Jump to content

Sjukt snygg Photoshop & After Effects Show Reel

Max_H
 Share

Recommended Posts

Har haft denna i 1080P ett tag men har inte fått visa den, men nu låg den upp såg jag (legat uppe ett tag till och med såg jag...).

95% av allt är gjort i After Effects och Photoshop (i princip alla bakgrunder är compade "stillbilder"). All keying är Keylight eller Primatte.

Vissa karaktärer och annat är givet 3D.

Ser helt SJUKT bra ut på min plasma i 1080...

Edit: Länken är bra också...

/Max

• 2 weeks later...
Den har cirkulerat på diverse forum och bloggar nu, killen måste fått ett och annat jobberbjudande. :)

John Adams är namnet på TV-serien och inte namnet på den som gjort effekterna. De som gjort effekterna är ett stort hollywood-bolag, cafeFX.

Snyggt iaf.

• 2 weeks later...
Exakt vad spelar det för roll?

Vore intressant att veta. Om de nu uppenbarligen har använt AE till största del så skulle det vara intressant att veta hur de optimerat programet. Det var adobe själv som sa att de använt mycket plug ins.

• 3 weeks later...

Har kollat lite mer på projektet (som för övrigt tar en liten stund att ens öppna...) och det var, på ett sätt, inte så märkvärdigt. Bara en massa HARD work så att säga. Har bla tillgång till compen när Mr Adams går i hamnen (ca 1.50 in i VFX-demon här

).

Men på ett annat sätt var det extremt "avancerat" då det är så många objekt att det totalt kanske är runt 400-500 objekt uppdelat på 30-40 precompar som i sin tur kan vara precompar. Vattnet i bakgrunden är vanligt vatten, husväggar osv är stillbilder, alla personer i byggnader (som tittar ut genom fönster osv) är greenscreen. Rutnätet som syns är endast Guide-layers för referens så man enkelt kan se att allt sitter där det ska i 3D-miljön.

Hela projektet är compat i 32-bitars mode och grundmaterialet är mest QT eller Cineon/TGA-sekvenser från vad det nu är filmat med.

Pluggar? Typ alla som finns... KeyCorrectPro, Keylight och Primatte för keying, ImageLounge, i princip allt från Trapcode, Re:Vision och Frischluft.

En grej man kan lära sig var att hela projektet var extremt "städat" och "namnat" - men det lär vara ett krav när det är så stort och det är flera inblandade.

/Max

Har kollat lite mer på projektet (som för övrigt tar en liten stund att ens öppna...) och det var, på ett sätt, inte så märkvärdigt. Bara en massa HARD work så att säga. Har bla tillgång till compen när Mr Adams går i hamnen (ca 1.50 in i VFX-demon här
).

Men på ett annat sätt var det extremt "avancerat" då det är så många objekt att det totalt kanske är runt 400-500 objekt uppdelat på 30-40 precompar som i sin tur kan vara precompar. Vattnet i bakgrunden är vanligt vatten, husväggar osv är stillbilder, alla personer i byggnader (som tittar ut genom fönster osv) är greenscreen. Rutnätet som syns är endast Guide-layers för referens så man enkelt kan se att allt sitter där det ska i 3D-miljön.

Hela projektet är compat i 32-bitars mode och grundmaterialet är mest QT eller Cineon/TGA-sekvenser från vad det nu är filmat med.

Pluggar? Typ alla som finns... KeyCorrectPro, Keylight och Primatte för keying, ImageLounge, i princip allt från Trapcode, Re:Vision och Frischluft.

En grej man kan lära sig var att hela projektet var extremt "städat" och "namnat" - men det lär vara ett krav när det är så stort och det är flera inblandade.

/Max

Vet du om det är så det är utrenderat också? Jag hade ett projekt förrut i AE7, då jag låg på kanske 500 lager pre-compat hit och dit i 3D med ljus. De ville inte renderas i någon hög upplösning då jag fick krasher pga. för lite minne. Jag har sen dess sett att det finns lite sätt att fixa/minimera risken att den klagar på för lite minne, men jag har ändå fått uppfattningen att AE CS3-4 fortfarande kan strula.

Fick tyvärr inte all media... Men en hel del var förrenderat, antingen som TGA-sekvencer och/eller som proxies. Det senare måste vara världens mest bortglömda feature i AE...

Och det var en hel del rotoscopat för hand också, trots green screen.

CS4 kan fortfarande strula om man har stora "plates" - det är dock klart bättre i 9.02.

Och just nu för tillfället högsta programmeringsprio att fixa för gott (en sån där ordentligt jobbig grej att fixa pga av programmeringsbeslut som togs 1993).

/Max

Fick tyvärr inte all media... Men en hel del var förrenderat, antingen som TGA-sekvencer och/eller som proxies. Det senare måste vara världens mest bortglömda feature i AE...

Och det var en hel del rotoscopat för hand också, trots green screen.

CS4 kan fortfarande strula om man har stora "plates" - det är dock klart bättre i 9.02.

Och just nu för tillfället högsta programmeringsprio att fixa för gott (en sån där ordentligt jobbig grej att fixa pga av programmeringsbeslut som togs 1993).

/Max

Ok, hur är det nu med CS4, hur mycket ram kan den använda?

Max_H: Du har inte lust och bara skicka till mig då?? Jag kan isf svära dyrt och heligt att jag inte ger ut det till någon annan! (Förutom kanske en, men inga fler efter det!)

Ska faktiskt fråga igen - största anledningen att vi inte fick ge ut den var att serien var nominerad för en massa olika awards under året...

Angående AE och ram:

Rent teoretiskt, om man kör Vista 64, kan varje CPU Core utnyttja ca 2.8Gb ram, men praktiskt är 2Gb den "stabila" gränsen. AE är fortfarande en 32-bits applikation men om man, ex på en PC, kollar i sin task manager så kommer AE att starta en "AfterFX.exe" för varje CPU Core. En 8-core burk med 24Gb ram ger exempelvis 8 x 2Gb för AE och sedan 8Gb till Windows eller andra Adobe apps. Och i PPro 4.1/AE 9.02 så är det bättre optimeringar gjorda för att "släppa" ramminnet när man växlar mellan applikationer.

I detta fall (för just "Adobe minneshantering") är faktiskt Windows Vista 64 bättre än alla andra operativ (som Adobe stöder - mao är inte Linux inräknat). Åtminstone fram tills Apple släpper Snow Leopard om X tid.

/Max