Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Utan att förklara en enda detalj i min film så behöver jag hjälp då jag fastnat i min story. Min film ska handla om en slags demon som kan besätta människor, men endast i sömnen. Det jag fastnat i är demonens syfte. När demonen besatt en människa, vad vill den? Meningen är att demonen ska föra människan någonstans, men vart och i vilket syfte? Helst ska demonen sedan föra tillbaka människan till sin säng och sin sömn och gå vidare till någon annan människa. Den som varit utsatt för demonen ska heller inte vara medveten om att något har hänt under natten senare när den vaknar.

Postad
Hmm, jag vet faktiskt inte heller ;) Vänta så ska jag kolla hur den slutar.

*Går och sätter på 'Terror på Elm Street'*

Hehehe ;) Freddys syfte är väl att döda de som han vill hämnas på, och de som känner till honom, och att ha kul medan han gör det :D

Postad

Kanske ska människan göra något som demon inte kan klara av på egen hand. Kanske ska människan öppna en ”dörr” så att demonen kan komma in i människans värld när den själv vill och inte enbart via sömnen… :/

Postad

Jag håller med Rabies! :D

Annars skulle det ju kunna vara någon form av rit som alla som är besatta skall utföra. Helst någonting som kräver blod :) Dom skulle kunna tas till ett uråldrigt tempel eller dylikt som ligger gömt utanför staden för att som "Shelly" säger, öppna en port så att demonen kan ta sig igenom

• 3 veckor senare...
Postad
en demon behöver väl inte ha ett syfte?

En demon är väl en varelse utan syfte, som en förlorad själ?

...Eller?

Möjligt men det blir inte särskilt spännande om filmens bad guy inte har ett syfte med det han gör

• 2 veckor senare...
Postad

För det första vad demonen gör borde vara den idé som man kommer på först... det är alltid problematiskt att arbeta baklänges.

En andra viktig punkt är att Demon är egentligen ingen ond varelse, demoner är synonymt med Higher Spirits.

Postad

Det första jag tänkte är att demonen vill bli en fysisk varelse. Detta kan han kanske lyckas med genom att gå in i en man som han använder för att hitta en kvinna som han förför eller våldtar och gör henne gravid. Kvinnan föder en otäck liten sak som är demonen i fysisk form och det mannen får rädda världen genom att ha livet av ungen som på är hans engen.

Då kommer dilemat med att offra sitt eget barn för att rädda världen in i bilden.

Mannen anses såklart vara skvatt galen (inte minst av kvinnan som älskar sitt barn) och kanske är han det. Kanske är det inte helt självklart att demonen inte bara är en av hans egna hjärnspöken.

Postad
För det första vad demonen gör borde vara den idé som man kommer på först... det är alltid problematiskt att arbeta baklänges.

En andra viktig punkt är att Demon är egentligen ingen ond varelse, demoner är synonymt med Higher Spirits.

Ande=själ

Demon=kommer från helvetet.

Postad
Ande=själ

Demon=kommer från helvetet.

Tyvärr...

The idea of demons is as old as religion itself, and the word demon seems to have ancient origins. The Merriam-Webster dictionary gives the etymology of the word as Greek daimon, probably from the verb daiesthai meaning "to divide, distribute." The Proto-Indo-European root *deiwos for god, originally an adjective meaning "celestial" or "bright, shining" has retained this meaning in many related Indo-European languages and cultures (Sanskrit deva, Latin deus, German Tiw, Welsh [Duw],]), but also provided another other common word for demon in Avestan daeva.

In modern Greek, the word daimon(Greek: δαίμων) has the same meaning as the modern English demon. But in Ancient Greek, δαίμων meant "spirit" or "higher self", much like the Latin genius. This should not, however, be confused with the word genie, which is a false friend or false cognate of genius. - source

Att demon kommer från helvetet är en Kristen, och ganska modern, variant... men du kanske är troende?

Postad
Att demon kommer från helvetet är en Kristen, och ganska modern, variant... men du kanske är troende?

Du kan ju inte hänvisa till etymologi för att komma fram till vad ett ord "egentligen" betyder. Det enda etymologin lär dig är ordets ursprung, och därmed vad det ursprungligen betydde, men det säger inget om ordets betydelse idag.

