STORM Movies Postad 13 januari 2010 Postad 13 januari 2010 En kortfilm som vi spelade in över en helg. Effektarbetet drog ut på tiden och vi jobbade med filmen trån och till i ett halvår... Själva storyn är väll inget direkt att hänga i granen men vi jobbade mycket med stämningen och den filmiska kännsan. Nu deltar filmen i tävlingen "Dragon Award New Talent" som hålls av Göteborgs film festival: http://www.dragonawardnewtalent.com/browse/movie/david-storm-nomad/ Finns även upplagd på You tube: http://www.youtube.com/user/STORM2550 Musiken är komponerad av Jonas Olofsson: http://www.myspace.com/jonasolofssonmusic 0 Citera
Octavianus Postad 13 januari 2010 Postad 13 januari 2010 helt klart jävligt snygg. Vore kul att veta vad ni hade för utrustning. Tyvärr fallerar den på manuset. Men om det var en träning i just att få en bra film look osv så var det nog en bra träning. Kombinera det där arbetet med en jävla bra manus, så har ni ett vinnande koncept. 0 Citera
Mega99 Postad 13 januari 2010 Postad 13 januari 2010 Ja, som sagt; Storyn var ju inte så mycket att heja för - Och grejen med att ha snyggt foto, ljud och allt vad det var ni nu har här är ju att man blir mer avslappnad och kan fokusera på storyn. Men ni är ursäktade! :D Känslan i filmen var ju omväxlande härligt att se på. Ni vet nog att mycket är bra med filmen, så jag ska bara säga Skitbra gjort, och sen komma till det jag tycker kunde gjorts bättre. - Musiken. Härlig och passande som den är så gick den ändå inte hand i hand med fotot. Det fanns toppar som inte alls gick ihop med klippningen, och ibland lät det när man nog skulle föredragit tystnad. Skulle musiken vara specialkomponerad för filmen får ni nog skylla lite på kompositören, annars finns det inte mycket att göra åt det - Det är ju svårt för en regissör att ge upp sin egna vision för att anpassa filmen efter musiken, men tänk på var det passar med musik, och var det passar bättre med tystnad. - Smådetaljer. Huvudkaraktärern torkar bort osynligt svett från pannan; kanske skvätta lite vatten på ansiktet? Detta var bara något som drog mig ur storyn - Han sliter och sliter men inte en droppe svett. Sen minns jag inget mer att kritisera! Gick nästan frame-by-frame vid vattenhinkscenen för att försöka få en glimt av kameran, men nej då - Den var så fint fixad :D Sen var det dock klonade zombie-actors vid skogsscenen om jag inte misstar mig (Älskar när en film har så lite att kritisera att man faktiskt orkar kolla efter småsakerna =D) Här dök något upp i huvudet - Lite over the top underexponerat vid en del scener ; Sånt sticker ju ut ganska klart ihop med det övriga. Snyggt gjort iallafall =) Som föregående postare sagt; Ordentligt manus så har ni ett vinnande koncept. 0 Citera
Octavianus Postad 13 januari 2010 Postad 13 januari 2010 Ja, som sagt; Storyn var ju inte så mycket att heja för - Och grejen med att ha snyggt foto, ljud och allt vad det var ni nu har här är ju att man blir mer avslappnad och kan fokusera på storyn. Men ni är ursäktade! :D Känslan i filmen var ju omväxlande härligt att se på. Ni vet nog att mycket är bra med filmen, så jag ska bara säga Skitbra gjort, och sen komma till det jag tycker kunde gjorts bättre. - Musiken. Härlig och passande som den är så gick den ändå inte hand i hand med fotot. Det fanns toppar som inte alls gick ihop med klippningen, och ibland lät det när man nog skulle föredragit tystnad. Skulle musiken vara specialkomponerad för filmen får ni nog skylla lite på kompositören, annars finns det inte mycket att göra åt det - Det är ju svårt för en regissör att ge upp sin egna vision för att anpassa filmen efter musiken, men tänk på var det passar med musik, och var det passar bättre med tystnad. - Smådetaljer. Huvudkaraktärern torkar bort osynligt svett från pannan; kanske skvätta lite vatten på ansiktet? Detta var bara något som drog mig ur storyn - Han sliter och sliter men inte en droppe svett. Sen minns jag inget mer att kritisera! Gick nästan frame-by-frame vid vattenhinkscenen för att försöka få en glimt av kameran, men nej då - Den var så fint fixad :D Sen var det dock klonade zombie-actors vid skogsscenen om jag inte misstar mig (Älskar när en film har så lite att kritisera att man faktiskt orkar kolla efter småsakerna =D) Här dök något upp i huvudet - Lite over the top underexponerat vid en del scener ; Sånt sticker ju ut ganska klart ihop med det övriga. Snyggt gjort iallafall =) Som föregående postare sagt; Ordentligt manus så har ni ett vinnande koncept. Tänkte faktiskt på det där med svetten i pannan också. Såg den två gånger faktiskt, då den va så snygg. Jag tänkte dock inte på det där med musiken. Men tittar man på filmen och tänker på det kanske det blir fel, men jag tror inte en vanlig tittare skulle tänka på det. 0 Citera
