Gå till innehåll

Regn


Danell

Recommended Posts

Jag skulle väldigt gärna vilja köra några scener i våran kommande novellfilm i regn. Så därför undrar jag om någon här har några erfarenheter att filma i regn.

 

Det jag tänker på är alltså en regnmaskin av något slag. Eftersom det inte går att beställa regn på riktigt är det nog bäst att utgå från att man få skapa det själv. Är det någon som vet hur man brukar göra? Uppfinningsrika idéer på hur man kan bygga något eget?

 

Sen är det också vad man ska använda som regn. Vad jag har hört så funkar inte vatten så jättebra eftersom det inte syns på film. Men det kan ju också vara svårt att få något annat...

 

Men släng ut lite allmänna förslag och tips! Hur ska man få en trovärdig regnscen att fungera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att använda vattenslangar är som att ljussätta; Du behöver spruta vatten från olika positioner för att få det jämt, annars ser det falskt ut, som den där NetonNet reklamen som går just nu, där gubben står i regnet och hugger i en väska, det syns tydligt hur det regnar kraftigare på ena sidan än den andra.

Är scenen inte så utbredd så går det nog att han en slang bakom kameran och spruta över.

 

Det bästa är väl att helt enkelt vänta in regn, men vädret är ju så skiftande nuförtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Regnmaskinen ser ju riktigt trevlig ut.

Jag tror denna fråga har varit uppe förut, om jag inte blandar ihop det med nått annat forum.

Jag har sett bakom kulisserna för filmen Blade Runner, där regnade det nästan för jämnan.

Där använde de brandsprutor som riktades upp i luften och när vattnet vände åter ner så var det i form av hällregn. Denna metod kan ju användas över större ytor.

 

Sedan vill jag bara kommentera eftersom jag cyklar till och från mitt jobb att regn i naturlig form inte är direkt ovanligt i detta land. Skulle vara mycket mer bekymrad för en utomhusscen med klarblå himmel.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag var och besökte den trevliga "lilla" källarlokalen i Bromma förra året så kikade vi lite på hans "regnmaskiner" eller rättare sagt regnmunstycken till brandslang. Som jag förstod det så roterar huvudet på munstycket med hjälp av vattenstrycket och slungar då ut vattnet på en större ytan i lagomt stora vattensdroppar. Ju större yta som ska synas i bild, desto fler munstycken behövs...

 

Den rengmaskin som tipsades högre upp i tråden ser ju ut att funka fint... skulle nog behövas ett par stycken bara för att ser mer naturligt ut...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Då jag gjorde en enminutare och behövde regn så skulle brandkåren ställa upp, det blir ju ändå en stor mängd vatten :) Men kvällen som vi skulle spela in så ändrade de sig och kunde plötsligt inte ställa upp. Fick stå med en vattenslang och det ser ju piss ut.

 

Här är hur det blev. Skulle kanske slopat den korta slutaren för att få mer regn registrerat.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Det funkar ju ändå tycker jag. I alla fall i youtube-komprimering :P Jäkligt synd att brandkåren backa ur, för det skulle nog blivit ännu bättre.

 

Jag börjar tänka mer och mer i banorna att köra dels riktig vatten, dels digitalt. Blanda lite för att slippa utsätta all dyr utrustning för risk med vatten. Och även för att det är så sjukt svårt att få ett trovärdigt regn på plats, speciellt i de vida bilderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sänkte ju slutaren som kuk för att få det där vackra blixtriga regnet... men blä för det.

 

Iaf, du kan ju blanda mjölk i regnet. då ska det synas bättre på t.ex. DV om du är rädd att kameran inte ska kunna plocka upp regnet. Har sett filmer med digitalt regn som funkar rätt bra, men är ju coolare att göra själv :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...