Att försöka att definiera ordet "demon" är ett vanskligt projekt (jämför med "zombie"), men det är rätt uppenbart vilken populärkulturell tradition trådstartaren anknyter till, och att i det sammanhanget hävda att en demon är en "högre ande" är direkt felaktigt. Däremot finns inget som hindrar dig att göra din egen definition som är giltig inom ramen för din egen text (jämför Philip Pullmans böcker om den mörka materien, där ordet "demon" har en väldigt speciell denotation).

För egen del är jag inte det minsta troende, däremot är jag lingvist.

/Jakob

Postad
Tyvärr...

Inte det minsta. Kunskapen om demoner har jag fått från Von Triers: Riket ;) dock så är väll han troende vad jag har förstått.

Postad
Det första jag tänkte är att demonen vill bli en fysisk varelse. Detta kan han kanske lyckas med genom att gå in i en man som han använder för att hitta en kvinna som han förför eller våldtar och gör henne gravid. Kvinnan föder en otäck liten sak som är demonen i fysisk form och det mannen får rädda världen genom att ha livet av ungen som på är hans engen.

Då kommer dilemat med att offra sitt eget barn för att rädda världen in i bilden.

Mannen anses såklart vara skvatt galen (inte minst av kvinnan som älskar sitt barn) och kanske är han det. Kanske är det inte helt självklart att demonen inte bara är en hans egna hjärnspöken.

Exakt som i en viss Dansk tv-serie...

Postad
Min poäng var att inte ha en ond demon eftersom det är så mycket mindre orginellt.

Att Trier var troende visste jag inte... det var synd!

vet inte. jag baserar det på eftersnacket i riket. Men jag vet som sagt inte. Han verkar ju rätt klipsk. Å andra sidan var väll Tarkovsky troende, och han var ju ett geni.

• 1 månad senare...
Postad

koanske kan demonen varit än människa men för att rädda sin älskare gjort ett avtal merd non och nu vill han föröka hitta henne geniom denna person

Postad
Utan att förklara en enda detalj i min film så behöver jag hjälp då jag fastnat i min story. Min film ska handla om en slags demon som kan besätta människor, men endast i sömnen. Det jag fastnat i är demonens syfte. När demonen besatt en människa, vad vill den? Meningen är att demonen ska föra människan någonstans, men vart och i vilket syfte? Helst ska demonen sedan föra tillbaka människan till sin säng och sin sömn och gå vidare till någon annan människa. Den som varit utsatt för demonen ska heller inte vara medveten om att något har hänt under natten senare när den vaknar.

Finns en del briljanta filmer som kanske kan inspirera dig, kolla in

The Blue Man/Eternal Evil (Med Karen Black)

Fallen (Den med Denzel Washington)

The Hidden (Med Kyle MacLachlan - hur han nu månntro stavar sitt namn?)

Hoppas detta är till någon hjälp,

Annars finns det många udda böcker och filmer,

såg längre ned i tråden att demon i barnform tilltalade dig.

Är du säker på att du vill välja den vägen?

Själv undviker jag barn och djur på film av erfarenhet - om du gör demonen till ett barn och ska hitta en unge som ska skådespela finns inga erfarna skådisar utan med 99% sannolikhet lär det bli problem.

Jag har skrivit några manus med demoner inblandade,

tom långfilm,

jag skulle kunna snorkla reda på nåt av dem o lägga upp ifall det skulle vara till någon hjälp?

Det finns andra filmer och en del böcker som kan vara inspirerande,

problemet för mig är att komma ihåg titlar *S*

(Har ett tjog filmer/böcker på tungan - fasligt irriterande - dom ville inte poppa ut *s*)

Lycka till med inspirationen

/Screenplay

PS, Ett litet tips är att tänka ut ett bra slut först, sedan bestämma handlingen baklänges utifrån slutet. Använd post-it lappar typ och skriv det minimum du behöver för att få ihop din historia. Dvs anslag, fördjupning/karaktärsutveckling, vändpunkt, slut, nedtrappning. Om du siktar på långfilm så försök tänka i tre akter. Och innan du börjar skriva så tänk ut karaktärerna FÖRE och skriv ned en mall om var och en på ett enskilt papper, eftersom deras personligheter och val kommer att påverka riktningen i din film. (bara så du inte tvingas göra en massiv omskrivning i onödan som blir en helt annan film) Fast du vet säkert allt det här redan kompis! =)

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...