Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tror nog att det va sista gången jag va på bio igår. Jag ser inga som helst fördelar med det längre. Om vi börjar med sittplatserna så är dom ofta jävligt osköna och så är det trångt så man kan inte gå upp mitt udner filmen och gå på toa utan att behöva kravla över 50 andra arga besökare som måste resa sej. Under en film som e 2 och en halv timme så är det rätt skönt att kunna ta en liten paus vilket man skulle kunna göra hemma medans i biosalongen så fortsätter filmen rulla och man missar en bit. Beroende på vilka filmer man går på så kan det förekomma jobbiga jävla typer som stör, det slipper man naturligtvis hemma. Blir man lite film-hungrig så finns alltid kylen hemma där man kan snaska i sej det göttigaste som lite god ost och kex och vindruvor eller en saftig fetaostsallad medans på bio finns det bara massa färgämnen och konserveringsmedel. Ljudet fixar man lätt med ett schysst biosystem. Då va det bara bilden kvar då, tja den e kanske lite större, men det är ju relativt, sitter man nära så blir bilden skitstor mednas sitter man långt bak så blir den kanske lite större än en normalstor tv men de tär marginellt, vill man få lite större bild hemma så kan man ju flytta fram soffan nån meter så får man samma effekt, eller så köper man en 70 tummare.

Tja vad är egentligen fördelarna med biografer? Är dom kanske förlegade? Kanske dom skulle byggas om så att man vill gå dit? För och nackdelar? Åsikter? Varför ska man gå på bio?

Postad

Just nu gillar jag inte att gå på bio som jag gjorde förr, mest pga att folk inte kan bete sig som folk och inte har respekt för andra tittare.

Men annars. Jag gillar känslan av att titta på en stor bild, med maffigt ljud (som inte stör några grannar) och känna nån form av gemenskap med alla andra runt om. Toaproblemet har jag aldrig haft några problem med, kan inte komma på en enda gång blivit nödig när jag varit på bio. Sen gillar jag popcorn och en stor cola (visst kan jag göra det hemma med, men det känns ändå lite speciellt på bio).

Det enda jag klagar på också, är precis samma, sätena är alltid så jävla obekväma och jag får jämt ont i arslet efter 1 timma eller nåt.

Sen spelar ju massa annat roll från bio till bio. Vissa biosalonger har sköna stolar, akustiken på vissa ställen är hemsk medans bra på andra osv

men som slutklämm så är mitt svar "det är en viss känsla av att gå på bio, som inte bara innebär det tekniska och visuella utan själva atmosfären"

Postad

Jag säger helt klart bio. Med reservation.

Med lite planering slipper man trashigt folk.

Saker som spelar in:

-Val av bio, var ligger biografen

- Val av film, popcornrullar ökar risken för förstörd upplevelse.

- Val av tid, ju senare visning dessto bättre, med reservation för fredagar och lördagar.

Tips: En mordisk blick kan göra underverk.

Bio vinner alltid (nästan) kollektivets förväntningar och reaktioner. Väntan på insläpp, doften av popcorn, trailers, närvaron, samvaron, atmosfären, lokalen, "skräp"maten på hemvägen, eller finmidagen före, beroende på plånbok och humör. Film är bäst på bio. Alltid.

Postad

hmmm.... Hemmabio är väl enda sättet att se film utanför bio... men då endast om biorelease inte finns tillgängligt för mig;)

Jag går nuförtiden på bio som aldrig förr... kan ju ha att göra med att förut innebar bio alltid så mycket administration, måste komma överens med kompisar flera veckor i förväg, deras föräldrar lika så, och någons föräldrar måste köra dit och ifrån (vi bodde bara 20 minuter från stan, men inte fan fanns det mer än en endaste buss för det! och den gick dit på morgonen och därifrån kl 17 på eftermiddagen!)... nu däremot har jag 20 minuters gångtid och har flera gånger kommit på mig själv med att spontanboka biobiljetter redan samma dag som den visas. Med bilen kan jag nu köra själv också till Luleå för filmer som inte visas med tillräckligt bra ljud hemma i piteå (men den anledningen blir allt mer sällan använd), eller om filmen inte kommit hit än men till stora SF-bion däruppe...

