Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har två G5'or några år gamla, med tillhörande MacOS som just nu mest bara står, och gör inte så jättemycket. Jag tror det är Dual CPU i dem.

Vad kan man ha dem till? förutom bokstöd, eller bygga om dem till riktigt snygga sopkorgar.

Server? Renderburk? eller vad kan man ha dem till, och finns det någon finurlig programvara som förvandlar dem till något användbart?

Går det att uppgradera dem med någon sjyst hårdvara som förlänger livet på dem?

Postad
Jag har två G5'or några år gamla, med tillhörande MacOS som just nu mest bara står, och gör inte så jättemycket. Jag tror det är Dual CPU i dem.

Vad kan man ha dem till? förutom bokstöd, eller bygga om dem till riktigt snygga sopkorgar.

Server? Renderburk? eller vad kan man ha dem till, och finns det någon finurlig programvara som förvandlar dem till något användbart?

Går det att uppgradera dem med någon sjyst hårdvara som förlänger livet på dem?

Fileserver är ju intressant. Eller webserver.

Tyvärr kan du inte kasta i snow leopard eller 10.6 server i en G5. Du kan ju skänka dem till någon skola om du inte får användning för dem.

Jag kan ta hand om en om du vill, behöver en filserver hemma.

/KN

Postad

Jag trodde inte G5or var värdelösa, men de kanske de är?

Seriöst har jag funderat på att skaffa nån dylik för att prova Mac igen, jag hade en period med Mac 1985-1997, sen har det varit 100% Mac-fritt. Men jag kan få överta licensen för låg summa för Final Cut och DVD Studio som borde på en G5. Men det är väl bara DV-redigering att tänka på gissar jag, inte HDV. Kanske ska vara glad och fortsätta med Windows... :-)

Postad

Beror väl på vad man vill göra men värdelösa är dem inte. För mig var det att jag råkar ha två stående (utan möjlighet att sälja) och funderade på vad man kunde göra för skoj med dem, utan att behöva köpa massa mjukvaror osv.

Som "desktop"burkar med office och photoshopliknande saker i funkar de utmärkt, men är inte i behov av just det.

Postad

FCP6 från studio 2 funkar bra på min gamla powerbook G4 så det rullar nog ok på en tvåkärnig G5.

Tycker du ska bygga filserver av den ena och en webserver av den andra. Prova att dunka in MAMP.

/KN

• 2 månader senare...
Postad

Har FCP funktioner som möjliggör network-renderingsfarm likt AE?

Någon som har erfarenheter med AE networkrender på Mac

Nu verkar dock inte AE CS4 funka på annat än Intel-propparna... så crap... ibland hatar jag att utvecklingen går framåt.....

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...