Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Besöker väl biosalongen max en gång i månaden och enbart då det verkligen är en rulle som ska ses på bio. Aldrig enbart för att sysselsätta sig en helg för det är det helt enkelt inte värt.

Tänk om vi bara vore lite mindre svenska och vågade säga till när folk stör.. Ensam kommer man inte långt, det har jag erfarenhet av. Nä, SF - sätt in en biffig vakt. "KÄFT ELLER UT!"

Postad

Två tilldällen då jag kunde dödat de som satt rakt bakom mig i bion var när jag såg Titanic och Terroristerna.

Under Titanic satt några killar och pratade hela tiden och när jag såg Terroristerna så hade personen bakom mage att använda sätet bredvid mig som fotstöd. Vilket gjorde att jag aggressivt slog till dem på fötterna så att jag kunde slippa ha fötter en halv dec ifrån mitt huvud.

Och ja, jag tror starkt på uppfostran inom bioväsendet. Är extremt irriterad av alla puckon som tror att de kan gasta runt hur fan som helst.

Min ritual:

Klä sig bekvämt men snyggt.

Tvätta glasögon.

Se till att ha så tyst godis som möjligt.

Lägg allt i ordning innan filmen börjar, gärna innan tralirar har kommit igång.

Under film:

Om något ska sägas till sällskapet så viskas det i personens öra.

Lugn konsumtion av dricka så att man inte får otroligt toabehov.

Efter film:

Vänta tills eftertexterna är helt slut.

Plocka ihop pick och pack för att sedan gå till eventuell "efterfika" och diskutera igenom det som setts.

Vid hemkomst:

Imdb och Voodoofilm-besök.

Postad

Ja det känns som man måste skapa nån form av grupp som håller ordningen på bio, och så går man i likadana jackor med text på ryggen.. t.ex "Lugna Bion".

Volentärer?

Postad

...Se till att ha så tyst godis som möjligt...

hmmm... det där har jag tänkt på ofta... och en enkel lösning har jag kommit på som jag nämnt nån gång förut...

Biljettrivaren bör ha ett gäng tomma popcorn-bunkar som han kan dela ut till de besökare han ser har prassel-varnings-godis/chips-påsar... Bara att be besökaren tömma påsen i denna hårdpapps-behållare så slipper alla prasslet... och besökaren får äta sitt Gott & Blandat med gott samvete...

Detta kom jag på sedan jag själv har börjat föredra pringles när det blir chips på bio... enda är att man måste ha en stor mun för att få in hela chips-bitarna för att minimera knaster-ljud... Popcorn är dock fortfarande ultimata tilltugget... Och de där grillchipsen dom brukar ha till överpriser är ju riktigt goda dom med...

Ja det känns som man måste skapa nån form av grupp som håller ordningen på bio, och så går man i likadana jackor med text på ryggen.. t.ex "Lugna Bion".

Volentärer?

I'm in!

Postad

Kort fråga: Varför är det viktigt att äta när man är på bio? Det är ju bara i sydstaterna i USA som folk äter tunnor med Popcorn och dricker giant Coke kegs. I New York eller Paris funkar inte sånt.

Jag har i regel inte nåt emot godis på bio. Helt ok att käka tyst godis eller en diskret flaska läsk. Men JÄTTE-dunkar med stinkande popcorn och tunnor med skrammlande is med gnisslande och sörplande sugrör stör faktiskt jävligt mycket. Och papperspåsar med smågodis som ärthjärnor ska prassla i för att hitta rätt godissort i blandningen. Det är respektlöst helt enkelt.

Postad

Som sagt, respekt.

Köper man godis köpar man inte godis i papper, utan lösviktsgodis. Och papperspåsen kan man riva av toppen på, så att det blir en ganska grund skål (så det inte låter när man stoppar ner handen).

Min fru är lite sockermotsståndare sådär, men vill ändå ha lite snask när vi går på bio. Så hon köper dietorelle av olika slag, tar ur dom ur papperet och häller ner dem i en påse (avriven).

Hänsyn. Kanske extremt, men varför inte?

