Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har under mina år på högskolan och framför allt efter börjat ifrågasätta alla dessa mediautbildningar/filmutbildningar som ploppar upp som svampar ur jorden. om man tittar på undersökningar om vilka brancher som det är lägst chans att få jobb inom så är det media. ändå öppnas nya utbildningar nästan varje år.

då man lockar med att få jobba inom branchen, drömjobb inom media, osv. är det inga problem att få platserna fyllda och skolorna slickar sig om munnen för de får anslag efter hur många elever de tar in och hur många de examinerar. men när de där åren på skolan är slut, vems ansvar är man då? många är det som lagt ner både tid, energi och tagit enorma studielån för att få jobba med det som skolorna lovar, för att sedan komma ut med ett papper som det står att man klarat ett antal tentor/uppgifter och upptäcka att det inte finns ett jobb så långt ögat når.

Visst kan man få jobb, om man är väldigt duktig på det man gör och/eller har de rätta kontakterna! vet att det är många här på forumet som drömmer om att bli toppregissörer, att det finns några som kanske kanske har vad som krävs och att det finns många som helt enkelt borde söka jobb som rörmockare eller lastbilschaffis. men hur ser folk på det, är det värt att spendera 3 år på högskola och låna ca 250 000 kr för att högst händelsevis, kanske, eventuellt få ett jobb??

Ett exemel:

Högskolan Väst i Trollhättan har 30 platser på filmproducentutbildningen varje år och därmed möjlighet att examinera 30 producenter varje år, samtidigt finns en nystartad producentutbildning i ystad, en tv-producentutbildning på IHTV i gbg, DI m.m. uppskattningsvis 50-70 personer kommer ut och ska jobba som producenter i sverige/år. utan något större belägg tvivlar jag på att det ens finns 70 heltidsjobbande etablerade producenter i sverige, vart ska då alla dessa ta vägen?

Liknande exempel finns på regibiten.

Borde inte skolorna ta mera ansvar och inte lova guld och gröna skogar bara för att få fullt på sina platser? borde inte skolorna halvera eller sänka antalet platser ännumer så att endast de som verkligen har vad som krävs kommer in och sedan får jobb?

Posted

Om det nu är så att alla/vissa skolor får mer pengar per plats de kan erbjuda och ta in studenter så är det väl naturligt att man vill ha så många som möjligt.

Annars håller jag med i stort. Dock tror jag att man går inte en utbildning och sen är man klar, utan det är bara ett steg i det hela. Vissa fortsätter i samma spår andra breddar sig, och andra drar utomlands. Producentlinjer är en typisk linje som många kan gå om man har någon som helst intresse av media, men den är bara kompleterande till kanske 3-4 andra utbildningar man måste gå för att kunna konkurrera om jobben.

Posted

Det är väl upp till var och en, påbörjar man en utbildning och märker efter ett tag att man är en sopa så kanske man ska hoppa av och göra nåt som man är bra på istället?

Posted
Om det nu är så att alla/vissa skolor får mer pengar per plats de kan erbjuda och ta in studenter så är det väl naturligt att man vill ha så många som möjligt.

ja det är klart men har inte samhället en skyldighet att inte utbilda folk i onödan!?! det är ju trotts allt skattebetalarna som betalar för notan, dvs vi! som egenföretagare kan man konstatera att skatter har vi så det räcker och blir över, onödigt att betala för att folk ska plugga saker som de inte kommer dra in några pengar på!?!

Rabies:

i en perfekt värd där alla har perfekt självinsikt kanske man hoppar av en utbildning när man inser att man är kass, men att så är det ju inte riktigt. räcker ju att titta här på detta forumet, här finns det många som borde sluta göra film men ändå fortsätter de.

Posted

I den världen jag kommer från; reklamvärlden, är det du skriver sedan länge ett faktum.

Det hela är "kunskaps-inflations-drivande" dvs en allt högre utbildning krävs för en allt lägre tjänst.

De som driver på är, i första hand, de som säljer utbildningar. Kan de sedan snacka upp skolan/utbildningen på något departement (=är kompis med någon där) så är saken biff.

Mitt tips är att göra en riktigt jädra bra film (eller vad du nu håller på med). Fixa till dig ett pris (tips: ring och tjöta på juryordföranden eller, ännu bättre, var kompis med denne) och på ditt tacktal gnäll över sakernas ordning. Helst ska du samtidigt sammanfattat ett inlägg på DN Debatt (gärna ihop med några andra som idag driver lönsamma utbildningar) som publiceras samma morgon som du mottagit priset. För att vara helt säker se till att du gör något uppseendeväckande (lättare som kvinna än man) så du hamnar på förstasidan samma dag.

