Gå till innehåll

Bygge av regnfördelare!


Recommended Posts

Ska om några veckor filma en pilotfilm till en större produktion. I en scen så ska det regna. Och nu till frågan som inte lyder hur man skapar regn utan hur man fördelar vattnet så att de faller jämt på en större yta. Har tidigare sett en ritning på ett bygge som ser ut som ett kors. Man har byggt ett kors av två pinnar, har sedan satt fast vattenslangen på korset med en (fyrfördelare?) i mitten och sedan gjort en massa hål i slangen. Vet inte riktigt vart jag såg det. Om de var här eller på ett annat forum. Någon som känner igen det? Eller vet en hemsida där bilder/ritningar finns på bygget. Var vänligen och svarast snarast!

 

mvh Michael Espinoza

Länk till kommentar
Share on other sites

Här har du ett förslag på hur det kan se ut.

 

Två vattenslangar uppsatta på en ställning, vattenslangarna är i sin tur kopplade till en cistern med pump (eller vad det nu kallas) eftersom det är filmat on-location.

 

Fungerar utmärkt till hel- och halvbilder. Tänk bara på att blöta ned vägen som syns i bild för ett trovärdigt resultat. Det är också viktigt med rätt ljusförhållanden, i bilden är det visserligen solsken men det är plåtat mot skogen som gav skugga (tidig morgon med tanke på solstrålarnas vinkel).

vattenspridare.jpg

slutresultat.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att du inte frågar hur man gör regn. Men..... Jag kommer ihåg att jag såg en bakom filmen film om Blade Runner för en massa år sedan. Det regnade rätt mycket i den filmen. De hade brandslangar med munstycken som var riktade nästan rakt upp. När vattnet föll tillbaka så spred det ut sig till stora ösregn droppar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...