Gå till innehåll

Laptop endast för manusarbete?


auteur

Recommended Posts

Att sitta framför en stationär dator och "skapa" kan vara väldigt utmattande. Jag behöver en "arbetsplats" i form av en bärbar dator, dock inte för internetanvändning utan endast för manusarbete. Jag har inga pengar att lägga ut på vare sig en ny eller begagnad dator. Däremot ska jag ju endast använda datorn till att skriva, så jag behöver varken ett märkvärdigt grafikkort eller särskilt mycket utrymme (jag har en extern hårddisk). Vad har jag för val här egentligen? Finns väl ingen "bärbar ordbehandlare" som kostar under 500-lappen eller däromkring?

Länk till kommentar
Share on other sites

Försök ropa in en OLPC på eBay för $100 kanske?

 

Eller en gammal PC på Blocket?

 

Spela roll om man måste köra 10 år gammalt OS om man bara behöver en ordbehandlare.

 

En skrivlaptop för en femhunka låter optimistiskt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ditt största problem men en beg laptop är att batteriet i den kommer vara värdelöst. Kan du leva med flyttbar dator, dvs den behöver nätström så kan du nog klara dig på 500 pix.

 

Se till att spara allt i dubbla kopior (USB-minne?) för gamla hårddiskar är inte att lita på.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag har sökt runt en hel del och en 500-lapp är lite väl optimistiskt som du själv säger...oavsett hur mycket man strippar datorn på (hårddiskutrymme, vettigt grafikkort).

 

Men i princip behöver jag bara en garanti: att den inte slocknar nån månad eller så efter inköpet. Den garantin har jag inte om jag köper en begagnad dator som har 5+ år på nacken. En dator utan skärmbild - oavsett om man surfar eller bara skriver - är värdelös.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se till att spara allt i dubbla kopior (USB-minne?) för gamla hårddiskar är inte att lita på.
Ännu bättre är kanske att spara allt till ett Dropbox-konto, om det finns Wifi dvs. Då har du "arbetsfiler" färskt uppdaterade på både stationära datorn hemma, på nätet och i laptopen.
Länk till kommentar
Share on other sites

Ditt största problem men en beg laptop är att batteriet i den kommer vara värdelöst.

 

Det här med batterier är jag inte värst påläst i. Måste man ha batteri, kan man inte bara ha datorn ansluten till eluttag? Jag kommer inte direkt att sitta på nåt uteställe och skriva, utan mest på tåg/bussar (de flesta har numera eluttag) samt hemma hos folk. Måste jag tänka på batterier hela tiden så kommer jag nog inte få mycket gjort oavsett...

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom du inte kan lägga mycket mer än 500 spänn så är en begagnad allt du möjligen har chans att hitta, & då har du tyvärr inga som helst garantier. Den kan leva i några dagar i värsta fall, men den kan lika gärna leva i tio år till! Man vet aldrig.

Tror säkert du kan komma över en gammal 486:a eller tidig Pentium 1 för dom pengarna. Allt annat än kraftfull, & enbart diskett att spara externt på, men funkar hur fint som helst till ordbehandling :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror säkert du kan komma över en gammal 486:a eller tidig Pentium 1 för dom pengarna. Allt annat än kraftfull, & enbart diskett att spara externt på, men funkar hur fint som helst till ordbehandling :-)
Ähh så jäkla långt behöver man nog inte sträcka sig. Pentium 2-maskiner som klockar ett par hundra MHz och klarar av Windows 98 ska man nog finna. Hittade t.ex detta

http://www.blocket.se/stockholm/Billiga_Gammla_barbara_datorer_25169645.htm?ca=11&w=3

 

486 hittar du inte ens i grovsoprum längre...

 

Det här med batterier är jag inte värst påläst i. Måste man ha batteri, kan man inte bara ha datorn ansluten till eluttag? Jag kommer inte direkt att sitta på nåt uteställe och skriva, utan mest på tåg/bussar (de flesta har numera eluttag) samt hemma hos folk. Måste jag tänka på batterier hela tiden så kommer jag nog inte få mycket gjort oavsett...
Har du eluttag så spelar batteritiden ingen roll. Kör på nätagget hela tiden.
Länk till kommentar
Share on other sites

Kensai: Tack för länken! Blir nog nåt inköp där , jag antar att de "utan laddare" funkar så länge man har ett eluttag. Har ögonen på den Best 8950.

 

beta75: Nja pennan hinner inte riktigt med min hjärna. Mycket smidigare att skriva på datorn! Mindre kladdigt också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ditt största problem men en beg laptop är att batteriet i den kommer vara värdelöst. Kan du leva med flyttbar dator, dvs den behöver nätström så kan du nog klara dig på 500 pix.

 

Se till att spara allt i dubbla kopior (USB-minne?) för gamla hårddiskar är inte att lita på.

 

/KN

 

Ännu bättre är kanske att spara allt till ett Dropbox-konto, om det finns Wifi dvs. Då har du "arbetsfiler" färskt uppdaterade på både stationära datorn hemma, på nätet och i laptopen.

 

Det blir nog svårt att få WIFI att funka med en dator med win98 kanske. Att den ska ha USB är nog att föredra för backup. Vad jag förstod ville du ju inte internet koppa datorn.

 

Men om du vill det så kan ju Linux i en version av Ubuntu vara att rekomendera.

I princip fritt från otyg från nätet.

xubuntu är gjord för svaga datorer. Då ingår ju det utmärkta Open Office att skriva i. Sedan funkar ju Celtx i Linux också. Så Linux kan nog vara att föredra med eller utan internet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollat Blocket?

 

Compaq Armada M700

Intel P3 700MHz

256 Mb RAM.

700:-

http://www.blocket.se/stockholm/Akta_Data_Compaq_Armada_M700_25305270.htm?ca=11&w=3

 

Ingen fartdator, men den lär funka att skriva på.

Men du får köpa till trådlöst nätverkskort, om du ska ha det.

 

Dell inspiron 7500

P3 550 Mhz

256 Mb Ram

700:-

http://www.blocket.se/stockholm/Billiga_Dell_barbara_datorer__________KOLLA_25304186.htm?ca=11&w=3

 

Finns massa mer, bara sök :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...