Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
glömde tillägga: Vad är en dålig attityd egentligen enligt RED?

Att våga tänka kritisk. Eller att man inte red-runkar ner varenda teknikforum med inlägg om hur bra red är (fast man bara läst om den) . Typiskt sektbeteende om ni frågar mig.

Postad

jag vet inte om det är skämtsamt signatur, har läst Red snubbens inlägg på cinematography.com och han blir jävligt irriterad på folk som kritiserar Red. det kan vara ett skämt men det skulle inte förvåna mig om det verkligen är deras policy.

Postad

Oavsett om det är ett skämt eller inte, så tycker inte jag att man (som proffs) kan använda sig av sådana sätt att utrycka sig. Om det verkligen är ett skämt så är det ett väldigt dåligt amerikanskt sådant.

Jag har nog redan sagt tillräckligt med skapandet av denna tråd, men kunde ändå inte låta bli att utrycka en tilläggande tanke om detta.

Postad

Man far neka kunder om man inte vill. Jag vet affarer och andra stallen har i USA som har sadana disclaimers, helt ratt.

Om ni tror svenskar kan vara dryg i en affar sa vet ni nog inte hur dryga amerikanare kan vara och hur bra det ar med att man helt enkelt kan saga "du beter dig som ett svin och jag tanker inte betjana dig" till skillnad fran "kunden har alltid ratt" som i Sverige...

Postad
men men frågan kvarstår, hur definierar man dålig attityd?

En otrevlig kund kan vara en som skriker, svär, är nedlåtande osv. Helt enkelt motsatsen till bra attityd. :)

Det borde ju sätta press på deras personal att sköta sig själva exemplariskt.

Säkert en helt annan division än facket, försäkringskassan, telia, bredbandsbolaget och alla andra som sätter vem som helst att plocka upp telefonen. :)

Postad

Det är nog menat både på skämt och allvar, och antagligen baserat på erfarenheter. Det är olönsamt att betjäna kunder som bara gnäller och tar en massa tid. Om tiden man spenderar på en kund kostar mer än vad den kunden betalar för ens vara eller tjänst så är det ju dumt att sälja till den kunden. Och då snackar vi inte om att ge information och support till kunden, utan det finns kunder som är riktigt jobbiga och konfliktsökande, kräver att få all uppmärksamhet från personalen och sprider dålig stämning på företaget. Ekonomiskt är det en förlustaffär att ha en sådan kund. Och ja, såna människor finns verkligen där ute.

Sen att det där står på Reds site är antagligen en image-grej.

Postad

RED är unik eftersom utvecklingen finansieras av sina köpare. det har aldrig hänt förut. Och det är ett marknadsmässigt genidrag av Jim Jannard. Kommentaren längst ned på sidan tycker jag enbart är provocerande och irriterande och signalerar som någon skrev "sekt". Mig ger det ett oseriöst intryck.

Jag jobbar just nu med att kvalitetssäkra ett workflow för tre st RED och en hel postkedja där efter - så jag har en hel del förstahandsinblick (jag gör tester med två RED-kameror).

Verkligheten i REDs fall är att det är en kamera som producerar en mycket bra och ren 4K-signal. Men det är en ovanligt tung kamera och dom som ser den för första gången säger alltid "Oj! Vad stor den var. Och jäklar vad tung den är". Det är en rejält stor bit järn att släpa runt på. Jag brukar ge mig själv cred för att vara stark (he he - testade trycket i mina händer för ett tag sen på skoj och jag var i klass med elittyngdlyftare) - men när jag skulle bära REDen ett kvarter i handtaget var jag tvungen att ta upp den i armarna för jag fixade inte att hålla den hela kvarteret (jag gjorde såklart den bedömningen i förtid eftersom jag är en ansvarsfull person som inte tappar kameror i halvmiljonsklassen i backen). Riggad med glugg batteri och kompendium är den fyllt i tyngre 35mm-klass och den kamera på marknaden idag förutom möjligtvis Panavisions studiokameror som jag skulle säga är svårast att skjuta handhållet med. Ergonomin finns inte över huvud taget. Som konstruktion är det en studiokamera för stativ. Kamera med allt man behöver är också möjligtvis billig i jämförelse med Sonys high ends-kameror men knappast någonting som vilken indiefilmare som helst hostar upp. Vi pratar ändå om många hundra tusen. Och sedan får man försöka avgöra vad det är värt att köpa en kamera som levereras med uteslutande buggiga betor för hantering av materialet.

