Stefan_holst Postad 13 december 2008 Postad 13 december 2008 SFI är ju ofta på tapeten här på forumet. Inte allt för sällan har negativa åsikter framförts. Det har ju inte hänt allt för mycket inom svensk film de senaste 40 åren. Musikindustrin med både bra artister men framförallt ett svenskt produktionskunnande har ju satt Sverige på kartan. En annan mediebransch som har rönt stor framgång är dataspelsbranschen. Nu talar jag naturligtvis om kommersiell framgång. Svensk film har inte denna framgång. Det händer väl att svenska filmskapare får utmärkelser på olika filmfestivaler runt om i världen men inga blockbusters från Sverige. Det finns all möjlig förklaring till detta allt från språket till svensk töntighet. Men som sagt musik och spel funkar bra. Nu till mitt förslag, rikta SFI:s filmstöd till produktioner som har svensktillverkade digitala specialeffekter. Här kan vi bli stora och få del av den internationella marknaden om vi visar oss duktiga, som musik och spel. 0 Citera
Bleckert Postad 13 december 2008 Postad 13 december 2008 Personligen skulle jag vilja se en mer strikt komersialisering av filmen. i det ingår att man lägger ner allt vad statliga bidrag och stöd heter och gör den marknadsanpassad. det är inte pengarna det är fel på utan hela systemet. Så länge det sitter några få människor på all makt och alla pengar kommer filmen i sverige aldrig utvecklas. vi ser inget "svenska musikinstitutet" som till 99% procent bestämmer vilka som ska få göra musik eller "svenska dataspelsinstitutet" som bestämmer vilka som ska få göra dataspel. dessa fungerar på den fria marknaden och gör det bra, varför skulle film inte funka på den fria marknaden? i Usa är det marknaden som styr och det gör att man kan göra film som folk faktiskt vill se. med undantag för vissa skattelättnader för filmdistribution är det som vilken annan bransch. det som behövs i sverige är en revolution som skapar en marknad. några få försök har gjorts till "fria" filmer, där det endast är "privata" finansiärer med. rent filmiskt har de kanske inte varit så lyckade men de har i alla fall spelat in sina pengar. Blickar man över på reklamfilmen så är sverige långt fram i utvecklingen, ett sorts bevis på att kunskapen och möjligheten finns till att göra kick ass film, det är bara en riktig bransch som saknas. 0 Citera
Stefan_holst Postad 13 december 2008 Författare Postad 13 december 2008 Det allra bästa är naturligt vis om marknaden kan betala för sig själv. Jag ser dock statligt stöd kan ha en betydelse i uppstart av en verksamhet. Nu ges filmstödet på samma sätt som andra kulturstöd och till en liten publik. Tanken måste ju vara att upprätthålla det svenska filmkunnandet mellan succéerna men de kommer ju aldrig. Att starta upp digitaleffekt bolag med konstnärer och ingenjörer är kostsamt men kan mycket väl bli självförsörjande med tiden. Detta skulle kunna bli Sveriges bidrag till den internationella storfilmen. Även studioproduktion av film i Sverige är något som skulle attrahera utländska bolag. Vi har ett gott tekniskt hantverk och relativt lågt kostnadsläge. 0 Citera
klas persson Postad 14 december 2008 Postad 14 december 2008 Det kanske finns ett samband med kulturell internationell framgång och oberoende aktörer? Som Bleckert skriver, du ser inga datorspelsinstitut. Och tur är väl det. Känns inte riktigt som att mer av det gamla är rätt medicin. 0 Citera
