Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte vi skulle diskutera filmformatens framtid, och i synnerhet de som är för privat bruk.

Jag är lite rädd att DVD-formatet dör. Jag har en fin samling, och jag vill gärna kunna spela de i framtiden, t.ex. för mina barn, utan att behöva köpa om filmerna i ett nytt, enligt mig onödigt format.

Att VHS skulle dö var ju inte så konstigt. Det var ett dåligt format med tydliga brister både när det gäller uppspelning, inspelning, funktioner, masskopiering och kvalité.

Nu tänker vissa att samma sak kommer att ske med DVD, till förmån för Blue Ray. Men vad tror ni?

Är det verkligen någon så pass nödvändig skillnad man uppnår med Blue Ray? Är den stora massan verkligen beredd på att köpa en dyrare spelare, dyrare filmer och brännskivor (om man nu sysslar med sånt) samt förnya sin samling med denna - för skillnaden man upplever?

Vad tror ni? Ta hänsyn till alla målgrupper som er själva, era föräldrar, syskon osv...

Postad

Klart DVDn dör, men hur länge det dröjer vet man inte. Blue Ray kommer också dö. Jag kommer dock köra på dvd ett bra tag till. BR är för dyrt och nu börjar priserna äntligen gå ner lite på dvd, 3 för 99 kr är priser som passar mig. Jag längtar dock till ett nytt format som inte är så känsliga för repor, för jag blir så förbannat trött på DVD-filmer som ständigt ska hacka. I lite äldre remastrade rullar får man bitfel och DVD-R är fortfarande rätt opålitliga.

Postad

Ok!

Du har såklart rätt i att alla format dör till slut.

Det jag menar på är främst är om det verkligen är värt att döda formatet DVD till förmån för detta nya format. För det är ingen individuell fråga, utan handlar om att ett helt samhälle(värld) ska omställa sig till det nya formatet. Alltifrån till att folket ska köpa en spelare per hushåll, konsumera filmerna, till att videobutikerna ska byta ut DVD mot Blue Ray.

Jag röstar för, hoppas och tror att vi väntar med att döda DVD:n tills det finns bättre skäl för vanligt folk.

Postad

Beror ju på vad du menar med "att dö"? Det finns många som fortfarande ser sina gammla VHS på sin gammla VHS-spelare. Att det tillslut kommer slutas sälja DVD-filmer är ju självklart, om säljningen av DVD-spelare kommer ta sluta lika fort tvivlar jag på. Finns ju fortfarande VHS-spelare på marknaden och det var ju ett format som verkligen hade sina brister. Långt ifrån DVD.

Sen kan inte BR-spelare spela DVD eller hur ligger det till egentligen?

Bara för att det slutar säljas DVD-filmer kommer inte betyda att dina filmer i hyllan försvinner och blir odugliga.

Postad

Med dött menar jag såsom VHS är dött.

VHS är dött på så sätt att nya filmer inte finns tillgängliga i formatet, jag ser heller inga spelare tillgängliga, och försäljnin i övrigt ser jag inte till.

Kanske finns det en liten tomteaktig undergroundpopulation som smyger omkring med sina VHS fortfarande, men det gör inte VHS levande, tycker jag.

Postad

Jag ser inte VHS som dött än, när man inte kan köpa vhs spelare längre så är det väl dött, men fortfarande kan man väl köpa nya vhs och dvd combo-spelare.

Jag tror att Blu-Ray kommer hålla dvdn levande väldigt länge eftersom man antagligen alltid kommer kunna köra sina dvd skivor i BD spelarna. Skulle förvåna mig väldigt om de helt plötsligt går över till att göra BD spelare man inte kan spela cd eller dvd i.

Postad

VHS lever fortfarande. utbudet på DVD är bra men LÅNGT från allt godis man vill ha finns på DVD.

Med nya format fruktar jag att mycket film kan gå förlorad för alltid. Det som inte ens kommit ut på DVD än lär inte ha större chans på Blu-Ray. Särskilt då det kanske inte finns några 16/35 mastrar kvar.