Nu ska jag gå och kika på oscarsgalan! :)

Postad
...bara i sydstaterna i USA som folk äter tunnor med Popcorn och dricker giant Coke kegs. I New York eller Paris funkar inte sånt..
När jag var i London senast rökte de i biosalongen, förutom äta choklad. Men det är 10-tals år sen, så det har nog ändrat sig sen dess.

I mexico äter man popcorn med chilesås och citron, eller runda majsships som liknar svenska tacoskal, med ostsås och jalapeño.

Men folk väsnas inte, vilket är huvudsaken. Återigen tror jag det är en klassfråga. Höj biopriset till 400 spänn biljetten och problemet är ur världen.

Postad

Det handlar om uppfostran, eller snarare brist på sådan. Herregud när jag var lite (och det var inte särskilt många år sedan) var man livrädd att det skulle låta varje gång man skulle ta en godis ur papperspåsen. Efter eftertexten reste man sig stilla och lämnade salongen utan att trängas. Vad är det för monster som växer upp idag.

jag är med dig Balbas, Legion of cineasts. Fear us. Expect us. We do not forgive.

Postad

Ja, det är fel på dagens uppfostran. När jag va liten så va jag livrädd för allt levande som var minst 10 cm längre än mig. Nu blir jag inte ett dugg förvånad om det kommer en liten jeppe som precis lärt sig skriva sitt namn och hotar med att idka sexuellt umgänge med min mor.

Jag kanske inte hade världens bästa uppfostran, dock känns det som det är sunt förnuft och enkelt slutledningsförmåga, att på bio håller man fan käften och respektera att man inte är ensam. Shit, ju mer jag tänker på det här desto mer uppretad blir jag. Det vankas en fet debattartikel till DN känner jag..

Postad
Ja, det är fel på dagens uppfostran. När jag va liten så va jag livrädd för allt levande som var minst 10 cm längre än mig. Nu blir jag inte ett dugg förvånad om det kommer en liten jeppe som precis lärt sig skriva sitt namn och hotar med att idka sexuellt umgänge med min mor.

Jag kanske inte hade världens bästa uppfostran, dock känns det som det är sunt förnuft och enkelt slutledningsförmåga, att på bio håller man fan käften och respektera att man inte är ensam. Shit, ju mer jag tänker på det här desto mer uppretad blir jag. Det vankas en fet debattartikel till DN känner jag..

Ja för dom berörda läser säkert DN.

Postad
När jag var i London senast rökte de i biosalongen, förutom äta choklad. Men det är 10-tals år sen, så det har nog ändrat sig sen dess.

I mexico äter man popcorn med chilesås och citron, eller runda majsships som liknar svenska tacoskal, med ostsås och jalapeño.

Men folk väsnas inte, vilket är huvudsaken. Återigen tror jag det är en klassfråga. Höj biopriset till 400 spänn biljetten och problemet är ur världen.

Hur menar du då? Att låginkomsttagare inte kan visa hänsyn? Du skulle bli förvånad över hur gamla rika tanter låter på Dramaten.

Nej i London är det ingen som röker längre. Här som där är det numera rökförbud överallt.

Postad
Att låginkomsttagare inte kan visa hänsyn?.

Nu är jag ute på lite djupt vatten som jag antagligen kommer att ångra. Låginkomstagare, vet jag inte... Snarare obildade. Jag har kanske satt lite likhetstecken däremellan, men när jag tänker efter har jag fel. Förvisso är många obildade låginkomstagare, men låginkomsttagare behöver inte vara obildade.

Nej i London är det ingen som röker längre. Här som där är det numera rökförbud överallt.
Tack för det. Då finns det hopp för mänskligheten fortfarande. Så, kanske en bullerkampanj på bio, alá den fåniga mobilkampanjen kan göra susen?
Postad

Ni vet det finns ju hundhalsband som ger hunden en stöt om den skäller... Kanske det går att göra något på det temat?

Hmm... En mikrofon i nackstödet på varje stol, som är kalibrerad mot filmens ljud (den reagerar alltså inte detta ljud). Men om något annat ljud hörs, över en viss decibel, från den som sitter i stolen, så får denne en elektrisk stöt i ryggslutet - bzzzt!

