jernby film Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 har nyss köpt HV-30, knivskarp bild. Drar som vanligt mycket kraft av datorn när man ska redigera premiere CS3, (cinema, som det så vackert heter i menyn). Ljudproblemet kvarstår, bättre att genom xlr-kontakt och bra mikrofoner kringgå standard. /nils 0 Citera
jmalmsten Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 har nyss köpt HV-30, knivskarp bild. Drar som vanligt mycket kraft av datorn när man ska redigera premiere CS3, (cinema, som det så vackert heter i menyn). Ljudproblemet kvarstår, bättre att genom xlr-kontakt och bra mikrofoner kringgå standard. /nils I HV20 finns det "HDV(PF25)" (i HD-standard-valet) som ger progressiv bild och "Cine Mode" i exponeringsförvalet som ger lite mattare bild men mer detaljer i övre och undre delen av kontrast-spektrat. Jag menar... det kan ju ändrats, men jag vill bara att du bör vara säker på att det är "rätt" cinema-läge du skjuter med;) ljudet i dessa är som sagt inget vidare... iallafall den inbyggda stereomicken som av oförklarlig anledning är riktad rakt uppåt och tar upp mer av kameramannens flåsande och stönanden än vad som sägs framför kameran... En ordentlig extern mic modell riktad (investerade själv snabbt i en röde monovideomick) ger dock mycket bättre resultat och kom ihåg att stänga av auto-läget på mick-gainen så du slipper com-tac-soundet på ljudspåret:) 0 Citera
Dionysos Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Hihi, Jag som trodde tråden var död. Jag har köpt min HV30 och är helnöjd faktiskt. Jag störs inte mycket av ljudet från min HV30 faktiskt. Min gamla DV kamera var mycket högre motorljud i. Men det är klart man hör ju ett litet surrande ljud. Här finns lite klipp jag gjorde när kameran var ny för mig... http://www.vimeo.com/787618 H/ Dio... 0 Citera
yooonis Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Tjena tack för svar, hade tänkt lösa ljudproblemet med en Zoom H4 o en Röde NT3 har jag redan. Sen tänkte jag kanske att man kunde fixa Cineform Prospekt HD så slipper man all seghet osv i datorn? Låter bra på pappret iaf... det är bara så långt jag hunnit än så länge... cashen måste rulla in. Jobbar man får ingen lön än (praktik) får reda på om 1-2 veckor om de blir anställning. Fuck off! Om ni inte anställer mig. ha de 0 Citera
Terzy Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Det finns ingen vitballans på dessa kameror bara filter man kan välja... Dåligt 0 Citera
torrone Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Tjena tack för svar, hade tänkt lösa ljudproblemet med en Zoom H4 o en Röde NT3 har jag redan. Sen tänkte jag kanske att man kunde fixa Cineform Prospekt HD så slipper man all seghet osv i datorn? Låter bra på pappret iaf... det är bara så långt jag hunnit än så länge... cashen måste rulla in. Jobbar man får ingen lön än (praktik) får reda på om 1-2 veckor om de blir anställning. Fuck off! Om ni inte anställer mig. ha de Vad gör Cineform Prospekt HD som inte Premiere Pro klarar egentligen? 0 Citera
Max_H Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 En väldigt bra intermediate codec. Gör om HDV formatets "Long GOP" till ett format där alla frames "finns". Blir större filer men det går snabbare att redigera. Prospect behövs egentligen inte till HV30, det räcker med Aspect. Prospect HD: 10 bit 1920 x 1080 stöd. (Ex Sony HDCAM, Sony EX1) Aspect HD: 8 bit 1440 x 1080 stöd. (Alla "vanliga" HDV kameror) /Max 0 Citera
torrone Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 En väldigt bra intermediate codec. Gör om HDV formatets "Long GOP" till ett format där alla frames "finns". Blir större filer men det går snabbare att redigera. Prospect behövs egentligen inte till HV30, det räcker med Aspect. Prospect HD: 10 bit 1920 x 1080 stöd. (Ex Sony HDCAM, Sony EX1) Aspect HD: 8 bit 1440 x 1080 stöd. (Alla "vanliga" HDV kameror) /Max Oh ok... får ta reda på mer om denna då, om det blir en ex1. 0 Citera
Team_fagott Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Det finns ingen vitballans på dessa kameror bara filter man kan välja... Dåligt Va? Ä det sant? Låter helt sinnsesjukt. 0 Citera
Terzy Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Hur mycket kostar Hv30 på MEdiamarkt runt om i landet? 0 Citera
