KimNilsson Postad 6 december 2008 Postad 6 december 2008 Hej, först och främst är jag ny här och vill presentera en idé jag har om en film. Ska inte skriva massvis i onödan utan går direkt på sak. Idén till filmen "Ondskan äter vid vårt bord" (bara för att ha någon titel så jag kan benämna idén) fick jag när jag läste boken "Den lilla fången". Den handlar om en liten flicka som blir misshandlad och sexuellt utnyttjad av sin styvfar, i korta drag. Eftersom jag är en människa som upplever sådant som väldigt hemskt och helt ofattbart att det ens sker, så som de flesta på jorden gör, så fick det mig att tänka på att man borde skriva ett manus för att sedan skicka in till ett svenskt filmbolag och se vad de säger om det. Jag vill verkligen göra den här "historien" hemsk, något utöver det vanliga i svensk film, och visa för folk att sådant här verkligen sker och att det kan pågå där du bor. Jag söker en medarbetare som är väldigt duktig på att skriva manus. Jag kan själv skriva manus, och tanken är att jag skriver det först. Sedan granskas det av min medhjälpare som skriver om där det ser tokigt ut och kommer med nya och goda ídéer och vi arbetar TILLSAMMANS ihop ett komplett manus, båda delar lika. Har antecknat ner en mängder av saker som jag vill ska utspela sig i manuset och tror att det här kan bli något mycket bra. Är du intresserad av att bli min medhjälpare med det här så hör av dig, skriv antingen här eller skriv ett mail till: kimnilsson1989@live.se "Ondskan är oansenlig och alltid mänsklig, och delar säng medd oss och äter vid vårt bord" W.H. Auden Med vänliga hälsningar, Kim Nilsson 0 Citera
vilcans Postad 6 december 2008 Postad 6 december 2008 Kalla det medförfattare istället för medhjälpare så låter det lite mindre som ett master/slave-förhållande. :-) 0 Citera
Mega99 Postad 6 december 2008 Postad 6 december 2008 Jag vill verkligen göra den här "historien" hemsk, något utöver det vanliga i svensk film Jag tycker svensk film är hemsk =/ Kunde man inte fått en synopsis av din idé iallafall? 0 Citera
MovieMoe87 Postad 7 december 2008 Postad 7 december 2008 Yeah jag håller med Mega99 där. Lägg fram en synopsis och är den bra nog lär folk erbjuda sina tjänster. En film jag skulle rekomendera dig att se innan du börjar med ditt manuset är "The Woodsman" med en strålande Kevin Bacon. Den har med pedofiler att göra. Youtube lär ha trailern. =) 0 Citera
Anima Postad 7 december 2008 Postad 7 december 2008 Onskan äter inte bara vid vårt bord - Ondskan ger oss mat på bordet ;) Jätteviktigt att du vill engagera dig i det här! Det som avgör om filmen blir intressant och verkligt spännande är om du hittar frågorna vi undviker. Det sker mycket hemskt i världen och skrämmande nog närmare oss än vi vågar tro. Incest och övergrepp sker överallt och numera finns mer eller mindre vetenskapliga förklaringar till det. Du har själv valt citatet: "Ondskan är oansenlig och alltid mänsklig, och delar säng med oss och äter vid vårt bord" W.H. Auden Hur många barn far inte illa i vårt land? Hur många släktingar, grannar eller välutbildade lärare anar att ett barn far illa i sitt egna hem? Alla de som "vet" och låter det stanna där; hur mår dom? Varför har inte barnet ännu en lika hög status som vuxna? Barnen kan ju inte skydda sig och ibland förmår de inte ens att ropa hjälp. Hur vet de vad som är fel att göra mot dem? Många barn förstår att andra vuxna förstår - ändå händer inget. Det är inte konstigt att barnen tror att övergrepp är "normalt" och att de är värda det som de utsätts för. Övergrepp i dubbel bemärkelse alltså. Varför anmäler inte vuxna som förstår eller varför går myndigheter inte vidare? Varför eggas publik av sex - och våldsfilmer så till den grad att de nästan tror att det är ett ok beteende ibland? Undersökningar har visat att det vi ser ofta uppfattar vi som naturligt och normalt. Vi blir förövare själva.....mer eller mindre direkt för att vi väljer att förhålla oss passiva. Kanske har vi vuxna utsatts som barn för förlöjligande, hån eller blivit överkörda av vuxna vi har varit beroende av och känner därmed igen de incestdrabbade barnens vanmakt? Men varför reagerar vi ofta med att barnens lidande får fortsätta? Njuter vi själva men kallar det för att vi är engagerade? Vi ger igen för gammal ost på oskyldiga barn - liksom förövaren? Är vi medförövare? Du är verkligen inne på ett spännande spår. Jag tror ämnet är svårt att närma sig. Många har tjänat pengar på ämnet. Porrfantaster eller extrema pedofilhatare har kanske liknande erfarenheter? Men det är inte mindre viktigt för det. Lidandet känner nog de flesta till då alla har varit barn och i et strakt beroende förhållande till vuxna. Den som utför övergrepp är oftast en man behöver väl. De andra kan man lämna lättare. Svaren kan vara många och lösningarna också. Vilka är de spännande frågorna? Lycka till! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.