Jump to content

Vilka ska söka in på Filmregi HT 2009 på Göteborgs filmhög skola?

Tomtebo

Recommended Posts

rubriken säger sig självt.

Sitter just nu här och läste igenom vad man ska ha med för att ansöka till film regi i göteborg. På något vis känns det lite tungt men det ska nog gå bra.

Är det några voodoo folk som ska söka ditt iår? och de som har sökt redan och kom in/ inte kom in. Några tips och ideér?

Ha de gött!

• 2 weeks later...

glöm att ni kommer in, de kör efter kvoteringsprincipen 50-50 män och kvinnor. även om det är 1000 killar och 20 tjejer så ska det likförbannat vara 50-50 män och kvinnor, de tittar altså inte på vad du kan utan på vad du har mellan benen. också får man bara göra prettofilmer om socialrealism.

Bleckert: Jag är medveten om vad dom vill att man ska tycka och filma typ. Dock vill jag testa se ifall man kommer in och eventuellt kan ändra om det ltie. tråkit med det 50-50 principen, den är smart och så men funkar inte om det väldigt få som söker i motsatt kön. Måste liksom börja plugga i höst så lika bra hitta en utbildning, annars blir det lärarutbildningen :P

• 1 month later...

Bleckert:

Angående 50/50.

Jag har själv gått en åtråvärd filmkurs där 80% som sökte var killar. När jag frågade om jag som tjej kommit in på kvotering, så berättade läraren att det generellt kommer in slarviga ansökningar från killar, medan de få tjejer som söker verkligen vet vad dom vill och har en massa erfarenhet. Så nej, jag hade inte kommit in på kvotering.

Så 50/50 betyder alltså jämlikhet i talang och erfarenhet.

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Efter att ha läst en del om antagningsprocessen och antalet sökande i förhållande till de som tas in (vilket jag förstår är 6 personer, varav tre är killar) så tycker jag att det ser sjukt mörkt ut. Jag vet i och för sig inte, men det känns nästan som om det söker fler stolpskott som inte har adekvata förkunskaper till DI eftersom det är en skola alla hört talas om. Jag tror nästan att man tävlar mot mer kompetenta ansökningar när man söker till Filmhögskolan. Men jag har kanske helt fel angående det och mitt användande av odds kanske också var felaktigt, jag var aldrig någon hejare på mattematik eller logik :].