Postad

Rent kvalitemassigt sa ar DVD fortfarande OK och kommer vara det ett bra tag till. Jag tror dock att BD kommer vara den "samling" som folk skaffar som de inte kommer byta bort.

BD ar sjalvklart komprimerat o sa, men bildkvaliten ar liksom i princip samma storlek som filmer spelas in pa i vissa fall (2k) eller scannas (2k).

Sa det kommer vara svarare tror jag att fa folk att slappa BD nar den blir gammal nar det kommer till video. Gallande utrymme sa kommer nog folk garna vilja bli av med BD precis som folk nu vill bli av med DVD som "bara" rymmer ca 4 till 8 GB.

Jag kommer uppgradera till BD for bildkvaliten, sen efter det sa tror jag inte sa mycket att jag kommer uppgradera filmer for bildkvalite.

Postad

Blu-ray kommer nog bli rätt ledande snart tror jag. Allt fler köper platt TV som oftast är i HD, och spelar man en DVD på en HDTV så blir det sämre bild. Då vill man ha blu-ray, har man väl sett blu-ray så vill man inte byta!

OCH det bästa är att en blu-ray spelare kan spela DVD skivor också :D

"The correct full name is Blu-ray Disc, not Blu-ray Disk (incorrect spelling)

The correct shortened name is Blu-ray, not Blu-Ray (incorrect capitalization) or Blue-ray (incorrect spelling)

The correct abbreviation is BD, not BR or BRD (wrong abbreviation)"

Postad

VHS'n lever ungefär på samma nivå som NES levde från 95-2003. Eller som Vinylskivorna eller super8 och stereo8...

Jovisst har jag köpt vhs-kasetter på senaste året, men det har varit begagnat strikt. När Titlarna tryter så pass att man måste vara entusiast för att nå i dom så måste man nog åtminstånde kalla systemet "pensionerat".

Ett tag till kommer DVD att finnas kvar iochmed att det ändå krävs i princip helrenovering av hemmabion för att nå i en blue-ray-spelare. Skivorna är fortfarande dyra och utbudet är magert just nu jämfört med dvd.

Dessutom har ju bildkvalitet mycket med mastring att göra. Visst ser 1080p bättre ut än 576p... men vilka storlekar måste man upp till då för att uppleva detta? Jag minns när jag såg dvdfilmer på bioduk i piteå (filmklubben på bio3an rekommenderas) och då märktes mastringen tydligt... En gammal film som Liftaren med Rutger Hauer såg ut som nästan VHS medan jag fick flera gånger påminna mig själv om att jag faktiskt satt och tittade på DVD av matrix-trilogin. Skarp som attan var Neo-rullarna. Och då snackar vi om Bioduk. inte pytteliten 50tums platt-tv... ;)

Och hur ser DVD ut på 50tums-tv? mjo... koppla upp med scartsladd eller RCA (AV) så lär du snabbt bli besviken. Men jag vet själv vilken satans skillnad det blev när jag tog mig tid och kopplade ihop dvd-spelaren och HD-teven med komponent-sladdar. Knivskarpa pixlar gör mycket mer än smetig uppskalning hur jag än ser på det hela. Så om folk bara lär sig att koppla ordentligt så kanske DVD'n hänger kvar ett tag till utöver förra profetian.

Just nu känner jag det personligen som att det är mest bara de titlar med utomordentligt foto som behöver blåsken. Där man kan uppskatta alla detaljerna som kommer fram.

SACD och DTS-Skivor har funnits ett tag för musikentusiasterna och CD-skivor säljs fortfarande. Konkurrensen finns hos MP3 och liknande format som entusiaster inte skulle ta i med platt-tång. På samma vis gissar jag att 1080p Blåsken kommer finnas jämnsmed DVD ett bra tag framöver.

