Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag köpte min första videokamera för ett år sedan. Det är en Sony HDR-SR7E, en liten och nätt kamera som ger rätt ok bilder. Men det stör mig att de manuella möjligheterna är så få. Jag kan inte styra bländare, inte skärpa. Jag kan låsa exponeringen, men det är allt.

För några veckor sedan köpte jag så en Canon 5D mk II (jag är egentligen stillbildsfotograf, video är hittills mest en hobby) och upptäckte dess fantastiska videofunktion. Till skillnad från min lilla Sony-kamera kan jag nu byta objektiv, ställa fokus manuellt, och med lite trix kan jag lura kameran att använda den bländare jag vill (egentligen styrs bländare och slutartid helt automatiskt).

Men, nackdelen är ergonomin. Det är trots allt en stillbildskamera och är inte gjord för att handhållas under filmning. På stativ funkar det förstås bra, men om man vill vara rörlig blir det värre.

Alltså har jag funderat på att skaffa mig en bättre videokamera, en som kombinerar manuella inställningsmöjligheter och som har god ergonomi.

Finns det någon lämpliga videokamera för mig? En kamera som är bättre än både min Sony HDR-SR7E och min Canon 5D mk II?

Min budget är ca 30 000 kr.

Jag är tacksam för alla synpunkter!

/Adam

Postad

Som jag ser det finns det bara ett vettigt alternativ.

Panasonic HMC-151. Den landar på 30´ plus moms och verkar ha det som krävs. Det du vinner är ergonomi, knappar istället för menyer, manuell fokus och XLR-ingångar. M.m. Den spelar in på billiga SD-kort.

Nästa steg är en Sony EX1. Fast då är det dubbla pengen.

Kan du visa något du gjort men 5Dmk2?

/KN

Postad
Hej!

Men, nackdelen är ergonomin. Det är trots allt en stillbildskamera och är inte gjord för att handhållas under filmning. På stativ funkar det förstås bra, men om man vill vara rörlig blir det värre.

/Adam

Jag trodde systemkameror var gjorda för att handhållas, men du menar att det blir skakigt? Har den någon som helst bildstabilisering? Stativ är ju alltid det bästa såklart ändå.

Postad
Jag trodde systemkameror var gjorda för att handhållas, men du menar att det blir skakigt? Har den någon som helst bildstabilisering? Stativ är ju alltid det bästa såklart ändå.

Systemkameror är gjorda för att handhållas i kombination med att sökaren används, inte displayen. När displayen används blir det genast mycket skakigare.

Dessutom är systemkameror gjorde för att hållas stilla under en kort stund, inte längre tider såsom är fallet med videokameror. Och det är ju därför de ser olika ut också.

Postad
Som vanligt kan jag verkligen rekommendera HMC151. Den är riktigt trevlig i bild, ergonomi och arbetsflöde.

Innan jag bestämmer mig för en HMC151: Finns det några alternativ?

Hur är dessa i jämförelse:

Canon XH A1

Sony Handycam HDR-FX1

Sony Handycam HDR-FX1000

Sony HVR-A1

Sony HVR-V1

Sony HVR-Z1

Vilka är era spontana reaktioner?

Tacksam för alla synpunkter!

/Adam

Postad

Som vanligt beror det på hur du vill jobba. Minneskort kommer ta över som lagringsmedie. Än så länge är de dyra (SxS, P2) eller hårt komprimerade (AVCHD på SD). Därför håller HDV på band fortfarande ställningarna. Om något år har nog billiga minneskort kommit upp i den överföringshastighet som krävs för att funka med mindre komprimerat material.

Än så länge är HMC151 ensam med att erbjuda billig minneskortslagring i ett proffsigare hus. Men då får man leva med det tungredigerade AVCHD-formatet.

Postad
...Men då får man leva med det tungredigerade AVCHD-formatet.

Utveckla gärna detta - jag är novis på området och behöver all info jag kan få!

Alltså, är det smidigare att redigera video tagen med XH-A1? Men att det tar längre tid att tanka in?

Postad

AVCHD-formatet är hårdare komprimerat då du ska hinna med och överföra material från samma sensor som vissa P2-kameror från panasonic till SDHC-kort, som har lägre överföringshastighet än P2-kort. Det gör att filerna inte blir så stora, men tunga för dator/programvara. Dessutom har en del program svårt med formatet. Några program arbetar native i AVCHD och kräver då massivt med datorkraft. Andra kodar om materialet först. Då blir filstorleken större, men lättare att redigera.

HDV kodar allt till DV-band. Det är en bra backup-lösning, men kräver import via firewire i realtid. Det är ett billigt lagringsmedium och flera kameror håller hög bildkvalitet. Själv har jag aldrig jobbat med HDV utan tog steget från DV (Canon XM-2) till AVCHD då jag tyckte det var guld värt att slippa band. Jag kör backup på speglade diskar (raid 1). Dessutom kan jag redan i kameran göra en första koll på vilket material jag vill behålla och radera resten. Detta förenklar mitt arbetsflöde avsevärt. Dessutom var jag orolig för "framedrops" som tydligen drabbar de flesta HDV-kameror.

Alla format har sina fördelar och nackdelar. Tänk bara efter vad som passar ditt arbetssätt.

Postad

Ja, dessutom tycks bilden lida av vinjettering eller ljusbortfall i hörnen.. Det blir dock ganska "vacker" bild.. Vilken glugg har du kört med?

Postad

Jag har använd en Tamron 28-75mm. Bländaren var i autoläge (läste att man kan tvinga kameran i en viss läge).

Jag har snabbt komprimerad den i 40% kvalitet i avi.

Postad

Tycker du inte det är jobbigt att behöva dona med alla problem det innebär att filma med MarkII så är det kanske smidigare, bättre, billigare att bygga ihop någon form av stabilisering istället?

Kolla runt lite vad som finns.

Postad

Varför sånt fokus på att Mark II är dålig som rörlig kamera? Jag trodde alla seriösa filmare på det här forumet använde stativ 99 ggr av 100...

• 3 veckor senare...
Postad

Jag tycker XH A1:an är en utmärkt kamera. Speciellt om man gillar Canon.

Den är stabil, har den bästa bilden bland HDV-kamerorna.

Sedan så får man dras med tankningen in datorn, men å andra

sidan så underlätter band arkivering.

För mig har den blivit lite för stor, eftersom jag vill resa mycket

med en lätt packning. Så jag sneglar mot att skaffa en 5D istället.

/Emil

• 6 månader senare...
Postad
Som vanligt beror det på hur du vill jobba. Minneskort kommer ta över som lagringsmedie. Än så länge är de dyra (SxS, P2) eller hårt komprimerade (AVCHD på SD). Därför håller HDV på band fortfarande ställningarna. Om något år har nog billiga minneskort kommit upp i den överföringshastighet som krävs för att funka med mindre komprimerat material.

Än så länge är HMC151 ensam med att erbjuda billig minneskortslagring i ett proffsigare hus. Men då får man leva med det tungredigerade AVCHD-formatet.

Z5:an & Z7:an använder Compact Flash - så de två är bra som rena videokameror och ger i mitt tycke bättre bild än XH A1.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...