Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Då var de dags för min första bärbara dator. Gamla stationära ska ut genom fönstret och jag känner att en bärbar kommer att fungera bäst för mig i framtiden.

Självklart kommer en stor del av tiden på den spenderas i videoredigering (Sony Vegas och After Effects framförallt) Jag har läst igenom andra trådar på forumet på tips om vad man ska tänka på men det känns inte som att jag förstår särskilt mycket av vad som står. Just datorprestanda är inte riktigt min grej, så om någon har lust o lägga tid på den här tråden och inte vidarebefodra till andra trådar skulle de uppskattas.

Jag har tittar på datorer på http://www.detera.se , en datorbutik i stan som skulle vara väldigt bekämt att handla ifrån. Dock vet jag som sagt inte riktigt om någon av dessa har allt som i stort sett behövs för videoredigering. Om någon skulle kunna komma med förslag på bra bärbara datorer i prisklass runt 10000:- ,då eventuellt från detara.se men även från andra ställen, så skulle de uppskattas väldigt mycket.

Ja, se om man får några svar ^^

Ursäkta min okunskap =)

Postad

Skulle alldrig köra video på en bärbar. Först o främst p.g.a. den begränsade utrymme (Hårddisk). Sen p.g.a. de sega processorer och ram. Jag kör en Quad maskin med 4st 2.4 Ghz 64 bit intel processorer och 3GB ram och tycker det blir jävligt segt ganska ofta. Har dessutom GridIron Nucleo Pro 2 som gör att After Effects använder all kraft i datan vid renderingar och RamPreviews o.s.v.

Jag har även en Macbook Pro med en dubbelkärning IntelCore2Duo på 2.16Ghz och 2GB ram men det är inte ofta man jobbar med den. Visst går det men jag har inte tid att vänta på så långa renderingstider.

Jag vet att det är väldigt bekvämt med en laptop men inget jag skulle vilja jobba med.

Postad

du får 10 gånger mer prestanda för samma pris, Nej men kanske 4-5 gånger + chansen att uppgradera delar, tex Hdd.

En okey dator för de nyare spel och videoredigering kan väl gå på en 5000-7000kr, men så klart utan skärm och tangentbord.

Jag har en stationär, sen köpte jag en billig bärbar, tror den kostade 3500kr exmoms + mina rabbater. Perfekt till att spela musik på, ta med ut och surfa osv.. Men helt värdelös när de gäller spel och video!

Postad

Det enda som ar langsamt i dagens barbara ar harddisken. Sa om du skaffar barbar se till att ha Firewire, helst FW 800 eller/och e-sata. Finns snabba processorer till barbara, finns bra minnen, finns bra grafikkort, men att fa bra/snabba/stora HDs ar mycket svarare an pa stationart.

Postad

Funkar hyfsat att köra bärbart till redigering av video. Vi har mest bärbara på jobbet där alla videofotografer kör bärbart. Funkar utmärkt så länge man som nämnts ovan, använder externa diskar till materialet.

Men då kör vi HP Compaq 8510w serien som kostar kring 20 lappar.

Renderingar tar förvisso tid i jämförelse mot våra quad-maskiner. Men så är det om man ska väga prestanda mot mobilitet.

Postad

Beror nog delvis på att det drar mycket batteri :(

Det enda som ar langsamt i dagens barbara ar harddisken. Sa om du skaffar barbar se till att ha Firewire, helst FW 800 eller/och e-sata. Finns snabba processorer till barbara, finns bra minnen, finns bra grafikkort, men att fa bra/snabba/stora HDs ar mycket svarare an pa stationart.
Postad

Tittar på en XPS 420, några synpunkter? Kanske något i systemet som skulle vara värt att uppdatera?

Komponenter

-Intel® Processor Q6600 Quad Core™ (2.40GHz, 1066Mhz FSB, 8MB cache)

-Äkta Windows Vista® Home Premium - svenska

-Dell™ 22-tums platt widescreenskärm, svart (E228WFP) - europeisk

-3 072 MB 800MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 1024 + 2 x 512]

-500 GB (7 200 v/min) Seriell ATA/100-hårddisk med 16 MB DataBurst™-cacheminne

-256 MB ATI® Radeon™ HD 2600 XT-grafikkort

-Inbyggt ljud med HDA 7.1 Dolby Digital

-Dell™ A525-högtalare med subwoofer

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...