Gå till innehåll

Ny iMac med quad-core! :)


premierepro

Recommended Posts

Okej. Var helt onödigt att ha med skärmen i min jämförelse får jag medge. Vilken typ av skärm man behöver är ju en smaksak. Du får ju 4 helt ok 23tummare på väggen istället för en bättre 27" :P Alternativt mer hårdvara och en lagom bra/dyr skärm.

 

UPPDATERAD: http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=727994

 

Sjävla datorn som har tex 2GB mer och snabbare minne, och grymt mkt bättre uppgraderings potential. kostar fortfarande bara ca 9500kr isf vilket lämnar fritt spelrum för vilken skärm man än vill ha. Och som någon mer än jag sa. Mac skärmarna är knappast himmlen på jorden. Har inte ens lyckats få fram vad dom har för färgåtergivning.

 

Sen förstår jag inte riktigt alla som har problem med windows heller. Har inte fått ett enda felmedelande jag inte förtjänar på snart två år med XPpro. Win7 är ju nu ännu bättre dessutom för alla som har problem med å ta en minut å leta upp riktiga drivrutiner till sin hårdwara.

 

Enda jag vill säga är att mac är långt från ett uppenbart val. Man måste ändå beakta PCn. Värderar man som jag Möjligheten att Uppgradera lite i taget så har jag svårt att få ihop det med mac. Sen får jag ju hålla med om att det är ett snyggt packeterat system dom har och jag har inget emot företaget som så. Dom är ju galet bra på å tjäna pengar åt sig själva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Värderar man som jag Möjligheten att Uppgradera lite i taget så har jag svårt att få ihop det med mac.

 

Uppdatera en dator lite i taget är väl ungefär det dummaste man kan hålla på med om den används till något kritiskt.

Windowsdator om man vill administrera sin dator.

Mac om man vill producera med sin dator.

 

För övrigt glömde du all lägga till webkamera, högtalare, mikrofon, programvara motsvarande iLife osv.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Uppdatera en dator lite i taget är väl ungefär det dummaste man kan hålla på med om den används till något kritiskt.

Windowsdator om man vill administrera sin dator.

Mac om man vill producera med sin dator.

 

För övrigt glömde du all lägga till webkamera, högtalare, mikrofon, programvara motsvarande iLife osv.

 

/KN

 

Varför skulle man inte kunna uppdatera? Vad skulle kunna gå fel, som påverkar något kritiskt, om jag tex stoppade i ett raidkort med en ny raid array på i systemet?

Wow. webkamera 50 spänna på clas ohlsson. mikrofon... vet inte vad som följer med till macen men tror inte jag vill använda den för å spela in ljud till en produktion?

Högtalare... är du seriös så antar jag att du inte sitter å redigerar ljudet med hjälp av inbyggda plasthögtalare.

iLife vet jag inte ens vad det är. troligen inget viktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför skulle man inte kunna uppdatera? Vad skulle kunna gå fel, som påverkar något kritiskt, om jag tex stoppade i ett raidkort med en ny raid array på i systemet?

Wow. webkamera 50 spänna på clas ohlsson. mikrofon... vet inte vad som följer med till macen men tror inte jag vill använda den för å spela in ljud till en produktion?

Högtalare... är du seriös så antar jag att du inte sitter å redigerar ljudet med hjälp av inbyggda plasthögtalare.

iLife vet jag inte ens vad det är. troligen inget viktigt.

 

Det är väl just det, du har ingen aning. Bara en förutfattad idé om Mac.

 

Vidare saknar ditt moderkort, firewire (kan väl vara bra att ha om manpysslar med video), optiskt ljud in/out bla.

Priset haltar eftersom det kräver beställning från flera olika butiker.

Om man värderar sin arbetstid så får man väl lägga till lite i byggkostnad och konfig.

Högtalarna i iMacen duger till ganska mycket. Webbkameran är helt klart användbar om man använder tex skype.

 

Jag hade inte suttit med ett projekt till en kund och börjat montera i fler RAID-kort. OM något går fel så är det för mycket pengar inblandade.

Om en dator kostar 20 eller 13 tusen har ingen betydelse. Förutsatt att den skall användas i produktion. Då är tillförlitlighet viktigare. Ett par timmars support och produktionsbortfall äter fort upp vinsten i inköpsfasen.

Därmed inte sagt att Mac är det bästa för alla alltid.

 

Men det verkar som om PCn är ett budgetalternativ. Inte den bästa lösningen för behoven. Om jag tolkar prisargumentationen.