Stefan_holst Postad 15 december 2008 Författare Postad 15 december 2008 Känns inte riktigt som att mer av det gamla är rätt medicin. Om ni läser mitt förslag rätt så är det inte den gamla medicinen jag vill ordinera. Det är mer ett förslag till omställningsstöd till ny teknik och specialkonst inom film. Denna teknik och specialkonst som 3d/2d animering, mattepainting, inovativ studiomiljö mm, kommer att skapa fler arbetstillfällen för media och konstutbildade i Sverige men även ingengörer och hantverkare. Filmer som innehåller inovativa lösningar inom dessa områden menar jag skulle få dagens SFI stöd för att bli showreal för vad som kan åstadkommas i Sverige. När vi har en stark filmindustri som inte mäts i antal producerad svensk film utan i tjänstevolym till film svensk som internationell så kan stödet läggas ner. Ni som vill lägga ner SFI, bara så där, har ni någon idé hur den svenska filmindustrin ska blomma ut eller tycker ni att det ordnar sig bara om filmstödet tas bort? 0 Citera
Laranja Postad 15 december 2008 Postad 15 december 2008 problemet ligger ju i att SF antingen vill försöka sig på en total ripoff av en medioker hollywood-rulle, eller 1200 TV-filmatiseringar av nån rövig jävla skitdeckar-serie. det finns INGET som ikännetecknar Sverige i svenska produktioner. vi suger rent ut sagt. Nu säger jag inte att jag kan göra det bättre själv (även om jag känner det ibland), men vi tittar för mycket på pappret, går efter enkla normer, kör på säkra kort, läser direkt från manus. tråkigt som fan är det. 0 Citera
klas persson Postad 15 december 2008 Postad 15 december 2008 Stefan_holst: jag menade statligt stöd över huvudtaget. Det blir inte nytt grepp bara för att man får till stånd ett nytt stöd. Och ja, jag tror att marknaden löser det själv. Branschbidrag gynnar det medelmåtta och inkompetenta. Den fria marknaden tar fram det bästa. Vare sig det gäller tåg, biltillverkare, banker, elbolag eller film. Konkurrens är nyttigt. Anser jag. 0 Citera
Stefan_holst Postad 16 december 2008 Författare Postad 16 december 2008 Stefan_holst: jag menade statligt stöd över huvudtaget. Det blir inte nytt grepp bara för att man får till stånd ett nytt stöd. Och ja, jag tror att marknaden löser det själv. Branschbidrag gynnar det medelmåtta och inkompetenta. Den fria marknaden tar fram det bästa. Vare sig det gäller tåg, biltillverkare, banker, elbolag eller film. Konkurrens är nyttigt. Anser jag. Jag respekterar din åsikt. Tycker därimot att statliga styrmedel kan vara nyttiga för att bryta trender. När man tittar på den fria marknaden så tar den inte alltid fram det bästa. Om så vore fallet skulle vi inte ha en finanskris. Jag ser det hela i lite större perspektiv. Svenskt näringsliv kommer få allt svårare att konkurera med tillverkande av olika prylar från lågkosnadsländer i sydostasien kina och indien, för att ta några exempel. Vi måste flytta över arbetskraft till andra varor och tjänster. Det krävs många bäckar små. Därför anser jag att vi inte har råd att ge stöd till en stagnerad branch = svensk film. Varje offentlig krona måste slåss för ett hållbart svenskt jobb. Det är jätteroligt att en svensk regisör efter en skaplig svensk film kan få ett erbjudande från Hollywood ibland. Men det vore ännu roligare om ett hel svensk filmproduktionsaparat var bakom delar av många utlänska produktioner. En hel hoper socialrealistiska filmer eller deckare hur bra de än är ger inget sug efter att producera film i Sverige. Möjligtvis kan det ge en och annan fotograf eller regisör stjärnstatus. Ska film vara en av de små rännilarna som tillsammans med andra skapar framtidens jobb så krävs nått annat. Vi i Sverige är duktiga på teknik. Bygg på det. Tycker jag. 0 Citera