Postad

Det som kan lugna mig är eventuellt att Blue-Ray kan spela DVD-skivor, och att jag därmed inte behöver frukta att min samling blir värdelös på ett bra tag. Jag tittar på mycket film. Jag vill ha en BRA kvaltié när jag tittar/lyssnar. Därefter vill jag titta. Det är inte så viktigt att det är SUPERBRA eller BÄST kvalité på alla filmer jag pressar. Det är lite löjligt med folk som är mer fokuserade på att ha en bra tv, anläggning, spelare, istället för att se filmer. Tycker jag.

Å andra sidan är det lite slöseri med filmnördar som ser kanonfilmer med sämst kvalité. Typ Härskarringen-trilogin på 14-tummar-TV:n man har på rumme. Man får balansera helt enkelt.

Det jag menar med hela min debattföring här är helt enkelt; kan vi inte bara nöja oss med DVD och fokusera på att titta på / massproducera filmer istället? Helt enkelt därför jag själv är så nöjd med hur bra DVD är med hemmabio och dolby digital, samtidigt som filmerna är så billiga.

Äh, känns som att jag är helt utan sammanhang. Låt den stora massan bestämma. Är det värt att anta ett nytt format, så gör det. Vi får se vad som händer.

Postad

Det tar nog ett tag som sagt innan DVD försvinner helt. Jag har börjat köpa lite BD-filmer nu den senaste tiden och visst blir det bättre bild och ljud, helt klart. Men jag köper även DVD fortfarande, de duger bra de med, speciellt med en BD-spelare som även gör bilden bättre på DVD-filmer.

Postad

Antagligen kommer Blu-ray att vara det sista fysiska distributionsformatet för film till konsumenter. Det kommer att ersättas av nedladdning och streaming, det är bara en tidsfråga.

Postad
Antagligen kommer Blu-ray att vara det sista fysiska distributionsformatet för film till konsumenter. Det kommer att ersättas av nedladdning och streaming, det är bara en tidsfråga.

men... men... men... vad ska vi då ha i våra hyllor för att imponera på fellow cineaster?

Nedladdning i all ära... men jag vill ändå känna att jag kan se saker utan uppkoppling, jag vill ha något fysiskt i min hand. När jag blir stor och rik så ska jag köpa mig en egen bio och byta ut alla mina filmer till 35mm kopior!

Och jag vill inte råka ut för att min favoritfilm inte finns tillgänglig bara för att det inte är hippt för stunden...

Postad
men... men... men... vad ska vi då ha i våra hyllor för att imponera på fellow cineaster?

Virtuella "bokhyllor" på nätet antagligen.

Nedladdning i all ära... men jag vill ändå känna att jag kan se saker utan uppkoppling, jag vill ha något fysiskt i min hand.

Låt mig gissa: du är född på 1900-talet, va? :)

Postad

Jag har svårt att se hur filmer på +30 gb skulle kunna streamas på ett bra tag, speciellt allteftersom formaten lär bli tyngre och tyngre.

Postad

Nedladdning i all ära... men jag vill ändå känna att jag kan se saker utan uppkoppling, jag vill ha något fysiskt i min hand. När jag blir stor och rik så ska jag köpa mig en egen bio och byta ut alla mina filmer till 35mm kopior!

Och jag vill inte råka ut för att min favoritfilm inte finns tillgänglig bara för att det inte är hippt för stunden...

Snygg samlarbox med en trevlig liten bok/häfte om filmen i +Kanske ett usb/chip-minne med en backup av filmen.

Postad
Tänkte vi skulle diskutera filmformatens framtid, och i synnerhet de som är för privat bruk.

Jag är lite rädd att DVD-formatet dör. Jag har en fin samling, och jag vill gärna kunna spela de i framtiden, t.ex. för mina barn, utan att behöva köpa om filmerna i ett nytt, enligt mig onödigt format.

Att VHS skulle dö var ju inte så konstigt. Det var ett dåligt format med tydliga brister både när det gäller uppspelning, inspelning, funktioner, masskopiering och kvalité.

