Daniel Hållquist Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Jag slutade röka för 2 månader sedan och slutade snusa för 8 dagar sedan. ABSTINENS. Irriterad, mycket kortare stubin. Rastlös, vaken jävligt länge på nätterna. Fuck it. Jag är envis. Brukar alltid genomföra sånt som jag sagt att jag ska göra. Och det ska jag göra nu också. HÄRDA UT! Någon annan på forumet som slutat med nikotin någongång? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallin Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Jag slutade snusa för fem månader sen och visst, det har varit rätt kämpigt men det gick bra till slut. Nu tycker jag att snus är bland det värsta som finns! :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted September 28, 2004 Author Share Posted September 28, 2004 Jag vill också känna så! Hur lång tid tog det innan abstinensen släppte? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Jag håller på att lägga ner rökningen, fy fan vad svårt. Har inte lyckats avstå helt, gjorde 48 timmar uppehåll och det blir jobbigt lixom. Men förbrukningen är nere i väldigt lite, men den ska ner mer. Äter konstant! kommer bli som peter jackson innan det här är klart, jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Jag slutade snusa för fyra år sen. Kroppens behov går över på ca 8 dagar och abstinensen tar tio dagar. Så du är nära. Det är värst runt 8 dagar och det är då de flesta kroknar. Du är nära nu. Efter två veckor tror man kusten är klar och sen blir man nyfiken efter tre veckor och tror att man kan testa, bara för att smaka. Det kan man inte. Du kommer att klara det. Bara två dagar kvar. Trot eller ej, jag saknade abstinensen lite, efteråt. (Var det inte värre?) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted September 28, 2004 Author Share Posted September 28, 2004 Varje gång jag blir sugen på att snusa tar jag en turkisk peppar och stoppar den under läppen. Jag tror att det hjälper. Inbillning kanske. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Funkar säkert. Men snus och rökning är också ett beteendebehov, dvs var skall man nu ha händerna nånstans? Det sitter i - i åratal, behovet att knacka på locket och peta och pyssla. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted September 28, 2004 Author Share Posted September 28, 2004 En bekant som slutat snusa har pappersbitar under läppen och han slutade snusa för 2 år sedan! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted October 26, 2004 Author Share Posted October 26, 2004 Inte längre någon abstinens, är fortfarande utan nikotin, jo, jag vet om att jag är kung! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted October 27, 2004 Share Posted October 27, 2004 Grattis!! Du är kung! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted October 27, 2004 Author Share Posted October 27, 2004 Tackar, tackar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Det tog lite tid... hmmm. Men nu har jag varit utan någon form av nikotin i snart 72 timmar. Så jag har låtit bli ca 50 cigg nu. Dessutom är jag föräldrarledig så övrig form av stress finns hela tiden, men jag har ens inte varit nära att köpa cigg... än.... Någon annan i slutartagen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Har många erfarenheter av att sluta röka.Och återfallit efter 1v-1år men är nu rökfri/nikotinfri sedan 1 år. Det finns bra hjälpmedel på apoteket för att trappa ned rökbegäret exv nikotinplåster.Räkna med viktuppgång men det är det värt med tanke på de långsiktiga negativa effekterna(kostnad&hälsa). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Tog ett helt år att sluta. Inga hjälpmedel, bara ren viljestyrka. Det var många år sen nu. Man måste härda ut . . . 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Slutade med överdrivet socker intag (2-4liter cola om dagen) och slutade knapra koffeinpiller på lanparty för 5år sedan, känner fortfarande suget ibland Tog ca 3 veckor innan jag var en normal fungerande människa som inte exploderade för minsta lilla sak. Fattar fortfarande inte riktigt hur folk stod ut med mig och att jag fortfarande har vänner från den tiden är mer eller mindre ett under. Började dricka cola och knapra koffepiller pga tinitus som orsakade sömnlöshet på nätterna (försök sova med en 100db siren på 4000-6000hz i skallen) vilket ledde till att jag sov på de tråkiga lektionerna i gymnasiet (Kemin, Spanskan, Teknologin, Biologin, Ekologin och Matte D). Fick den så jävla brillijanta iden att dricka cola och knapra koffein piller för att hålla mig vaken. Att sluta dricka kola öven en natt när man är uppe i de ofantliga mängderna ger en lite obalans i kroppen, men vill man undvika att få hjärtproblem, diabetes etc så lyder man läkarna (i mitt fall tandläkaren). Gick ner från 98Kg till 84, slutade små äta och dricker nu fjantigt stora mängder Te istället (utan socker och mjölk). Men till det hela hör att jag alltid haft ett gigantiskt stort vätske intag. Vissa dagar kan jag inte gå för bi ett konditori eller en godisaffär utan att det ska krypa i hela kroppen på mig. Jag lider med dig, de första tre veckorna är jävulska, men vad du än gör fall inte i gropen att börja äta istället för det är inte bra. En utmärkt film om att sluta röka finn ju, men Gösta Ekman i huvudrollen. "mannen som slutade röka" Väl se värd om än lite skumm stundom. Chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quentrix Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 koffein är inte bra.. varje morgon måste jag få i mig det, då i form av kaffe... Annars blir jag hängig/trött och får ont i huvudet.. dessutom lägger jag i