Octavianus Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 den oortodoxa 3K-benämmningen fick mig att fundera på siffror i äkta nördbeteende. Man får då alltså 3000 pixlar på bredden... och så chansar jag på 1.77 aspect ratio så då blir det 1694 pixlar hög... vilket ger runt... 5 084 745... faktiska pixlar av upplösning... i RedCode Raw-kvalitet... i upp till 120fps... det är ju svinaktigt... som jämförelse... andra kameror i prisklassen kör ju HDV 1080p om man har "tur"... 1440x1080 vilket ger... 1 555 200 pixlar i hårt komprimerat HDV... vi snackar alltså om... 3 gånger så mycket pixlar... plus Raw-kvalitet... Jag insåg nyligen... 2009 kan bli sista året som jag måste tänka på vitbalansering on set:) hur menar du med vitballansen? förklara gärna för en som e lite novis, och nyfiken. 0 Citera
vilcans Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Med den media storm som detta skapar. Ni hjälper till... Så kommer det bli en otrolig kö på bland annat Scarlet. Så att vänta in den istället för att köpa en HV20 och lära sig använda HD är inte smart enlig mig. Det handlar inte bara om att köpa en Scarlet, utan även att konkurrensen från Scarlet kan pressa priserna på Sonys, Panasonics och Canons kameror. 0 Citera
Max_H Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Men det är som vanligt, gräset är alltid grönare längre bort. Det kommer alltid en snabbare dator nästa vecka. Det kommer alltid en ny version av programmet om ett halvår. Köper du en ny bil blir du mycket fattigare så fort du kört 10 meter. Men det är klart, Scarlet tog den gamla devisen x 10. Nu ska dom bara leverera en fungerande kamera också... :). /Max 0 Citera
jmalmsten Postad 14 april 2008 Författare Postad 14 april 2008 hur menar du med vitballansen? förklara gärna för en som e lite novis, och nyfiken. nä...det var bara jag som tänkte lite på RAW-funktionen... eftersom bilderna lagras precis så som sensorn ser pixlarna så får man ju möjligheten att korrigera bland annat vitbalans i efterhand utan att försämra bildkvaliten. Som med DSLR-kamerors RAW-funktion;) En förklaring till den oortodoxa upplösningen kanske är att man ska kunna Pressa "negativet" (köra högre ISO-tal) och sedan trycka ner bilden till 2K för att få bort grynet som blir. Eller så fann dom sig bara med en ny sensor (hela nya sensorserien kallas ju Mysterium X) med högre pixlel-per-mm antal än förut så dom körde bara med en standard-sensorstorlek (2/3") och då blev det 3K... Jag klagar inte... 0 Citera
barnholdt Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Jaha då blir det till att köpa den där raid-lösningen man trånat efter ett bra tag nu och uppgradera FCS till FCS 2. Och allt det innan man ens kan börja fundera på att skaffa en Scarlet. ;( Den ser onekligen intressant ut men hur billig den än må vara (i förhållande till konkurrenterna) kommer den gräva djupa hål i plånboken. 0 Citera
Tomtebo Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Shit, här ska det ta me fan inhandlas en Scarlett 2009! hade tänkt lägga pengar på en Större HDV kamera inom en snar framtiden men varför ska jag göra de när jag har min trogne hv20 ett tag och sedan komplettera den med en Red. Bästa dagen i mitt liv nu när man vet vad som kommer 2009! 0 Citera
hampusforev Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Ja den verkar fett nice, annars är jag taggad på en EX3:a men det verkar ju nästan komiskt att köpa en sådan om Scarlet kostar så lite. Jag håller mig till Super8 detta år och kör på digitalt nästa, verkar som ett smart drag. 0 Citera
jmalmsten Postad 15 april 2008 Författare Postad 15 april 2008 http://videomaker.com/community/blogs/videonews/2008/04/1974-red-announces-scarlet-at-nab-2008/ med denna youtube-intervju: och en länk till en blogg som har lite längre "First impressions": http://provideocoalition.com/index.php/mcurtis/story/red_scarlet_3k_for_3kat_up_to_120fps/ 0 Citera
Norbert Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Ja jäklar. Vad ska man säga? Skitsamma om den inte har utbytbar optik. 2/3" ger ju lite smått användbart kort DOF ändå, typ som man ser på tv-program filmad på beta. Men 18 000 kr... jag vågar inte hoppas på det. Det låter alldeles för bra för att vara sant. 0 Citera