Nu tänker vissa att samma sak kommer att ske med DVD, till förmån för Blue Ray. Men vad tror ni?

Är det verkligen någon så pass nödvändig skillnad man uppnår med Blue Ray? Är den stora massan verkligen beredd på att köpa en dyrare spelare, dyrare filmer och brännskivor (om man nu sysslar med sånt) samt förnya sin samling med denna - för skillnaden man upplever?

Vad tror ni? Ta hänsyn till alla målgrupper som er själva, era föräldrar, syskon osv...

Jag svarar på detta utan att ha läst de svar du redan fått då jag endast vill uttrycka min åsikt och inte argumentera med andra.

Det finns redan format under utveckling som ska ta över Bluray så svar JA, DVDn är så gott som död. Alla spelare kommer dock att vara bakåtkompatibla en ganska lång tid framöver.

MEN.....Hela grejen är att filmer som du lagrar i bokhyllan kommer snart att försvinna helt. Med allt snabbare bandbredd och billigare lagring tror jag att det inte dröjer mer än 5 år innan vi köper vår film online och även lagrar den där. Dessutom tillkommer nya och bättre sätt att komprimera film varje år så även det gör den runda plastbiten onödig.

Jag kommer dock att grina en smula när den dagen kommer, å andra sidan är jag tillräckligt gammal för att sakna vinylskivor.

Postad

DDeridex.

"format under utveckling som ska ta över Bluray"

Ingen kan bestämma vilket format som ska gälla. Det gör marknaden, d.v.s. vi som efterfrågar. Idag är en väldigt tydlig signal huruvida de få Blue Ray-kopior som finns i affärerna verkligen köps i någon intressant utsträckning. Om så är fallet tar Blue Ray kanske över DVD på sikt. Min poän är att jag betvivlar att stora delar av marknaden kommer känna sig motiverade att byta till ett dyrare format, när man inte märker någon tydlig förbättring.

"tror jag att det inte dröjer mer än 5 år innan vi köper vår film online och även lagrar den där"

Jag förstår vad du menar, men jag tror å andra sidan att det primitiva i oss människor kommer att sätta stopp för det. Vi är samlare. Vi uppskattar ett konkret föremål för pengarna.

Såvitt jag sett på undersökningarna är just konkretionen ett tungt argument för de som väljer att köpa dvd/cd-skivor, inte minst för mig. Idag får jag en dvd för 20-80 spänn, ett evigt föremål, ett minne och en fantastiskt snygg prydnad. Endast gratis nedladdning kan slå det.

Postad

har ju runt 2000 titlar i DvD samlingen och är också orolig för dess framtid, känns ju redan nu nästan lite värdelöst att lägga ut pengar på nya DvD'er när man läser lite här och var att till och med Blue-ray är ett förlegat format. Slutar väl att man får ta en helg och rippa hela samligen och paketera den i flyttkartonger och skicka upp den på vinden där den får stå tillsammans med något tusen VHS kasetter. Men då är man kriminell enligt dagens samhälle antar jag, för det är väl olagligt att rippa en DvD till datorn även för privatbruk?

Förövrigt så lär Blue-ray och likvärdiga fysiska medium vara det sista vi ser. Om några år när dem flesta sitter på 100+Mbit bredband så lär allt ske genom internet, man kan redan nu hyra film från en hel del butiker på nätet, Itunes tex. På samma sätt lär man kunna betala en summa för att kunna ladda ner en film, precis som att man köper en låt för 9kr från itunes idag. Blir ju lite tråkigt kanske med ingen fysisk samling att skryta med men å andra sidan så slipper jag ha 2 stora bokhyllor att ha filmer i =)

edit: såg nu att större delen av min post var redan skrivit av andra men jag skyller på att jag är trött och hänvisar till tidpunkten då detta skrevs =)

Postad

Det är ett faktum att på sikt kommer fysiska lagringsmedia i hemmet att försvinna. Det är inget som marknaden styr över, "marknaden" har blivit överkörda av jättar förr.

