Gå till innehåll

Varför blir det så usel kvalitet???


Foto

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har tillsammans med en väninna gjort en kort dokumentärfilm (22minuter). Båda är gröngölingar vad gäller digitalfilm och digital redigering. Och nu har vi fått problem.

 

Vi spelade in på DV-band med DV-kamera. Tankade över materialet till en PC-dator via Windows Movie Makers capture funktion. Sparade i AVI-format och la på en hårddisk. Tog med hårddisken till en redigering med Mac-datorer och Final Cut Pro. Där gjorde vi om filerna till MOV-format och redigerade. När vi var klara med filmen la vi den på ett DV-band. Det funkade rätt bra...

 

Men nu när jag vill göra lägga filmen på DVD har jag fått problem.

 

Jag har nu tillgång till en PC med Sony Vegas Studio Platinum 9 och Sony DVD Architect 4.5... Jag har försökt kopiera över filmen från bandet och in i Sony Vegas... Därifrån renderat och skickat till DVD Architect...

 

Men kvaliteten suger. Dels får jag interlace-artefacter (combing tror jag det kallas) och dels hackar kamerarörelser som på originalbandet är jämna och fina.

 

Jag har även renderat ut filmen från Sony Vegas till DV-band. Problem med hackande kamera-rörelser kvarstår men interlace-artefacterna syns inte när jag spelar upp bandkopian på teven...

 

Testade också att bara fånga filmen från bandet med Windows Movie Maker (så som vi gjorde med originalmaterialet). Kollade på den fångade filmen i VLC och Windows Media Player. I båda hackade kamerarörelserna och i båda syntes interlace-artefacterna...

Tycker det är lite konstigt med tanke på att materialet till den redigerade filmen tankades in på just detta sätt... Men det klippen har alltså gott genom en Mac och där konverterats från AVI till MOV innan redigering och rendering och kopiering över till DV-band...

 

 

Vad gör jag för fel?

Vilka inställningar ska man ha vid de olika momenten?

Eller är Sony Vegas inte bra nog på att fånga och rendera film?

Eller är det datorn som inte hänger med... ?

Vad tror ni?

Finns det någon bra grundkurs/instruktion för hur man gör sådant här på nätet?

 

Behöver verkligen få ordning på det här eftersom vi har en planerad visning på gång. Dessutom har SVT hört av sig. De vill visa klipp från filmen... Och en AV-central vill köpa ett par ex av filmen.... Och så vill vi ju kunna sälja fina och högkvalitativa DVD-skivor i samband med visningen...

Länk till kommentar
Share on other sites

vegas är definitivt inte dåligt och ska klara av det där jätte bra.

Jag vet inte i vilka format o så du har spelat in i? Widescreen, proggressivt/interlaced, bla bla bla.

 

Men en viktig sak du måste se till! ha hela tiden samma project inställningar genom hela redigeringsprosecen!!!

kolla project settings i vegas o jämför så det blir samma som det format du renderade ut ifrån macen.

 

/ Albin

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret och ursäkta att jag varit lite frånvarande!

 

Kan inställningarna i FinalCut påverka resultatet?

Från FC och Macken fick vi ju ut ett DV-band (PAL 50i standardupplöst 4:3 maskad till 16:9 ... tror jag). Och det bandet ser riktigt bra ut när jag spelar upp det från min egen lilla konsumetkamera mot teven... Behöver man ha koll på de inställningarna när man tankar över från det bandet till PC-datorn?

 

Jag är ju lite novis på området så jag trodde att med material i DV-format och i PAL-standard så skulle det va raka rör... så att säga...

Det är knepigt det här med det digitala!

 

För övrigt:

 

Om jag filmar med min lilla HV-30 (nu lämnar jag ämnet och ovanstående akuta problem med filmen som är filmad med en Panasonic-kamera) och ska tanka in i min PC-dator... Vilka inställninga bör jag då välja och sedan hålla mig till för att få ett tryggt och säkert arbetsflöde hela vägen?

 

Och om jag sedan vill bränna materialet till en DVD respektive köra ut det på ett DV-band (HDV)... Vilka isntällningar bör man göra och kolla upp i de processerna?

 

Var kan man lära sig sånt här?