Bleckert Postad 16 december 2008 Postad 16 december 2008 problemet ligger ju i att SF antingen vill försöka sig på en total ripoff av en medioker hollywood-rulle, eller 1200 TV-filmatiseringar av nån rövig jävla skitdeckar-serie. Vi diskuterar inte SF (svensk filmindustri) utan SFI (svenska filminstitutet). Vidare kan jag säga att det varken är SF eller SFI som ligger bakom beck, wallander eller någon av de andra 100 deckarna, det gör tv4 och tyskarna. Jag kan hålla med om att ett statligt stöd kan vara lämpligt för att starta upp en verksamhet men inte för att finansiera en hel bransch. finns ju inget som säger att ett företag från sverige som är duktiga på att göra specialeffekter inte kan jobba i tyskland, frankrike eller spanien. svenska filmbranschen med sfi i spetsen tänker inte längre än näsan räcker. den svenska filmmarknaden är för liten för att en hel bransch ska leva av den så vi måste se utanför våra gränser. Hollywood har enorma budgeta pga att de har hela världen (i alla fall västvärlden) som marknad. på en film har man möjlighet att få 100-200 miljoner tittare. i sverige kan man om man har riktigt bra flyt få 1 miljon. så behöver det inte vara. när en hollywoodfilm kommer till tyskland, spanien, frankrike osv. går de rakt in i ljudredigeringen och man dubbar filmen så att alla pratar deras eget språk. vi svenskar tror att våra filmer inte funkar i resten av europa pga. att det är så få som pratar svenska, när man inte ens har sveskt tal på filmen. vi kan med andra ord, i teorin, konkurrera med hollywood om hela europa. då har vi en potential på 50-100 miljoner tittare, då börjar det bli intressant. Det största filmbolaget i sverige, SF får stora bidrag från SFI, både för att driva biografer men även för att producera, tex ARN. vem äger SF? jo mediajätten bonnier som förra året omsatte 30 miljarder kr. är det meningen att svenska skattebetalare ska gå in och betala för att familjen bonnier ska käna storkovan, eller känns det som att de borde klara det själva? Det man skulle kunna se som en uppgift för SFI är att hjälpa till att ta fram talanger, lik den svnska kommunala musikskolan erbjuder alla elever att lära sig ett instrument och väcka intresse. många är ju överrens om att musikskolan har ett ganska stort finger med i de enorma internationella musikframgångarna som sverige haft. lägg helt enkelt SFI:s budget på att hjälpa/utbilda/motivera folk till att jobba med film och låt marknaden ta hand om industrin. 0 Citera
klas persson Postad 16 december 2008 Postad 16 december 2008 Finanskrisen är skapad av just statliga styrmedel. Men det är inte filmpolitik, så jag låter bli att diskutera det här. Tänk på att Sverige var ett filmland att räkna med innan SFI, och även om vi hade en "guldålder" efter filmavtalet slöts så grundades den på kompetens som byggts upp innan SFI. För att ta fram kompetenta arbetare krävs långsiktigt tänkande. Något ingen statlig instans är kapabel till. Offentlig sektor arbetar i fyraårsperioder. 0 Citera
StenR Postad 16 december 2008 Postad 16 december 2008 Jag vet inte om jag tror att den fria marknaden tar fram det bästa, visst är konkurrens bra men t ex konkurrens mellan teve-kanalerna har bara lett till att det mediokra, låga och riktigt riskfria har vunnit terräng, och t o m spritt sig till den statliga televisionen. Visst, vi har också fått en snabbare import av ännu fler amerikanska teve-serier... Samtidigt så tror jag visst att Sverige skulle kunna konkurrera som teknik- och i viss mån inspelningsland, och en större svensk filmindustri skulle kunna leda till ett ännu större hantverkskunnande och flera (och förhoppningsvis några bra) svenska produktioner på en friare marknad. Fast säkert är det ju inte, vi är ett litet land med ett ännu mindre språkområde, tror nog mer på att ännu billigare teknik och alternativa distributionsformer kan ge ett lyft på sikt, men då inte för mastodonterna utan för independentproduktionen. 0 Citera