 

Hur som helst. Vill du läsa in dig på iLife gör det här.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Var helt onödigt att ha med skärmen i min jämförelse får jag medge. Vilken typ av skärm man behöver är ju en smaksak.

 

Öhhh, knappast om du ska göra en prisjämförelse. Ska du jämföra priserna måste du ju ta med likvärdig hårdbvara och mjukvara i beräkningen, annars blir det ju HELT skevt och totalt odugligt som en jämförelse.

 

Ta med en likvärdig LED skärm, operativsystem och allt annat jox med i beräkningarna och gör om. Utan likvärdig hårdvara och mjukvara är din sammanställning inte ens värd att titta på.

 

 

Varför skulle man inte kunna uppdatera? Vad skulle kunna gå fel, som påverkar något kritiskt, om jag tex stoppade i

 

Visst kan man updatera. Vad som kan gå fel vid updateringar? Ja, det är en hel del som kan bli knas vid updateringar.

 

Däremot måste jag säga att jag inte tycker att en iMac är ett särskilt bra val för videoredigering, i alla fall inte om man vill redigera seriöst. Det beror på avsaknaden av kortplatser.

 

Men den är inte särskilt dyr, det kommer du att se om du gör om din jämförelse och tar med likvärdig hårdvara och mujkvara i dina beräkningar, och ta med frakten också om du ska beställa från X antal olika butiker och givetvis ett operativsystem med fullpris (inga studentrabatter). Ska bli kul att se vad prislappen hamnar på om du gör om jämförelsen och gör den p årätt sätt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Var helt onödigt att ha med skärmen i min jämförelse får jag medge. Vilken typ av skärm man behöver är ju en smaksak. Du får ju 4 helt ok 23tummare på väggen istället för en bättre 27" :P Alternativt mer hårdvara och en lagom bra/dyr skärm.

Ja, men då får du väl jämföra med den billigare iMacen med 21.5" skärm då? Varför man vill ha tre sämre skärmar istället för en bra när man sysslar med video hänger jag inte riktigt med på.

Ska du jämföra pris måste du ju lägga till en likvärdig monitor också.

 

Hur du än jämför, med liknande delar, så kommer det aldrig bli hälften så billigt att bygga själv. Du kommer säkert undan någon tusenlapp billigare, på sin höjd, om du bygger själv. Men det är inte samma sak. Vill du ha en byggd dator från Dell eller liknande är det minst lika dyrt. Det här med "macskatt" är en myt.

 

EDIT:

 

Däremot måste jag säga att jag inte tycker att en iMac är ett särskilt bra val för videoredigering, i alla fall inte om man vill redigera seriöst. Det beror på avsaknaden av kortplatser.

Bra, nu styr vi det här lite mer ontopic. Hur bra är nya iMac 27" som redigeringsdator. Så länge man inte behöver en stor in/out-enhet finns det väl ingen anledning till kortplatser? FireWire800 räcker gott och väl till FullHD iaf(hur är det med 4k red? Vilken datahastighet krävs?). Dvi-ut finns ju också för externa skärmar.

För egen del finns det inget behov av kortplatser än så länge i alla fall. Men måste man ha det får man köra Mac Pro eller Macbook Pro 17". Eller Hackintosh. Men jag får för mig att man förlorar en del av det som är bra med osx om man kör Hackintosh. Stora anledningen till appledator för mig är ju att slippa allt meck.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är intressant att se er proffs diskutera. Men jag blir besviken när ni är medvetet svåra, för att visa att ni skiljer er från amatör-redigerare. Den attityden finns i alla nördsammanhang (nörd är dock positivt enligt mig, generellt). Det gäller att vara stark nog att vara balanserad. Det tycker jag klas persson är.

 

"Däremot måste jag säga att jag inte tycker att en iMac är ett särskilt bra val för videoredigering, i alla fall inte om man vill redigera seriöst."

Detta är enligt mig lika verklighetsfrämmande som att imac-skärmen skulle vara värd 70 000, fast verklighetsfrämmande från motsatt perspektiv.

Självklart är imacen för 20k en asbra redigeringsdator. Inget snack om den saken. Men på vilken nivå? Det finns fler nivåer än den proffersionella till elita nivån. Vad är att "redigera seriöst"?

Om jag köper en imac och redigerar informationsfilmer, kortfilmer och musikvideo på RED - är jag oseriös då? Varför döma mig och tusentals andra som oseriösa? Visa gärna vad ni själva använder eller vad era idealdatorer skulle vara för redigering, men ni behöver inte upphöja er själva till seriösa och (därvidlag) döma andra till att vara oseriösa. Det kränker ju bara människor. Varför kränka människor i en så oladdad diskussion som denna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Dvi-ut finns ju också för externa skärmar.

