Munthe Postad 14 februari 2008 Postad 14 februari 2008 Nej prismässigt är det hugget som stucket mellan konkurrenterna i MacPro/workstation-klassen. Men kan jag bygga en dator (vet hur man gör och vad man behöver) så kan jag bygga en våldsamt prisvärd maskin för 20 000 kr. Min nästa maskin är en Intelbaserad Xeon-maskin med 16 kärnor, 16GB RAM, 8800-grafikkort i en riktigt bra aluminiumlåda. Prislappen i skrivande stund ligger på ca 13 000 kr och då innehållar maskinen inga budgetdelar utan det mesta är top of the line Intel rakt igenom. Prismässigt motsvarande en iMac alltså. Lite vassare specar dock. Jag har med andra ord sju tusen kronor kvar att köpa några terrabyte hårddisk för och lite annat. 0 Citera
upsetter Postad 14 februari 2008 Postad 14 februari 2008 Min nästa maskin är en Intelbaserad Xeon-maskin med 16 kärnor, 16GB RAM, 8800-grafikkort . Det låter fett ! 0 Citera
Blue Chip Postad 14 februari 2008 Författare Postad 14 februari 2008 Munthe; du är klok som få - även om du är gräslig på att svara på PM :) Visst kan man skruva ihop en dator med bättre prestanda än en Apple. Inte tu tal om saken. Men, för att travestera Beta 75, så kan man få en Volvo V70 att promenera om en Ferrari med. Jag vet, för jag har kört bakom både en Testarossa och en 348 GTB, med en hand på ratten, driven av en Cortina-, 1600cc, stötstångsmotor på Sturup Raceway (varv efter varv). Helt klart är, att de pengar normalanvändaren lägger på en Apple-dator är, en säkrare investering, både prestandamässigt och kvalitetsmässigt, än på Brand X dator med enbart Windows som operativsystem. Själv rullar min text fram på skärmen genom det förhatliga tangentbordet du nämnde (tog två dagar att vänja sig vid (man blir konservativare med stigande ålder - tänk på det Munthe)) och med hjälp av en G4 i aluminium med blott 15 gig kvar av hårddisken. Här ryms mina amatöralster i Final Cut, otaliga presentationer, Alla jädra Apple-program, Windows-dito och hela Adobe-sk*en. Ofta samtidigt. Inte illa för en dator som dessutom ska stånka igenom mejl, surf och Azureus...(att ladda ned är kul :) ). För övrigt, och innan vi blir direkt anala; jag menade MacBook och inte iBook. I kiss U all. 0 Citera
upsetter Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Min nästa maskin är en Intelbaserad Xeon-maskin med 16 kärnor, 16GB RAM, 8800-grafikkort i en riktigt bra aluminiumlåda. Prislappen i skrivande stund ligger på ca 13 000 kr och då innehållar maskinen inga budgetdelar utan det mesta är top of the line Intel rakt igenom. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig om vad du hittat för (bra) komponeneter och lämpligt inköpsställe? jag har nämligen också letat lite efter nånting som kan rendera ordentligt men fastnar alltid i moderkortsdjungeln. 0 Citera
beta75 Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Nej prismässigt är det hugget som stucket mellan konkurrenterna i MacPro/workstation-klassen. Men kan jag bygga en dator (vet hur man gör och vad man behöver) så kan jag bygga en våldsamt prisvärd maskin för 20 000 kr. Min nästa maskin är en Intelbaserad Xeon-maskin med 16 kärnor, 16GB RAM, 8800-grafikkort i en riktigt bra aluminiumlåda. Prislappen i skrivande stund ligger på ca 13 000 kr och då innehållar maskinen inga budgetdelar utan det mesta är top of the line Intel rakt igenom. Prismässigt motsvarande en iMac alltså. Lite vassare specar dock. Jag har med andra ord sju tusen kronor kvar att köpa några terrabyte hårddisk för och lite annat. Är operativsystem/tangentbort/mus/20" skärm med i det priset? Om den ska jämnföras med iMac alltså... /KN 0 Citera
Munthe Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Skulle du kunna tänka dig att dela med dig om vad du hittat för (bra) komponeneter och lämpligt inköpsställe? jag har nämligen också letat lite efter nånting som kan rendera ordentligt men fastnar alltid i moderkortsdjungeln. Dustin. Intels moderkort för dubbla Xeon. 0 Citera
Munthe Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Är operativsystem/tangentbort/mus/20" skärm med i det priset? Om den ska jämnföras med iMac alltså... /KN Nja, jag jämförde mest prislappen. Inte bestyckningen. :) Jag kan jämföra med det den bör jämföras med. Den billigaste MacPron med 8 kärnor och mycket mindre minne för sju tusen mer. 0 Citera