Max_H Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Plus tull och moms om man är petig. Men det spelar fasen ingen roll om den kostar det dubbla, eller det tredubbla... Förutsatt att den funkar... (vilket ju RED haft det lite si och så med emellanåt...) ;) /Max 0 Citera
jmalmsten Postad 15 april 2008 Författare Postad 15 april 2008 Ja jäklar. Vad ska man säga? Skitsamma om den inte har utbytbar optik. 2/3" ger ju lite smått användbart kort DOF ändå, typ som man ser på tv-program filmad på beta. Men 18 000 kr... jag vågar inte hoppas på det. Det låter alldeles för bra för att vara sant. apropå DOF så satte någon upp en tråd på reduser om det hela: http://www.reduser.net/forum/showpost.php?p=158808&postcount=18 Låter som s16 DOF... och det räcker gott och väl för mig... och jag är ju inte så överambitiös när det gäller DOF ändå... Jag hoppas att RED gör något åt tull och moms... det är ju en kamera för en större marknad så kanske den långa väntetiden gör det möjligt för dom att fylla upp lager runt om i världen? Räcker ju med ett lager i EU så är tullen fixad 0 Citera
Octavianus Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 bra video, fick man lite mer kött på benen, och fick det lite mer bekräftat att den kommer kosta under $3000, de kanske ändrar lite under resans gång, men priset kommer ligga där iaf, bra. Synd att de inte gör ngn variant, där man kan ta bort den linsen som är, för att kunna sätta dit egna, kunde inte varit så svårt för dem tycker man ju, är ju lite det som är deras trade mark, att man kan konfigurera ihop dem som man vill. 0 Citera
Octavianus Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 apropå DOF så satte någon upp en tråd på reduser om det hela: http://www.reduser.net/forum/showpost.php?p=158808&postcount=18 Låter som s16 DOF... och det räcker gott och väl för mig... och jag är ju inte så överambitiös när det gäller DOF ändå... Jag hoppas att RED gör något åt tull och moms... det är ju en kamera för en större marknad så kanske den långa väntetiden gör det möjligt för dom att fylla upp lager runt om i världen? Räcker ju med ett lager i EU så är tullen fixad hur menar du då, de måste ju iaf betala tull och moms på grejerna när det förs in i EU? De kan iofs ha lagret i ett land med låg moms, men tror att om man skickar till andra EU länder i större skala så betalar man momsen som det landet man skickar till har, så vet jag att det är med thomann, där betalar man svensk moms fast man köper från tyskland, bara för det säljer så mkt till sverige. 0 Citera
vilcans Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Plus tull och moms om man är petig. Men det spelar fasen ingen roll om den kostar det dubbla, eller det tredubbla... En fördel med Scarlet är ju att man kan köpa den från USA och använda i Sverige eftersom den klarar 25 fps. Andra kameror vill man ju inte köpa från staterna för att de bara har NTSC-framerates. Priserna på kameror är ju ruskigt mycket lägre i USA just nu. 0 Citera
vilcans Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Synd att de inte gör ngn variant, där man kan ta bort den linsen som är, för att kunna sätta dit egna, kunde inte varit så svårt för dem tycker man ju, är ju lite det som är deras trade mark, att man kan konfigurera ihop dem som man vill. Det är knappast frågan om hur svårt det är, utan hur mycket det skulle kosta för oss att köpa kameran då. Utbytbar optik blir nog rätt mycket dyrare. Vist vore det kul om man kunde sätta en rejäl vidvinkel på kameran, men jag tror att priset för den möjligheten + priset för objektivet vore för högt. Sen kan man ju ifrågasätta att de sätter på ett f/2,8-objektiv på kameran. Större bländare vore inte så dumt (HV20 har f/1,8 i vidaste läget till exempel). Och man ju hoppas att vidaste läget är ordentlig vidvinkel, men det är inget jag vågar tro på (den har "bara" 8x zoom). 0 Citera