 

Fast hur är den utgången sett ur färg/gamma-synpunkt? Ger den korrekt utsignal i Final Cut/Color, osv?

 

Jag är van med att man plockar ut en signal till en referensskärm via ett Kona/Blackmagic kort, jag har aldrig använt mig av grafikkortets utgångar för att koppla till en refernesskärm.

 

Eller Hackintosh. Men jag får för mig att man förlorar en del av det som är bra med osx om man kör Hackintosh. Stora anledningen till appledator för mig är ju att slippa allt meck.

 

Precis. Det kan verka lockande med en Hackintosh men osäkerheten inför stabiliteten gör att jag håller mig till Apple.

 

Om jag köper en imac och redigerar informationsfilmer, kortfilmer och musikvideo på RED - är jag oseriös då?

 

Jag menade inte så... Ordet "seriös" kanske var fel val. Men avsaknaden av kortplatser gör ju att man varken kan använda externa RAID lösningar eller videokort, något som många (de flesta?) som jobbar med videoredigering använder.

 

Sedan retar det lite gallfeber på mig att Apple vägrar att stoppa in E-SATA i sina datorer. Det är ju suveränt, snabbt och stabilt. Nåja, det finns ju E-SATA kort, men utan kortplatser så får man inte till det heller med en iMAc...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, Kent! Du har givande synpunkter.

Sammanfattningsvis känns det lite som att hela imac-principen går ut på kvalitativ enkelhet. Som amatör vill man ju gärna göra det enkelt för sig själv. Man är villig att lägga ut exra pengar för att slippa tänka på krångel, meck, OS, kraschande osv. Men enkelheten har ju också ett pris, som främst ni kunniga inser.

Men att datorn är hyfsat prisvärd för den som bestämt sig för att redigera i FCP, borde det inte vara något snack om. Då skulle ni sett priserna för en vecka sen. För samma peng (20k) fick man en 24" skärm, 640 gb hårdisk, sämre processor och grafikkort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill börja med att be om ursäkt för mitt något aggresiva och halvadana resonemang hitils. Ville bara få igång lite debatt då tråden inleddes med idéer om att nya imac skulle vara en otrolig budget redigerings dator. Budget känns inte som rätt ord i 20000kr klassen.

Min första produktlista var tänkt som just en budgetdator. För 11000 eller vad den nu låg på så tycker jag att den klart kunde klassas som budget jämfört med 20k för MACen. Visst var den inte lika bra men klart godkänd.

 

Har nu tagit mig tiden att studera allting lite närmre och macen är ju faktiskt ganska attraktiv med tanke på skärmen (skulle fortfarande vilja se lite färgåtergivnings siffror mm. dock). Har nu lagt om min jämförelse lite och tänkte istället kolla vad man skulle få för samma peng om man satsade på PC.

Så nu har jag gjort en ny jämförelse och hoppas att jag har täckt in alla synpunkter.

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=728578

 

Hårdvarumässigt får man i PCn. Men som sagt det kräver ju lite administration, vilket passar mig utmärkt eftersom jag är en riktig jävla nörd :P Passar såklart inte alla men jag skulle känna mig inlåst med ett så slutet system som mac är.

Det som får det att väga över till PC för mig är som följer:

Prisskillnaden för att göra maskinen annu ett steg vassare. 1100kr till ger mig totalt 12GB minne jämfört med å pynta ut 2100kr för tot.8GB eller 15000kr för 16 GB i iMacen. Sen till lagring 700kr ger mig en TB lagring till som inte blir cappad av firewire. Skulle nog hellre lägga lite pengar på en systemdisk istället, inte optimalt å köra system på en TB disk.

Till sist återigen friheten till uppgradering väger tungt i mina ögon.

Sen måste jag ta upp ännu en punkt då jag ju är nörd. Överklockning.. är ju otroligt enkelt att kräma ur lite extra ur CPU och RAM och kan ge en ordentlig prestanda skjuts i många fall.

Som sagt så ville jag inte ha sagt att mac är skräp utan bara jämföra lite och visa på att man kanske måste se vilket alternativ som passar en själv. Jag förstår att många ser enkelheten i mac och gärna slipper datorbyggande och administrationen som följer. Men jag tror också att många är haja nog på dator för att klara av PC också. Det ger ju klart mkt större valfrihet. Just nu passar PC mig bäst men vem vet jag kanske blir lat i framtiden :P

 

Slutsats.

