lilla_farbrorn Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Kalle och chokladfabriken filmatiseras (igen) (Charlie and the Chocolate Factory) Filmatiseringen av Roald Dahls bok Kalle och chokladfabriken har startat i London. I rollen som den genialiske godismakaren Willy Wonka ser vi Johnny Depp. Kalle spelas av den 12-årige brittiske skådespelaren Freddie Highmore. Kalle och chokladfabriken är en berättelse om den excentriske chokladfabrikören Willy Wonka och Kalle, en godhjärtad pojke från en fattig familj som lever i skuggan av Wonkas extraordinära fabrik. Sedan länge isolerad från sin familj, utlyser Wonka en global tävling för att utse arvtagaren till sitt godisimperium. Fem lyckliga vinnare, Kalle inkluderad, drar "Guldbiljetter" från Wonkas chokladbitar. Vinsten blir en guidad tur av den legendariska godisfabriken som ingen utomstående har fått se på femton år. Filmen har världspremiär under sommaren/hösten 2005. Tim Burton regisserar. ____________________________________________________________________________________ Måste bara uttrycka min enorma glädje över detta. Älskade "Kalle och chokladfabriken" när jag var liten och nu kommer den som film (nyversion av den gamla som jag dock inte sett :P ) och med Johnny Depp i huvudrollen och dessutom står Burton för regi. Fiii fan va härligt!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Go Burton!!! Förhoppningsvis så blir detta den film som gör att Burton återfår sin status och kreativa kontroll, som gör att han slipper otäcka studioklippningar. jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e93mw Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Den gamla versionen är fullständigt hysterisk med en speedad Gene Wilder som Willy Wonka. Inte för att jag tror att den har så mycket att sätta emot Burtons version men får man en nostalgi- kick av "Kalle o chokladfabriken" så kan jag rekommendera den. Förresten, några 70-talister här som minns SVTs version med Ernst-Hugo Järegård som berättare? Jag får gåshud bara jag tänker på den... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Jag minns SVTs Ernst-Hugo Järegård-version. Helt lysande... :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted September 29, 2004 Author Share Posted September 29, 2004 Har den inspelad, men den gick på tv även när jag var liten.. (16 år nu) Helt underbar, Järegård berättar så jävla bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin1604319260 Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Trodde inte att det fanns någon annan version än Hugos. När jag läste den här tråden trodde jag nästan att det var ett skämt, lät alldeles för bra för att vara sant. Hoppas de inte spexar sönder berättelsen bara, låter ganska troligt med Burton och Depp. Johnny har redan varit med i en chokladfilm så han borde ha vanan inne dessutom. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cruzito Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Haha! Det va ju snack i början om att Marilyn Manson skulle spela Willy Wonka, men dom ville nog ha en mer etablerad skådespelare... och Johnny Depp brukar ju inte svika på den fronten, särskilt inte med Burton bakom spakarna. Hoppas den blir härligt skruvad! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MARTINEZ Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Var ch skulle förhandla med studio och material i våras på Pinewood studios och fick möjlighet att ta en kik på de fantastiska byggverk som kommer ingå i chokladfabrikens scener...måste säga att det såg väldigt lovande ut...ser fram emot ännu en film av Burton även om jag själv minns den gamle svenske versionen av Ernst Hugo.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallin Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Som den lille självutnämnde kuriositören här på forumet kan jag meddela att arbetet med "Kalle och chokladfabriken" försendas på grund av att en scenarbetare tappade en Panavision-lins värd 540.000 dollar i en tank med choklad. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cruzito Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 D'oh!!! Kan ju gissa att han inte längre jobbar som scenarbetare där! ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted September 29, 2004 Author Share Posted September 29, 2004 [citat=MARTINEZ]Var ch skulle förhandla med studio och material i våras på Pinewood studios och fick möjlighet att ta en kik på de fantastiska byggverk som kommer ingå i chokladfabrikens scener...måste säga att det såg väldigt lovande ut...ser fram emot ännu en film av Burton även om jag själv minns den gamle svenske versionen av Ernst Hugo..[/citat] ehm.. avsnitten med ernst hugo är ju bara som en talbok, bilder till berättarröst. På dig låter det som om det var en spelfilm. men om du minns det så måste du veta det förstås. :) Manson skulle säker funka som wonka, men depp är ju klockren! Hans flummighet passar ju perfekt in.. Längtar.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ufosxm Posted October 2, 2004 Share Posted October 2, 2004 Är det Danny Elfman som komponerar cartoon-melodier igen så kan det bli hur bra som helst. Men om jag känner Tim Burton rätt så är Danny ett givet val för soundtracket. De har ju samarbetat sen begynnelens tider. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted October 2, 2004 Share Posted October 2, 2004 Härligt! Den läste vår fröken för oss i klassen när jag var mindre, ska bli kul att se den på film! :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted July 28, 2005 Author Share Posted July 28, 2005 asså wtf!? Kommer inte Kalle och chokladfabriken på bio i Sverige eller? Står ingenting om den på kommande filmer på sf.. Är det sandrew som har rättigheterna eller? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cruzito Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 Det va ju Sandrew som visade "Big Fish", så skulle inte förvåna mig om dom visar denna Burton-film också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 har ni inte varit inne på http://www.apple.com/trailers och kollat på de två trrailers som finns till kalle och chokladfabriken...fy fan vad läcker den kommer bli!!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts