Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sen tycker jag att november är alldeles för långt borta. Vi borde börja mycket tidigare. Senast oktober iallafall eller kanske mitten av september tom. Annars kan det vara stor risk att hela projektet försvinner ut i tomma intet.

Postad

kunde inte sagt de bättre själv... vi ska inte ha halva livet på os för att komma igång å filma... när vi fått in ett bra tema förslag kör vi på de nån vecka senare... som sagt, väntas de för länge kan de försvinna.!!!

Postad

Jag tycker att de borde vara något mer centrerat. Som att alla ska göra en film på ett speciellt manus, ett som kanske inte behöver vara så detaljerat.

Men vad jag skulle vilja komma ifrån är tävling där man kan göra alldeles för olika tolkningar. Som att det ska innehålla något föremål och sedan handla om något.

Då kan man istort sätt bara säga, gör en film helt som du känner för och tävla med den. Nehj jag tycker att det borde centreras mer isåfall så att det finns mer grundkopplingar mellan filmerna.

Postad

Varför inte skriva början på ett manus och sen får man berättade vidare mitten och slutet. Då börjar ju alla med samma story, men kan vara kul att se hur alla tolkar fortsättningen.

Postad

Jag håller verkligen med sw33t om att ämnet snarare borde centreras just för att filmerna ska ha en tydligare koppling till varandra. Men man behöver ju inte nödvändigtvis ha ett manus att utgå från, men i alla fall ett grovsynopsis, eller snarare riktlinjer för en story. Sen får man välja själv hur det ska skildras, och det är i själva skildringen som den abstrakta friheten (som opus vill ha) kan komma in. Jag tycker inte att man ska behöva hålla sig till en bestämd genre, speciellt eftersom vi aldrig kommer kunna enas om det. Sen tycker jag att max 5 minuter är en rimlig gräns.

Postad

snart behövs de en början för att tävlingen inte ska rinna ut i sanden... skulle gladeligen gjort de men har aldrig varit bra på skriva manus tyvärr!

Postad

Grejjen är att det blir svårt att hinna med om det allt som allt skall vara 5 minuter, och mer än så orkar man kanske inte kolla på, så att binda det till en eller ett flertar prylar och kanske till en viss kommentar som måste vara med.

Postad

tävlingen e ute... de blir inget, ingen kommer orka skriva början/slut... mycket bra idé... men sånt brukar oftast bli inget av... får göra ett nytt försök nån gång!

//Palle

Postad

Men varför inte bara göra på ett tema, 5 minuter var. Måste det vara så jävla styrt, bara så att vi visar upp lite och samtidigt är lite kreativa. Kanske t.om. en minut, det finns ju ett flertals minutfilmstävlingar, och det kan ju vara bra att träna på det formatet också. Särskilt nu när svt har tävling kring det med.

Postad

Jargongen verkar hittills vara att alla är rädda för att tävlingsidén rinner ut i sanden av en eller annan anledning. Jag tycker att det bästa sättet att motverka det är att satsa på något med ganska fasta ramar. TDA:s idé tycker jag mycket bra, den ger lika villkor till alla medverkande, och det blir roligare att titta och bedöma mellan bidragen om det finns någon verklig koppling mellan alla filmer. (vilket oftast inte sker när man ska göra något om en hatt etc.)

Enda kruxet är att de tävlande måste anförtro någon att skriva ett manus, eller en början iaf, men denna behöver ju faktiskt inte vara så lång, räcker det inte med några få ganska informativa scener, som visar hur landet ligger?

En tanke --> Skulle även vara kul om manusförfattaren skrev klart hela manuset, och sedan får alla efter tävlingen veta den "riktiga" upplösningen

Postad

Jag vägrar iaf filma någon annans manus, så är det.

Jag pratade inte om någon jävla hatt, jag pratar om att tolka en dikt, eller tolka ett citat, vill inte ha något färdigtolkat som jag bara ska regissera, det finns ju inget roligt i det.

Postad

Vad sägs om att jag och Pace bestämmer en idé/plot och sen har ni fyra veckor på er att göra klart filmen?

Annars tror jag det här kommer att rinna ut i sanden...

Postad

Jag instämmer med Ronnie.

Ronnie och jag kan ta fram ett manus alternativt ett tema som ni får tävla kring. På så vis blir det ett objektivt ämne som ingen tävlande har fördel av att ha föreslagit själv.

Ett tema samt riktlinjer för projektet kommer att vara klart senast onsdag 1 september. Mer information kommer även då hur projektet ska styras upp, deadline och motsvarande.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...