*luttrad*

Posted

jag håller med er om att de finns för många utbildningar som är skit, går själv på en medietekniksutbildning som inte är mycket att hurra för. Dock om ja inte hade börjat här hade

jag inte stött på program som bl.a. AE o så. Sedna gäller ju oftast inte vad skola nerbjuder, utan vad man gör av sin tid. Håller man på och producerar grejer ständigt, lär sig programmen hurde funkar och så vidare, ses detta före var man har pluggat. Jagh har tänkt på detta med hur läget är i sverige och jag kommer troligtvis försöka söka mig utomlands, där jobben verkligen finns. Sverige e ju inte ledande inom filmproduktioner, även om vi anses vara ett land som är bra.

Posted

Shit vad ängslig jag blir när jag hör och tänker på detta.

Vet att det är ont om jobb och att många "vill jobba med media". Statistiskt är det antagligen den sämsta branschen att ge sig in i. Fokuserar dock på att eftersom det GÅR att jobba med detta, så ska jag fan göra det. Men det blir nog inget tryggt 9-17-liv.

Tillägg: Jo, det är ju såklart vårt eget ansvar som ger oss in i branschen. Vi vet redan att det är tufft.

Posted
Tillägg: Jo, det är ju såklart vårt eget ansvar som ger oss in i branschen. Vi vet redan att det är tufft.

Visst är det många som är medvetna om att det är tufft men det finns många som inser det alldeles för sent! Dessutom är det ganska dumt att staten lägger pengar på att utbilda folk till branscher som inte ger någon avkastning eller minskad arbetslöshet. Faktum är ju att det är ganska dyra utbildningar. De utbildar ju inte 200 astronauter i sverige per år av en anledning, samma anledning verkar inte vara relevant när det kommer till media-arbetare!?!

Posted

Ja, det är ju en stor förlust för staten om den finansierar skolor och studietid som inte leder någon vart. Men i grund och botten är det schysst att det finns ett statligt utbud, och inte bara privat, som jag själv ska gå. Tycker dock främst att varje människa som ska gå en utbildning är skyldig att ta reda på hur framtidsutsikterna ser ut, och verkligen fråga sig själv om man passar.

Posted

Håller med om mycket av det du skriver men inte allt och vissa saker är till och med rena faktafel.

Det här med att skolorna inte har några problem med att fylla ut platserna är bara bull.

Jag vet att t ex Kalix folkhögskola (där jag själv har gått) och Stockholm filmskola har stora problem med att få folk att söka och får mindra och mindra sökande för varje år. Jag kan tänka mej att trenden med fler startade filmskolor inom några år har vänt och att skolor snarare får stänga än öppna.

Sen tycker jag att dom skolor du tar upp som exempel ändå är dom utbildningar som är bra och seriösa. Problemet är väl snarare att det dom senaste åren ploppat upp massa nya skolor med oseriösa utbildningar som inte leder någonstan. Eller?

Jag håller dock med om att det är larvigt att locka med guld och gröna skogar när man inte kan hålla det.Dom som gagnas är förmodligen produktionsbolagen som kan välja och vrka bland gratis-arbetare. Ansvaret är väl som vanligt allas gemensamt. Filmutbildningarna som utbildar för mycket folk, människor som hoppar på en utbildning utan att först undersöka hur arbetsmarknaden ser ut och teaterförbundet som inte sätter stopp för att produktionsbolagen helt ostörda kan sätta obetalda och väldigt dåligt betalda arbetare på viktiga roller i filmteamen.

Posted

Sen kan ju ett land fullt av "mediautbildade" människor leda till att en ny marknad öppnas. Man utbildar inte för att fylla ett hål. Man utbildar för att möta en framtida efterfrågan. Det är stora skaror med 55-60 åringar i branschen.

• 2 weeks later...
Posted

Bra diskussion och jag håller med Bleckert.

Men vissa här blandar ihop frågorna, det är inte frågan om utbildningarna är bra eller dåliga utan bara om det är för många som utbildas.

Normalt sett så tas information upp från AMS och andra som har arbetsmarknadsstatistik innan antal utbildningsplatser bestäms. Men visst kan det bli riktigt fel.

