Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på att göra en intervju/dokumentär men bilden har verkligen den här DV-känslan och jag skulle behöva lite hjälp med att få den att se lite... proffsigare ut. Jag har lekt en del med color correction och så men får inte riktigt till det. I och med att det är en intervju vill man ju inte använda för extrema färger och liknande. Kan tillägga att grundmaterialet som är filmat i HDV som några andra filmade inte alls håller den kvaliteten jag hade hoppats på, ljussättningen är hemsk och bilden är helt grådaskig.

Postad

pröva deinterlace. ljussättningen är ju inte så mycket att göra åt. testa att öka kontrasten och med att få en varmare färgton eller tvärtom med svartvitt kanske?

Postad
Jag håller på att göra en intervju/dokumentär men bilden har verkligen den här DV-känslan och jag skulle behöva lite hjälp med att få den att se lite... proffsigare ut. Jag har lekt en del med color correction och så men får inte riktigt till det. I och med att det är en intervju vill man ju inte använda för extrema färger och liknande. Kan tillägga att grundmaterialet som är filmat i HDV som några andra filmade inte alls håller den kvaliteten jag hade hoppats på, ljussättningen är hemsk och bilden är helt grådaskig.

Skulle man kunna få se en screenshot? :)

Postad
Supersnabbt test i After Effects... vet inte om det blev någe vidare...

/M

Känns som att det skulle behövas lite mer färg. Det svåra är ju att eftersom orginalet i princip bara är grått i lite olika nyanser går det inte att få någon större variation på färgerna när man color correctar heller. I den versionen jag pillat lite med är ju nästan allting i en lite rödbrun nyans fast i olika intensitet. Det blir bara som en färgmassa som lägger sig på bilden och jag antar att det är svårt att göra något åt.

Postad

i PS CS3 Extended,

En svartpunkt och lite varmare färger,

Skugga/högdagrar justering, och lite lyfta mellantoner.

Lite vinjettering.

Vet inte om du gillar den men den blev lite mindre DV tycker jag i alla fall...

/KN

246qbue.jpg

Postad
Känns som att det skulle behövas lite mer färg. Det svåra är ju att eftersom orginalet i princip bara är grått i lite olika nyanser går det inte att få någon större variation på färgerna när man color correctar heller. I den versionen jag pillat lite med är ju nästan allting i en lite rödbrun nyans fast i olika intensitet. Det blir bara som en färgmassa som lägger sig på bilden och jag antar att det är svårt att göra något åt.

Jag drog ner en del i färgen, så det finns iofs en del att hämta där. Körde den mesta korrigeringen i Magic Bullet men det kan funka i PPro också.

/Max

Postad
i PS CS3 Extended,

En svartpunkt och lite varmare färger,

Skugga/högdagrar justering, och lite lyfta mellantoner.

Lite vinjettering.

Vet inte om du gillar den men den blev lite mindre DV tycker jag i alla fall...

/KN

Jaa den var rätt schysst! Lite gul kanske, men det är ju lätt ordnat.

Postad

Tycker inte alltid att man måste få så'n panik för att det är lite gult, ger en varmare och behagligare bild ibland än en korrekt "vitbalans", jag har ibland medvetet vitblanserat för en gulare bild när det får intervjuoffret att se friskare ut så att säga.... :h

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...