Jag behöver en enkel men utförlig grundmanual för att göra film. Känns inte som att jag har tid för teknikstrul ;-). Vill ha en grund att stå på... och utgå från...

 

//Dagge

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, då ska vi se.

 

Ditt första problem:

Har ingen super erfarenhet av att rendera ut tillbaka till band efter redigering, MEN enkelt utryckt, det är ALLTID bra o hålla koll på sina inställningar genom hela arbets prossecen!

Du säger att ni maskat 4:3 till 16:9, detta betyder ju att du måste fortsätta ha 4:3 inställningar och inte byta till 16:9 då ni igentligen bara "gömt" bort lite bild på 4:3 filmen.

Men som sagt, viktigt att hålla koll på alla 1: or o 0: or ;)

 

2

Jag använder själv en canon HV20 och använder dessa inställningar i vegas pro 8:

Custom (1440x1080; 25,000 fps), 1,3333 (HDV 1080) aspect ratio, None (progressive scan)

Progressive scan använder jag bara om jag filamt i Cinema läget, (fejk) progressivt.

Om filmen sedan ska ut på nätet renderas den ut som mpeg4 1280*720 25fps progressivt.

Ett exempel på resultat:

 

Ska du ut med materialet på DVD ska du rendera ut det som Mpeg2 720*576 interlaced eller progressivt. Om du ska tillbaka till HDV band ska du självklart använda samma inställningar som du hade när du importerade materialet.

 

Vad kan du lära dig

-Räkna alltid med att tekniken strular antingen mer eller mindre.

-Att rendera är = tålamod, blir man inte nöjd första gången, do it again. Man måste testa sig fram tills man hittat inställningar som matchar kameran och slutdestinationen för materialet.

 

/ Albin

Länk till kommentar
Share on other sites

OK... Jag börjar få lite ordning på det här nu. Har i alla fall lyckats rendera ut materialet på DV-band med god kvalitet.

 

Dock tycker jag mig märka att om jag lägger på lite justeringseffekter typ upplättning via kurvor, maskning (svart mask i över- och underkant av bilden), justering av färgmättnad etc så uppstår en lätt fladdrighet i bilden. Inte särskilt påtaglig men märkbar om man verkligen jämför och anstränger sig lite för att jämföra och bedöma kvaliteten gentemot originalbandet.

 

Kan det vara så att dessa justeringar blir bättre om man gör det i fler steg? Tex först lättar upp lågdagrar med kurvor och sedan renderar ut det till en ny avi-fil som i sin tur maskas (eller något annat)... Dvs att man så att säga lägger effekter och renderar i flera steg. Eller tappar man så mycket i kvalitet vid varje rendering att det är bättre att panga på med allt man vill ha i ett enda steg?

 

Eller kan det vara så att det är bättre att först rendera och exportera ut material med alla effekter/justeringar till en separat avi-fil och sedan använda den för att rendera och kopiera till band än att köra direkt ut till band med en gång?

 

Nån som har några erfarenheter och tankar kring detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Och förresten AbbeLabbe92!

Vill bara tacka lite extra för klippen på Vimeo.

När jag funderade på att köpa en egen liten enkel kamera så surfade jag runt på bland annat Vimeo och kollade en massa klipp - däribland dessa. Egentligen hade jag först tänkt mig en Panasonic-kamera men efterhand upptäckte jag att väldigt många av de klipp jag fastnade för vad gäller karaktär och bildkvalitet var filmade med HV20 och HV30.

Så till slut blev det en HV30... Och alltså efter att ha inspirerats av bland annat dessa klipp. Och jag köpte även en Röde-mikrofon...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har lite svårt att få ut de konkreta frågorna i dina inlägg, men jag ska försöka förklara min slutsats med Vegas.

 

Jag har gjort en hel del färgjusteringar med Vegas. När det gäller material som utgår från film (8, 16 och 35 mm) har jag också gjort en del vridningar av bilden, delförstorningar och hastighetsändringar. Videomaterialet jag bearbetat är antingen DV/Dvcam eller HDV.

 

Jag brukar finna det bäst att "dunka" på alla justeringar på en gång, och det är främst hanteringsmässigt att det annars blir mycket jobb med import/export.

 

När jag ska exportera filmerna tillbaka till Dvcam- eller HDV-band så exporterar/renderar jag hela projektet till en AVI-fil, eller m2t (heter det väl på HDV...).

