Johan1983 Postad 10 februari 2009 Postad 10 februari 2009 Jag har lagt in filer i PP CS4 filmad från en sony DV kamera. När jag försöker spela upp filen så går det i några sekunder men det är hackigt. om jag skulle flytta markören någon annanstans så spelas ljudet upp men inte bilden. flyttar jag sedan tillbaka markören så kan jag inte se någon bild heller. I after effects så flyter bilden på bättre men bara i 12bps Jag har provat att formatera om datorn och installera Windows XP SP3 för att se om det gjorde någon skillnad. dock inte. Jag märkte att om jag använder adobe media player och spelar upp något där så fungerar det lika dåligt som inne i premiere pro. I VLC så spelas samma filer upp utan bekymmer. De filer som jag försöker redigera är vob filer som jag har bytt namn på till mpg. Min dator är en Intel Pentium 4 3.06 med 1.5 gb ram och jag har tidigare fått ett bra flyt på en dator med liknande specificationer. Dock med CS3 Vad ska jag göra? 0 Citera
Johan1983 Postad 10 februari 2009 Författare Postad 10 februari 2009 Jag kan också påpeka att disken är defragmenterad och till och med formaterad. Jag spelar upp i "draft", jag har även försökt att konvertera filerna. Jag har även försökt att rendera men då går det inte alls att spela upp ens de första sekunderna i början 0 Citera
bassbucket Postad 10 februari 2009 Postad 10 februari 2009 Nu vet jag inte vad du menar med rendering. Men i Premiere pro ska man väl rendera själva klippet genom att trycka ner Enter för klippet i tidslinjen? Använder inte Premiere...men har för mig att det är nåt sånt. 0 Citera
Johan1983 Postad 10 februari 2009 Författare Postad 10 februari 2009 Nu vet jag inte vad du menar med rendering. Men i Premiere pro ska man väl rendera själva klippet genom att trycka ner Enter för klippet i tidslinjen? Använder inte Premiere...men har för mig att det är nåt sånt. Det är det jag menar och det hjälper inte, snarare är det tvärtom alternativt samma resultat 0 Citera
bassbucket Postad 11 februari 2009 Postad 11 februari 2009 Rent spontant...så skulle jag nog fortsatt ha använt cs3 tills vidare... 0 Citera
Johan1983 Postad 11 februari 2009 Författare Postad 11 februari 2009 Rent spontant...så skulle jag nog fortsatt ha använt cs3 tills vidare... Det känns tråkigt när CS4 är bättre, det finns ju heller ingen garanti och då är det mycket jobb med att avinstallera, installera CS3, avinstallera och installera CS4 igen om CS3 nu inte skulle hjälpa. För att återgå... är det adobe player man ska ge sig på eller är det inställningarna i Premiere pro? 0 Citera
StenR Postad 11 februari 2009 Postad 11 februari 2009 Jag tror inte PPRo supportar .vob-filer över huvud taget egentlligen. Använd något konverteringsprogram och gör om till .avi först. 0 Citera
Nyaz Postad 11 februari 2009 Postad 11 februari 2009 Du nämnde att du "döpt om" dem... jag hoppas du är medveten om att detta inte gör .vob till .mpeg utan bara döper om filerna (och skapar förvirring). Förresten, hur fick du till .vob-filer om du importerat från din DV-kamera? O.o 0 Citera
Johan1983 Postad 11 februari 2009 Författare Postad 11 februari 2009 Jag tror inte PPRo supportar .vob-filer över huvud taget egentlligen. Använd något konverteringsprogram och gör om till .avi först. Jag har provat det också, ingen skillnad (läs mitt första inlägg) 0 Citera
Johan1983 Postad 11 februari 2009 Författare Postad 11 februari 2009 Du nämnde att du "döpt om" dem... jag hoppas du är medveten om att detta inte gör .vob till .mpeg utan bara döper om filerna (och skapar förvirring). Förresten, hur fick du till .vob-filer om du importerat från din DV-kamera? O.o Jag har inte importerat från en DV kamera eftersom jag inte äger någon. En annan person har importerat och när jag bad honom om filerna eftersom jag skulle klippa det så fick jag en utbränd DVD, exporterat och klart. Jag har efterfrågat om han kan lägga in banden igen men dom finns tydligen inte ens i Sverige. 0 Citera
Max_H Postad 11 februari 2009 Postad 11 februari 2009 Spontant: Konvertera om dom till DV Avi med ngn lämplig mjukvara. /Max 0 Citera
Johan1983 Postad 11 februari 2009 Författare Postad 11 februari 2009 Spontant: Konvertera om dom till DV Avi med ngn lämplig mjukvara. /Max Det är redan provat Dock kanske jag har gjort helt fel... Vilket program rekommenderar du? 0 Citera
Max_H Postad 11 februari 2009 Postad 11 februari 2009 MPEG Streamclip tror jag funkar... /Max 0 Citera
Johan1983 Postad 11 februari 2009 Författare Postad 11 februari 2009 MPEG Streamclip tror jag funkar... /Max Jag ska se om det gör någon skillnad. Konverterar den från dvd eller direkt från vobfilerna? 0 Citera
Johan1983 Postad 12 februari 2009 Författare Postad 12 februari 2009 Nu har jag provat. Nu fungerar det på så sätt att bilden inte försvinner men den flyter knappast på direkt utan hackar sig framåt. Jag får gå efter ljudet när jag klipper. I after effects så spelade filmen upp i 12bps innan, nu spelar den upp i 0.3 bps så där har det snarare blivit en försämring 0 Citera
beta75 Postad 12 februari 2009 Postad 12 februari 2009 I MPEG streamclip, välj att konvertera till avi med DV PAL (.mov DV PAL på mac). Om de filerna skulle hacka på din dator så skulle jag misstänka något annat fel än filformatet, tex en kass hårddisk. Kan ju skapa oerhört sega konstiga söktider. /KN p.s. I after effecs så spelar filmen upp väldigt långsamt första gången eftersom den renderas i ram-minnet. Den gröna linjen indikerar renderat. 0 Citera
Max_H Postad 13 februari 2009 Postad 13 februari 2009 Gör ett enkelt test. Skapa en "vad-som-helst-animation" i PPro eller AE och rendera till DV PAL. Om de inte heller funkar är det något seröst fel i installationen. Notera att PPro/AE CS4 finns i .01 versioner och bägge gillar absolut senaste drivrutinen till grafikkortet. Edit: KN hade redan skrivit om ram-preview. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.