Gå till innehåll

Canon XL1s ?


Davon

Recommended Posts

Hmm... den här diskutionen börjar bli riktigt rolig killar.

 

Gorse.. håller med dig till fullo. Mycket vettigt resonemang... se'n förutom att det kan vara dummt att lägga en massa pengar på den första kameran man köper så kan det ju faktiskt vara kula att lägga pengar på lite andra saker än bara en kamera. Man kanske vill ha lite ljus, en mick o mickbom. Portabel redigering. Ett okey stativ mm.mm.

 

Davon...

Vad det beträffar att du har höga krav från att gått på medialinjen i två år så har jag det här att säga dig.

 

KOM NER PÅ JORDEN!!

 

Det är precis som Gorse säger, tiden och erfarenheten som gör dig till en bättre fotograf istället för hur dyr och bra utrustningen är.

 

 

Efter att jobbat med Beta 300 1,5 år som nyhetsfoto på SVT och 3 omgångar av dockysåpa så har jag insett hur lite egentligen de tekniska förutsättningarna har att inverka på resultatet. Ljuskänslighet kan vara en stor begränsning. Men se'n stannar det där... resten är inte alls lika märkvärdiga.

 

Får man fråga vilken typ av produktion du tänkt göra i norge? Så man får lite bättre perspektiv på hur krävande utrustning du behöver. (om du inte tog illa upp det jag skrev några rader upp)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar inte illa upp, tvärtom så förstår jag nog varför många tycker jag ä lite "extrem" Säger många här hemma också, haha.. Har faktiskt gått o grunnat själv senaste timmarna om jag inte börjat tappa fotfäste. En Xl2 t ex har jag redan hunnit glömma.

 

Missuppfatta mig inte, mena inte som att jag "förtjänar" bättre för att jag gått media. Menar bara att om man väl vant sig vid en bra kamera och dess möjligheter så vill man gärna ha något som är åtminstone likvärdigt.. även om det är något jag nog kan svälja i längden.

Sen har nog mitt fotointresse påverkat en del. Sedan jag första gången fick hand i en systemkamera har jag knappt kunna se till en vanlig. Möjligheterna med skärpedjup mm o leken med det har blivit otroligt viktigt för mitt visuella intresse, och jag ser samma sak till videokameror. Finns det inte ett redigt objektiv till är jag inte intresserad, och hur många kameror under en viss prisklass har ens ett objektiv på?

Jag bara ger exempel, men jag ska försöka undvika att verka "totalt desperat" att förklara mig, hehe..

 

Men jag hoppas att det är gammaldags sosserött som dominerar här och att det är acceptabelt att ha möjlighet att införskaffa sig en bra kamera utan att det ses som "fult" En begagnad XL1s (om jag nu väljer det. Vill gärna ha garanti) kostar ju inte så mycke ändå nu för tiden så.. what´s the big deal?

 

 

tv-produktionen är mest studio och ska göras här i småland för att sedan skickas uppåt.. Är inte helt inne i alla detaljer ännu då det bara är i inledandet och jag precis nyligen blivit kontaktad, men det är ingen Stor-produktion som jag förmodar du varit med i som det handlar om. Det är ganska enkelt av sig; en liten studio som vi ska bygga upp i en gammal kyrkolokal och sen är det mest snack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul...

 

Att göra produktioner i norge är faktiskt väldigt kul. Många trevliga personer där... och det är inte samma prestiege som det är i Sverige.

 

Självklart ska man använda en bättre kamera om man tycker att det finns god grund för det. Bara att det är ganska mycket pengar det rör sig om. För mig själv har det tagit ganska lång tid att köpa de saker jag för tillfället använder.

 

Började med en Canon MV-DM500i.... skräp... men jag använder den än idag i olika småsaker jag gör. (då jag hinner) och nu sist för ett halvår se'n köpte jag XM2'an... En laptop + extra hårddisk (externt).

 

Funkar skitbra... och det kostade mindre än vad en XL2'a skulle kostat mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Davon: Är möjligheterna att använda olika objektiv så stort för dig som jag tror det är finns det egentligen bara två kameror att välja mellan, XL1S eller XL2. Sen är det bara att komma fram till vilken som är bäst för plånboken... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag har också fått en god upfattning av våra norska grannar.. Kanske förtjänar vi skämten mer än dom, haha..

 

Har den fördelen att jag kan låna mycket utrustning från skolan här i standå jag känner lärarna bra där. Handlar lite om tjänst o gentjänster också. Men kan därför satsa sparpengarna helt på enbart kameran o slipper i alla fall i nuläget tänka på alla tillbehör o sådant som kan tänkas behövas. Det enda skulle då vara xlr uttag..