Octavianus Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Det är knappast frågan om hur svårt det är, utan hur mycket det skulle kosta för oss att köpa kameran då. Utbytbar optik blir nog rätt mycket dyrare. Vist vore det kul om man kunde sätta en rejäl vidvinkel på kameran, men jag tror att priset för den möjligheten + priset för objektivet vore för högt. Sen kan man ju ifrågasätta att de sätter på ett f/2,8-objektiv på kameran. Större bländare vore inte så dumt (HV20 har f/1,8 i vidaste läget till exempel). Och man ju hoppas att vidaste läget är ordentlig vidvinkel, men det är inget jag vågar tro på (den har "bara" 8x zoom). Jo såklart den skulle bli dyrare, men tror inte så mkt. Tekniken skulle ju vara samma som finns på den nu, bara att istället för att linsen sitter fast, så kan man vrida av den och sätta dit ett annat objektiv. De kan ju fortfarande skicka iväg den med den linsen som sitter på osv, men med en möjlighet att sätta dit andra istället, så kan de tillverka sådana också, eller att man tar från andra märken. De skulle ju helt klart kunna tjäna pengar på att ha lite fler objektivmöjligheter, då många nog skulle köpa dem, tror jag. 0 Citera
jmalmsten Postad 15 april 2008 Författare Postad 15 april 2008 hur menar du då, de måste ju iaf betala tull och moms på grejerna när det förs in i EU? De kan iofs ha lagret i ett land med låg moms, men tror att om man skickar till andra EU länder i större skala så betalar man momsen som det landet man skickar till har, så vet jag att det är med thomann, där betalar man svensk moms fast man köper från tyskland, bara för det säljer så mkt till sverige. Som killen i lorry/yrrol sa... "tänkte inte på det"... där har du nog rätt... Det är knappast frågan om hur svårt det är, utan hur mycket det skulle kosta för oss att köpa kameran då. Utbytbar optik blir nog rätt mycket dyrare. Vist vore det kul om man kunde sätta en rejäl vidvinkel på kameran, men jag tror att priset för den möjligheten + priset för objektivet vore för högt. Sen kan man ju ifrågasätta att de sätter på ett f/2,8-objektiv på kameran. Större bländare vore inte så dumt (HV20 har f/1,8 i vidaste läget till exempel). Och man ju hoppas att vidaste läget är ordentlig vidvinkel, men det är inget jag vågar tro på (den har "bara" 8x zoom). lite snabbare lins vore ju skoj, men "8x zoom" säger ju inte mycket när det kommer till hur vid vidvinkeln är vad jag vet... men ge mig 2/3"-motsvarigheten av 35'ans 18mm glugg så är jag nöjd... kanske motsvarande 18-144 mm zoom? jag behöver inte zooma mer än så... min HV20 (med 10x zoom) har motsvarande 28-280 mm zoom och på den har jag konstant en 0.66x-konverter som ger mig ungefär 18-180 mm... och jag zoomar sällan mer än halvvägs... Jag vill ha kameran... jag vill ha den startklar (så när som på kanske extra-CF-kort)... och jag vill att lagren skall vara redo där runt första kvartalet 2009... Nu får nån annan hålla koll på reduser... såååå mycket snack där... så lite matnyttigt nytt... Och tills dess att Jim/graeme/någon annan i röda-teamet loggar in och ger riktiga nyheter så blir det inte lätt att vada fram bland postningarna... :( 0 Citera
Max_H Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Det man är klart orolig för, ur "affärssynpunkt" är att det är en STOR skillnad på att tillverka några hundra RED-kameror under mycket kontrollerade former. Till en klart begränsad mängd köpare - trots allt är det rätt mycket stålars som ska upp för en komplett RED-kamera. Och även där har det "hack-hack-hackat" betänkligt i kvalitet/leveranser/etc. Sen ska samma företag plötsligt producera 1000-tals Scarlet - för det är ju vad den kommer att sälja i. Det ställer STORA krav på tillverknings-/kvalitetskontroll-/leveransprocessen. Nu är Jim förvisso ingen nybörjare på detta, men ändå. Det är skillnad på 100 RED, 100.000 solglasögon och 10.000 Scarlet. /Max 0 Citera
Octavianus Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Det man är klart orolig för, ur "affärssynpunkt" är att det är en STOR skillnad på att tillverka några hundra RED-kameror under mycket kontrollerade former. Till en klart begränsad mängd köpare - trots allt är det rätt mycket stålars som ska upp för en komplett RED-kamera. Och även där har det "hack-hack-hackat" betänkligt i kvalitet/leveranser/etc. Sen ska samma företag plötsligt producera 1000-tals Scarlet - för det är ju vad den kommer att sälja i. Det ställer STORA krav på tillverknings-/kvalitetskontroll-/leveransprocessen. Nu är Jim förvisso ingen nybörjare på detta, men ändå. Det är skillnad på 100 RED, 100.000 solglasögon och 10.000 Scarlet. /Max jag tror som dig också, ibörjan kan det bli segt att få ut dem, men efter ett tag, får de igång fabrikerna, anställer fler folk och ökar produktionen. Jag skulle nog ändå inte velat köpa en scarlet precis när den kommer, utan väntar lite tills man hör hur andra tycker den är, om den uppfyller allas förväntningar, kan ju bli bara skit av den, man vet inte. De har ju inte precis erfarenheten som jappsarna har, de är ju relativt färska i branchen, men tror det kommer bli bra till slut, men kanske inte de första modellerna, men tiden får utvisa det. 0 Citera
