Jump to content

Rummet, 16 sidor

Waryah

Recommended Posts

Jobbade natt igår och jag var så utråkat att jag började skriva på en historia jag har haft i tankarna de närmaste månaderna. Jag satt och skrev i åtta timmar och jag tänkte ni kunde ta en titt på första utkastet. Jag lägger upp denna för att få tips eller kritik på förbättringar och om det är någon som gillar det tillräckligt mycket för att vilja filma det.

Rummet

16 sidor

Skräck, Thriller

Alice vaknar som vilken dag som helst och förbereder sig för att jobba. Hon duschar, dricker kaffe och klär på sig. När hon är färdig beger hon sig mot ytterdörren, men till hennes förvåning så kan hon inte öppna dörren. Hon provar allt men inser tillslut att hon är instängd i hennes hem. Det är då mardrömmen börjar.

PS. Ursäktar för eventuella felstavningar.

Rummet_Liban_Yusuf.PDF

Coolt, men det känns inte särskilt genomarbetat.

För det första "ska" man aldrig börja en film med att huvudpersonen vaknar i sin säng. Den första anledningen är att många skol-/amatörfilmer gör det, ungefär som om manusförfattaren utgår från att historien måste börja från början, och då måste det vara morgon. Men den huvudsakliga anledningen att man inte bör göra det är att det aldrig händer något intressant på en vardagsmorgon. Jag vet inte hur många tråkiga introsekvenser jag sett där huvudkaraktären vaknar, går upp, klär på sig och lagar frukost.

Sen tycker jag att filmen är lite som två delar, där den är konstig, men hyfsat spännande först. Man undrar lite vad det är frågan om, men jag tror att man kan förstärka mystiken. Här bör det vara lite antydningar som gör att man kan gissa vad det är frågan om. Videon på TV:n är en sådan, men det vore bra med något mer. Innan huvudkaraktären vaknar skulle jag dessutom vilja ha scener där vi lär känna henne i hennes vardag. Nu sätts hon i sin märkliga situation innan publiken lärt känna henne och bryr sig om henne (de vet t.o.m. inte vad hon heter).

Sen avslöjas tyvärr allt på en gång. Försök bygga upp stämningen så att man anar mer och mer istället för att bara släppa det i slutet.

Men den är ett antal coola scener, och det är nervigt och stämningsfullt, men det behöver alltså en story som håller ihop bättre.

Så tycker jag.

Tack för att du orkade läsa igenom hela!

Jag ska försöka tänka på det du nämner.

Ang. att det inte händer så mycket i början av historian är just att komma in i Alice dagliga rutin, sen om det inte är tillräckligt intressant för läsaren, tittaren är det något jag valt. Ställa lite frågor om vem hon är och varför vi följer hennes morgonsysslor. Sen kan man självklart göra det på andra sätt, effektivare sätt.

Jag håller med om tråkiga introsekvenser, men i det här fallet så är det viktigt att påpeka att denna kvinna bor där, att hon gör samma sysslor varje morgon och att hon inte misstänker något alls... som du senare förstår.

Jag kan hålla med om att vi sätts direkt in i handlingen, men det är bara en billig knep då formatet är kortfilm och man får hitta lösningar som funkar. Jag hade faktist flera funderingar på att sätta in fler situationer som var mer absurda, ta in personer ur hennes liv, minnen från hennes förfluttna som spelas upp mitt framför näsan på henne osv. Men valde hela tiden att korta ner och gå rakt på sak.

Jag håller med att slutet kommer lite snabbt. och att det är mer dialog på en sida av slutet än i alla sidor innan. Det var tänkt med en hel annan slut också men efter 7 timmar skrivande valde jag att sammanfatta allting innan jag slutade mitt arbetspass. Det kan göras mer spännande, det tror jag iaf.

Den är skitbra fram till och med sida 6, sen från sida 7 så tappar du mitt intresse. Jag vill verkligen veta vad det är som händer där i lägenheten men när svaren komemr så blir jag besviken.

Jag håller inte med Vilcans om att du inte ska börja med en vaknascen. I den här filmen funkar det skitbra. Det sätter en förvänting om att det komemr vara en ganska trist och förutsägbar amatörfilm fram till att hon inte får upp dörren. Den kontrasten är skitbra!

Men som sagt jag gillade itne svaren som filmen gav, men jag gillade frågorna som ställdes i början! För att jag ska gilla den fult ut krävs svar som jag är nöjd med eller att helt enkelt inte få några svar alls, att jag får fantisera själv. Det är alltid det läskigaste. Speciellt om man har en sjuk fantasi! Men bra stämning i början i alla fall!