MAC: +Smidig, +mkt mjukvara ingår, -slutet system

PC: +Hårdvara/pris, +öppet system, -administration

(lägg gärna till mer här)

 

Största skillnaden egentligen är ju OS och valmöjligheterna av mjukvara. Själv kör jag adobe paketet eftersom det funkar på både PC och MAC så jag kan använda båda plattformarna utan större svårighet.

 

Angående iLife så verkar det vara en smidig produkt för den enklare användaren. iMovie delen kan ju nästan motsvaras av nya MovieMaker som har fått sig en ordentlig förbättring ganska nyss. iPhoto skulle man ju kunna köra google picasa på PC (Personligen föredrar jag klassisk mapphantering för mina filer men det är ju en smaksak.) Garageband har jag nog inget att jämföra. iWeb finns nog oräkneliga gratisprogram till PC (kan inte säga vilket som är bäst för sysslar inte med web alls). Helt klart ett trevligt paket att få med i köpet.

 

Angående:

Jag hade inte suttit med ett projekt till en kund och börjat montera i fler RAID-kort. OM något går fel så är det för mycket pengar inblandade.

Om en dator kostar 20 eller 13 tusen har ingen betydelse. Förutsatt att den skall användas i produktion. Då är tillförlitlighet viktigare. Ett par timmars support och produktionsbortfall äter fort upp vinsten i inköpsfasen.

/KN

 

Så sa jag väl tydligt att man skulle köra ordentlig backup först? Sen så är det väl inte rätt timing överhuvudtaget å uppgradera mitt i ett projekt. Det får man ju ta inne emellan nån gång.

 

Blev visst ett långt inlägg.. Blir intressant att se om nån orkar läsa hela ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Det råkar vara så att du är helt ute och cyklar. Kom ner med fötterna till jorden igen.

Jag skämtar inte. Apples Cinema Display håller en riktigt bra färgkorrekthet som till och med quato får svårt att hänga med. Men självklart är det inte helt samma men man får en skärm som är riktigt bra från allt annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skämtar inte. Apples Cinema Display håller en riktigt bra färgkorrekthet som till och med quato får svårt att hänga med. Men självklart är det inte helt samma men man får en skärm som är riktigt bra från allt annat.

 

Måhända att skärmen är riktigt bra, men om den skulle vara i samma kvalitetsklass som skärmar som kostar 70.000:- att köpa tror jag inte en sekund på. Apple är inte så dumma att de skulle ge bort dylika skärmar till så låga priser. De vet att de kan ta betalt och har mage att ta betalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så nu har jag gjort en ny jämförelse och hoppas att jag har täckt in alla synpunkter.

 

Intressant! Du ser att PC-alternativet blir dyrare än iMac datorn? Ta du med frakten i beräkningen från alla dessa olika butiker så stiger priset för din PC med säkert en tusenlapp, och det utan att du får någon garanti på bygget heller.

 

Det gör att iMac datorn har en riktigt bra prislapp. Synd som f-n att den inte ahr kortplatser, annars hade jag köpt några 27 tummare... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant! Du ser att PC-alternativet blir dyrare än iMac datorn? Ta du med frakten i beräkningen från alla dessa olika butiker så stiger priset för din PC med säkert en tusenlapp, och det utan att du får någon garanti på bygget heller.

 

Det gör att iMac datorn har en riktigt bra prislapp. Synd som f-n att den inte ahr kortplatser, annars hade jag köpt några 27 tummare... :(

 

Jo visst är PCn där lite dyrare men sen kanske terra tec ljudkortet är ganska fint å sennheiser lurarna är lite lyxigare än inbyggda plasthögtalare ^^. 2GB mer och snabbare minne osv.. Angående garantier så finns tillverkargarantier på dom flesta av delarna. Samsung hårddisken 3år, Corsair PSUn 5år osv.. Men ja MACen har helt klart potential för sitt pris. Det var just det där med att uppgradera den mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måhända att skärmen är riktigt bra, men om den skulle vara i samma kvalitetsklass som skärmar som kostar 70.000:- att köpa tror jag inte en sekund på. Apple är inte så dumma att de skulle ge bort dylika skärmar till så låga priser. De vet att de kan ta betalt och har mage att ta betalt.

 

Nej det är sant. Men du får tillräcklig färgkorrektion för arbete med fotografi, kortfilm och novellfilm :)

 

Det som är grejen att Apples skärmar håller samma minimistandard som quato och det är inte någon annan tillverkare som har klarat det.