Man måste söka information som sökande.

Studievägledare har ett stort ansvar att slussa folk rätt och ge information om livet efter utbildningen.

Sedan är det egenasvar när korrekt info är överförd till den som ska välja inriktning i livet.

• 4 weeks later...
Posted
Bra diskussion och jag håller med Bleckert.

Men vissa här blandar ihop frågorna,

Vilket eller vilka inlägg syftar du på då?

det är inte frågan om utbildningarna är bra eller dåliga utan bara om det är för många som utbildas.

Där har du fel dubbelt upp anser jag. Rubriken konstaterar att det är för många som utbildas. Det är alltså inte frågan utan ett faktum. Den huvudsakliga frågan är, som jag tolkar det, vems ansvar det är att för många utbildas.

Det kanske rent ut av är du som har blandat ihop frågorna?

Posted

Kan säga av erfarenhet att om du jobbar med TV så finns det nästan alltid jobb, frågan är bara vad för jobb du vill göra. Själv har jag haft tur och lyckades trilla in som redigerare rätt fort men jag vet folk som slutade samtidigt som mig som gör fika samt sitter nattetid och loggar. Men försörja sig kan man alltid. Hur det är i filmbranschen vet jag inte riktigt men jag antar att det är hårdare.

Posted

Så länge skolorna fyller sina platser så finns ju uppenbarligen efterfrågan. Att eleverna sedan tror att det automatiskt ger dom ett jobb kan absolut ingen annan än dom själva ansvara för.

Posted
Så länge skolorna fyller sina platser så finns ju uppenbarligen efterfrågan. Att eleverna sedan tror att det automatiskt ger dom ett jobb kan absolut ingen annan än dom själva ansvara för.

Det kan jag inte hålla med om. våra pengar (skattebetalarnas) ska inte gå till att utbilda människor till yrken som inte efterfrågas. man får göra skillnad på efterfrågan från studenternas sida och efterfrågan från arbetsmaknaden.

har inga exakta siffror på vad en universitets/högskoleplats kostar för staten men säg att det kostar 150 000 kr/person. detta är ju en investering från statens sida och innebär att personen i fråga ska betala tillbaka detta (genom att betala skatt) i framtiden. om man då utbildar 50-100 personer om året som efter sin utbildning jobbar på macdonalds eller i värsta fall inte arbetar alls blir ju detta stora summor som resten av samhället ska betala.

om man dessutom tittar utanför film och mediaorådet finns det många områden som det utbildas till i tomme, något som bidrar till ett oförnuftigt högt skattetryck.

• 5 weeks later...
Posted

Någon som vet hur det är med TV Produktions utbildningarna? Är det lika så där? Att man har mycket svårt att få jobb efter en utbidlning där?

Har alltid hört att det nästan alltid finns jobb efter en avslutat utbildning där iaf.

Posted
Någon som vet hur det är med TV Produktions utbildningarna? Är det lika så där? Att man har mycket svårt att få jobb efter en utbidlning där?

Har alltid hört att det nästan alltid finns jobb efter en avslutat utbildning där iaf.

Jag tror det är blandat där...och beroende på hur pass utbredd man vill jobba...man ka nsäket få jobb på småkanaler men de stora kanalerna kan man glömma...och jag tror att om man inriktar sig utomlands är chanserna större att få jobb då :)

• 3 weeks later...
Posted

Någon som har gått på utlandsstudie o har någon som helst erfarenhet??

Skulle gärna veta hur många som pluggat utomlands inom film o fått något som helst jobb inom branschen oavsett om det är ljus, ljus, redigerare etc.

Jag vill gärna veta eftersom jag håller på o söker för utlandsstuderande.

Posted

Jag går på GTV Gamleby TV- & Videoproduktion och enligt statistiken man har fått höra så har 9 av 10 fått jobb efter praktiken på den här skolan. Så TV-branschen är nog en lättare väg att gå om man vill ha jobb.

Posted
Jag går på GTV Gamleby TV- & Videoproduktion och enligt statistiken man har fått höra så har 9 av 10 fått jobb efter praktiken på den här skolan. Så TV-branschen är nog en lättare väg att gå om man vill ha jobb.

Det sa dem om min utbildning med i BTH att 90 % får jobb, ändå känner jag en del som inte har fått jobb o så...

man ska inte utgå för mycket med statistik...

Jag har även tittat på den utbildningen...var den på två år eller+