Personligen gillar jag att ha filmer i hyllan så jag är antagligen en av få som nästan aldrig tankar film från nätet. När det kommer till TV-serier är det en annan sak. Jag verkligen hatar "To be Continued" så jag brukar köra maraton på de serier jag gillar. Serierna sparar jag på en något föråldrad men fantastisk liten mediabox. Det är oerhört praktiskt att kunna ha flera säsonger av en massa serier och en massa musik tillgängligt via fjärrkontrollen.

Samma sak kommer att ske i framtiden, vi kommer inte att ha en dator, TV-spel,DVD-spelare etc. Vi kommer att ha EN låda kopplad till TVn där vi pyntar för att se visst material och även spara det så vi kan se/lyssna/spela det om och om igen.

Komprimeringen kommer att bli bättre, om jag inte minns fel ligger helt okomprimerad HD på typ 8gig per sekund. Kommer ni ihåg de första Divx filmerna? De var ganska usla och dessutom var filstorleken ganska stor med tanke på vilken kass kvalité man fick. Nu fungerar DivX helt ok och det går även att mosa in 5.1 ljud. Det jag vill komma till är att trots att bilden blir bättre med tiden ökar inte filstorleken. De som har en digitalbox för marksänd TV idag är i princip rökta för framtida TV då sändningarna kommer att gå från Mp2 till Mp4 formatet för att få plats med fler kanaler i etern. Bättre komprimering utan att förlora kvalitet.

Nu har jag svamlat så mycket att jag inte orkar korra mitt inlägg men kort sagt, plastbiten sitter i dödscell och väntar på att bli avrättad hur vi än kämpar.

Postad

Dderidex.

"Det är ett faktum att på sikt kommer fysiska lagringsmedia i hemmet att försvinna."

He he, vilken paradoxal mening. Du pratar om futurum, "på sikt" och "kommer att". Där finns inga "faktum". Där finns bara spekulationer och spådomar.

I övrigt bör du läsa lite om hur marknadsekonomi fungerar. Det finns ingen som kan styra över kulturteknik, förutom marknaden, alltså vi som efterfrågar. Till exempel, köper vi en massa Blue Ray kommer de att uppta mer och mer av hyllorna i affärer och hyrbutiker och formatet ändras. Så länge det finns pengar att tjäna kommer företagen att erbjuda oss detta.

Först när DVD/Blue Ray-skivor inte säljs/hyrs av marknaden längre, till förmån för nedladdning, DÅ kommer den marknaden ta över. Men det är inget faktum, det är bara vad du tror, och jag tror inte det.

Jag är fullständigt övertygad om att "fysisk lagrinsmedia" alltid kommer att vara intressant, om inte för vanliga människor, så åtminstone för samlare.

Postad
Jag har svårt att se hur filmer på +30 gb skulle kunna streamas på ett bra tag, speciellt allteftersom formaten lär bli tyngre och tyngre.

Tvärtom. Titta på CD-formatet. 1982 då CD:n kom hade de nog inte en tanke på att komprimera ljudet. Dåtidens hårdvara skulle inte klara av att dekomprimera i realtid. Numera går det att komprimera datat till en bråkdel av storleken utan att tappa så mycket kvalitet, så utvecklingen där har gått åt rakt motsatt håll mot vad du påstår.

CD är också ett intressant format eftersom marknaden (d.v.s. vi konsumenter) inte har efterfrågat ett format med högre kvalitet. Det finns ju SACD, men det är bara extrema audiofiler som är intresserade av det. Tvärtom kan vi acceptera det i dagens läge rätt usla mp3-formatet för att det är smidigt med små filer.

Kanske har vi i och med Blu-ray fått ett format för video som har en så bra kvalitet att vi är nöjda med det, på samma sätt som vi är nöjda med CD-kvalitet på ljud, trots att det finns bättre alternativ.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...