Mega99 Postad 13 januari 2010 Postad 13 januari 2010 Tänkte faktiskt på det där med svetten i pannan också. Såg den två gånger faktiskt, då den va så snygg. Jag tänkte dock inte på det där med musiken. Men tittar man på filmen och tänker på det kanske det blir fel, men jag tror inte en vanlig tittare skulle tänka på det. Nej, en vanlig tittare skulle ju märka det i brist på inlevelse eller bara som ett mystiskt störningsmoment. Nu var det inte precis så illa, men det är ju något att tänka på. 0 Citera
stängerniredan Postad 14 januari 2010 Postad 14 januari 2010 Jag tycker inte hans bil passar in överhuvudtaget med han som karaktär. Borde ha varit en pick up eller en gammal amazon eller liknande. ingen -09 värsting audi:) Burken med böner hade blivit mycket bättre om man sluppit se att det stod euroshopper över hela bruken. Hade ju vart så enkelt att bara riva av etiketten å köra den helsilvrig. sen tycker jag att koftan (som ser ut som en kavaj) inte heller va ett bra klädval, hade hellre sett en flanellskjorta eller dylikt. Å solbrillorna borde också ha skippats, känns lite töntigt. Storyn var näst intill obefintlig, ärligt talat så fattade jag inte att det var vampyrer tills jag såg eftertexterna. Annars så fotot helt okej och verkar varit en del nedlagd tid på. (såg jag en mini vertigozoom på kaffekannan?) 0 Citera
Mega99 Postad 14 januari 2010 Postad 14 januari 2010 solbrillorna borde också ha skippats, känns lite töntigt.) Där håller jag med. Storyn var näst intill obefintlig, ärligt talat så fattade jag inte att det var vampyrer tills jag såg eftertexterna. Var det vampyrer? :O Jag tycker inte hans bil passar in överhuvudtaget med han som karaktär. Borde ha varit en pick up eller en gammal amazon eller liknande. ingen -09 värsting audi:) Burken med böner hade blivit mycket bättre om man sluppit se att det stod euroshopper över hela bruken. Hade ju vart så enkelt att bara riva av etiketten å köra den helsilvrig. Bra poänger, fast utspelar den sig i nutid är det ju inte helt otänkbart att han skulle ha en bil av nyare modell - håller dock med om att en pickup ellerl iknande skulle passat bättre. 0 Citera
STORM Movies Postad 14 januari 2010 Författare Postad 14 januari 2010 Tack för kritiken. Vi spelade in filmen enbart för att öva oss på filmteknik, vinklar, dolly mm. Det fanns i princip inget manus mer än ett enkelt bildmanus. Därför finns det självklart en massa fel och saker som kunde gjorts bättre. Vi ville t.ex. egentligen haft en annan bil, men man får ta det man har tillgång till... Och nu i efterhand kunde man skippat smygreklamen med Euroshopper också. Där har vi även ett scriptafel, om man kollar efter burken i filmen... Gick nästan frame-by-frame vid vattenhinkscenen för att försöka få en glimt av kameran, men nej då - Den var så fint fixad :D Ingen idé att leta efter kameran i det klippet, den var nämligen aldrig där... Sen var det dock klonade zombie-actors vid skogsscenen om jag inte misstar mig (Älskar när en film har så lite att kritisera att man faktiskt orkar kolla efter småsakerna =D) Sant, nödlösning när man bara har 3 skådisar på plats och vill att det skall komma massa. Dock lite synd att två "likadana" råkade springa precis jämte varandra i mitten... Men vi hade inte så mycket tid till sådant. Dessutom började det bli mörkt, småregna och så kom det miljarder mygg... 0 Citera
Mega99 Postad 14 januari 2010 Postad 14 januari 2010 Ingen idé att leta efter kameran i det klippet, den var nämligen aldrig där... Nej jag förstod ju det :D Fint fixat som sagt. 0 Citera
NoStress Postad 26 januari 2010 Postad 26 januari 2010 Vore kul att veta vad ni hade för utrustning. Kameran vi använde är en Canon XHA1. Allt ljus är naturligt, vi använde reflektorskärm för att lätta upp ibland bara. Åkningarna är gjorda på en hemmagjord dolly, som för övrigt var trasig och saknade hjul... 0 Citera
BrandonWalsh Postad 26 januari 2010 Postad 26 januari 2010 Jag tyckte den var snyggt filmad och hade många positiva saker going for it. Jag håller med om en del av den övriga kritiken om solbrillor och euroshopperbönor. Det som störde mig mest dock var alla dessa credits med samma fyra personer i alla dessa olika jobb. Det hade varit snyggare och bättre med "A film by .... " och sedan bara lista de övriga personerna som hade gjort något annat, nu ser det lite B ut. Men filmen i sig var snygg, good job! :) 0 Citera
