Gå till innehåll

Hur tycker du att "Kolla mitt manus" fungerar?


Pace

Recommended Posts

Vårt forum, Kolla mitt manus!, låter er ladda upp egna manus för kritik och ger samtidigt andra medlemmar möjlighet att kommentera.

 

Vad tycker ni om detta?

Kan vi förbättra det på något vis?

Tycker ni att ni får den kritiken ni önskar? Om nej, vilken kritik är ni ute efter?

Hur skulle vi kunna förbättra tjänsten?

Vad är bra med Kolla mitt manus! i dagsläget?

 

Ordet är fritt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är lite kluven, men i stort tycker jag det är bra som det är. Inget administratören kan göra något åt.

 

Om man laddar upp ett manus hoppas man på att någon skall läsa manuset. Det händer att ingen läser. Men som läsare är jag själv lite lat att läsa om det är många sidor, eller packat med rar eller nått jag inte har.

 

Dock blir det gärna en massa struntprat i manus-mötet. Det gör ofta ingenting eftersom alla inlägg är bättre än inga inlägg. Då är det ett levande möte.

 

Om man skall sammanfatta mina vimsiga kommentarer så tror jag att den som lägger upp ett manus bör spendera lite tid på att presentera manuset och eventuellt skriva en synaps i inlägget. Så är det troligare att någon läser om man lockar med något spännande. Och är det ett ämne man inte gillar så slipper man lägga ner tid på att packa upp och ladda ner.

 

Det enda administratören skulle kunna göra i så fall är att uppmana till presentation i mötet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Instämmer med Gorse, här måste vi som användare bli mer aktiva. Men precis som Gorse säger så är man själv slarvig med detta, trots att jag själv anser att det är den viktigaste delen av forumet. Jag gillar det där med att försöka få folk att lägga med ett kortare synopsis. Skulle kanske göra att fler faktiskt läste manusen.

 

När det gäller kritiken så tycker jag att Voodoo lider av samma problem som alla forum. Folk är för snälla! Jag tror att de flesta amatörer lider av att ha en massa ja-sägare omkring sig. Det är svårt att få konstruktiv kritik, men att vara snällare i sitt omdöme för att inte stöta sig med någon är att göra manusförfattaren en björntjänst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker personligen att det system som de har på zoetrope funkar.

 

Man måste läsa fyra manus i samma kategori för att få lägga upp ett, och man får väl då minst fyra kommentarer. När man läst sina fyra enligt plikt så öppnas hela manusbanken upp och man får läsa vad man vill.

 

Eller så får vi skärpa till oss.

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]så tror jag att den som lägger upp ett manus bör spendera lite tid på att presentera manuset och eventuellt skriva en synaps i inlägget. Så är det troligare att någon läser om man lockar med något spännande.[/citat]

 

Detta är ett bra förslag. Om någon skriver "Här är mitt manus. Ge kritik!" blir jag inte så intresserad av att läsa.

 

System som de använder på Zoetrope och Triggerstreet är rätt bra, frågan är om vi har möjligheter till något liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Haller nog med om att det bara borde fa vara hela manus, eventuellt med ett till forum for ideer och synopsis. Detta skulle avn medfora att verkligen laser igenom och forbattrar sina egna manus sa mycket som mojlit innan de laggs upp.

 

Samt mera uppmanade till konstruktiv kritik, fast jag vet att det inte riktigt gar att halla i... Men det ar valdigt irriterande bade att se 10 slarviga sidor ur ett manus som inte sager nat precis som det ar irriterande nar folk laser tva sidor och sedan totalt attackerar en. Har sjalv haft massvis med manniskor som sagt att titeln pa mitt manus suger och darav ska jag andra den for de kommer annars inte att lasa det! Valdigt irriterande nar man skrivit 150 sidor i over ett ar... Kanske en sagd minimi-regel pa att man maste lasa en tredjedel av ett manus innan man far kommentera?

 

Annars ar det ett valdigt bra forum och det ar kul bade att lasa och lagga upp sina egna grejer!

 

Ursakta bokstaverna, sitter i London :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv lagt ut en Del av ett manus och uppdaterar det nära nog varje kväll.Jag kommer också att lägga in manuset i delar. detta för att kunna koncentrera mig på en del i taget, samtidigt som jag till slut kommer att ha ett komplett manus med ett par hundra sidor.

Jag misstänker att det är få som läser ett manus på 250-300 sidor från en som skriver sitt första manus.

Om jag däremot delar upp manuset på flera delar kommer fler att orka läsa det och jag får fler kritiska röster att hjälpa mig.

 

Givetvis ligger en ULTRAKORT synopsis dirrekt på presentationen så att de som inte gillar gengren/eller är sugen på att läsa något annat helt sonika slipper läsa det.

 

Jag tycker fler borde göra så, både lägga upp delar av manuset och skriva kort synopsis

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att man skall få lägga upp både delar av och hela manus. Dock är det viktigt att man säger vad det är.

 

En synopsis borde verkligen finnas med när man lägger upp ett manus.

 

Sedan tycker jag också att man skall skriva kort vad man har för syfte med sitt manus samt vad man vill få ut av att lägga upp det här. Exempelvis:

 

Grov idéskiss utan struktur, säg vad ni tycker om idéen!

eller

Mitt första manus, skriver jag som man skall?

eller

6 månaders, finslipat manus. Korrekt formaterat. Kolla främst dialog!

 

Då vet man vad man kan förvänta sig och kan därmed ställa in rättningsmallen där efter. Bara en tanke. Tycker annars att forumet fungerar bra, har dock inte lagt upp något själv än.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm, jo det kanske ar lite hart med att bara fa lagga upp hela manus, men fortfarande tycker jag att det e valdigt svart att kritiskera ett manus so minte e fardigt, eftersom en film fungerar fran borjan till slut. Dock sa skulle jag inte hoppa att lasa akt 1 ur en langfilm ifall den var valdigt bra och korrekt skriven. Tycker dock att manga manus som laggs upp ar alldeles for slarviga och bor arbetas igenom mera innan de laggs upp(inkluderat det jag lagt upp...)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag tycker också att det ska vara färdiga manus som läggs upp på Titta mitt manus. Samt att det bör vara en synopsis alternativt en introduktion till berättelsen.

 

Men om man inte har ett färdigt manus, och, låt oss säga, att man arbetar på sitt första. Kan man då inte lägga upp det i Manus i stället? När man sedan är klar kan man lägga upp den i Kolla mitt manus. Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...