta så jag utgår från att det är rätt.

Hur gör du om du får större avstånd? Eller skriver du t.ex i word med mall?

Carl76

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...