ronnylov Postad 26 januari 2010 Postad 26 januari 2010 Fattar inte riktigt varför han sköt på liken men det kanske var silverkulor genom hjärtat (sådant som krävs för att riktigt ta död på vampyrer), men om han hade kört en träpåle genom hjärtat på liken kanske det hade varit tydligare att det var vampyrer. Misstag i alla fall att skjuta liket i bilen på skogsvägen för smällen lockade ju till sig vampyrhorden... Eller var det kanske meningen att locka fram dem, han var ju förberedd med vapen för att kunna döda dem? Bra film tycker jag. Särskilt början av filmen som skapar en stämmning att något kommer att hända... 0 Citera
NoStress Postad 26 januari 2010 Postad 26 januari 2010 Fattar inte riktigt varför han sköt på liken men det kanske var silverkulor genom hjärtat (sådant som krävs för att riktigt ta död på vampyrer), men om han hade kört en träpåle genom hjärtat på liken kanske det hade varit tydligare att det var vampyrer. Misstag i alla fall att skjuta liket i bilen på skogsvägen för smällen lockade ju till sig vampyrhorden... Eller var det kanske meningen att locka fram dem, han var ju förberedd med vapen för att kunna döda dem? Tanken är att det inte skulle vara några traditionella vampyrer. Man skulle lika gärna kunna kalla dem för zombies eller vad som helst. Kanske är lite missledande att vi kallar dem för vampyrer men det var vad vi gjorde under hela tiden vi jobbade med filmen. Ja, att skjuta liket i bilen var ett misstag som karaktären begick... 0 Citera
NoStress Postad 27 januari 2010 Postad 27 januari 2010 Tack för alla snälla ord förresten! det är kul att höra att fotot uppskattas :) En stor eloge skall gå till Olof som färgkorrigerat kalaset. 0 Citera
High1ander Postad 27 januari 2010 Postad 27 januari 2010 Överlag mycket bra film. Tycker dock fotot och CC är stundtals ojämn. Att det går för abrubt mellan underexponeringar till korrekt exponerat och att det inte känns som det ibland inte finns någon orsak att vara underexponerat. Sen störde jag mig på den "kritvita" bilen, som inte alls passade in, men kan förstå om ni inte har 20st bilar att välja på. 0 Citera
NoStress Postad 27 januari 2010 Postad 27 januari 2010 det går för abrubt mellan underexponeringar till korrekt exponerat och att det inte känns som det ibland inte finns någon orsak att vara underexponerat. Tack för din input! På vissa ställen i stugan så ville jag nog inte fräta ut fönstrena för mycket och därav blev det inomhus underexponerat. Som sagt hade vi inga lampor eller nått, men hade det vart bättre att bara höja ljusinsläppet i ett sånt läge tycker du? 0 Citera
Fürni Postad 24 februari 2010 Postad 24 februari 2010 Sen var det dock klonade zombie-actors vid skogsscenen om jag inte misstar mig (Älskar när en film har så lite att kritisera att man faktiskt orkar kolla efter småsakerna =D) Det var inget jag lade märke till. Däremot så lade jag märke till att en av zombierna var fåfäng nog att rätta till sin huva när han sprang genom skogen. :) Men allt som allt är jag imponerad! 0 Citera
Norbert Postad 24 februari 2010 Postad 24 februari 2010 Toksnyggt! Inget fel på det filmiska och stämningen. Det enda jag skulle vilja rikta kritik mot som inte har tagits upp än är hur ni visar handen på växelspaken upprepade gånger när han växlar under bilfärden. Det är filmat som om själva växlingen har en stor betydelse i den delen av filmen, som en plantering nästan. Jag väntade mig att något skulle hända med växelspaken. Klipp bort dem så blir det guld. :) 0 Citera
misca Postad 1 mars 2010 Postad 1 mars 2010 Tyckte den var bra gjord om vi tittar på vad syftet var till för. Bönburken reagerade jag också på den första millisekunden, men sedan tyckte jag den var riktigt snygg, även om jag störde mig lite på den, men ändå inte! Vad jag störde mig på var de ryckiga "progressiva" scan bilderna (syns bäst i bilen, kameran mot träden) som fick mig att tro att filmen var gjord med en liten crap "full HD" siba-kamera, och förvånades när du sa att den var gjord med en HXA1 1080i. Annars snyggt! Vad använde ni för redigeringsprogram och effekter? 0 Citera
Kilo Postad 5 mars 2010 Postad 5 mars 2010 Gillar iden riktigt mycket, en sån film mitt crew kunde gjort helt klart. Det var överlag bra, ljudet var riktigt bra! Var fick ni pistolljudet och musselflasharna ifrån? Kritik: det händer alldeles för lite för en så lång film. Är det ingen dialog alls som nu måste det hända mycket grejer så man sugs med i storyn ändå. Kolla in The Woods http://www.vimeo.com/8049459 av oss den är lite samma stuk som er rulle. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.