Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Browser:

Nerladdning: Scrolla ner och välj ladda ner långt nere till vänster på sidan. (samma länk som åvan)

Längd: 6 sekunder

Typ: Flash eller Quicktime 264.H

Bilder: Vill inte avslöja något, så se filmen direkt i stället.

Tid att göra: ca 3 veckor att lära sig och fixa och dona. Har total hålt på med 3d i 2 månader nu så dett är min andra 3d animation faktist!

Program som används:

Maya, för Riggning, modelering, och animering

Zbrush, för displasmentmaps.

Photoshop för texturering.

After Effects för att sätta ihop allt och effecter...

Något jag inte gjort är väl att ormen inte har några tänder, tunga eller dyl. Tracking pointsen är kvar på toastolen, ljudet är väl inte allt för bra heller.

Kommentera :)

Ifall någon har Idéer till framtida projekt, filmklipp som jag kan använda eller något som kan hjälpa mig på traven, så hör av er på watti@live.se :)

Postad

Har du köpt Maya, Zbrush, Boujou, Photoshop och AfterEffects?!

Eller är programmen så kallade "Personal Learning Editions"? :)

Annars, mycket bra jobbat. Enda negativa var väl att kameran vinklades typ 90 grader mot slutet.

Postad

Riktigt schysst, inte helt perfekt men riktigt bra. vet inte om det är skugga som saknas och att den e lite för steril jämfört mot det filmade. Jag ska försöka fixa lite material till dej som du kan latja med.

Postad

Att kameran vinklas 90grader är för jag filmade så, visste inte hur de skulle bli mot slutet så ville få så mycket bild som möjligt :) Är bara ett test, ingen prodoktion, då hade jag lagt ner mer tid. Rabies, vore kanon ifall jag fick lite Random klipp att leka med, min kamera är inte den bästa, 8 år gammal sony :)

Skuggor, inte lärt mig att rendera i pass ennu, utan löste de på mitt egna lilla sätt... Lyckades fixa reflektionerna, men blev så koplicerat så var nästan lättare att börja om... :) Men lika bra att börja på något nytt en börja om tänker jag, eftersom de bara är ett test. Men som sagt, har ni idéer, filmklipp eller något i den stilen, hör av er watti @ live.se

Apropå licenserna, Zbrush är lånad av en vän, Maya är Learning Edition, CS3 paketet har jag fått låna från min far som jag nämt tidigare.

Edit: Boujou datan fick jag skickat av en kille som äger det (tror jag?)

Postad
Ganska bra, men rörelserna såg väldigt off ut- Ormen skulle nog lutat mer mot sitsen.

Har försökt och försökt.. Men tror de handlar om den konstiga vinkeln på kameran..

För enligt 3d-tacken jag byggt så stämmer de ganska bra faktist (se bild), och ja.. :P Det är bara där för att reflektera, behöver inte vara perfekta. Dock är toan snudd på perfekt (mått och track mässigt.)

http://static.pici.se/pictures/bYAZFSmwO.jpg

Men som sagt :) Detta är inte de ända som ni kommer få se från mig! Fått lite klipp från Rabies nu vilket ska komma bra till pass.. :) Synd bara att Iff filer i HD tar sådan plats :D

Postad

Jäklar vad snyggt : )

Jag har laddat ner "Maya" from autodesk.se, men jag fattar ingenting. För mig är det magi hur du kan göra det där.

Kan du inte visa lite mer? Gärna hur du gör, lite olika renderingar.

Postad

Jag tror det är fler som sitter och pillar navel istället för att laja lite i AE så kan inte någon med bra råmaterial (Rabies?) ladda upp det och utlysa någon sorts "tävling - gör vad du vill"?

Vet att det var på tal förut, men nu hittade jag inte den tråden.

Postad
Jag tror det är fler som sitter och pillar navel istället för att laja lite i AE så kan inte någon med bra råmaterial (Rabies?) ladda upp det och utlysa någon sorts "tävling - gör vad du vill"?

Vet att det var på tal förut, men nu hittade jag inte den tråden.

Älskar idéen. Gärna lite mer organiserad! En forums del vore ju inte helt fel? Med Photoshop, 3d ja alla möjliga tävlingar eller liknande, inga insattser och inga förlorningar på de (Visst man kanske kan lägga in något lite som vinnst för att få lite mer spänning i de men inget extremt).

Postad

Kommentera :)

Bra start.