 

En skräpkamera ä ju inte helt fel heller, som för semester t ex, eller vid högtidliga tillfällen då man riskerar att få den förstörd av någon mindre nykter snubbe

 

Så laptops lämpar sig bra för redigering o sånt nu eller? Har varit lite tveksam till dom i det sammanhanget innan men jag har kanske fel. Då kanske man borde sälja sin vanliga o köpa en bärbar istället.. Måste vara skönt att slippa sitta på samma ställe hela tiden när man arbetar..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ronnie]Davon: Är möjligheterna att använda olika objektiv så stort för dig som jag tror det är finns det egentligen bara två kameror att välja mellan, XL1S eller XL2. Sen är det bara att komma fram till vilken som är bäst för plånboken... ;)[/citat]

 

 

På sikt är det viktigt för mig att kunna byta, och eftersom jag vill slippa tänka på att behöva byta kamera på ett bra tag sen så anser jag att det är värt priset. Kan ju löna sig i längden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Davon> Jag tror ingen annan än du kan avgöra hur du prioriterar var du vill göra av dina pengar. Har du råd och tycker det är värt att köpa en dyr kamera så ser jag inget hinder i det. Jag skulle gärna också vilja köpa en dyr kamera, men jag skulle gärna vilja köpa lite ljus, försöka bygga nått som liknar en steadycam, ett stativ, en ruskigt bra dator med tillhörande program och kanske rent av en liten dvdbrännare. Faktiskt ligger en DVD-brännare på min önskelista just nu.

Förutom dessa grejor behöver jag nya sommardäck runt om, kanske rent av nya vinterdäck med, barnen behöver nya vinterkläder så här års, ett nytt badrum skulle behövas förutom tapeter och färg till rätt många rum. En del andra hobbies skulle behöva lite nya prylar. Med andra ord är mina resurser begränsade och jag skulle bli förvånad om MITT amatörfilmande kommer att stå och falla med en CANON XL1s som jag naturligtvis skulle vilja köpa men antagligen får låta bero på framtiden. Men kommer jag ha lika roligt med en billigare kamera? Kommer mina nybörjarbehov bli tillfredställda med en billigare kamera?

 

Vetdu vad jag fick för råd på filmcafe i liknade fråga? Hyr kameran och köp anteckningsblock, pennor och dator för pengarna eftersom jag antagligen kommer spendera mer tid att redigera eller planera filmandet. Intressant ide. Jag som ännu inte ens hållit i en kamera ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

gorse> Bra inställning... lite jobbigt det där med att skaffa nytt badrum, brukar aldrig bli speciellt billigt. Å visst kommer du tycka att det kan vara precis lika roligt med en billigare kamera. Det tror jag då... Se'n beror det lite på vad man gör. Ett par kompisar och jag skulle testa våra bilar. Jämföra lite bilegenskaper mellan Calibra och Celica. Celican's kylare sprack och det vart dyrt projekt (2500kr), nu råkar det inte vara min bil. Men en vacker dag är det min bil som pajar, å då kan det vara trevligt att inte lagt precis alla pengar på en kamera.

 

Davon> Jo... norrmän kan vara härliga. Det är roligt att göra TV i sverige också, men det är lixom inte samma sak. Men ofta tycker jag att dom kan vara lite mesiga... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena gubbar, har följt eran intressanta konvernasation och jag är själv intresserad av en xl1 eller xl2, kameran ska användas till en långfilms produktion och vi tänkte köpa kameran mot slutet av nästa sommarn, vad har ni för tankar om kamrerna, är det tillräckligt stor skillnad så att det är värt att betala extra för tvåan och o andra sidan så har nog xl2:an sjunkit något mot slutet av nästa sommar, aja tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är tillräcklig skillnad? Hmmm... det beror på vad man menar med "långfilmsproduktion". Om man leker med tanken att skapa något som skulle kunna på fullaste allvar släppas på marknaden i "de stora grabbarnas liga", så kan det nog kännas ganska kört oavsett om det är en XL1 eller XL2 som du köper. En videokamera kan alltså inte slå så hårt mot filmkamera.

 

Och därmed står vi inför samma faktum som vid de andra inläggen, är det värt dom extra pengarna på en kamera... än att kanske lägga det på ljuskit, bra mick, redigering mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sony HDR-FX1 kommer inte kosta så förskräckligt mycket, med tanke på att det är HD-cam. lite mindre än 40 lapp om man importerar, fast det är ju inte ett så bra val egentligen. mellan 40 - 50 lapp här i sverige vad jag förstått. I samma prisklass som XL2 alltså... Saken är väl den att det krävs en helsikes dator för att kunna redigera något sånär flytande med det formatet. O har man inte det så får man väl lägga på åtminstone 16 lapp extra utöver kameran, mm... DV kräver inte så förskräckligt mycket datorkraft i jämförelse... O så dröjer det nog ett tag innan HD verkligen slår igenom på den kommersiella marknaden... men vill man vänta 1 - 2 år till så... Personligen tycker jag Sony HDR-FX1 saknar många funktioner man tycker borde vara ett krav i den prisklassen.. progressivt t ex..

