vilcans Postad 26 juni 2008 Postad 26 juni 2008 Jag börjar känna ett allt större behov att skaffa en ny dator. Min gamla Powermac G5 funkar bra, men jag är trött på att byta dator så fort jag behöver använda något Windows-program. Det som jag funderar på är MacBook eller MacBook Pro. Enda skillnaden mellan dem vad jag kan se är att Pron finns i modeller med större skärm, har bättre grafikkort (NVIDIA GeForce 8600M istället för Intel GMA X3100) och bättre tangenbord. Frågan är om det är värt nästan 6000 spänn mer. Det jag kommer att använda burken till är videoredigering med Premiere Pro för Windows (det råkar vara en Windows-version jag har), programmering och grafik (med Pixelmator som är en Photoshop-klon). Spelar grafikkortet någon större roll? Och är det någon som känner till några fler skillnader mellan MacBook och MacBook Pro? Jag läste nånstans att Pron klarar att kopplas till en 30"-skärm, och att MacBooken inte gör det. Att kunna koppla till en extern skärm är ganska viktigt för mig. [Forumet käkade upp inlägget som jag postade i natt tydligen, mycket mystiskt!] 0 Citera
Max_H Postad 26 juni 2008 Postad 26 juni 2008 Saxat från Apples sida: "All MacBook and MacBook Pro models connect to the 23-inch Apple Cinema HD Display or 20-inch Apple Cinema Display. And with dual-link DVI support and up to 256MB of graphics memory, every MacBook Pro also supports the massive 30-inch Apple Cinema HD Display, giving your portable computer a dramatic desktop canvas." Mao verkar det som om Macbooken är begränsad såtillvida att den inte stöder dual-link vilket jag har för mig krävs för alla (?) 30" skärmar. Grafiken i sig fungerar säkert utmärkt, men jag misstänker att man inte får något vidare med GPU-acceleration i de effekter som stöder detta (långt ifrån alla som behöver det). Ska faktiskt ta en koll... /Max 0 Citera
vilcans Postad 27 juni 2008 Författare Postad 27 juni 2008 Tack för svaret, Max. Jag var orolig att man inte alls kunde koppla en extern skärm till en MacBook, men det kan man tydligen. Någon 30-tummare lär jag inte skaffa ändå, så jag behöver inte en Pro av den anledningen i alla fall. 0 Citera
Mediapex Postad 27 juni 2008 Postad 27 juni 2008 Ska du jobba med någon produktion "på fältet" utan extern skärm så tycker jag absolut att du ska sikta på en Pro. Booken har bara 13"-skärm vilket blir väldigt plottrigt när man ska jobba snabbt och smidigt. Pro har den underbara 34mm-Xpressporten som tar materialet från SxS-korten på en Sony EX1:a direkt utan adaptrar och annat som kan försvinna i någon väska... Dessutom har den Multitouch-plattan som är väldigt smidig (när man vant sig ;-) ), Jag har i dagarna slitit ut en gammal trotjänare (PowerBook G4) efter x-års redigerande mm. Nu väntar en ny Pro 2,5GHz runt hörnet efter lite semester... mums! /Lasse 0 Citera
vilcans Postad 28 juni 2008 Författare Postad 28 juni 2008 Stor skärm är bra att ha såklart, men jag tycker inte riktigt att det är värt det högre priset och att datorn blir klumpigare. När man redigerar kan man ju koppla in den till en extern skärm. Men jag ska fundera mer på saken. Okej, Pro har multitouch. Jag har fått för mig att med multitouch kan man högerklicka genom att trycka med två fingrar på styrplattan. Eftersom MacBookarna bara har en musknapp verkar det vara en stor fördel, men har man någon annan nytta av multitouch? 0 Citera
Ricardo Postad 11 augusti 2008 Postad 11 augusti 2008 Man kan "högerklicka" genom att ha två fingrar på plattan när man klickar på en macbook också, samt att man scrollar när man drar med två fingrar på plattan. Undra om inte pron har tagit det där ett steg längre, samma som air, att man tex zoomar genom att "sära på fingrarna" på plattan. 0 Citera
tuco Postad 11 augusti 2008 Postad 11 augusti 2008 Jag hade en Macbook men bytte upp mig till en Macbook Pro pga av skärmen. Betraktningsvinkeln på Macbook är inte så kul. Sen är det ju skönt när man sitter och skriver manus på nätterna att ha upplyst tangentbord som mbp har. Sen kan man ju om man vill spela lite spel på en mbp - det klarar ju inte mb speciellt bra pga av sitt grafikkort. Däremot är ju storleken på mb 13" trevligare. Hade en Powerbook 12" innan. Betydligt lättare att släpa runt på än en mpb 15". Gå ner till nån butik och känn lite på dom olika modellerna. Och kolla det där med betraktningsvinkeln - helt klart det som fick mig att välja mbp. 0 Citera
