Gå till innehåll

Kalle och chokladfabriken på film (igen)


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Kalle och chokladfabriken filmatiseras (igen) (Charlie and the Chocolate Factory)

 

Filmatiseringen av Roald Dahls bok Kalle och chokladfabriken har startat i London. I rollen som den genialiske godismakaren Willy Wonka ser vi Johnny Depp. Kalle spelas av den 12-årige brittiske skådespelaren Freddie Highmore.

Kalle och chokladfabriken är en berättelse om den excentriske chokladfabrikören Willy Wonka och Kalle, en godhjärtad pojke från en fattig familj som lever i skuggan av Wonkas extraordinära fabrik. Sedan länge isolerad från sin familj, utlyser Wonka en global tävling för att utse arvtagaren till sitt godisimperium. Fem lyckliga vinnare, Kalle inkluderad, drar "Guldbiljetter" från Wonkas chokladbitar. Vinsten blir en guidad tur av den legendariska godisfabriken som ingen utomstående har fått se på femton år.

 

Filmen har världspremiär under sommaren/hösten 2005.

Tim Burton regisserar.

____________________________________________________________________________________

 

Måste bara uttrycka min enorma glädje över detta. Älskade "Kalle och chokladfabriken" när jag var liten och nu kommer den som film (nyversion av den gamla som jag dock inte sett :P ) och med Johnny Depp i huvudrollen och dessutom står Burton för regi. Fiii fan va härligt!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Den gamla versionen är fullständigt hysterisk med

en speedad Gene Wilder som Willy Wonka. Inte

för att jag tror att den har så mycket att sätta

emot Burtons version men får man en nostalgi-

kick av "Kalle o chokladfabriken" så kan jag

rekommendera den.

 

Förresten, några 70-talister här som minns SVTs version med

Ernst-Hugo Järegård som berättare? Jag får

gåshud bara jag tänker på den...

Länk till kommentar
Share on other sites

Trodde inte att det fanns någon annan version än Hugos. När jag läste den här tråden trodde jag nästan att det var ett skämt, lät alldeles för bra för att vara sant. Hoppas de inte spexar sönder berättelsen bara, låter ganska troligt med Burton och Depp. Johnny har redan varit med i en chokladfilm så han borde ha vanan inne dessutom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha! Det va ju snack i början om att Marilyn Manson skulle spela Willy Wonka, men dom ville nog ha en mer etablerad skådespelare... och Johnny Depp brukar ju inte svika på den fronten, särskilt inte med Burton bakom spakarna. Hoppas den blir härligt skruvad! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Var ch skulle förhandla med studio och material i våras på Pinewood studios och fick möjlighet att ta en kik på de fantastiska byggverk som kommer ingå i chokladfabrikens scener...måste säga att det såg väldigt lovande ut...ser fram emot ännu en film av Burton även om jag själv minns den gamle svenske versionen av Ernst Hugo..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MARTINEZ]Var ch skulle förhandla med studio och material i våras på Pinewood studios och fick möjlighet att ta en kik på de fantastiska byggverk som kommer ingå i chokladfabrikens scener...måste säga att det såg väldigt lovande ut...ser fram emot ännu en film av Burton även om jag själv minns den gamle svenske versionen av Ernst Hugo..[/citat]

 

ehm.. avsnitten med ernst hugo är ju bara som en talbok, bilder till berättarröst. På dig låter det som om det var en spelfilm. men om du minns det så måste du veta det förstås. :)

 

Manson skulle säker funka som wonka, men depp är ju klockren! Hans flummighet passar ju perfekt in..

 

Längtar..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...