pgw70 Postad 25 mars 2009 Postad 25 mars 2009 Hej. Jag är i valet av att köpa en bärbar redigering. Den kommer att fungera som en "stationär" plus att dra ut med på fält. jag har kollat på Macbook Pro 15 tum: 2.66GHz med Intel Core 2 Duo och 4Gb i RAM Tyvärr inget Intel Extreme, då hade Macen kostat 45 000 kr och inte 23 000 kr! På PC kanske det lutar åt en: HP ELITEBOOK 8530W Intel Core 2 Duo T9600 4Gb i RAM Den har dock bara ett grafikkort men jämförbar med Macen Det finns många varianter på PC men jag vill höra eran reflektion om valet av bärbar och varför ni valde just detta! 0 Citera
StenR Postad 25 mars 2009 Postad 25 mars 2009 Jag valde en Macbook (en vit med firewire!) för att den kan köra både macos och windows. Men visst kan du få en snabbare laptop (eller en för halva priset) om du bara ska köra windows. 0 Citera
Bleckert Postad 25 mars 2009 Postad 25 mars 2009 du ska nog rangordna lite mellan Ekonomi mobilitet kvalité behov vad ska du redigera? dv, HD, RED, film osv? Min redigerare sitter på en Mac Pro (den stationära) och den är inte dum nu när vi jobbar med HD och Red-material. han betalade ca 23 000 (+moms) för den och sen köpte han till ramminnen och hårddiskar m.m. separat från dustin (då de är sjukt dyra på apple store). MacBooken är nog inte rekomenderbar för tyngre redigering men funkar för dv. har ingen erfarnehet av macbook pro men den torde ju klara den lite tyngre redigeringen. tveksamt hur snabb den är med RED-material men... Generellt är ju Mac grymt mycket bättre datorer men de är även de som har den bästa mjukvaran för bildbehandling (rörlig eller stillbild). men det är ju proffsgrejer så både hård och mjukvaror kostar ganska mycket. 0 Citera
pgw70 Postad 26 mars 2009 Författare Postad 26 mars 2009 du ska nog rangordna lite mellan Ekonomi mobilitet kvalité behov __________________________________________________________________ Ja det är klart att det finns aspekter ovan. Dock tror inte jag att jag i nuläget behöver en stationär redigering även om det skulle vara najs att sitta med stora 23" och en barco-monitor och ljudmixer etc. Det är relaterat till ekonomi lite. Jag kommer om jag köper en Mac köpa till en 23" eftersom macbook pro har dubbla grafikkort __________________________________________________________________ vad ska du redigera? dv, HD, RED, film osv? Det kommer utslutande bli SD/HD men min vision är att inom 2-3 år klippa HD i studio. RED förresten? Jag har inte satt mig in närmare i det. Kan du om du har tid på några kärnfulla meningar förklara detta? Vad är bättre, sämre med RED? Min redigerare sitter på en Mac Pro (den stationära) och den är inte dum nu när vi jobbar med HD och Red-material. han betalade ca 23 000 (+moms) för den och sen köpte han till ramminnen och hårddiskar m.m. separat från dustin (då de är sjukt dyra på apple store). __________________________________________________________________ Jag satte ihop en stationär och det landade på 195 000 kr. Tror nog att man kan köpa de mesta hårdvarorna billigare som du säger. __________________________________________________________________ MacBooken är nog inte rekomenderbar för tyngre redigering men funkar för dv. har ingen erfarnehet av macbook pro men den torde ju klara den lite tyngre redigeringen. tveksamt hur snabb den är med RED-material men... __________________________________________________________________ Enligt en duktig tjej på en applestore butik som heter Linda som sysslar med musik säger hon att en Macbook pro är det jag skall ha, Det fungerar bra och som ni säger är det MAC som har blivit en slags "de-facto" Sedan gör mac så enormt snygga grejor! __________________________________________________________________ Generellt är ju Mac grymt mycket bättre datorer men de är även de som har den bästa mjukvaran för bildbehandling (rörlig eller stillbild). men det är ju proffsgrejer så både hård och mjukvaror kostar ganska mycket. 0 Citera
j3n5 Postad 28 mars 2009 Postad 28 mars 2009 Jag redigerar för tillfället AVCHD-material från en Panasonic HMC151 på en macbook pro c2d 2,33Ghz/3Gb ram. Jag använder Final Cut Pro och det går riktigt bra. Inga problem alls. Tänk på att En PC har mycket jobbigare att redigera t ex AVCHD då Premiere gör detta native, dvs i orginalfilen. Final Cut Pro kodar om till eget format som är smidigare att redigera. Macbook Pron använder bara ett grafikkort i taget. Även en Macbook klarar dubbla skärmar... 0 Citera
beta75 Postad 28 mars 2009 Postad 28 mars 2009 Jag kan tillägga att jag kör macbook (alu) 2,0 ghz med 2Gb minne, och final cut pro med inbyggd skärm och en extern 1650 x 1080 utan några som helst problem. Funkar mycket bra. Jag tror att en macbook med final cut express är ungefär det mest prisvärda man kan få för sina pengar. Det är mycket roligare att spendera 14000 och få det man vill ha än att spendera 11000 och bli missnöjd. Snålheten bedrar ibland visheten... /KN 0 Citera
j3n5 Postad 28 mars 2009 Postad 28 mars 2009 Instämmer, Final Cut Express är SÅ mycket bättre att arbeta seriöst med än t ex Pinnacle eller Premiere elements. Det fungerar som Final Cut Pro och kostar bara en tusing... Macbookens prestanda duger utmärkt till redigering, men det är synd att man inte kan välja 7200 varvs HD och Firewire... 0 Citera
beta75 Postad 28 mars 2009 Postad 28 mars 2009 Lösnigen i det fallet är att köpa den billigaste vita macbooken och byta disken och stoppa i mer minne i efterhand. Den vita har nu samma grafik som alu fast med firewire. HDD byter man enkelt med ena handen på ryggen under 5 min... /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.