Är den välproducerad så kommer man stanna kvar tills nåt böjar hända, jag tycker det funkar skitbra i just den här berättelsen precis som det funkar i många hollywoodrullar som har samma intro, är det bra gjort så pallar man glo på det, speciellt om man slänger in lite förtexter med. Det är ju en risk man får ta att man kanske losar en liten del av publiken men effekten blir ju större när det väl börjar hända grejer än att gå direkt på att hon inte kan få upp dörren eller att hon inte vaknar utan käkar frulle direkt. Hela introt sätter ju nån form av feel good känsla som slår om till feel bad när hon itne får upp dörren. Den känslan e inte till att underskatta

För att förstärka känslan av att hon fastnat i en mardröm skulle man kunna börja med en dröm, som hon sedan vaknar ur. Då kan man nog lättare manipulera publiken till att fundera på om det som händer egentligen är en mardröm, om man nu vill det.

Vilka Hollywoodrullar börjar med att huvudkaraktären vaknar?

Spontant tycker jag det funkar bra med att starta filmen med "vakna upp" scenen. Om jag inte är helt fel ute börjar till exempel Tillbaka till framtiden (och många andra rullar) på precis samma sätt, dvs. en klockradio som slår på.

Du får till en bra stämmning i manuset med många bra scener i början men tappar mig efter ett tag, jag vet inte riktigt varför, kanske funkar det bättre på film än på papper.

Jag är inte helt förtjust i slutet, det fattas ett ordentligt obehag innan upplösningen och sedan blir upplösningen lite för... enkel. Jag köper den inte. Vem skulle utsätta sig för det här? Om man jämnför med Spotless mind till exempel där man har förståelse karaktärernas val, begriper jag här inte alls varför någon skulle gå med på det.

Simma lugnt

Ola

Spontant tycker jag det funkar bra med att starta filmen med "vakna upp" scenen. Om jag inte är helt fel ute börjar till exempel Tillbaka till framtiden (och många andra rullar) på precis samma sätt, dvs. en klockradio som slår på.

Jo, men den filmen är från 1985. Sedan dess har det upprepats, och med tiden blir det en fet klyscha.

Men det kan funka ändå. ;)

Jättekul att så många orkade läsa igenom hela. Tack för alla tips.

Nu måste jag svara på varför jag valde att börja just med att hon vaknar. Även om det har gjorts liknande intro hundra gg tidigare valde jag att göra det ändå då jag tycker det uppfyller flera viktiga saker.

******SPOILER VARNING OM DU INTE LÄST MANUSET*****[

1. Det första anledningen, och kanske viktigiast är just påpeka att Alice vaknar i sin egna lägenhet och att visa at hon inte på nåt sätt kan misstänka att hon är i en simulerad kopia. Därför är det viktigt att visa hennes morgonsysslor, hur tråkigt det än är för publiken så ställer man sig frågan varför vi ser på det här. Sen att i slutet förstå att det inte var hennes riktiga rum.

2. Efter att hon har fått sprutan för att radera minnen så sövs hon ner för att förflyttas till "Rummet". Logiskt borde hon vakna i hennes rum. och varför inte sängen?

3. I många av mina historier har jag en återkommande tema där jag medveted följer en genre (känsla) och mitt i historian ändrar till det något annat eller det motsatta. Jag har historier där det börjar som en romantisk drama som slutar i en gore liknande skräck. Just för att leka med publikens förväntningar, och även att visa karaktärens resa. När Alice vaknar så misstänker hon inget. För henne är det en underbar dag. Som en feel good movie känlsa. Hon blir lika överraskad som publiken.

Sedan ang slutet. Först skrev jag att hon var där inne fler dagar än det som står i manuset. Det gör att hon blir ännu galnare och hon blir så utsatt att hon väljer att ta sitt liv (Därav självmordsbreven hon ristade in mot väggen) Men då avbryts program då hennes liv är i fara. Jag tog bort och valde att ha kvar när hon ristade in medd och programmet väljer att avsluta hennes mardröm.

Första iden jag hade var en mer Big brother liknande situation. Att Alice valde att vara med i en tävling och för varje mardrömsliknande dag hon överlevde får hon 50 tills hon visar sympton som är hotfulla mot hennes hälsa. Självklart skulle hon inte minnas att hon valde att vara med då hon tog "minneslucka-sprutan".

Frågan jag ställde här var hur långt kan underhållningsindustrin gå.

Känns slutet dåligt för att det inte är tillfredsställande för publiken eller för karaktären?

Kul att det blev till en diskution som fick mig att se andra sidan då man blir lite blind på sin egen berättelse.

Det är nog mest jag som publik som tycker att slutet är lite för tamt för min smak. Jag vill ha nåt mer oväntat och spännande, känns lite som en för enkel tillrättalagd lösning.

Så befriande! Ett manus som vågar få mig att darra - på riktigt. Jag älskar när avgränsningen inte är tydlig på mitt verkliga liv och filmen jag ser. Jag kan ju knäppa av en alltför läskig film. Men när jag inte kan knäppa av mitt läskiga liv.... Skitbra! Dessutom var det självvalt för Alice. Ännu bättre. Du har fångat dilemmat med att vara människa som lever i en trygg tillvaro och beskriver hur absurditeter kan växa fram ur det.