beta75 Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Det är väl just det, att iMacen är väldigt komplett från början för de allra flesta som gör den bra. Medans ett ihopplock inte är för den stora mängden. Men den kommer ju självklart att rulla på bra den där. Inga funderingar att installera osx på den? /KN 0 Citera
Munthe Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Nä, finns inga program. ;) Skojar bara. Jag använder som sagt bara OSX för kontorsgrejer. Mail, textdokument, bankgrejer, video och textchatt. Och så lite musik då med iTunes och så även om jag föredrar WinAmp som är litte "öppnare" mot hela världen och inte bara handlar om Apples utbud. jag är lite nördig när jag befinner mig i mina kreativa program. jag konfigurera mitt GUI väldigt mycket för att vara så platt och grått som möjligt och jag fixar inte riktigt OSX blanka vita lister och godisknappar i det sammanhanget. Min AE-maskin med Vista är väldigt "stram" i utseendet. Det är lite som fotografer och gråa pannåer. 0 Citera
16kolon9 Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Jag känner mig redan passerad som tekniknörd. Bugar för detaljrikedomen i trådens inlägg. Märker en viss mängd analogier mellan bilar och datorer. Det verkar som om Ferrarri har hamnat bredvid Mac, och PC i olika konstellationer bredvid PC. Hur gick det till? Beror det på den generation bärbara macar som spenderade mest tid på verkstaden? Eller är det baserat på den design som Ferrarri lånat ut till PC-burkar tillverkade av Acer? Jag blir förvirrad? Med min ringa kunskap inom mikrodatorer ser jag att det finns kontorsdatorer, arbetsstationer för ingenjörer eller multimedia, och speldatorer. Prestandamässigt är nog de mest krävande maskinerna gjorda för realtidsspel. Det är möjligt att bilanalogierna har kommit in på den vägen. Kontorsdatorer rullar på för skrivande och kan vara gamla med gamla OS eftersom vare sig skriv- eller tankehastigheten dubbleras var 18e månad. Jag har nog lyckats toppa mina tangentdanshastighet och jobbar förtvivlat på att tänka rätt fortare. Så jag har en flera år gammal burk med linux för daglig surfande och noterande av snabba tankar. Märkligt nog fungerar det fortfarande. På resande fot och parallellt med dagligburken drar jag kring på en bärbar mac som är yngre än vardagsburken - men fortfarande gammal. Fick till slut löda om nätmatningen eftersom det verkar var macens svaga länk. Macen duger till att skriva på, iTunes-ovanor, och redigera med FCP. Dvs logga, och klippa rakt. Vill jag applicera flera lager till renderingar tar jag en promenad. Som ni ser gör jag inget 3D, utom för intresset skull på PCn. Jag får se vad det blir för uppgradering när projekten avslutas och nya ska påbörjas. Och nu kommer jag debatten om Mac vs PC. Eftersom Gates äger stora delar av bägge bolagen och MS-program för kontor körs på bägge och de numera har samma IBM-standard i gränssnitt mellan hårdvara undrar jag vad skillnaden är. Operativsystemmässigt är Mac baserat på Free BSD och är en unix-dialekt. MS har 2000, XP och Vista i drift i olika tappningar för respektive program. Med tanke på hur fort minnen dubbleras, SPC-klockor dubbleras, kärnor dubbleras, bussar dubbleras och program förbättras så kanske ett pragmatiskt inköpssätt kan balanseras mot katalogkunskap om tekniska detaljer. I filmskapandet har vi tre skeden där förproduktion, produktion och efterbearbetning, kan amatören med fördel klara av hela förproduktionen på befintlig dator som uppenbarligen räcker till för att läsa i detta forum. Det går bra med blyerts och papper också. Nästa steg är produktion som kan klaras av med befintlig dator; skriva loggar, ändringa i manus etc. Om produktionen är grafikintensiv och kräver 3D, kan rendering sluka resurserna från hela datorn över hela helgen. Se det som något possitivt. Då kan du jobba ihop pengar till en ny dator med den gamla står och stampar. Efterbearbetning klaras till största delen av i befintlig dator. Det som tär på krafterna är renderingar i okomprimerat läge. Det kan lösas med dedikerade kort eller burkar för renderbara effekter. Annars är det här en ny dator kan vara till hjälp eller fullständig haverera tidsplanen. Avvägningen