För mig har avbrott i film alltid varit största irritationsmomentet... jag minns när jag var mindre och lånade Aliens på VHS och det tog fanimig hela dagen att se fanskapet för jag blev ständigt avbruten. Det finns en anledning till att filmen har sin rytm, och om jag inte ser filmen i en enda sittning så känner jag inte att jag fått se filmen som det är tänkt! Tänk bara på dom gånger man suttit och tittat på TV4s fredagsfilm som dom mitt i alltid avbröt med reklam, teaser till nyheter, reklam, riktiga nyheterna, reklam, vädret, reklam, sporten, reklam, dagens namn och reklam. Allt i en enda stor klump! Många gånger satt man ju där i slutet på klumpen och började fundera på vad det nu var för film jag väntade på nuigen? Lägg därtill att det oftast var pan-scan-bild, endast stereo osv.

(man kunde ju alltid känna igen när folk hade bandat från en TV4 sändning, för då hade dom stängt av bandningen under hela blocket och när filmen startade igen så började senaste scenen om för dom som glömt vad filmen handlade om)

Jag minns den gången TV4 skulle visa Chindlers List och Spielberg himself hade satt som ultimatum att filmen inte fick avbrytas under sändning för något annat än rena katastrofer.

Sedan har vi ju sånna gånger då kompissnack kan döda en riktigt bra film som man tittar på, något som vanligtvis försvinner på bio så när som på små viskningar och noteringar på klicheer, som Willhelm-skriket eller liknande... eller när kompisarna bara går iväg och ska kolla msn och sitta och chatta mitt under filmen. Eller sitter och sover och snarkar. Nej, allt som tar uppmärksamheten från filmupplevelsen ska enligt mig bort! BORT från filmvisningen!

Så vad har man då på bio då. Tja... förvånansvärt diciplinerade filmtittare blir alla helt plötsligt när dom har betalat 70-100 kr vardera plus snacks och dricka och åker/går dit. Allt i rummet är svart utom duken, gud nåde den som glömt stänga av mobilen, Bilden är enorm och aldrig pan-scan (jag har glasögon och brukar mäta bildbredden med hur nära kanterna på glasögona bilden kommer när jag tittar mitt i duken;))... Ljudet är alltid surround och uppdraget så att explosionerna vibrerar i kläderna... behöver inte tänka på grannar eller tid på dygnet. etc etc... snacket börjar först när lyset tänds igen och de riktigt inbitna sitter kvar tills filmrullen tar slut i projektorn.

Jag har vad jag vet ALDRIG gått ifrån en bio-film.. inte ens för att pissa... inte ens på den nära 4 timmar långa Konungens Återkomst... och då var jag pissnödig när filmen startade(!).

Som Balbas säger... jag kan inte förklara varför, förutom dom anledningar jag redan nämnt, men att se film på bio är en UPPLEVELSE, det är det ultimata sättet att se filmen... Det är för bioduken filmen blev gjord för att ses! Det är nästan religöst vilka ceremonier som ingår i en biosittning. Att komma ut ur en bra film på bio är nästan som att bli nyfrälst. Och hur bra hemmabion än är så är det ändå bara en hemmabio... det är ett substitut man tar till i brist på bättre.

Det är mina tankar på det hela.

Postad

ja exakt, den där känslan av att haft perfekt bioupplevelse går inte att förklara.

Du har just haft skitgod popcorn, god cola, folk runt dig har hållt käften (förutom när dom har kippat efter andan eller skrattat åt samma scener precis som dig) och när eftertexterna sätter igång så har du inte ens fattat att filmen är slut, du står där med halvöppen mun och bara stirrar "woow" om du nu haft turen att ha sett en bra film..

sen att gå ut ur stället och komma ut till friska luften är en grym känsla.

Sen ska man antagligen ta en öl nånstans eller gå till McDonalds och käka nåt medans man snackar om filmen med polare. Det är en regel!

Postad

Låter nästan farligt likt religion det där;)

Sen jmalmsten så kan du ju inte räkna med tv4:s eller andra kanalers tv-filmer, vi snackar ju dvd såklart;)

Postad
Låter nästan farligt likt religion det där;)

ja närmaste religionen vore nog nån slags hinduism/shintoism med alla dessa gudar man med jämna mellanrum ber till, jag har många gånger tänkt på hur mycket oftare jag går till bion än till kyrkan och får mer reaktion än från vanlig kristendom;)

Sen jmalmsten så kan du ju inte räkna med tv4:s eller andra kanalers tv-filmer, vi snackar ju dvd såklart;)

jag tog tv-visning som en jämförelse för att påpeka hur irritersamt avbrott i filmer är...