En vanlig ung kvinna som vaknar, försöker orientera sig i tid och rum genom att titta ut genom fönstret. Hon ser ett litet barn och en vuxen som färdas (hon själv?). OK, hon befinner sig någonstans mitt emellan dem på livets väg. Det blir som igår, typ, lika "tråkigt". Men vad hon bedrog sig. Det blev istället "för" spännande och oförutsägbart. Frågan blir för mig; vad är lagom? Och vill jag ha det? Manuset lämnar massor av frågor i mig. I like that!

Jag har inte läst den bifogade texten men det låter som ren stöld av konceptet från Silent Hill 4: The Room.

Jag har aldrig spelat den spelet men jag kan förstå varför du skulle tänka dig att min synopsis skulle låta väldig lik den i spelet.

Från wikipedia:

Henry Townshend bor i lägenheten 302. Sedan ett tag tillbaka har han börjat få samma dröm natt efter natt. En dag när han vaknat upptäcker han att han är inlåst i sin egen lägenhet. Någon har kedjat dörren från insidan så att han inte kan ta sig ut och fönstren går varken att öppna eller krossa. Henry upptäcker en mysterisk portal i en vägg. Han börjar sakta kravla sig in till en konstig och grotesk värld.

Om du hade läst hela manuset skulle du se att min historia tar en helt annan riktning med helt andra resultat. Sen att titeln är en ren översättning av spelets är inget annat än tillfällighet. Det enda logiska titeln på historian är just rummet, och det fick bli det. Nästa gång du kallar något för "ren stöld" ta ett steg bakåt och tänk efter.

Detta är ett typiskt exempel på att olika personer helt oberoende av varandra kan komma på liknande idéer. Tyvärr verkar många tro att det är helt omöjligt. Särskilt folk som märker att någon annan har skivit något liknande som de har tänkt på och skriker stöld direkt.

Nu har jag inte spelat Silent Hill 4, men det verkar ju inte som att handlingen är speciellt lik ändå.

Låt mig först säga att manuset är bra men behöver lite arbete. Det jag tänkte ge dig råd med var att presentera karaktären (Alice) lite bättre. Så att publiken kan slippa undra vem hon är och kanske vad hon gör. Sånna små detaljer kan vara väldigt svåra att visa på bild. Men det behöver de egentligen inte vara.

Tex att försöka visa vad hon heter på bild. Varför inte ha en kort scen där hon går igenom gårdagens post medans hon väntar på sitt kaffe? På posten står det givetviss hennes namn och adress som kameran lite snyggt kan zoma in. Eller hon kanske premunerar på någon tidning, vilken tidning? Joo eftersom du valt att ge henne en lite mer av en "vild" sida så kanske hon prenumerar på en tidning om olika extrema sporter. Du kan då lite snyggt på bild fånga då hon skumläser tidningen medan hon dricker sitt kaffe.

För då visar du på bild att denna tjej försöker leva livet fullt ut genom att göra extrema saker. (Kanske hänger det fotografier på hon och "Markus" i hemmet där de klättrar upp för nått berg ect).

Då får publiken den bilden (kanske ledtråden) om vad hon gör och lär på så viss känna karaktären lite bättre än du valt att visa oss. Kan även visas genom att hon sätter på en viss skiva när hon tänker ta sin dusch.

Kanske lite dåligt förklarat men hoppas du förstod poängen med det jag menade. =)

Btw warryahee mycket trevligt att se en till somalie med samma intressen ;).

Tack Vilcans. Men att visa en karaktärs egenskaper är egentligen inte så svårt som folk får det att verka. Jag känner iallafall så men de kanske beror på att jag har lätt för att utveckla karaktärer och komma med kreativa lösnignar. Därför vill jag arbeta med så många projekt nu som möjligt. Helst inom Sthlm eller bara inom Sthlm så om någon behöver nått så fråga mig =).

Just nu håller jag på med att skriva en synopsis till en thriller som jag och ett par kompisar ska spela in de kommande veckorna. Kommer förmodligen komma med frågor men det märker ni säkert. =)

Tja moviemoe! Du har rätt. Bra idér! Vilcans, det var det du menade tidigare också. Ska snart skriva ny version så fort jag får tid över. Tack för alla gryma tips.

Verkligen kul med fler somalier. Denna bransch brukar inte ligga högt i deras lista över yrken om du förstår vad jag menar.

Haha tyvärr är det sant. Vi borde arbeta ihop ett projekt en dag. Har väldigt mkt på gång just nu men ett projekt med en till somalie skulle va najs =), intresserad? Inget nu direkt men en vacker dag.

Adda mig gärna på msn. Mohamed_Mome14@hotmail.com

Jo, det skulle bli kul o jobba ihop med en landsman. Just nu har jag också väldig mycket men senare borde det gå o hitta på nåt. Du finns på msn nu. Hörs!