Det sista RED är är en kamera man skjuter snabbt med för indie-filmare. Det är den för tung och dyr för. Vad det är är en billig och kraftfull ersättare av 35mm för riktiga filmproffs som har resurser att jobba med stora team. Och som har råd att anställa folk som kan hantera alla problem kring kameran. Då kan den funka klockrent och är en revolution.

Summa summarun: För er som just var på väg att lägga en beställning på en Sony HDW-F900 är RED ett alternativ om ni vill ha oerhört mycket bättre bild för hälften av pengarna men med betydligt sämre kameraergonomi och ett helt oprövat och instabilt postflow. För oss som hoppades på att byta upp oss från prosumersegmentet till proffssegmentet för bara en liten ytterligare slant...näää.

Och skulle jag skriva det här på REDs forum skulle jag förmodligen bli utslängd.

Postad

Så Red Scarlet är kanske vad man orkar hålla då? Som några på HD for Indies skriver: "My guess is it'll be a really badass fixed-lens, designed to smoke the HVX and that new EX1. Target: Sub $6000, but not 2K. No value in 2K without interchangeable lenses." "99% of the target market would be happy with quality 720/24p. Deliriously happy with 1080/60p."

Postad

RED don't like bad attitude... känner jag mest som ett skämtsamt sätt att säga att spammare och troll ej tolereras. Som vilken site som helst med självrespekt... Voodoofilm tycker inte heller om taskig attityd;)

RedUser är lite full av fans, men jag har inte sett så mycket hackande på konstruktiv kritik, vilket jag anser att munthe's inlägg här är... konstruktiv kritik. Pekar på problemområden och missförstånd utan att degenerera till urskiljningslös ranting. Jag tror fortfarande på red som en viktig spelare i nya digitala vågen. Om så bara för att rucka på rådande "priskartell" i proffs-filmar-klassen. Dessutom... är man ute efter att filma på den kvaliteen så hyr man ju ändå från uthyrare som ser till att den fungerar, inte köpa själv för en halv miljon och hoppas på att kanske sälja material och tjänster för att tjäna in den. ;)

Scarlet's specs ligger bara på andra sidan av helgen till (NAB är mellan 14 och 17 april om jag minns rätt). RedUser har ett dedikerat forum för den med sidvis av spekulationer och en ensam sticky med en handfull släppt fakta.

Men för sakens skull... jag antar att det är inte helt omöjligt att tänka sig en 2k-full-hastighets-kamera byggd som en SLR med utbytbara linser. s16-chip och fäste för SLR eller PL gluggar. Kamerakropp som är aningen större än en systemkamera och troligtvis tyngre i sina första iterationer.

men som sagt... rena skära spekulationer.

Postad

Men för sakens skull... jag antar att det är inte helt omöjligt att tänka sig en 2k-full-hastighets-kamera byggd som en SLR med utbytbara linser. s16-chip och fäste för SLR eller PL gluggar. Kamerakropp som är aningen större än en systemkamera och troligtvis tyngre i sina första iterationer.

Om Scarlett inte är större och tyngre än min gamla Beualieu 4008 ZM2 med C-gänga så vore jag glad ;)

Postad
Om Scarlett inte är större och tyngre än min gamla Beualieu 4008 ZM2 med C-gänga så vore jag glad ;)

allt beror på vems "ficka" det hela handlar om... är det en skjortficka eller en känguru-pung? ;)

What we know:

* RED

* Pocket

* Professional [not prosumer]

* Motion Capture Camera

* Named Scarlet

* Will not compete with or replace the RED ONE

* To be introduced at NAB 2008

* It'll have a sensor

* And [metric] buttons

* RED trademarked "Scarlet 2K"

* Assimilate's SCRATCH will support Scarlet

* Cloverfield was not shot on Scarlet. Give it up.