Men jag kanske bara är ultrakonservativ ortodoxcineast;)

Postad

Asså jag får känslan av tillfredställelse elelr gåshud vare sej om jag ser en film på bio eller på min sköna lcd. Det är således kopplat till handlingen i filmen och inte själva tekniken den visas på;)

Postad

...Eller valfri Star Wars film nästa gång George Lucas tycker det är dags att visa dom ännu en gång! Kan bli kul! Vi kan klä ut oss till Wookies och morra och gurgla varje gång det är spännande! Va!? Du, jag och en massa Star Wars fans :)

Postad

Jag vet inte hur många som ser teater? Då sätter man på sig sina finaste kläder, åker tiotals mil, äter gott i pausen, minglar bland folk, märker att lokalen är exlusiv etc etc. När jag var grabb och skulle se bio, bytte man byxor, stod i kö utanför biografen, beundrade neonrören i stedtaket utanför entren, konstaterade att neonbokstäverna i biografens namn ovanför gav ett magiskt ljus. Innanför var biljettluckan av glas med en halvcirkels öppning för pengarna och en cirkel för att tala med kassörskan. Foaljen hade heltäckningsmatta, det var panelträ halvvägs uppåt väggarna och plyschtapeter ovanför med ljuskronor i tak och väggar. Mannen som rev biljetterna hade uniform som en bättre hissförare. Biosalongen hade sirliga träpaneler, plyschtapeter och ett rundat himmels-tak som verkade sträcka sig ända till gud själv. Där jag växte upp hade taket en fuktfläkt som jag undrade hur de någonsin skulle kunna måla över. Sätena fick fällas ner och luktade halm. När bion började projecerades bilden på draperiet medan ljuset tonade ner innan draperingen drogs åt sidan och filmen kunde börja. Då var det tvärtyst i publiken.

Postad
Jag vet inte hur många som ser teater? Då sätter man på sig sina finaste kläder, åker tiotals mil, äter gott i pausen, minglar bland folk, märker att lokalen är exlusiv etc etc. När jag var grabb och skulle se bio, bytte man byxor, stod i kö utanför biografen, beundrade neonrören i stedtaket utanför entren, konstaterade att neonbokstäverna i biografens namn ovanför gav ett magiskt ljus. Innanför var biljettluckan av glas med en halvcirkels öppning för pengarna och en cirkel för att tala med kassörskan. Foaljen hade heltäckningsmatta, det var panelträ halvvägs uppåt väggarna och plyschtapeter ovanför med ljuskronor i tak och väggar. Mannen som rev biljetterna hade uniform som en bättre hissförare. Biosalongen hade sirliga träpaneler, plyschtapeter och ett rundat himmels-tak som verkade sträcka sig ända till gud själv. Där jag växte upp hade taket en fuktfläkt som jag undrade hur de någonsin skulle kunna måla över. Sätena fick fällas ner och luktade halm. När bion började projecerades bilden på draperiet medan ljuset tonade ner innan draperingen drogs åt sidan och filmen kunde börja. Då var det tvärtyst i publiken.

Ren poesi!

Postad

Har du samma känsla idag när du går på bio?

Postad

De är det sorliga, man har inte samma känsla..

För nu förtiden har vi alla jävla snorungar som ska prata, skratta 5 sek efter, kommentera vad dom ser på duken, kommentera alla scener som varit i trailern med "ååh det där har jag sett på reklamen", kåta killar som ska slänga spydiga kommenterar över vad som händer för dom hoppas på lite petting i biomörkret och folk som pratar hela tiden överhuvudtaget som om dom agerade kommentatorspår på en dvd..

Allt detta för nästan hundra riksdaler..

Det var bättre förr. Och man hade DEFINITIVT inte en jävel jämte sig som får samtal i Star Wars 2: attack of the clones mitt i Yoda och Dooku fighten, som svarar

- Hallå?.. ja jag är på den där klonfilmen...det är ett litet grönt troll som hoppar runt och slåss....

