Jump to content

HD Kamera för dokumentärfilmning?

hjoakim

Recommended Posts

Hejsan

Har spenderat en större tid på att försöka hitta en ordentlig full HD kamera och än så länge är jag inne på Canon HV30, speciellt för att den fått bra betyg samt att jag är lite smått kär i canon hv30 cinema mode. Men eftersom jag ska använda kameran för att dokumentära mitt backpack äventyr i Japan under 6 månader så kanske det inte lämpar sig så bra att släpa runt på en massa DV band? Så om någon vet en liknande kamera med hårddisk, alternativt minnes-kort så hade jag varit tacksam för tips!

Har försökt leta själv, men får oftast upp resultaten Canon HV30, HG20, HF100 och diverse Sonic samt Panasonic kameror och efter att ha kollat en hel del filmer på You Tube så lutar det mest åt HV30 eller HG20.

Men mest av allt hade man gärna velat filma i samma kvalitet som Canon EOS 5 Mark II gör så nästan så att man köper den här foto/filmkameran! Helt otroligt! Kolla den bara på den här videon (notera de svarta pixlarna i ljuset på 1:00 hehe) http://www.youtube.com/watch?v=CdaybWRRDWI

Verktyget 'Color correction' då ?

Sen är det väl objektiven som skapar kvalitén här och inte kameran?

(kanske inte ska göra detta till en markII-nu dock)

För att återgå till ursprungsfrågan hade jag nog gärna haft band med mig på en resa. Bra format, och mycket plats på dem. Lätta att köpa och de lär finnas överallt i Japan, billiga och man får materialet delat på flera om man skulle bli av med något. En säkerhet mot förlust/stöld typ.

Och man kan skicka hem dem med post när det blir för mycket att bära.

Finns det minneskort som kostar lika lite så visst hade minneskort varit ännu enklare.

Hårddisk skulle jag dock känna mig osäker med. Slutar med att du kanske måste släpa omkring på ett gäng hårddiskar istället. Jag rekommenderar det inte.

Hm, om du vill bedöma bildkvalitet från olika kameror så är YouTube helt hopplöst oanvändbart! Du måste förstås jämföra originalmaterial från kamerorna. YouTubes filmer är extremt hårt komprimerade och med väldigt dålig upplösning.

Testa http://www.vimeo.com istället och registrera dig så kan du ladda ner originalfiler från ett antal olika kameror. Och, även om Vimeo kör 1280x720 i webspelaren så är även den hårt komprimerad och ofta brutalt omvandlad till 24 bilder/sek.

Dvband kan man köpa på plats och skicka med posten. Kommer dom inte fram så är materialet förlorat, dock!

Med minneskort och om du är i civiliserade trakter kan du säkert hitta platser där du kan kopiera över till DVD. Behövs bara en dator med USB-uttag och brännare. Gör två kopior och skicka den ena med posten. När den kommit fram så skickar du den andra också (eller kastar bort, he, he...).

Panasonic har en liten DVD-brännare som kopplas direkt till deras minneskortskameror om du inte kommer ha tillgång till dator.

Du verkar inte ha hittat Canon HF11...

Vill du vara extremt lättpackad så kan man tänka sig Sanyo HD700 och att du köper på dig det antal minneskort du behöver. Du får då något sämre bild (dock långt bättre än allt YouTube kan erbjuda) men också plats med dubbelt så mycket på korten.

Hm, om du vill bedöma bildkvalitet från olika kameror så är YouTube helt hopplöst oanvändbart! Du måste förstås jämföra originalmaterial från kamerorna. YouTubes filmer är extremt hårt komprimerade och med väldigt dålig upplösning.

Testa http://www.vimeo.com istället och registrera dig så kan du ladda ner originalfiler från ett antal olika kameror. Och, även om Vimeo kör 1280x720 i webspelaren så är även den hårt komprimerad och ofta brutalt omvandlad till 24 bilder/sek.

Dvband kan man köpa på plats och skicka med posten. Kommer dom inte fram så är materialet förlorat, dock!

Med minneskort och om du är i civiliserade trakter kan du säkert hitta platser där du kan kopiera över till DVD. Behövs bara en dator med USB-uttag och brännare. Gör två kopior och skicka den ena med posten. När den kommit fram så skickar du den andra också (eller kastar bort, he, he...).

Panasonic har en liten DVD-brännare som kopplas direkt till deras minneskortskameror om du inte kommer ha tillgång till dator.

Du verkar inte ha hittat Canon HF11...

Vill du vara extremt lättpackad så kan man tänka sig Sanyo HD700 och att du köper på dig det antal minneskort du behöver. Du får då något sämre bild (dock långt bättre än allt YouTube kan erbjuda) men också plats med dubbelt så mycket på korten.

Tack för svaren. Tog en titt på Canon HF11 och kan bara säga att jag är riktigt imponerad! Canon vet verkligen hur man levererar kvalitetskameror! Just nu står den här på första plats! Angående möjligheterna att spara media så finns det som sagt tillgång till netcafe och hemsidor för lagring av media så tror inte det ska vara ett problem :D

Snabb överslagsräkning, den 5D filmen innehöll nog objektiv för runt 200 000 kronor. Men fint blir det.