blir att bygga en dator med stor kraft och konservativ justering av OS. Detta kan ta tid om du själv ska upptäcka alla buggar medan du måste bli klar. Så beroende på om du vill ha den snyggaste bilen på skrivbordet, eller den bil som tar dig hem med jobbet är avvägningen inte fullt så enkel som att välja mellan två OS som använder samma CPU:er. Mac har en hel del användare inom mediavärlden, och det har även PC. Det finns fler bilsorter på gatorna än Ferrarri och Volvo. Och Ferrarri har fler än en model, och Volva likaså. Så min slutsats är att jag började på ND-maskiner, sedan blev det IBM, Mac på sin tid, köpte PC för vissa programs skull, till linux, åter till Mac, och framtiden får visa vad det blir för etikett på mikroprocessorskalets OS. 0 Citera
beta75 Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Likheten mellan Ferrari och PC är för att visa på att snabbast, inte alltid är bäst. Speciellt om det bara finns två säten och skiten drar 3 liten milen... Ferrari är precis som de flesta PC bra prestanda i motorn och en jävla massa plast och skräp utanpå. Och ett gäng hängivna konservativa fanatiker som hävdar att det är det bästa som finns. Själv gråter jag för att mina drömmar krossas när jag inser att det är knappar från fiat till fönsterhissarna, knappar som för övrigt har lossnat från sitt fäste... Sen skulle man nog inte ta ut sin fina supersportbil i saltlaken och snömodden på svenka vägar i januari. Lika lite som jag skulle vilja ha en windowsdator att jobba på som har tillgång till internet... Tur att det finns alternativ, tur att det finns Audi... :bire /KN 0 Citera
Munthe Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Förstår inte biljämförelserna alls eftersom jag nog är en typisk ur-Macanvändare; storstadsbo med cykel. Bill Gates sålde sin del i Apple för ett antal år sedan. Närmare bestämt när Jobs klev på som VD i företaget igen. Däremot var det Jobs som bjöd in MS när han klev in i Apple igen i mitten av 90-talet. VD-posten kom först i slutet av -98. Vägen till VD skapet innebar stora omställningar för Apple. Jobs körde stenhård taktik och en hel del klassisk back stabbing. Han fick styrelsen att sparka förra VDn Gil Amelio och han manövrerade ut MS ur aktieägarskapet. Steve Jobs är den typen av företagsledare man inte vill ha som motståndare. Stenhård och ett löfte är inte värt ett skit. Adobe och Sony är två företag som Jobs lyckats reta upp till klassiska höjder. Ett tag efter att Jobs lanserat FCP och snackade vitt och brett om en "After Effects killer" var det många som trodde att Adobe och Apple skulle gå skilda vägar för alltid (även internt) vilket var oerhört dramatiskt eftersom Adobes mjukvaror är det som gjorde Macen stor från början. Och det finns en klassisk story om hur Jobs förolämpade Sonys dåvarande japanske VD så hårt under ett besök i Sonys fabriker i Japan att VDn lär ska ha sagt till Jobs att Sony aldrig någonin skulle hjälpa Apple i någon form av utvcklingsarbete. Det var så Apple och Panasonic inledde sitt samarbete. Panasonic är ju marknadsledare nummer två långt under Sony. Det där med att surfa på PC skulle jag bara vilja kommentera: Är man bara skyddad (har ett bra och snabbt virusskydd) så är det fruktansvärt mycket snabbare att surfa på en PC. Safari ratar långt ned hastighetsmässigt bland andra browsers och Firefox upplever jag som mycket buggig i sin Mac-version. Däremot är Firefox mitt förstahandsval om jag surfar på PC. Det är alltid lite struligare att surfa med Macen. Browsern fixar sällan embedded .wmv särskilt bra medan alla browsers på PC fixar embedded QT utan några som helst problem. Av någon märklig anledning känns Flash också som att det kräver med av CPUn på Mac jämfört med PC. Förmodligen Adobes fel men det drar ned helhetsintrycket av surfandet på Mac för min del. 0 Citera
