Gå till innehåll

Carl Johansson

Recommended Posts

Den här typen av leksaksprogram får det att krypa lite i mig. Jag brukar testa dom bara för att jag ska veta vad jag pratar om och vad man kan jämföra med. Men det är i regel mycket enkla program som inte är utvecklade tillsammans med människor som jobbar med video utan ett sätt att casha in lite i paket tillsammans med multimediaspelare och diskbränninsgprogram. Skräp. Dåligt med pengar? Kör LightWorks istället. Gratis och har använts för att klippa otaliga Oscarsvinnande långfilmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här typen av leksaksprogram får det att krypa lite i mig. Jag brukar testa dom bara för att jag ska veta vad jag pratar om och vad man kan jämföra med. Men det är i regel mycket enkla program som inte är utvecklade tillsammans med människor som jobbar med video utan ett sätt att casha in lite i paket tillsammans med multimediaspelare och diskbränninsgprogram. Skräp. Dåligt med pengar? Kör LightWorks istället. Gratis och har använts för att klippa otaliga Oscarsvinnande långfilmer.

 

Beror ju på vad man ska använda det till. Proffsprogram har en hög inlärningströskel och ska man klippa semestervideo och annat för eget bruk är "leksaksprogrammen" enklare och ger hyggligt resultat till en betydligt lägre inlärning och arbetsinsats än vad som skulle krävts för samma resultat i de stora programmen. Vill man ha bättre koll över vad man gör (och göra saker som inte finns i mallarna) så blir det snabbt komplicerat i "leksaksprogrammen" medans det är vad Proffsprogrammen är gjorda för.

 

Ett enkelt program begränsar proffsen men ett komplicerat program begränsar nybörjaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men så räknas kanske inte du till nybörjarna heller. Började själv med premiere 4.2 eller 5.0 (ie. innan Pro) och känner mig instängd och begränsad i de "enkla programmen", men är man inte van med arbetsflödet går det snabbare att komma igång med elements etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har alltid använt "leksaksprogram" för proffsgrejer. Men jag har alltid haft kravet att dom ska fungera. Jag började på EditDV och när andra har använt Maya och 3DMax så har jag använt Carrara. After Effects betraktades också länge som "leksak". Grundfunktionaliteten måste finnas där. Sen spelar det ingen roll att programmet kostar 500kr eller är gratis och saknar en massa häftiga effekter. Final Cut Pro räknades som "leksak" för tio år sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag körde lite med PowerDirector ett tag. Visst funkar det men ska man köpa nåt "udda" program så föreslår jag VideoPad från NCH. Funkar finfint och är enligt det bästa man kan få för en femhundring. Gott om användbara filter och riktigt bra klippnings funktioner.

 

Jag hade VideoPad installerat för ett tag sen. Det är den typen av program som jag trycker tio knapptryckningar på och kan inte fatta hur man kan skriva kod så illa och ta betalt för det. Särskilt när LightWorks kostar 0ideoPad enkelt. Lite som gamla iMovie fast oerhört billigt och fuldesignat GUI och väldigt mycket buggigare. Om man nöjer sig med VideoPads funktionalitet - får man fråga vad det är för fel på Microsofts Moviemaker? Betydligt mindre buggigt och välintegrerat med fotogallerier och onlinetjänster.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...