Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

rubriken säger sig självt.

Sitter just nu här och läste igenom vad man ska ha med för att ansöka till film regi i göteborg. På något vis känns det lite tungt men det ska nog gå bra.

Är det några voodoo folk som ska söka ditt iår? och de som har sökt redan och kom in/ inte kom in. Några tips och ideér?

Ha de gött!

Postad

Hmm intressant, kollade upp den förra året, men jag missade deadline att söka. Blir nog inte att jag söker i år heller, har iofs 24 kortfilmer nu från julkalendern, men tror inte så mycket på utbildning på det här sättet. Jag går nog hellre min egen väg =)

• 2 veckor senare...
Postad

glöm att ni kommer in, de kör efter kvoteringsprincipen 50-50 män och kvinnor. även om det är 1000 killar och 20 tjejer så ska det likförbannat vara 50-50 män och kvinnor, de tittar altså inte på vad du kan utan på vad du har mellan benen. också får man bara göra prettofilmer om socialrealism.

Postad

Bleckert: Jag är medveten om vad dom vill att man ska tycka och filma typ. Dock vill jag testa se ifall man kommer in och eventuellt kan ändra om det ltie. tråkit med det 50-50 principen, den är smart och så men funkar inte om det väldigt få som söker i motsatt kön. Måste liksom börja plugga i höst så lika bra hitta en utbildning, annars blir det lärarutbildningen :P

Postad

Regilinjen är dock ingen vanlig linje du bara kommer in på med gymnasiebetyg. det krävs en hel del erfarenhet och referenser. tror snittåldern på dem som kommer in är ca 25-26.

men jag ska inte grusa dina planer, lycka till!

• 1 månad senare...
Postad

Bleckert:

Angående 50/50.

Jag har själv gått en åtråvärd filmkurs där 80% som sökte var killar. När jag frågade om jag som tjej kommit in på kvotering, så berättade läraren att det generellt kommer in slarviga ansökningar från killar, medan de få tjejer som söker verkligen vet vad dom vill och har en massa erfarenhet. Så nej, jag hade inte kommit in på kvotering.

Så 50/50 betyder alltså jämlikhet i talang och erfarenhet.

Postad

Joo, är lite nyfiken på vilken "åtråvärd filmkurs" du gått?

Om man gör en liten operation/könsbyte räknas man då som tjej? För om så är fallet, är detta nästan ett alternativ för mig. Kanske värt det om man får göra film i framtiden... :)

• 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Postad

Nopp, har inte heller fått något svar än. Tror dock inte att jag kommer komma vidare till intervju, även om det vore kul. Oddsen man tävlar mot är ju helt tokiga.

Postad

Efter att ha läst en del om antagningsprocessen och antalet sökande i förhållande till de som tas in (vilket jag förstår är 6 personer, varav tre är killar) så tycker jag att det ser sjukt mörkt ut. Jag vet i och för sig inte, men det känns nästan som om det söker fler stolpskott som inte har adekvata förkunskaper till DI eftersom det är en skola alla hört talas om. Jag tror nästan att man tävlar mot mer kompetenta ansökningar när man söker till Filmhögskolan. Men jag har kanske helt fel angående det och mitt användande av odds kanske också var felaktigt, jag var aldrig någon hejare på mattematik eller logik :].

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...