beta75 Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Browsern fixar sällan embedded .wmv särskilt bra medan alla browsers på PC fixar embedded QT utan några som helst problem. Intressant det där då jag upplever det precis tvärt om. PC användare som inte vill installera QT men Mac användare som gör allt för att få Macen kompatibel och gärna installerar Flip4Mac och liknande. Jag vet inte hur du har det på ditt jobb men där jag sliter kan jag nog garantera att 99% inte har en aning om vad QT, WMV, Codec, embeded, Flash osv är. Sådan är verkligheten. Och de allra flesta kommer aldrig någonsin orka lära sig... Det är därför som dom kör volvo. Däremot är de flesta vana vid att inte allt fungerar på deras datorer. [Fråga] – På min sons dator kan jag titta på filmer på internet men när jag försöker göra det på min så hänger sig datorn. Tror du jag måste köpa en ny....? [svar] – Ja, köp en mac! [Fråga] – Jag försökte ladda hem Idol-samling 86437 på piratebay men det blev bara en jätteliten fil som jag inte kan lyssna på..... [svar] – Köp skivan på macken! [Fråga] – Den där lilla pilen rör sig inte på skärmen, vad kan det vara för fel? [svar] – Kan det bero på att du håller i en masarin och inte på musen? Det finns tre sorters fel. 1 Hårdvaru-, 2 mjukvaru- och 3 handhavande-fel. Genom att köra Mac minskar man risken för tvåan. Medans ettan mest handlar väl mest om hur snål man är och det tredje alltid är ett medfött fel... /KN edit: Lite ironi är aldrig fel ;) 0 Citera
Munthe Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Jo det är klart att dom allra flesta flertalet inte har en aning om någonting. Så har det alltid varit. Med allt. Jag syftade egentligen inte så mycket på hur användarna beter sig utan bara det att .wmv (med eller utan flip4mac) inte embeddar som dom ska på Mac. Hela SVTs hemsida är jättestrulig på Mac och en dröm på PC. Om man inte installerar RealPlayer på Mac. Och som alla vet sågar man hellre av sig högerbenet med en plastkniv från Sibyllakiosken än installerar RealPlayer. 0 Citera
beta75 Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Och som alla vet sågar man hellre av sig högerbenet med en plastkniv från Sibyllakiosken än installerar RealPlayer. Hehehe... :e Svt har börjat lägga ut lite flash nu också... 370x205 pixlar... Man blir så trött att man spyr... Innan det är 720p så kan man lika gärna skita i web-tv. /KN 0 Citera
klas persson Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 medan alla browsers på PC fixar embedded QT utan några som helst problem. Hm, inte min erfarenhet. Känner minst två med pcburkar som inte är kompatibla med quicktime. Och minst femton som har någon form av felmeddelande vid uppstart, program som hänger sig och/eller hårdvarulösningar med eget liv. Flash känns däremot segt ibland på mac. Vet inte om det är bättre på pc, har fan inte kört med en snabb windowsmaskin på evigheter. De gånger jag kör windows är det med min iMac, och där har jag avaktiverat nätverket så att jag slipper mecka med virusprogram. Sen jag bytte operativsystem har jag nästan helt slutat krångla och bråka med datorn. Bara kreativt jobb och kul. Och så är final cut pro skönt. Och Shake. Och Pro Tools bättre och stabilare på osx det också. Men det finns ju program på windows som är bra också. Har precis installerat Mudboxdemon genom bootcamp på min iMac. Verkar grymt bra. Kom inte in i zBrush innan demotiden gick ut. Nu skulle jag bara villa ha ett gratis/billigt 3dprogram med 3dsmaxs gränssnitt. Inte för att det är grymt bra, men det jag kan bäst. Och jag gillar fan inte att sätta mig in i krångliga program. Speciellt 3dprogram. Något för Apple annars kanske? Om något är de ju bra på gränssnitt och nya lösningar. Kanske någon lösning med en touchskärm. Får för mig att Mudbox och liknande fungerar fint ihop med en Wacom Cintiq. Jag är rätt säker på att jag inte kommer att gå tillbaka till windows på heltid under överskådlig framtid iaf. 0 Citera
barnholdt Postad 26 mars 2008 Postad 26 mars 2008 Jag vill ha tbx det svarta Apple tangentbordet. De två generationerna som kommit efter det svarta har bara varit försämringar. Man trodde ju att produkter skulle bli bättre med tiden och inte sämre. 0 Citera
meinhof Postad 26 mars 2008 Postad 26 mars 2008 Min övergång till att bli macanvändare i jobbet smyger allt närmare. Nu blickar jag ut över ett litet landskap av grå macproar (tror jag att det är). Och jag får nästan kramp i händerna av att tänka på hur det är att använda den fruktansvärda vita musen och knappra på det hemska vita tangentbordet. I övrigt bryr jag mig inte så mycket om vilket verktyg jag har för att få jobbet gjort. Jag fattar förresten ingenting av bilanalogierna, så fort jag ser snack om det så är det som hjärnan stänger ner. Det känns som att jämförelserna mellan datorerna för mig kan sammanfattas med: "Öh, en pc är en ferrarri och en mac är en annan sorts ferrarri (de är båda bilar, right?) och att Michelangelo kunde målat sixtinska kapellet med kritor. Eller en pc. Eller en mac." 0 Citera