Jag tycker du ska jobba mera på ljuset. ser lite platt och mörkt ut på CG´n.

Skulle vara effektfullt med partiklar på ormen när den kommer upp ur vattnet, samt små bitar av kaklet som faller till marken.

Kolla lite på instanser och multistreakpartiklar i maya så ska du nog få till det.

Sedan tycker jag absolut att du ska ta bort trackingmarkers. Det skulle inte ta så lång tid om du exporterar kameran till AE.

Edit. Försök att matcha grainen på ormen till filmen lite bättre.

Postad
Bra start.

Skulle vara effektfullt med partiklar på ormen när den kommer upp ur vattnet, samt små bitar av kaklet som faller till marken.

Kolla lite på instanser och multistreakpartiklar i maya så ska du nog få till det.

Sedan tycker jag absolut att du ska ta bort trackingmarkers. Det skulle inte ta så lång tid om du exporterar kameran till AE.

Mycket bra förslag, lyssna på dem! ganske lite glans som gör att den ser blöt ut också!

Postad
Bra start.

Har faktist gjort en realflow animation.. men som sagt. Mitt ljus var inte de bästa, gainen syns nog inte så bra eftersom de heller... Och ja, trackmarkerna :P Hjälpte inte boujou ett dugg endå, men kan man exportera kameran till Ae? Där lärde jag mig något nytt :)

Men tack för kritiken :) Precis sådan som jag vill ha!

Postad
Har faktist gjort en realflow animation.. men som sagt. Mitt ljus var inte de bästa, gainen syns nog inte så bra eftersom de heller... Och ja, trackmarkerna :P Hjälpte inte boujou ett dugg endå, men kan man exportera kameran till Ae? Där lärde jag mig något nytt :)

Men tack för kritiken :) Precis sådan som jag vill ha!

Realflow känns lite overkill, tror du skulle komma undan med mayaparticles.

Med grainen menade jag att CGn ofta sticker ut eftersom den har en perfekt renderad kvalite. Det är inte skitlätt att matcha dina renderingar med noisen i din plate.

Boujou har jag ingen större koll på(använder PFtrack) men det går absolut att få kameran och locators in i AE från maya.

Postad
Realflow känns lite overkill, tror du skulle komma undan med mayaparticles.

Med grainen menade jag att CGn ofta sticker ut eftersom den har en perfekt renderad kvalite. Det är inte skitlätt att matcha dina renderingar med noisen i din plate.

Boujou har jag ingen större koll på(använder PFtrack) men det går absolut att få kameran och locators in i AE från maya.

http://www.simplycg.net/viewtopic.php?p=23401

Helvete va coolt :) tack för tipset.. Nu kan jag ju lägga in en locator i tex munnen och lägga till ja, vad som.. Även använda Boujou som ett 2d-trackprogram.. Otroligt!

Edit: redan råkat sabba upp denna fil rätt duktigt, hehe. Men tänkte på ett nytt projek, att Modellera och rigga en Zombie.. samt att få in den på video sedan! Bilder kommer :)

Postad

http://static.pici.se/pictures/jqXRkDXZb.jpg

Lekte lite med renderingen.. Vänstra är den jag använder i filmen.. och andra är vad jag kommit fram till på en 10 test :) Ganska nöjd :) Ser helt anurlunda ut iaf!

Dock renderingstid från 1 min till 2.5min. Bara 163 frames :D hehe. Är ju inte över 10 iaf. så jag är glad.

Postad

Monstret är i för "bra kvalité" jämfört med grundmaterialet.

Blurra den lite, sätt mer brus på den och få den o smält in med kvalitén du har på ditt grundmaterial om du förstår vad jag menar. :)

Det är alldeles för skarp om man tittar på ex. toalett stolen.

Postad

Blurra den lite, sätt mer brus på den och få den o smält in med kvalitén du har på ditt grundmaterial om du förstår vad jag menar. :)

Klassiskt problem/fel, själv gjort det felet flertalet gånger. Testa någon form av motionblur, brukar funka bra!

Postad

ja :) Eftersom inget motionblur eller matchgain är på ennu! Edit: Fler saker man bör tänka på? Match gain i Ae kanske inte är de optimala.. eller?

Utbildning? Ja jag har gått en VVS-kurs på 3 år ;D... Nej allt har jag lärt mig på fritiden. 2 månader har jag hållt på, snart 3.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...