Eller två tjejer som diskuterar under hela Matrix 3 "varför gör han så?" "vem är det?" "kan han flyga!?" "nu fattar jag inte.."...

För att sen avsluta med.. "du.. du tror inte att vi borde sett dom två första filmerna innan denna?"

Postad

Är omständigheterna bara normala eller bra så är bio alltid att föredra förutom att man måste betala då förstås. Det är framför allt koncentrationen som tyvärr ofta sviker i hemmet. Telefonen som kan ringa, magen som knorrar med kylen i rummet intill, etc, etc...

Hemma"bio" föredrar jag endast om:

- Jag är för trött för att gå ut eller är grymt kallt ute.

- Är en typ av film som man gärna vill babbla/kommentera med polarna under.

- Bara de sämsta platserna kvar i biografen eller måste sitta i närheten av nån störapa.

- Utbudet är förjävla dåligt.

Min förhoppning är att digitalbio kan bli en stor nystart för biograferna, framför allt på mindre orter. Med smidigare och billigare distributions kan man variera utbudet mer, hålla lägre priser och dessutom erbjuda bättre bild än tidigare.

Postad

Jag tror det beror lite på var man bor. Går man på Filmstaden så är det inte riktigt samma känsla som förr. Det är för mycket filmfabrik och bioupplevelsen går förlorad i mediabruset. Men går man på Grand i Vimmerby, Kontrast i Edsbyn eller Röda Kvarn i Nyköping så är det bara en film per kväll då det bara finns en salong. Då kommer man i ett annat läge gämfört med storstäderna. I bland har jag funderat på om det är en klassfråga. När jag går på teater är det ingen som ens kommer på tanken att ta in en godispåse i salongen. Äter gör man i pausen.

Numera verkar det som vanligt ohyffs sprider sig allt mer, och de tar med det in på biograferna. Jag tror inte det är ett speciellt bioproblem utan det är samma folk som skriker på bio som sitter längst bak och skriker i bussen och spelar musik högt från mobilerna.

Postad
De är det sorliga, man har inte samma känsla..

För nu förtiden har vi alla jävla snorungar som ska prata, skratta 5 sek efter, kommentera vad dom ser på duken, kommentera alla scener som varit i trailern med "ååh det där har jag sett på reklamen", kåta killar som ska slänga spydiga kommenterar över vad som händer för dom hoppas på lite petting i biomörkret och folk som pratar hela tiden överhuvudtaget som om dom agerade kommentatorspår på en dvd..

Allt detta för nästan hundra riksdaler..

Det var bättre förr. Och man hade DEFINITIVT inte en jävel jämte sig som får samtal i Star Wars 2: attack of the clones mitt i Yoda och Dooku fighten, som svarar

- Hallå?.. ja jag är på den där klonfilmen...det är ett litet grönt troll som hoppar runt och slåss....

Eller två tjejer som diskuterar under hela Matrix 3 "varför gör han så?" "vem är det?" "kan han flyga!?" "nu fattar jag inte.."...

För att sen avsluta med.. "du.. du tror inte att vi borde sett dom två första filmerna innan denna?"

:q

har då aldrig hört på maken... ok, lite sånna där saker har jag väl hört om,,, men jag har aldrig varit med om sånt själv... tukt ska dom ha... för att ha vanhedrat filmens boning på jorden! låt dom känna celluloidens himmelska vrede för deras kätterska beteende! Syndare är vad dom är... ogudaaktiga syndare! villolärare, irrlärare, heretiker; avfälling, dissidenter, oliktänkande, otrogen, hädare!!!

(synonymer.se är en användbar hemsida har jag upptäckt)

men förresten... vad ska man behöva göra för att bli utkastad då? förut kunde man ju bli det från bion... har jag för mig...

Postad
Nu fick jag en idé. Nästa gång jag går på bio skall jag ta med ett paket posten gummisnoddar. Jag är en j*vel på att skjuta prick med snoddar.

nä... tar du till så små medel kommer dom bara att känna sig provocerad och måsta höja våldsnivån... nej, här krävs amerikanska metoder... prygla dom direkt, så hårt att dom inte ens vågar tugga med öppen mun nästa gång dom går på bio... biokänslan är helig...

onda ögat som någon nämnde är också ett alternativ... men man måste upp i 14 dan shiroi-svart bälte för att klara dom värsta vandalisterna...