Stefan_holst Postad 27 mars 2008 Postad 27 mars 2008 Det finns en del som är sura på Microsoft och deras operativsystem monopol. En del av dessa väljer något mac os för att protestera. Men vad ruggigt fel, tycker jag. Det största felet med mac är att den är både en maskin och operativsystem. Tänk om nästan alla valt mac då hade vi verkligen haft monopol pc marknaden. Operativet är bara krafs pengamässigt men hårdvara är stora pengar och där är jag glad att det finns ordentlig konkurrens på PC sidan. Hade inte Apple varit så fega så skulle de släppa ett mac os som också fungerade till konkurrerande PC, inte svårare än att få linux att funka. Då kunde man avgöra om macens fördelar var så stora att det var värt att lägga de där extra tusingarna på den maskinen. 0 Citera
vilcans Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 I höstas (?) var det nån svensk tidning som testade vilken laptop som var bäst för att köra Windows. Den som vann var faktiskt en MacBook! Lite oväntat resultat, men det tyder väl på att hårdvaran är bra i sig. Mac-system är väldigt slutna, vilket är tråkigt, men samtidigt är en stor fördel med Mac just att hårdvaran och operativsystemet kommer från samma tillverkare. Det är större chans att det funkar bra om det är på det sättet. 0 Citera
Arclight Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 I höstas (?) var det nån svensk tidning som testade vilken laptop som var bäst för att köra Windows. Den som vann var faktiskt en MacBook! Lite oväntat resultat, men det tyder väl på att hårdvaran är bra i sig. Mac-system är väldigt slutna, vilket är tråkigt, men samtidigt är en stor fördel med Mac just att hårdvaran och operativsystemet kommer från samma tillverkare. Det är större chans att det funkar bra om det är på det sättet. Ok nu ska jag inte försvara PC här, men dem jämförde med en Asus Lamborghini dator som prioriterar design före prestanda. Datorn var inte ens likvärdig i prestanda, så det var ju bara lite löjligt att börja jämföra då. 0 Citera
Stefan_holst Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Mac-system är väldigt slutna, vilket är tråkigt, men samtidigt är en stor fördel med Mac just att hårdvaran och operativsystemet kommer från samma tillverkare. Det är större chans att det funkar bra om det är på det sättet. Vissa tillverkare som Dell och HP/Compaq har genom âren fâtt kritik för att de använt hârdvara som inte varit flexibel. De har valt stabilitet men med priset att det inte gâr att uppdatera hârdvaran. Det är väl det goda och det onda med PC att det gâr att göra om den till den maskin du vill. 0 Citera
landen Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Intressant att äntligen läsa en sådan här diskussion som inte spårar ur. Jag bytte nyligen till en Macbook Pro med nyaste OSX från att haft en Sony Vaio med WinXP. Sen tror jag inte man kan använda begreppet PC vs MAC. En PC kan ju vilken människa som helst snickra ihop för ett par tusenlappar och en tutorial på youtube, klart det öppnar för en större felmarginal. Jag körde win XP på min hemmabyggda dator i säkert 5 år utan en enda bluescreen eller andra oväntade fel. Detta mycket pga av att jag pysslade om mitt XP, körde regelbundet ccleaner, virusscan avinstallerade alla program som inte användes osv. Detta bryr sig inte normalanvändaren om, därför kan jag tycka att OSX kanske är bättre. Ska ju säga att jag bara använt det i snart en vecka, det kanske segar ihop med efter en tid. Men en sak jag verkligen saknar är en vettig filhanterare, finder i OSX måste ju vara det sämsta någonsin. Känns som att OSX bygger lite på att man ska kunna ha filerna var som helst utan någon som helst struktur. För man kan ju alltid använda sig av Spotlight och snabbt söka fram det man vill ha, lite samma tänk som Itunes. Vilket innebär problem då jag ligger sömnlös om jag vet att det inte är ordning och reda, vare sig det är i kylskåpet, garderoben eller i mina mappar på datorn. Vill enkelt och snabbt kunna organisera mina mappar och filer, vilket tar en evighet i finder. Bara en sån sak som att det inte finns en funktion som motsvarar crtl-x ctrl-v gör mig tokig. Känns lite som att OSX är för stolta för att ta något bra från windows utan ska alltid komma på en egen fuktion. 0 Citera