 

För att lägga det på band, gör jag ett nytt projekt, tar in kompletta filmen och exporterar det till band. Då är det ingen risk att det hänger sig i nån komplicerad renderingsfas etc.

 

Generellt går renderingar etc mycket mera säkert och utan problem än mina tidigare erfarenheter från Premiere med DV/Dvcam.

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller digitalteknik och kanske specielt DV/HDV, rendera så lite som möjligt. För varje gång förlorar du kavlitet/information varken du ser det eller inte. Kör du in o ut från programmet flera gånger o lägger på nya effecter får programmet hela tiden mindre information att jobba med för effekterna. Vilket kan resultera i olika fenomen ;) .

 

angående din fladdrighet vet jag inte men skulle kunna tänka mig att det kanske är interlace som spökar på grund av tappad data kanske? vet faktiskt inte. En lösning är väl att dra ner lite på effekterna tills det inte går att se fladdret längre.

 

 

HV30 var ett bra val! Själv är jag mycket nöjd med HV20!!! o då ska vi inte tala om röde videomicen! en aldelles utmärkt mic, dock tipsar jag dig starkt att bygga/köpa en boom pole! Jag byggde min för 60kr av ett teleskoskaft från biltema och en dubbelgängad skruv från en järnhandel i jönköping.

Grymmt nöjd med ljudet man får upp tack vare den boom polen!

 

/ Albin

Länk till kommentar
Share on other sites

Du vet säkert skillnaden men att jämföra DV med HDV är riktigt farligt. Det går över huvud taget inte att använda samma workflow när man jobbar med HDV kontra DV, eller går och går!

 

Då DV i egentlige mening inte innehåller någon datakompression så är generationsförlusten mer eller mindre noll d.v.s. du kan kopiera DV hur många gånger du vill utan förlust i kvalitén. Detta stämmer inte riktigt men ganska så bra.

Dock innehåller DV color subsampling vilket innebär att så fort man ändrar något, färger, kurvor etc och exporterar/sparar om som DV så förlorar man kvalité.

 

HDV innehåller en gop (group of picture) baserad MPEG2 komprimering med hög generationsförlust vilket vill säga att varge gång man exporterar/sparar om en HDV ström till en ny HDV ström (fil etc) så förlorar man kvalité och det spelar ingen roll om man ändrat något eller inte. Väsrat blir det om man börjar lägga klipp (d.v.s. klippa i filmen) och sedan spara som HDV då goparna i värsta fall kan ja förstöra hela materialet.

 

Jobbar man med HDV vilket en HV30 genererar så bör man passa sig, då går det inte att hålla på och tanka in material i redigeringar och sedan tanka ut till band igen utan en rätt stor förlust i kvalité. Man behöver ett mer genomtänkt workflow för att lyckas med HDV. Ännu värre är det med mpeg4 baserade kameror by the way!

 

Se även upp för HV30:ons CMSO chip som genererar vad jag tycker är vedervärdiga artefakter i form av vågiga bilder på grund av den artificiella rullande slutaren ett CMOS chip genererar. Jämför gärna själv: http://www.dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

 

Eller varför inte ta ett test mellan två semi-pro kameror från Sony, en med 3ccd:er och en med ett CMOS chip:

http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE&fmt=22

I och för sig lite dåligt test då jag tycker han överdriver skakningarna lite på CMOS kameran och därtill tycks han inte ha brytt sig om färger, ljus och skärpa lika mycket men man kan ändå se artefakterna och skillnaden tydligt!

 

Kamerorna är:

http://www.amazon.com/Sony-Professional-HVR-Z1U-Definition-Camcorder/dp/B00097HL6K/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=photo&qid=1252621036&sr=1-1

 

http://www.amazon.com/Sony-HVR-Z7U-Professional-Video-Camcorder/dp/B00138TS4C

 

Eller varför inte kolla in det här, CMSO igen: http://www.youtube.com/watch?v=N1pFadXOboA&NR=1&fmt=22

 

Även monstret RED (http://www.red.com) har ett förbannat CMOS chip, så vist går det att använda men ack så tråkigt är det att fler och fler slutar använda CCDer.

 

Lycka till

Mvh /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...