Sant det, men vad sägs om det här klippet då? http://www.vimeo.com/2408133 :)

Inget speciellt som jag förstår det utan bara kameran som den är med någon extra lins. Men som jag sa till kennethm så lutar det just nu åt Canon HF11.

Och man kan skicka hem dem med post när det blir för mycket att bära.

I vilken tidsålder befinner ni er? Man ladda upp till en server/eget konto i Sverige eller elsewhere från tex Japan via internet och får bekräftelse direkt om överföringen har lyckats. Internetcaféer finns i Asien.

I vilken tidsålder befinner ni er? Man ladda upp till en server/eget konto i Sverige eller elsewhere från tex Japan via internet och får bekräftelse direkt om överföringen har lyckats. Internetcaféer finns i Asien.

Jo, men filmar man en timme HDV blir det ca 13 GB vilket tar lååååååång tid att föra över från ett internetkafe. Jag hade hellre lagt tiden på just semester än att bokstavligen sitta i timmar och vakta en uppladdning av data på ett internetkafe. :)

Du jag skulle inte för fem öre vilja sitta på ett internetcafé på min semester och skicka 13GB till en server.. och vems server sedan??!

Låt säga jag har filmat 5 band x 13 = 65GB på låt säga en okej lina hem från Japan på 10mbit som kanske ger 800kb-1MB/sek. Lite räkning på det så innebär det att det skulle ta ~18h+ (lågt räknat). ~4h/band. (förutsatt att vi har denna bandbredd hela tiden och att inget händer på vägen)

Och innan dess har man ju givetvis vart tvungen att tanka in materialet i datorn för att skapa en fil av det. Vilket skulle ge 5h + rendering = 7~8h

Totalt över ett dygn effektiv oavbruten tid att få hem 5 band. Som bokstavligen tar upp ens tid på plats.

Samt bör det finnas en server hemma som kan ta säg 260-300 GB om man nu filmar ett 20tal band.

Rätta mig någon nu om jag räknat fel nånstans.

Posten tar kanske 4-7 dagar och det tar kanske 20min av ens egna tid att få sakerna postade.

Men iaf så just nu befinner jag mig i nutid, faktiskt.

Du borde söka råd i datakretsar innan du fördömer upplägget. En van datoranvändare ladda upp sitt viktiga material till olika servrar i olika länder. Allt sker inte på en gång. Det är en prioritering om vad som ska "säkras" från dag till dag. Antingen har du med dig ett mobilt bredbandskort för bärbar dator eller du besöker med jämna mellanrum internetcaféer. Om du förutbestämmer vilka videoscener som är extra viktiga för dig, så behöver du bara ladda upp dessa till "säkra" servers (som du har kollat upp innan resan). När du sedan kommit hem laddar du ner materialet till Sverige från dessa servers. Vill du istället anlita den opålitliga snigelposten så gör det. Det är ditt eget material och en fri värld. De som reser till osäkra länder och är bekymrade över att videomaterialet kan komma att beslagtas eller stjälas har en enastående "reservplan" i detta upplägg.

Angående din beräkningsmodel om överföringshastigheten så är "allt" beroende på vilken typ av kamera/data utrustning och vilken kompression som används samt lokala telelinjer. Detta väljer varje användare själv. Jag kunde genom planering korta ner överföringstiden från kameran till datorn till 1/5 av tiden. Efter varje scensslut eller dag förde jag materialet över till datorn för att inte få en enda lång svårhanterbar fil.

Tack jag ska söka lite råd senare.

Överföring via internet tar tid, det tar planering, det tar redigering, du måste kanske välja bort material, du måste hitta någonstans att lägga det och vara beredd att betala för det, du måste göra om det om går fel. Du blir beroende av snabbt internet. Komprimerar du tappar du kvalité.

Å andra sidan (om det funkar): Man har tillgång till materialet var man än är. Du slipper bekymra dig om band.

Är man ett team och/eller jobbar mot ett företag är det en helt annan grej än ensam och backpackar i Japan som jag tror det går utmärkt att skicka DHL-paket ifrån.

Jag ska vara i Japan under ca 6-12 månader därav ca 2-3 månader går åt till att bara vandra runt större delen av japan och dokumentera det jag upplever på vägen. Resterande tid ska jag umgås med min japanska flickvän och jobba så får då tid att gå igenom allt filmat material som jag inte kommer att sända till Sverige i det första.

Svår fråga det där om man ska ladda upp materialet på nätet eller posta (I mitt fall till tjejen) så tänkte att en extern HD kanske kunde lösa problemet? Irriterande bara om den skulle crasha! Man vill som sagt även snåla med packningen under resans gång så kanske hade DV band passat bättre som nämnt innan? Men då med förlust på kvaliten.

Jag vet faktiskt inte vad man kan få ut bäst kvalitet av och i vilket format som är smidigast att jobba med med tanke på min situation. Finns det någon extern blua ray brännare man kan koppla in i kameran kanske, så man bara kan spara och sända iväg skivor på x antal gig? :D