(popcornrullar är en annan femma dock verkar det som... där är det nästan meningen att man ska vara ljudlig i bion... (iallafall om man ska tro de amerikanska regissörernas kommentatorspår))

Postad

kom precis hem från Swiney Todd. Min sambo är jävligtlättad att jag inte lämnade salongen med poliseskort. Jag håller med Jmalmsten. Vad fan är det för fel på den där generationen? Jag hatar dom. Sms;a, springa ut och in , fnittra höglutt, och tjafsa. Ungjävlarna förtjänar ett kock ris.

Postad

Här nämns många anledningar till att jag sällan går på bio, så jag behöver inte upprepa dem.

För mig är filmtittandet en väldigt personlig sak liksom. Det är jag och filmen. Den ska kommunicera med mig utan andras inbladning - särskilt när det gäller nya, emotsedda filmer, som ju biofilmer ofta innebär. Så jag väntar hellre tills den kommer på dvd än att riskera att snorungar beblandar sig med totalupplevelsen. Jag är dock ganska tålmodig med att vänta, så min strategi funkar fint.

... Men Rambo 4... vettefan. :)

Postad
Här nämns många anledningar till att jag sällan går på bio, så jag behöver inte upprepa dem.

För mig är filmtittandet en väldigt personlig sak liksom. Det är jag och filmen. Den ska kommunicera med mig utan andras inbladning - särskilt när det gäller nya, emotsedda filmer, som ju biofilmer ofta innebär. Så jag väntar hellre tills den kommer på dvd än att riskera att snorungar beblandar sig med totalupplevelsen. Jag är dock ganska tålmodig med att vänta, så min strategi funkar fint.

... Men Rambo 4... vettefan. :)

rambo 4, indy 4, 3:10 to Yuma, Quantum Solace, The Dark Knight, Wall-E, Be Kind Rewind, 10 000BC (ja, det är ju ändå independenceday-killen;))... Tillochmed svenska Angel ser väldigt intressant ut (trodde verkligen inte jag skulle skriva det)... och Arn2 kommer ju varesig jag gillade första eller inte...

2008 är ett ovanligt spännande bio-år...

Gaddammit! I will not let them win! Bara för att dom sabbar bioupplevelsen för oss betyder det inte att vi ska ge upp... Vi måste kämpa för våran rätt att se film utan störande moment! För kom ihåg! Dom må ta våra liv, men dom kan aldrig ta vår FREEEDOOOOOOOOO...

jajustja... det är inte så illa i vår biograf... men iallafall... ni måste ju visa dom enda störande momenten att det är dom som förstör det hela... om ni slutar gå på bio så blir det ju bara dom som går dit... och då blir det ju bara en evigt nedstigande spiral tills stället till slut stängs. biografägarna får tamejtusan anställa ordningsvakter om det så ska behövas... Om man betalar 120 kr för en premiär-biljett med bokningstillägg plus ytterligare 50-70 kr för dricka och popcorn plus eventuella transportkostnader så ska man ju bannemig vara garanterad en god bioupplevelse! Det är ju rena rama mad max-historier jag får läsa om ibland... det behövs en road warrior som fixar lag och ordning... tar tillbaka kontrollen... för även om det inte är så illa här... så är det en infektion, och dessa personer kan flytta runt i landet och sprida denna ohyggliga tradition mot biografer... och till slut når den hit också. Så jag ber er... snälla... gör något åt detta... för allas vår skull i hela landet...

och till er som ändock läser detta OCH är en av dom som sabbar för alla andra... till er vill jag bara säga... sluta... innan det är för sent... innan det slutar med Clockwork Orange-samhälle... stäng av mobilen... vänta med snacket till efteråt... låt det inte sluta med att vi måste alla skaffa oss runkbås till biografer... låt oss alla njuta tillsamman... åh jävlar det lät fel:l...

Tänk bara lite mer på omgivningen nästa biovisning... njut av tystnaden runtomkring er när ni ser nästa oscar-contender... och ni kanske får det lättare att hångla med tjejen i biomörkret som du vill imponera på;)

men det säger ju inte att man inte får skratta, gråta, skrika av skräck eller liknande under filmen... det betyder bara att du gör det du betalat för att göra... koncentrerar dig på filmen...

bara 12 dagar kvar nu:)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...