en sådär 6 till 7 sockerbitar. Det är nog inte så bra om man vill behålla sina riktiga tänder. :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Samma med mig exklusive sockret....summan av lasterna är konstant. De förbaskade nikotinreceptorerna i hjärnan minns allt för väl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Många fattar ju inte att socker i överdrivna mängder är lika starkt fysiskt beroende framkallande som de tunga drogerna. En del säger "men det är ju bara socker" ja men vad händer med sockret su pregar i dig, jo det bryts ner och byggs om till en massa annat skummt, bla annat stora mängder endomorfiner. Endomorfin är det ämnet som reglerar välbefinnandet i skallen. Nicotin gör exakt samma sak fast med mindre mängd än socker. Det som gör att man får lungcancer är ju inte nikotinet i sig, utan alla de andra 6000 ämnen som man får i röken. Sen får man ju inte glömma bort att koldioxid och koloxid är två mycket stora skurkar i dramat. Minst lika farliga som all tjära. Det finns mer hygeniska sätt att inta nicotinfix, tuggumi, plåster och snus. Kul fakta Det finns tillräckligt mycket rent nikotinsulfat i ett helt paket med ciggaretter, att om du utvann allt till en rent kristalin form, så räcker det för att slå ihjäl en häst. C. (som inte äter socker men röker cigarr och pipa lite då och då) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Socker och fett ersätter mitt nikotin under första veckan. Nu känner jag mig så fet och mätt att jag snart börjar jogga i brist på annat. Vill så gärna puffa lite men inte då.... Har en pipa som jag har för avsikt att använda några gånger om året, men inte nu under min absolut mest kritiska period. För jag vill aldrig känna mig tvungen att röka precis som jag inte måste dricka. Men ibland är det trevligt och njutningsfullt. Men fyra dygn utan cigg nu. Fast det har förvandlat mig till en större barnrumpa än vanligt. Jag är inte så himla duktig på konstruktiv kritik just nu.... /jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 det blir bättre om ett par dagar, håll ut, det är vär det... (blir inte ofta som jag puffar ciggar kanske en två tre gånger i kvartalet om jag har råd, men som student.... tja sist var det 6månader så...) Men spring ett par varv runt kvarteret varje gång du känner för en cigg, oavsett tid på dygnet. Då blir du friskare ju samtidigt som du blir av med ditt beroende, och höjer du ämnesomsättningen så gissar jag på att skitet går ut snabbare ur systemet... Stå på dig! C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apeman90 Posted October 4, 2005 Share Posted October 4, 2005 jobba på jonkanon! jag håller på dig=D Och Daniel hur går det? =D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Den 30:e september blev jag rökfri, och det håller fortfarande i sig. Nu börjar jag att få tillbaka mitt liv. Men att sluta röka och samtidigt vara pappaledig är kanske lite i överkant för vad man ska utsätta sig för. Har ätit som en tok och hystat lite prylar i väggen. Vilket gör att notan för första rökfria veckan blev drygt 4500kr. 1500kr i mat och 3000kr i skadegörelse. Men nu äter jag mindre och kastar inte längre saker i väggen. Påpekas ska dock, att även om jag varit otrevlig och en barnrumpa, så har inga människor eller djur på något sätt blivit illa behandlade. Utan endast tingestar. Nu är jag inne i en fas av sprittande kropp. Spattig och det kittlas i nästan alla atomer i kroppen, så jag möblerade om idag. Röksugen kanske två gånger om dagen och då endast korta perioder. Vad jag tror har fått mig att nå så här långt är att jag i stort sett enda sedan jag började röka sagt att jag ska sluta när jag fyller 30. Så jag har inte något val. Sen är jag sugen på något men tanken på cigg är faktiskt inte så lockande längre, utan jag föreställer mig att det skulle vara att tvinga sig ganska hårt till något ganska otrevligt. Sen har jag vaccinerat mig mot mässling och håller nog på att bli lite hängig av den vaccinationen. En bieffekt brukar tydligen vara att få mässlingen, fast inte så mycket. Sen funderar jag på att skriva radioteater om ett gäng blinda gubbar som ska idka gruppsex. Någon som vill göra radioteater? Blir nog ganska halvdan story men ganska mycket repliker som inte hör till vanligheterna. Och att göra något visuellt av det är bara inte möjligt. Tack för stöd som visats hittills och jag hoppas jag inte återfaller. Men tydligen brukar det vara vanligt att folk som slutar tar en cigg efter tre veckor av någon mysko anledning. Som återaktiverar nikotinreceptorerna, och så fick man börja om igen. Men jag hoppas jag kan undvika framtida cigaretter. blogg på er, jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Jag slutade snusa för 6 månader sen, men än idag blir jag sugen på det. Uppmuntrande va? :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Jag tror att nikotinabstinensen är värre för snusare. För rökare, eller åtminstone för mig, så är det mer en psykisk grej. Att alltid föra något till munnen, dra ner något strävt i lungorna. Puff puff. Så jag tror att du som fd snusare har det svårare med nikotinen än mig. Jag vacklar i psyket istället. Rökningen har blivit en så stor del av synen på sig själv och sin personlighet. Men, TDA, du är strong som låter bli och fortfarande gör det trots att suget hållit i sig så länge. Du har klarat mycket så då ska jag också göra det, och eftersom jag klarar det så klarar du det.:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Hehe, det är sant. Tillsammans ska vi klara det. FMT (Filmare Mot Tobak) kanske borde bildas. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts