JävlaTomte Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 Intressant är det iaf att alltid mactrådar blir windows vs mac trådar. Även om det som här är en fråga om hur en viss modell är. Tråden har t om gett voodoofilm två nya användare vilka gjort sina första poster här. Välkomna. Jag vet inte riktigt vad det är som sticker så hemskt i ögonen på windowsanvändare med macdatorer. :) Det som stack i iögonen var att den kallades budget. Och sen är det väl inte fel på ngt sätt att ändå jämföra lite. Alla prioriterar ju som sagt lite olika och man ska ju inte bestämma sig förns man har kollat på några alternativ å vägt in först. Sen tyckte jag det verkade intressant att diskutera MAC vs PC här på ett forum som är intresserade av hur bra datorer är att arbeta med. På andra forum slutar i princip alla såna här debatter med att PC-folket upprepar att MAC inte kan spela spel. Vilket jag inte var intresserad av från början. Tycker det kom fram en del nyttigt ändå i den här tråden även om jag var ute på hal is i början :P Känner mig välkommen till forumet och hoppas ni inte tycker jag är en total jubelidiot iaf :D 0 Citera
Raffe Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 Vad är en hackintosh? PC med haxxat mac-OS? 0 Citera
Tomtebo Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 Vad är en hackintosh? PC med haxxat mac-OS? Tror det är en vanlig Pc med Mac som operativsystem, rätta mig gärna om jag har fel. Ja det är väldigt typiskt att dessa trådar ska stegra iväg mot Mac vs Pc. Men som tomte nämnde så brydde jag mig inte om tråden speciellt mycket för ens det nämnde att det var en bra budget alternativ. Då började man genast att fundera på hur då? Men imac är en bra maskin det måste jag medge och hade ju inte tackat nej för en heller. Problemet anser jag är fortfarande hur uppgraderingsvänlig den är m.m Ni som har en mac, hur går det till med att slänga in fler minnen och diskar i datorn? Alltså kan man göra det själv eller skickar man in den till Macstore osv. Nyfiken Pc användare frågar. 0 Citera
Martin Öberg Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 Vill ni ha en "Mac Pro" hackintosh checka igenom denna sida. Kolla priserna! http://www.psystar.com 0 Citera
beta75 Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 Tror det är en vanlig Pc med Mac som operativsystem, rätta mig gärna om jag har fel. Ja det är väldigt typiskt att dessa trådar ska stegra iväg mot Mac vs Pc. Men som tomte nämnde så brydde jag mig inte om tråden speciellt mycket för ens det nämnde att det var en bra budget alternativ. Då började man genast att fundera på hur då? Men imac är en bra maskin det måste jag medge och hade ju inte tackat nej för en heller. Problemet anser jag är fortfarande hur uppgraderingsvänlig den är m.m Ni som har en mac, hur går det till med att slänga in fler minnen och diskar i datorn? Alltså kan man göra det själv eller skickar man in den till Macstore osv. Nyfiken Pc användare frågar. Minnet stoppar man in i en lucka i botten. Tar 15 sec. För att byta hårddisk måsten man lyfta skärmen. Det tar lite längre tid men är inte svårare än att bygga en PC. Glaset framför skärmen sitter med starka magneter. Sen lite torx skruvar. På en macbook byter man HDD skitenkelt. Minne lika så. Under batteriluckan ett par skruvar bara. Annat var det på powerbook tiden. /KN 0 Citera
JävlaTomte Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 Vill ni ha en "Mac Pro" hackintosh checka igenom denna sida. Kolla priserna! http://www.psystar.com Verkar ju väldigt intressanta om man gärna vill köra OSX på snabb burk utan att hosta upp pengar för en MACpro. Och folket på psystar verkar ha fått till sina drivrutiner i dom senaste modellena också så alla funktioner fungerar. Enda jag är orolig över är framtida support då apple utan tvekan kommer mosa dom i rätten. Eftersom man måste lita till psystars drivers osv. så blir det jobbigt när dom försvinner.. Är man intresserad av appleskärm dock, så är ju iMACen med +i7 ett klart bättre val. 0 Citera
Martin Öberg Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 Verkar ju väldigt intressanta om man gärna vill köra OSX på snabb burk utan att hosta upp pengar för en MACpro. Och folket på psystar verkar ha fått till sina drivrutiner i dom senaste modellena också så alla funktioner fungerar. Enda jag är orolig över är framtida support då apple utan tvekan kommer mosa dom i rätten. Eftersom man måste lita till psystars drivers osv. så blir det jobbigt när dom försvinner.. Är man intresserad av appleskärm dock, så är ju iMACen med +i7 ett klart bättre val. Det roliga är att Psystar stämde apple först för att dom inte fick installera Snow Leopard på sina datorer men nu får dom :) 0 Citera
JävlaTomte Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 Det roliga är att Psystar stämde apple först för att dom inte fick installera Snow Leopard på sina datorer men nu får dom :) Jasså? Det var som fan. Har du ngn källa för det? 0 Citera
beta75 Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 För de som är intresserade så håller jag på att installera osx på ett atom moderkort med psystars EFI. Funkade inte med 10.5 (vilket jag misstänkte) och så snart jag fått min 10.6 dvd skall jag göra ett nytt försök. Tidigare har jag kört iAtkos 5 och det funkade grymt bra. Men det kanske är en annan tråd... /KN 0 Citera
danielfoto Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 Hej! Jag vill köpa nya 27" imac och behöver tips på spec. Jag vill kunna redigera avchd och xdcam-filer i final cut och det ska flyta på smidigt. Enklare arbeten i motion ska också flyta bra men annars inga extrema uppgifter. Frågan är om det är värt att satsa på den fetaste i7 processorn, vad tycker ni? Ska jag köpa ATI Radeon HD 4850 grafikkortet? åtta gig minne? Övriga tips? Tack på förhand! Daniel 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 Frågan är om det är värt att satsa på den fetaste i7 processorn, vad tycker ni? Ja, det tycker jag. Ska jag köpa ATI Radeon HD 4850 grafikkortet? Ja, det tycker jag. åtta gig minne? Ja, det tycker jag. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 tack! motivering?? Man behöver minne om det ska gå att redigera smidigt. Man behöver processorkraft om det ska gå att rendra snabbt och du behöver ett kraftigt grafikkort för renderingar i Color, osv. Allt kommer att ge ett högre andrahandsvärde, så det är inte bortkastade pengar. 0 Citera
danielfoto Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 Man behöver minne om det ska gå att redigera smidigt. Man behöver processorkraft om det ska gå att rendra snabbt och du behöver ett kraftigt grafikkort för renderingar i Color, osv. Allt kommer att ge ett högre andrahandsvärde, så det är inte bortkastade pengar. sweet, slår nog till på den setupen och uppgradering av fcp.. 0 Citera
Raffe Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 Får jag flika in med en snabb fråga, medan experterna ändå tittar hit? Känns onödigt att skapa en tråd om det. Jag ska beställa en MacBook nu. http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook?mco=MTAyNTM5ODc + 2gb ram Syftet är främst att skriva, eventuellt småjobba och samarbeta med huvud-datorn(redigeringsdatorn/imacen). Inget jag bör tänka på innan jag drar iväg beställningen? Varningsfinger? 0 Citera
beta75 Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 Det har nästa alltid varit ekonomiskt ofördelaktigt att beställa minne med apples datorer. De senaste åren har jag alltid installerat själv. Apple använde sandardminnen och kingston och crusial har funkat bra. När det kommer till macbook gäller det även hdd. Min Macbook alu stoppade jag direkt i 500 gb hdd och 4gb standartminne från komplett. /KN 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 + 2gb ram Jag gissar att det blir billigare att beställa minne från http://www.crucial.com/mac/index.aspx 0 Citera
Raffe Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 Okej! Hittade inget som verkade fördelaktigt på komplett.se men det kanske är jag som är okunnig. Detta såg jag som motsvarigheten: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490611 1x4 gb i samma hastighet. Övriga såg ut att vara andra hastigheter, eller 2x2gb. Fördelen med att låta apple göra det är att jag varken meckat med mac-datorer eller bärbara datorer. Men det handlar ju bara om lättja, antar jag :) 0 Citera
Raffe Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 Tack, Kent! Det jobbiga ö.h.t. är att man bara kan beställa macbooken med båda slotsen fyllda. Antingen 2x1gb eller 2x2. Så om jag fyller på själv måste jag slänga nåt... 0 Citera