Länk till kommentar
Share on other sites

intressant inlägg tomte:

Dock förstår jag inte varför mac ska va så jävla tok dyr på få den uppdaterad. Är det inte så att så fort man pillar i datorn så försvinner garantin på macen? För om jag vill klämma in en ny disk så betalar jag 700kr och sen har jag 1tb disk, klar att använda. Hur svårt ska det vara? Man kan köpa diskarna på vilket ställe som helst som säljer dataprylar.

Sedan att kläcka ut sig att Apple skärmen är lika bra som en 70k skärm är ju lite att ta i. Då skulle ju dom inte gå runt ju om det vore på de viset. Sedan är ju beta75s inlägg väldigt absurda som inte har någon resonemang till debatten. I kortsätt uttrycker han sig: Pc är skitkass Mac är så gudomligt gulligt bra. Debatten är fortfarande, Vad är prisvärt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad glad jag är att slutsatsen verkar vara att imac 27" ändå var väldigt prisvärd efter allt, jämfört med PC till och med. Och för mig som bestämt mig för att arbeta med FCP blir det alltså ingen tvekan.

 

Slutsatsen är att imac är rätt okej. Men problemet är att de Tomte plockade ihop, en dator som har mer minnen och vassare dessutom. Plus lite andra grejer. Sedan kan man ju klocka datorn m.m Men 20k är absolut inte en budget redigeringsdator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte ge mig på MACpro nu när det var så jämt mot iMAC.

Hoppas inte jag glömt ngn detalj nu, i så fall säg till så fixxar jag det :D

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=728123

 

18 718kr eller säg 20k jämt, med frakt och lite godis till monteringsfasen ^^

 

Om jag inte ser helt fel så ska detta bygge nästan exakt motsvara MACpro

8-Core med extratillägg hd4870

Pris för den är: 37.155kr

 

Alltså en diff på 17k!

 

Det var detta jag menade med att om man vill ta det ett steg längre så ser det bättre ut för PCn.

 

 

EDIT: Glömde Tangentbord Mus och DVDbrännare på PCn men kvittar det mot att jag missade att TB disk kostade 1000kr extra på MACpron..

Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde en till.. hehe har alldeles för tråkigt i kväll..

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=728774

 

Säg 42000kr

24GB RAM @ 1333MHz (MAC har 1066MHz)

2 x Xeon 2,93GHz

 

Likvärdig MACpro (fast med 16GB minne bara)

71.455kr

 

Då var jag ändå snäll å lät bli att stoppa in fler TB diskar eftersom dom kostar 3240kr styck att stoppa in i MACen men bara 690kr styck i PCn och det blir ingen rättvis jämförelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sedan är ju beta75s inlägg väldigt absurda som inte har någon resonemang till debatten. I kortsätt uttrycker han sig: Pc är skitkass Mac är så gudomligt gulligt bra. Debatten är fortfarande, Vad är prisvärt?

 

Inte så. Jag vill bara klargöra att det inte är något fel på windowsmaskiner utan att priset bara är EN parameter att ta hänsyn till. I många fall bedrar snålheten visheten. Men klarar man av att sköta sin ihop-plockade dator så är det säkert ett bra alternativ för den personen. Men det är ingen general-lösning. Lika lite som att köpa en Mac.

Prisvärt är en produkt som köparen känner att den levererade efter förväntningarna. Det gör att en 20k Mac kan konkurrera med en 10k källarbyggd.

För i många fall slutar det med en missnöjd windows-användare önskar att de hade lagt ett par tusen till och köpt den där macen från början. I det avseendet är PCn inte prisvärd trots att den var billigare.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, Macpro datorerna är sjukt dyra... Det är väl egentligen här som Hackingtosh varianterna börjar bli mer intressanta. Det skiljer en hel del i prisnivå...

Helt rätt. Mac Pro är dyra. Där håller jag helt med. Steve anser väl att målgruppen för Mac Pro hellre betalar lite extra än bygger själv med de problem som kan uppstå. Jag antar att han har rätt.

iMac, Mac Mini och MacBook pro är däremot prisvärda allihopa.

Det bör gå att klämma ihop en Hackintosh med exakt samma delar som en Mac Pro.

Själv gillar jag iMacarna, men har absolut funderat på en Hackintosh.

 

Intressant är det iaf att alltid mactrådar blir windows vs mac trådar. Även om det som här är en fråga om hur en viss modell är. Tråden har t om gett voodoofilm två nya användare vilka gjort sina första poster här. Välkomna. Jag vet inte riktigt vad det är som sticker så hemskt i ögonen på windowsanvändare med macdatorer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...