High1ander Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Jag hatar Mac med hela mitt svarta hjarta. Men for 5 min satt jag o kolla pa priser for iMac o Macbook Pro, for jag fundera pa att kanske skaffa en for FCP och HDV-filer. Just det, Mac e sa dryga med codecs att man inte kan anvanda HDV-filer pa PC. Det finns satt sa jag kan se video, men inte ljud, sa jag kan fa ljud men inte video. Men problemet e att jag inte kan klippa det heller. Jag funderade pa att gora DVCPRO HD, men det e samma sak dar, kommer inte funka i PC, jag tankte ProRes, nej, det kommer inte funka heller. Jag hatar hur Mac verkligen laser en till mac. Vill jag gora saker i After Effects pa PC och klippa i FCP sa ar det omojligt utan komprimera om, osv... Macar ar dyrare och de ar "form fore funktion" som galler med Mac, tangentbord och moss e bevis for det. Inte ha hogerklickande moss (utan man maste trycka in ctrl), ctrl-x ctrl-v, etc. Mac e helt samst for organisering av filer. Jag gillar Macar dock da de e snygga och har vissa bra program, men problemet ar att de ar for userfriendly sa det inte blir anvandbara, det blir en backfire for anvancerade anvandare som vill kunna kontrollera saker. Sen ar ju priset pa Macarna och konfigurationerna lojliga ocksa. De ar i regel 25-30% dyrare plus mer begransande, vilket totalt gor sa att jag inte orkar med dem. Macar ar bra pa att krasha ocksa och strula med program. Jag har anvants PCs uteslutande sen 96, och har aldrig haft problem med PCs dar det inte varit nagot som man kan fixa med att kopa ny hardvara eller formatera om. Min uppfattning ar ocksa att Mac ar bara nagot som gammlingar anvander och oerfarna unga anvander (innan de fattar att det finns battre alternativ som ger mer kontroll pa PC). Pa min skola nar de kopte nya Macar/PCs sa blev det 8 PCs och kanske 200 iMacs, och 6 Macpros. Skolan fick 10% rebatt pa Macarna, och Dell gav 30% pa PCs som redan hade orginalpris 25-30% billigare for samma hardvara. Sjalvklart valjer skolan Mac, aven fast programmen som anvands ar mestadels Adobe, Maya och ska overga till Avid, orsaken till Macarna var for att larararna inte fattar PCs aven fast det ar samma program. Sen nar folk ska rendera sina Mayaprojekt sa gors det ju inte pa Macpros med dubbla xeon dual core (med bara 2gb minne), utan det gors pa de 8 PCs med Core 2 Duos pa 2.2 ghz o 2gb minne eftersom de ar 30% snabbare... 0 Citera
vilcans Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 Nu är jag ingen Macfanatiker, men Mac OS är mindre dåligt än Windows i alla fall i mina ögon. Jag hatar Mac med hela mitt svarta hjarta... Jag gillar Macar dock da de e snygga och har vissa bra program... Jag har anvants PCs uteslutande sen 96, och har aldrig haft problem med PCs... Nu fattar jag inte. Förutom att du är inkonsekvent känns det inte riktigt som om du vet vad du pratar om. Om du inte använt Mac sen -96 så är det dumt att uttala sig, men det verkar som om du har gjort det, så där säger du emot dig själv. Att man skulle ha mer "kontroll" under Windows skulle jag vilja ha en förklaring till. På vilket sätt menar du? Vad har man kontroll över i Windows som man inte har på en Mac? Du kanske blandar ihop känslan av kontroll med kravet att man måste mecka mycket med datorn? Det jag håller med lite om är användarvänligheten. Om man ser till själva applikationerna så tycker jag inte att det är så stor skillnad mellan Mac och Windows, men en fördel med Windows är att det oftast är enklare att styra användargränssnittet med tangentbordet än på en Mac (t.ex. kan man komma åt menyer med tangentbordet väldigt lätt och snabbt under Windows, medan det är lite krångligare på Mac). Sen är tangentbordet och musen som följer med en Mac usla förstås, vilket är irriterande, men man kan ju byta ut dem (förutom på en bärbar, då är man rökt). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.