Terzy Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Va? Ä det sant? Låter helt sinnsesjukt. Det va vad de sa på mediamarkt när jag frågade om den, 0 Citera
StenR Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Va? Ä det sant? Låter helt sinnsesjukt. HV20 har iaf i samma meny både WB presets och "set WB" som ställer/låser vitbalansen efter motivet. 0 Citera
vilcans Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Det va vad de sa på mediamarkt när jag frågade om den, Då visste inte Mediamarkts säljare vad de pratade om. HV30 har självklart vitbalans. 0 Citera
yooonis Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Cineform Aspekt HD finns inte till Mac? Behövs det inte eller varför finns det inte? 0 Citera
StenR Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Cineform Aspekt HD finns inte till Mac? Behövs det inte eller varför finns det inte? Du ska använda Neo HD(V) på Mac, Aspect/Prospect HD är bara till för PPro på Windows vad jag förstår. 0 Citera
yooonis Postad 19 maj 2008 Postad 19 maj 2008 Du ska använda Neo HD(V) på Mac, Aspect/Prospect HD är bara till för PPro på Windows vad jag förstår. Aaaa, jasså där ser man, tack för hjälpen kompis! Ha de! 0 Citera
Terzy Postad 20 maj 2008 Postad 20 maj 2008 Då visste inte Mediamarkts säljare vad de pratade om. HV30 har självklart vitbalans. Så de tär inte bara filter man jystera utan man kan vitballansera på ett vitt papper då var man vill? 0 Citera
rsh Postad 21 maj 2008 Postad 21 maj 2008 Det finns ingen vitballans på dessa kameror bara filter man kan välja... Dåligt Det finns... Läs bara manualen, så finner du det du söker. alt använder func-knappen. :) 0 Citera
Limeingman Postad 21 maj 2008 Postad 21 maj 2008 Hur mycket kostar Hv30 på MEdiamarkt runt om i landet? Var på MediaMarkt i Jönköping igår, där kostade HV30 9690:- 0 Citera
Terzy Postad 27 maj 2008 Postad 27 maj 2008 Var på MediaMarkt i Jönköping igår, där kostade HV30 9690:- Fint =) 0 Citera
frostic Postad 28 maj 2008 Postad 28 maj 2008 Okej, intrycken hittills är väl inte överdrivet bra. Kameran känns billig och plastig, batteriluckan glappar när man håller i kameran (kan gissa att man kommer höra "KLICK-KLICK" på ljudspåret när man tittar på filmen sen), hela konstruktionen känns överlag inte som någonting man just betalat 10.000 riksdaler för. http://static.pici.se/pictures/JpLdGEUKm.jpg Färgåtergivningen på displayen ser mycket torftig ut jämfört med min 3CCD-kamera, dock är det möjligt att det bara är LCD-skärmen på kameran som är dålig. Ska ut och provfilma imorgon så återkommer med rapport ;) 0 Citera
yooonis Postad 30 maj 2008 Postad 30 maj 2008 Okej, intrycken hittills är väl inte överdrivet bra. Kameran känns billig och plastig, batteriluckan glappar när man håller i kameran (kan gissa att man kommer höra "KLICK-KLICK" på ljudspåret när man tittar på filmen sen), hela konstruktionen känns överlag inte som någonting man just betalat 10.000 riksdaler för. http://static.pici.se/pictures/JpLdGEUKm.jpg Färgåtergivningen på displayen ser mycket torftig ut jämfört med min 3CCD-kamera, dock är det möjligt att det bara är LCD-skärmen på kameran som är dålig. Ska ut och provfilma imorgon så återkommer med rapport ;) Wtf, jag har precis beställt den! :( Aja, man får väl vad man betalar för 10 000:- är mkt pengar men inte för en kamera I guess... hoppas den ändå duger o funkar. ha de. 0 Citera
ODDNAME Postad 30 maj 2008 Postad 30 maj 2008 10000kr är inte mycket för en kamera :) I konsumemtvärlden är det väl ganska mycket, men kvalitetsmässigt överlags är 10000kr en droppe i sjön som heter prosumersjön =) 0 Citera
StenR Postad 30 maj 2008 Postad 30 maj 2008 Du får mycket för pengarna. Vill du har något som har fler rattaroch ser/känns proffsigare så får man betala lite mer. Filma så mycket du orkar med din HV30 och byt upp dig sen eller fortsätt använda den som andrakamera. 0 Citera
Zyx Graphics Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Hej. Är det någon som vet skillnaden mellan Canon HV30 och Canon Vixia HV30? Hittade ett företag i USA som säljer Vixia HV30 för 4400:- Kr Det är alltså hälften av vad inwarehouse tar för HV30. Jag vet att video och ljudutrustning brukar vara billigare där. Har själv köpt ljudgrejer i New York men halva priset känns lite väl... Det måste vara nån skillnad... Om nån vet så uppskattas lite info om detta. Tack i förväg 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.