 

Verkar förresten lyckas få tag på en XL2 momsfri, 35 lapp omkring =) Inga garantier än dock... Men dock inte att ens den mest "ekonomiska" här skulle se bort från en sån möjlighet...

 

Ayame : En stor skillnad från xl1 till xl2 är upplösningen som är 3x800000 gentemot 3x300000... så har den äkta 16:9, progressivt, xlr uttag o så har den en "liten" lcd skärm =) O xl1 har faktiskt använts till digitala filmproduktioner, såsom 28 dagar senare t ex... blev inte alltid så snyggt uppförstorad på en bioduk dock, lämpar sig mer för tv... nej, en riktig filmkamera 16/35 mm slår den sannerligt inte... synd att svensk film ändå bara verkar ta den enkla vägen nu för tiden, de filmar ju det mesta digitalt nu verkar det som... det ser fult ut när man vet att de har möjlighet till det "riktiga"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Nu ska vi se här..

 

Jag har haft en XL1s ganska länge och sålde den nyligen.

 

S: et står inte för svensksåld, utan markerar att det är en uppdaterad kamera.

XL1s har altså funktioner och uppgraderingar som inte XL1 har.

 

Frame-mode är inte samma som Progressive Scan. Detta har igentligen

inte i heller med någon slutare att göra utan CCD chippet. En äkta Progressive scan kamera fångar HELA CCDytan vid ett tillfälle och sen delar upp den på det traditionella interlace sättet för att kunna spara informationen på ett band. Så länge vi använder band tekonlogin (Nu vågar jag inte svara på mpeg2 komprimeringen som gäller vid HDV) men alla format Beta/DV/DVC osv MÅSTE spara informationen som interlace. För att gå tillbaka så progressive scan fånga HELA bildrutor 25ggr per sekund. Canons Frame Mode fångar 50 bilder per sekund (interlace) har ett internt mjukvaru system som deinterlacar bilden och sen sparar den som interlace igen på band. Detta ska enligt dom ge en mer cinematisk bild. I mitt tycke, visst man ser klar skillnad på Frame mode och vanlig interlace läge. Bra eller dåligt får man själv avgöra.

 

HDR-FX1 Kommer kosta mindre än en XL2:a

 

Pris på vidvinkel optik till XL1: Cr 10 000:- plus moms (3X Zoom)

Kallas objektivet.

 

Att köpa en XL1:a för möjligheterna att byta objektiv.. Tja, Om det är som du säger för att du ska kunna uppgradera kameran med tiden för att den ska bli bättre så är det ett lustigt sätt att se på det när det är CCD/Cmos kvaliteten som kommer spela någon roll under årens lopp. Möjligheten att kunna byta objektiv använde jag också som ett argument när jag köpte min men bytade aldrig optiken, funderade aldrig på att köpa ny optik faktiskt. Det enda jag ville ha var en Mini35 adapter, och den gör sig bäst med en XL1:a Fler glas att gå igenom = Sämmre bild..

 

Någon sa att XL1:a är framtung? Visst, men XL1:an är ju en hopplös kamera att jämföra med. Den ligger ju mellan dom tänka Axelkamerorna och dom kameror som man bara kan hålla i handen. Själv har jag filmat en 60 minuters film med min (mesta dels handhållet och det var aldrig ett problem) Däremot filmade jag en konsert en gång och var för lat för att bära med mig stativet. Jag var helt slut efter 20 minuter men det hade jag varit med en vanlig handhållen kamera också. Stativet var rätt väg att gå!

 

 

Jag personligen skulle aldrig använda en 1cippare för att göra bra tv. Det finns ju olika kategorier av en 1cippare. Men nu pratar jag altså om Konsument kamerorna. Why? Dålig ljuskänslighet, Svårt att göra manuella inställningar.

 

Om jag skulle idag välja i Prosumer klassen står ju valet mellan DVX100 - XL2 och HDR-FX1.

 

DVX100

Fördelar: CineGamma P25 en genomtänkt kamera.

Nackdelar: Ej Native 16:9, Börjar komma till "åren" = Billigare

 

XL2:

Fördelar: CineGamma P25 Genomtänkt kamera, Native 16:9 NY kamera!

Nackedlar: På gränsen för dyr för att en vanlig dödlig "amatör" ska köpa.