landen Postad 28 oktober 2009 Postad 28 oktober 2009 Hade jag kunnat anställa en person som höll efter en PC/Windowsmaskin med drivrutiner, antispyware, antivirus, uppdateringar av enskilda program, BIOS och ringde runt till halva världen så snart en del gick sönder. Ja då kanske jag hade orkat med det hela. En intressant sak som nyligen hände var att min powermac G5 började läcka i vattenkylningen och kortslöt CPU samt nätaggregat. Två samtal och ett email senare var jag samma dag på väg med datorn till en verkstad för att få den lagad. GRATIS, trots att den var 5 år gammal och utan applecare. Så stirra inte blint på prislappen. Jag har varit i bägge lägren, använde PC hela min ungdom och har sysslat med foto, video och formgivning sedan gymnasiet. Och det jag fått erfara är att har man tid och ork att hålla efter sin PC med Windows och allt vad det innebär så blir det billigare och funkar minst lika bra. Men det kommer en tid då man inte orkar, hinner eller bara inte har den minsta jävla lust att surfa forum för att få reda på vilket BIOS som funkar bäst med senaste uppdateringen av mitt videokort osv osv. Åter till topic, klarar du dig utan färgkorrigering via videokort och nöjer dig med Firewire 800 så är det en sjukt prisvärd dator. Jämför bara priser på apples 24/30"-skärmar. Här får du ju en dator på köpet, en snygg sådan. Glöm inte studentrabatten på 10%. 0 Citera
beta75 Postad 28 oktober 2009 Postad 28 oktober 2009 Jag har varit i bägge lägren, använde PC hela min ungdom och har sysslat med foto, video och formgivning sedan gymnasiet. Och det jag fått erfara är att har man tid och ork att hålla efter sin PC med Windows och allt vad det innebär så blir det billigare och funkar minst lika bra. Men det kommer en tid då man inte orkar, hinner eller bara inte har den minsta jävla lust att surfa forum för att få reda på vilket BIOS som funkar bäst med senaste uppdateringen av mitt videokort osv osv. Precis. Jag lägger hellre den tiden på den kreativa processen. Men alla är vi olika. /KN 0 Citera
DanneMan Postad 6 november 2009 Postad 6 november 2009 Hej sitter och svettas! Har hela tiden vart inne på 27" cuad moddel men..... Men den kommer förmodligen inte in förräns i mitten av November kanske December. I dag damp chansen ner på Mitt dröm jobb. och dom vill ha en demofilm av ett hd material som är codat för Final cut pro. idag sitter jag på en gammal pc så det är rätt kört .. Jag måste ha en mac som jag ser det. en Frågan är räcker snål varianten av 27 tummaren! 3.06GHz Intel Core 2 Duo 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB tanken är att uppdatera När jobben rullar in.. kommer inte bli nån längre film utan max 10 minuters grejer! 0 Citera
beta75 Postad 6 november 2009 Postad 6 november 2009 Hej sitter och svettas! Har hela tiden vart inne på 27" cuad moddel men..... Men den kommer förmodligen inte in förräns i mitten av November kanske December. I dag damp chansen ner på Mitt dröm jobb. och dom vill ha en demofilm av ett hd material som är codat för Final cut pro. idag sitter jag på en gammal pc så det är rätt kört .. Jag måste ha en mac som jag ser det. en Frågan är räcker snål varianten av 27 tummaren! 3.06GHz Intel Core 2 Duo 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB tanken är att uppdatera När jobben rullar in.. kommer inte bli nån längre film utan max 10 minuters grejer! Inga problem. Jag gör alla mina jobb på en Macbook i FCP6. Du kanske får liiite längre renderingstid om du har många effekter. /KN 0 Citera
Raffe Postad 6 november 2009 Postad 6 november 2009 KN, vad gör du för jobb då? Format? Har du en vanlig macbook? Hur mycket ram? 0 Citera
beta75 Postad 6 november 2009 Postad 6 november 2009 KN, vad gör du för jobb då? Format? Har du en vanlig macbook? Hur mycket ram? macbook alu (den utan firewire) 2 Ghz core 2 duo 4Gb ram Använder en JVC GY-HM100 och 1080p25 Tidigare med Canon HF100 och HV20, konverterade jag till AIC och det flöt på bra. Gör lite blandade jobb. Webb-TV, beställningsfilm, föreläsningar dokumentärt och egna projekt. Jag har redigerar mycket på den gamla vita iMacen med intel i FCE på mitt gamla jobb. Det var HVD med en sonykamera. Funkade ruskigt bra. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.