What we don't know:

* Size of the pocket in question.

* Anything else.

http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=7200

är detta en teasertrailer?:p

http://io9.com/378061/fashion-model-clobbers-ninjas-++-but-what-is-it-about?autoplay=true

http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=11440

http://www.scarletseries.tv/main.aspx?lang=us_en

Är det viral marketing eller tillfällighet?

Postad

Nej det är inget aprilskämt och det är inte exklusivt för nån särskild sida. Formulering längst ned på varje RED-sida lyder otrevligt; "We reserve the right to refuse service to anyone with with a bad attitude". Upprörda kunder undanbedes alltså. :) Se till att vara trevlig när du får problem.

Postad
Nej det är inget aprilskämt och det är inte exklusivt för nån särskild sida. Formulering längst ned på varje RED-sida lyder otrevligt; "We reserve the right to refuse service to anyone with with a bad attitude". Upprörda kunder undanbedes alltså. :) Se till att vara trevlig när du får problem.

vi har helt olika uppfattningar om vad som menas med "bad attitude" alltså?

För mig har "bad attitude" betytt i stil med "taskig attityd", någon som medvetet går in för att göra saken sämre. Tillochmed rävspel och backstabbing har jag förknippat till taskig attityd. För att förarga och irritera. Är man upprörd över en sak i en produkt så betyder inte det automatiskt att man har taskig attityd.

Men jag har ingen erfarenhet av red's supportgrupp, du, munthe, som jobbar med utrustningen och troligtvis varit i kontakt med dom har nog mer erfarenhet än mig på det planet.

Jag tror bara det är ett litet missförstånd om vad som menas med taskig attityd. Jag har inte någonstans på nätet eller i verkliga livet fått se den striktaste "kunden har alltid rätt"-policy... för förr eller senare så kommer det en kund som vill bara jävlas... och den kunden har taskig attityd och bör ignoreras om det är möjligt i sammanhanget, annars bes lugna ner sig eller i sista hand avföras från platsen. Oavsett om det gäller kiosken runt hörnet eller populära web-forum.

Postad
vi har helt olika uppfattningar om vad som menas med "bad attitude" alltså?

För mig har "bad attitude" betytt i stil med "taskig attityd", någon som medvetet går in för att göra saken sämre. Tillochmed rävspel och backstabbing har jag förknippat till taskig attityd. För att förarga och irritera. Är man upprörd över en sak i en produkt så betyder inte det automatiskt att man har taskig attityd.

Men jag har ingen erfarenhet av red's supportgrupp, du, munthe, som jobbar med utrustningen och troligtvis varit i kontakt med dom har nog mer erfarenhet än mig på det planet.

Jag tror bara det är ett litet missförstånd om vad som menas med taskig attityd. Jag har inte någonstans på nätet eller i verkliga livet fått se den striktaste "kunden har alltid rätt"-policy... för förr eller senare så kommer det en kund som vill bara jävlas... och den kunden har taskig attityd och bör ignoreras om det är möjligt i sammanhanget, annars bes lugna ner sig eller i sista hand avföras från platsen. Oavsett om det gäller kiosken runt hörnet eller populära web-forum.

Vad har citatet från sidan med webbforumet att göra? Jag pratar om red.com och inte reduser.net.

Hur kan en kund som stoppat en halv miljon i din ficka ha en "bad attitude" och vad har det med korvkiosken runt hörnet att göra? Och varför skulle jag som kund betala en halv miljon bara för att få jävlas? Nä, proffsig service är underskattat. Man ska kunna tåla hårda ord om man får rejält betalt för det. Att korvgubben inte behöver tåla skit från fulla raggare tycker jag inte är jämförbart.

I grund och botten handlar det om att ett företag som säljer en dyr produkt måste ha förstående för en eventuellt stressad kund som har problem med utrustningen. Nu har säkert RED den förståelsen - jag tycker bara att disclaimern på sidan är jävligt konstig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...