vilcans Postad 11 augusti 2008 Författare Postad 11 augusti 2008 Betraktningsvinkeln spelar ju inte så stor roll om man inte brukar stå vid sidan av datorn när man använder den. :-) Nä, jag förstår att det är lite irriterande ibland när man måste vinkla rätt. Det lutar åt att jag får vänta tills jag känner att jag har råd med en Pro. 0 Citera
tuco Postad 11 augusti 2008 Postad 11 augusti 2008 Nja... även om jag satt rakt framför så var den dålig. Man var tvungen att verkligen vinkla den rätt för att det skulle vara okej. Men ryktena säger att det ska bli bättre skärmar på de nya Macbook när de kommer. Förhoppningsvis snart. http://macworld.idg.se/2.1038/1.149824 0 Citera
hjoakim Postad 29 januari 2009 Postad 29 januari 2009 Är inget fan av att skapa nya trådar så lånar den här. Är minst sagt riktigt sugen på den nya macbook aluminium men har några frågor för er som har den och jobbar med multimediaredigering, främst videoredigering. Hur pass bra är den här datorn för att redigera mts avchd format i full HD, med en upplösning på 1920 x 1080? Går det att uppgradera minne mm på en macbook? Tacksam för svar! 0 Citera
beta75 Postad 29 januari 2009 Postad 29 januari 2009 Du kan banka i 4GB minne. Det kostar 1000 spänn om du inte köper det via apple. Görs på en kvart om du har fem tummar mitt i handen. Byte av hårddisk går ännu fortare. AVCHD på mac: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22978 /KN 0 Citera
Octavianus Postad 29 januari 2009 Postad 29 januari 2009 Du kan banka i 4GB minne. Det kostar 1000 spänn om du inte köper det via apple. Görs på en kvart om du har fem tummar mitt i handen. Byte av hårddisk går ännu fortare. AVCHD på mac: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22978 /KN man måste väll kunna peta in 8 gb minne med dessa http://www.dustinhome.se/pd_5010205277.aspx Har inte macbooken stöd för upp till 16 gb, eller va det 64? eller ännu mer? 0 Citera
beta75 Postad 29 januari 2009 Postad 29 januari 2009 Det är lite ord mot ord. Jag skulle gissa att. 4 gb i nuläget. Kanske lite bättre stöd efter os x 10.6. http://www.appletell.com/apple/comment/the-4gb-ram-limit-of-the-new-macbooks-is-semi-accurate/ Själv har jag bara 2 gb i min macbook... 0 Citera
hjoakim Postad 30 januari 2009 Postad 30 januari 2009 Du kan banka i 4GB minne. Det kostar 1000 spänn om du inte köper det via apple. Görs på en kvart om du har fem tummar mitt i handen. Byte av hårddisk går ännu fortare. AVCHD på mac: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22978 /KN Tack för tipset! Såg precis det här erbjudandet men måste bara dubbelkolla att det verkligen är den nya macbook med iLife 09 http://www.macdata.se/?view=details&prodnr=MB467S/A Alla andra ställen jag kollat på så är det den på 2,0GHz som kostar 11900 så ovanstående erbjudande låter inte fel om allt nu stämmer? 13100kr för en 4 gig macbook med 250 gig hd är inte fel det :D 0 Citera
hjoakim Postad 31 januari 2009 Postad 31 januari 2009 Macbook saknar firewire!!!!! http://developer.apple.com/hardwaredrivers/firewire/index.html "FireWire is integrated into Power Macs, iMacs, eMacs, MacBooks, MacBook Pros, and the iPod." Men om det endå inte finns så gråter jag inte för det ;) 0 Citera
beta75 Postad 31 januari 2009 Postad 31 januari 2009 Det är bara den vita (och gamla svarta) modellen av macbook som har firewire. En ganska viktig kontakt för de flesta som pysslar med video eftersom DV och HDV kameror använder dessa för överföring av video. Men om du kör med en Minneskortskamera så kommer du nog inte sakna den ... 0 Citera
hjoakim Postad 31 januari 2009 Postad 31 januari 2009 Det är bara den vita (och gamla svarta) modellen av macbook som har firewire. En ganska viktig kontakt för de flesta som pysslar med video eftersom DV och HDV kameror använder dessa för överföring av video. Men om du kör med en Minneskortskamera så kommer du nog inte sakna den ... Har en Canon HF11 så går allt att kopiera över filmer till minneskort och sedan till datorn. Lite omständigt men nu har jag beställt datorn på 2.4ghz och 4gig så ser fram emot att börja redigera filmklippen från senaste besöket i Japan :) 0 Citera
beta75 Postad 31 januari 2009 Postad 31 januari 2009 med den kamera kör du USB till datorn. No prob. Du kommer bli mcket nöjd! Lycka till. /KN 0 Citera
hjoakim Postad 1 februari 2009 Postad 1 februari 2009 med den kamera kör du USB till datorn. No prob. Du kommer bli mcket nöjd! Lycka till. /KN Gött o höra! Tack ska du ha :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.