beta75 Postad 16 december 2008 Postad 16 december 2008 Jag vet inte om jag tror att den fria marknaden tar fram det bästa, visst är konkurrens bra men t ex konkurrens mellan teve-kanalerna har bara lett till att det mediokra, låga och riktigt riskfria har vunnit terräng, och t o m spritt sig till den statliga televisionen. Visst, vi har också fått en snabbare import av ännu fler amerikanska teve-serier.... Tv är ganska långt från en fri marknad i Sverige. 0 Citera
Stefan_holst Postad 16 december 2008 Författare Postad 16 december 2008 Finanskrisen är skapad av just statliga styrmedel. Men det är inte filmpolitik, så jag låter bli att diskutera det här. Tänk på att Sverige var ett filmland att räkna med innan SFI, och även om vi hade en "guldålder" efter filmavtalet slöts så grundades den på kompetens som byggts upp innan SFI. För att ta fram kompetenta arbetare krävs långsiktigt tänkande. Något ingen statlig instans är kapabel till. Offentlig sektor arbetar i fyraårsperioder. Jag ser ingen skillnad på filmpolitik och näringspolitik. Jag ser också, som jag tror att du tycker klas persson, att SFI är uppbyggd av socialistiska tankar som, enligt mig, är fina i teorin men värdelösa i praktiken. Men som sagt ser jag också problem i en helt fri marknad som enligt mig kan ta stryptag på sig själv för att den ser kortsiktigt vinster med det. – Vi hade en guldålder före SFI Jag har inte sett några lagar eller hinder för att skapa bra välmående filmbolag sedan SFI skapade på 60-talet. Förstår inte varför skylla på SFI när man inte har någon skyldighet att vända sig till dem? Nu finns det ett svenskt filminstitut och en budget till dem, använd den för uppbyggande verksamhet är det jag föreslår. Men visar det sig att vi av nöd och svält här i landet kan skapa exportindustri som Weta eller ILM inom filmens värld så ger jag mig. 0 Citera
vilcans Postad 16 december 2008 Postad 16 december 2008 Jag tror att Stefan är inne på en intressant tanke. Kanske är regi, manus och produktion inte vår grej. Sverige kanske skulle ha större framgångar inom film om vi koncentrerade oss på det tekniska hantverket. 0 Citera
Bleckert Postad 5 januari 2009 Postad 5 januari 2009 Jag tror att Stefan är inne på en intressant tanke. Kanske är regi, manus och produktion inte vår grej. Sverige kanske skulle ha större framgångar inom film om vi koncentrerade oss på det tekniska hantverket. Svårt att säga, men tittar man på andra konstformer/underhållningsformer så är sverige ganska framgångsrika när det gäller att skriva musik, böcker m.m. våra färdigheter när det kommer till det det praktiska hantverket är vi ju ganska begränsade pga. de ganska små budgetarna som gör att vi ganska ofta får tumma på specialeffekter och sceongrafi. Som jag tidigare sagt så tror jag inte att sverige skulle ha några som hellst problem att göra bra och säljande film om vi bara började titta på det som en marknad och en bransch i stället för en kulturellt lekis. öppna vyerna för internationell distribution och se till att få internationella storbolag intresserade av att investera i filmer och filmbolag i sverige. i de flesta andra branscher är svenska/nordiska varor lika med kick ass kvalité och lyx. borde inte vara så svårt att fixa det i filmbranschen med. men innan man tror på en vändning över en natt så måste den svenska filmbranschen lära sig det mest fundamentala i kapitalism och marknadsekonomi: supply and demand, tillgång och efterfrågan. vill ingen konsumera det man producerar så kommer man inte tjäna några pengar, punkt slut! 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 9 januari 2009 Postad 9 januari 2009 Klok nog att undvika "C"knappen. Det är kanske den knapp jag avskyr mest, den sitter på ett konstigt ställe och är kanske den fulaste bokstaven i hela alfabetet... :) 0 Citera
Pace Postad 9 januari 2009 Postad 9 januari 2009 Apropå SFI. ;) "SFI är de brudar som gillar att bli aspackade" 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.