Rabies Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Vilka produkter man än skapar så finns det alltid en startsträcka, lär inte finnas många produkter som varit perfekta från början, även 35mm kameror har haft en lååång startsträcka vad gäller filmkvalitet och användarvälighet, det verkar glömmas bort i fallet med RED. 0 Citera
Norbert Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Vad jag frågar mig är om den kommer ha problem med rullande slutare som RED hade i början. De verkar ha fixat det även om det fortfarande sitter en CMOS-sensor i RED. För de över den tekniken till Scarlet eller skiter de i det för att hålla priset nere? 0 Citera
jmalmsten Postad 15 april 2008 Författare Postad 15 april 2008 En till intervju med grabbarna grus... http://freshdv.dreamhosters.com/video/nab08/freshdv_nab08_red_interview.mov Vad jag frågar mig är om den kommer ha problem med rullande slutare som RED hade i början. De verkar ha fixat det även om det fortfarande sitter en CMOS-sensor i RED. För de över den tekniken till Scarlet eller skiter de i det för att hålla priset nere? Eftersom sensorn i både Scarlet och Epic nu kallas MysteriumX (lite skillnad i storlek dock mellan Epic och Scarlets sensor;)) antar jag att dom har gjort förbättringar på den... videon jag länkade till nämner sensorn kort, Ted säger ungefär att nya sensorn är bättre än förra på alla punkter. En sensor som är i princip helt fri från rullande slutare är ju mer än önskvärt... (från en fellow hv20-användare) här finns lite mer att läsa om den äldre sensorn och hur den fungerar jämtemot 35mm film...http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=1487&page=2 0 Citera
barnholdt Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Många tycks helt ignorera de övriga kostnaderna för utom själva kameran. Rätta mig om jag har fel men ProRes lär väll inte vara en höjdare att köra på en SATA 2 disk? Kör man FCS måste man skaffa FCS 2. Det blir 10 - 15 tusen extra där bara för att kunna redigera materialet och då har man ändå köpt en ganska billig lösning. Jag vet inte vad ni andra sitter på för supersystem för redigering. Är det inte rimligt att tänka sig; *kamera runt 25.000 - 28.000:- kort för inspelning runt 10.000:- **uppgradering av redigering (för oss som inte har det värsta) 10.000 - 40.000:- Eller det är inte läge att försöka vara realistisk nu? ;) * beroende på frakt, försäkring, tull mm **helt beroende av vad man har idag. 0 Citera
Octavianus Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Många tycks helt ignorera de övriga kostnaderna för utom själva kameran. Rätta mig om jag har fel men ProRes lär väll inte vara en höjdare att köra på en SATA 2 disk? Kör man FCS måste man skaffa FCS 2. Det blir 10 - 15 tusen extra där bara för att kunna redigera materialet och då har man ändå köpt en ganska billig lösning. Jag vet inte vad ni andra sitter på för supersystem för redigering. Är det inte rimligt att tänka sig; *kamera runt 25.000 - 28.000:- kort för inspelning runt 10.000:- **uppgradering av redigering (för oss som inte har det värsta) 10.000 - 40.000:- Eller det är inte läge att försöka vara realistisk nu? ;) * beroende på frakt, försäkring, tull mm **helt beroende av vad man har idag. Sen om man inte har en superbra dator, så måste man ju köpa en feting där med, ska man köpa en mac så går den på minst en 30kkr för ngt användbart. 0 Citera
Norbert Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Man kan väl typ konvertera till vad man vill innan redigering? Då borde det ju inte bli svårare att redigera än formatet man väljer? Eller är det själva konverteringen som är tung? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.