 

HDR-FX1

Förelar: Ny tekologi, Progressive? 16:9 HD Upplösning. Hyffsat billig.

Nackdelar: Ny tekologi. Mpeg2 kompremering.

 

 

Där jag är idag skulle jag valt en billig men bra kamera (DVX100) dom pengarna som blir över skulle jag lagt på lite kringutrustning. Sen skulle

jag hellre lagt ner extra mycket tid på att skrapa fram deg till att filma

på 16mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

AndySwe > Det där var ju rätt uttämmande om kameror. Toppen. Slutsatsen jag drar är att jag troligen kommer köpa en enchippare från typ el-giganten för några tusenlappar. Jag skall tydligen kolla noga att det går att göra manuella inställningar, och ha uttag för extern mic. Jag tror det kommer fungera utmärkt för mig som aldrig filmat i hela mitt liv. Mina första filmer kommer aldrig att visas i teve ändå utan om man har tur kanske de närmaste bekantskapskretsen orkar titta min teve på den skräp jag kommer att producera. Jag tror inte kvaliten på mina filmer kommer bero på kamerans kvalite utan enbart på mig. När jag tycker att jag blivit duktigare, då kanske mina filmer kan läggas upp i nått webformat på internet som ändå är komprimerat till ett frimärkes storlek. När jag kommit så långt att jag MÅSTE byta objektitiv eller MÅSTE ha topp bildkvalite, då skall jag fundera på att köpa en finare kamera.

 

Rent ekonomiskt är det till och med ett snilledrag. Värdeminskingen på en 3-chippare är större en priset av en billig kamera jag kommer använda medan jag lär mig. När jag blivit så duktig att behovet är större har utvecklingen gjort att jag får ännu bättre teknik för ännu billigare pris, och jag kommer i framtiden kunna köpa en kamera med dagens canon XL1s prestanda för samma pris som dagens el-gigantenkameror. Dock, när mitt behov av top-of-the-line är oundvikligt, då lär jag kunna betala för det.

 

Under tiden kanske jag får råd till en rätt hygglig dator istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Som vanligt är det en elände att veta säkert. Den första XL1:an jag tittade på var verkligen sagolikt billigt men;

 

On 26-Nov-04 at 17:46:12 GMT, seller added the following information:

 

This a con - my good name has been fraudulently hi jacked by a scumbag who has no intention of selling you anything, just keeping your money. I have notified Ebay so DO NOT BID under any circumstances. The email address that appears for sending money is zdribic@msn.com, presumably this is the arsehole trying to con everyone, maybe some nice person would send this pig a nice virus from me. Best Wishes the real 123atomic.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad roligt att mitt första ämne på det här forumet fortfarande lever, hehe.. och så stort det blivit sen! =)

 

Kollade lite snabbt på ebay jag med för ett tag sen, mest för skoj skull.. Billig, javisst, men vad jag förstår så skeppar de inte saker som kameror ända till Sverige, och även om de gjorde så blir det väl förmodligen då ntsc kameror o inte Pal eftersom det rör sig mest om USA... om man nu får en kamera överhuvudtaget o inte får en kartong med kogödsel istället.

Skulle själv aldrig våga mig på det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Blocket har i skrivande stund tre stycken XL1:or till salu för vad jag tror rimliga priser. Det är i Sverige och alla är till salu inom vettigt bilavstånd så man kan åka och titta på dem och prova dem, och ge pengar i handen. För 20-30 tusen kan man gott kosta på sig att åka 10-20 mil för att se vad man köper, tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Davon]Vad roligt att mitt första ämne på det här forumet fortfarande lever, hehe.. och så stort det blivit sen! =)

 

Kollade lite snabbt på ebay jag med för ett tag sen, mest för skoj skull.. Billig, javisst, men vad jag förstår så skeppar de inte saker som kameror ända till Sverige, och även om de gjorde så blir det väl förmodligen då ntsc kameror o inte Pal eftersom det rör sig mest om USA... om man nu får en kamera överhuvudtaget o inte får en kartong med kogödsel istället.

Skulle själv aldrig våga mig på det...[/citat]

 

Heh... det va precis den jag kollade på. :x

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag och en polare filmar mkt extrem film och vi använder oss av 2st XL1:or

har absolut inget negativt att säga om dom. Funkar helt utmärkt att jobba med. Faktum är att det är nog den bästa kamera jag nånsin haft att göra med

Vi har även en Panasonic NV-GS22 som köptes mest för att flumfilma med, men jag måste säga att det är en suverän kamera. Den har riktigt bra ljud och bild kvalite. Den är liten och lätt, bara att stoppa i fickan :) Så jag tycker verkligen inte att man ska vara rädd för att köpa en 1cippare

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...