Fast det efterföljande skriket lär väl störa en del...

Kan det va nåt?

Postad

Jag har inte mött så mycket problem på bio själv och jag går väldigt ofta. Visst ibland är det någon som snackat lite för mycket, men då har jag vänligt bett dom och hålla käften och det brukar dom göra.

Det värsta jag varit med om var när jag gick och såg Spiderman 2 med lillebrorsan.Då var det tre killar runt 20 år som satt några rader fram och kollade, en av dom snackade högt flera gånger, ville göra sig lustig över det ena och det andra.

Jag gick fram och bad han vara tyst, han sa OK. Sen började han igen efter en kvart, då gick jag fram till han igen, tog tag om hans nacke och ruskade om honom och sa några väl valda ord, han var tyst resten av filmen.

Jag tror att det är ett problem, att folk inte vågar säga till, de sitter där och är irriterade, vad hjälper det liksom? Säg åt dom, vänligt först, bara det brukar hjälpa.

Postad
Jag har inte mött så mycket problem på bio själv och jag går väldigt ofta. Visst ibland är det någon som snackat lite för mycket, men då har jag vänligt bett dom och hålla käften och det brukar dom göra.

Det värsta jag varit med om var när jag gick och såg Spiderman 2 med lillebrorsan.Då var det tre killar runt 20 år som satt några rader fram och kollade, en av dom snackade högt flera gånger, ville göra sig lustig över det ena och det andra.

Jag gick fram och bad han vara tyst, han sa OK. Sen började han igen efter en kvart, då gick jag fram till han igen, tog tag om hans nacke och ruskade om honom och sa några väl valda ord, han var tyst resten av filmen.

Jag tror att det är ett problem, att folk inte vågar säga till, de sitter där och är irriterade, vad hjälper det liksom? Säg åt dom, vänligt först, bara det brukar hjälpa.

Vill du gå på bio med mig? :bire

Postad
Ni vet det finns ju hundhalsband som ger hunden en stöt om den skäller... Kanske det går att göra något på det temat?

Hmm... En mikrofon i nackstödet på varje stol, som är kalibrerad mot filmens ljud (den reagerar alltså inte detta ljud). Men om något annat ljud hörs, över en viss decibel, från den som sitter i stolen, så får denne en elektrisk stöt i ryggslutet - bzzzt!

Fast det efterföljande skriket lär väl störa en del...

Kan det va nåt?

Man kan ju öka spänningen så att det inte blir någon ljud efteråt. Det behöver ju inte vara en dödlig dos (folk får fylla i en hälsogaranti när dom kliver in i salongen) utan bara en som söver personen i ett par timmar.

Ha ha. Spännande att råka nysa under förtexterna och två timmar senare vaknar man i rännstenen utanför biografens utgång och undrar vad som hände.

Annars tycker jag nog att den klassiska biografvaktmästaren med ficklampan som lyser på babbliga idioter är en fullt fungerande lösning.

Postad
Nu är jag ute på lite djupt vatten som jag antagligen kommer att ångra. Låginkomstagare, vet jag inte... Snarare obildade. Jag har kanske satt lite likhetstecken däremellan, men när jag tänker efter har jag fel. Förvisso är många obildade låginkomstagare, men låginkomsttagare behöver inte vara obildade.

Mycket möjligt att östermalmskärringar som babblar sönder teaterföreställningar och får skådespelare att komma av sig också är lågutbildade. Jag vet faktiskt inte. Men jag tror inte att hyfs och hänsyn har med utbildning att göra. Man är dum i huvudet eller inte. Oavsett om man är arbetslös, professor eller multimiljonär.

Postad
Vill du gå på bio med mig? :bire

Helt klart, säg bara var och när. Men inget sex på första dejten så att du vet ;)

Annars tycker jag nog att den klassiska biografvaktmästaren med ficklampan som lyser på babbliga idioter är en fullt fungerande lösning.

Indeeeeed. Bara att folk vet att det finns en sådan i lokalen skulle nog stoppa snack från första början, i de flesta fall.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...