Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som ni vet så blir ju filmsekvenser oftas jobbiga att kolla på när hela bilden skakar därför att man har gått med kameran.

Dessa skakningar går ju förstås att motverka med en steady- eller glidecam. Men nu till sommaren ska jag ut och resa och då känns det fruktansvärt bökigt att ta med sig en t ex steadycam. Jag skulle vilja ha någon slags minivariant, som inte tar allt för stor plats i en ryggsäck. Så min fråga är om det går att göra en mini-steadycam eller om det går att motverka skakningarna på annat sätt för att få en finare semesterfilm?

Postad

annars finns det ju uppstabiliserings grejer i klippprogrammen (iaf i final cut pro), som funkar rätt bra, men bilden får inte vara för skakig dock, för då försvinner massor utav bilden.

Postad

jag vet inte vad jag ska söka på. när jag sökte på "skakningar" så hittade jag många trådar, men bara några stycken som handlade om att motverka skakningar. Och tipsen i dom trådarna var att fixa det i redigeringsprogrammet, men jag vill kunna motverka skakningarna på plats. Det behöver inte vara så att det känns som om kameran flyger fram, utan mer att man i alla fall inte stör sig på skakningarna.

Postad

En variant är något liknande http://www.dvcaddie.com/shoulder.htm

Annars är det ju bra att lägga kameran på en ihopvikt jacka/handduk för att få stöd.

Ett handtag på kameran gör den ganska mycket stabilare att handhålla.

En gör det själv tråd finns här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=18219&highlight=handtag

Ett annat riktigt bra "tillbehör" som man kan göra själv är en kork från en PET-flaska med en skruv igenom med vanlig stativgänga. På så sätt kan man skruva på den på vilken flaska man vill och ha som stativ.

/KN

Postad

Är det bara jag som känner att en axelkamera-modd nästan bör vara tung för att ge extra stabilitet? dv-caddievarianten ser ju knappt ut att vara mycket mer än en platt plåtbit med en skruv i ena änden...

nu glider jag lite off topic... men... oooh... nu såg jag ju en variant på dvcaddies hemsida... en ypperligt simpel (och billig) dolly...

http://www.dvcaddie.com/dolly.htm

påminner ju mycket om Munthes system och den klassiska "folkvagnen" och jag kände direkt nu hur det spratt liv i gör-det-själv-nerverna i hjärnan. Har ju hur ofta som hellst gått förbi dessa hjul på clasolsson men inte riktigt kommit mig för att fixa nått. Och nyss såg jag ju tillochmed att dom har PVC-rör på ÖB... för dollyn i länken är ju inte mer än 4 hjul under en liten plattform.

fan att jag alltid ska få dessa ryck när allt är stängt..:(

Postad
Är det bara jag som känner att en axelkamera-modd nästan bör vara tung för att ge extra stabilitet? dv-caddievarianten ser ju knappt ut att vara mycket mer än en platt plåtbit med en skruv i ena änden...

nu glider jag lite off topic... men... oooh... nu såg jag ju en variant på dvcaddies hemsida... en ypperligt simpel (och billig) dolly...

http://www.dvcaddie.com/dolly.htm

påminner ju mycket om Munthes system och den klassiska "folkvagnen" och jag kände direkt nu hur det spratt liv i gör-det-själv-nerverna i hjärnan. Har ju hur ofta som hellst gått förbi dessa hjul på clasolsson men inte riktigt kommit mig för att fixa nått. Och nyss såg jag ju tillochmed att dom har PVC-rör på ÖB... för dollyn i länken är ju inte mer än 4 hjul under en liten plattform.

fan att jag alltid ska få dessa ryck när allt är stängt..:(

Du kan ju bara ha en pinne under också. som du kan stödja lite här ock där. Smidigare en stativ. Fast lite sämre. :)

Postad

Vi har väl alla sett DIY varianten med ett kullager i en trasa.

Det är ju så att det är vridningarna i kameran som ger det värsta utslaget inte rörelserna upp och ner om dom är raka. Har funderat på att göra ett handtag me kullager i. Tror man skulle få bort väldigt mycket på det viset. Altså en väldigt liten glidecam utan vikter med kameran rakt på handatget.

Music.

Postad

På semester skall man ju släpa runt på grejorna. Då blir det svårare. Jag tänkte föreslå en stor hantelvikt och skruva fast kameran centralt på den. Men hur kul är det att släpa på en 10 kilo hantelvikt i ryggan?

Så kom jag plötsligt ihåg en bok jag fick. Förslaget är ett enbent stativ av teleskopmodell. Mindre än ett hopfällt dam-paraply och är stabilt när det är utfällt. Med ett ben blir panoreringar tusan så bra. Och benet funkar som steadypinne om man fäller ut det bara till hälften.

• 3 månader senare...
Postad

kom ihåg att titta in i sökaren eller lcd-dispalen när du filmar och fokucera på att bilden ska bli stabil. filma inte på kännsla och titta vart du går, då blir det skakigt. krabbgång, luta dig mot saker när du ska zooma. ta stöd vid filmer från fast punkt mot en vägg eller liknande. om du har tid finns ju skakningsreducering i olika program. inte så insatt i det ämnet, det jag använder är after effects, kan vara lite svårt om man inte är insatt. men gogla så hittar du säkert. annars nämnde ju någon final cut om du kör mac.

Postad

Gå in på ICA, COOP, KONSUM, LIDL, Vi, HEMKÖP, Bensinstation eller motsvarande där det har plastpåser för kunder att bära hem inhandlade varor med:

1. ta med en plastpåse,

2. fyll plastpåsen med sand eller sten

3. häng plastpåsen i kameran, och

den extra vikten gör kamerans rörelser trögare, samt

trögare rörelser ger mer flyt i rörliga bilder.

Postad

Funkar det? Jag tvivlar. Jag tror det än värre svajigare än utan eftersom kameran inte är fast förankrad i påsen. Med påse skall man inte bara brottas med kamerans instabilitet, nu skall man även brottas med påsens gungningar. Jag tror tipset som jag läste på Voodoofilms nyhetssida är den mest portabla lösning jag någonsin sett som faktiskt funkar, och inte bara funkar utan funkar riktigt bra. Se länk i mitt förra inlägg.

Ett snöre i en skruv på undersidan av kameran och sen stå på snöret med foten är förvånansvärt effektivt. Prova själva. Jag tror också att reseportabiliteten är helt oslagbar. Tänk vad användbart det är på tex fjällvandrning.

Postad

Ser man bara till att det inte blir rörelseoskärpa så kan man fixa stabil video på ett närmast magiskt sätt med Deshaker av Gunnar Thalin (Virtualdub-plugin) utan att tappa nämnvärt i kanterna.

På semestern skiner ju solen och då kan man köra med kortare slutartider. Kamerans "Sport mode" kommer väl till pass för att reducera ofrivillig skakoskärpa.

Tog några klipp häromdagen runt Ostindiefararen Götheborg med min lilla (250 g) kamera helt utan några tillbehör och med den inbyggda (kassa) digitala stabiliseringen avstängd. I en scen promenerar jag och i en annan (Götheborgs akterspegel) var jag uppe i 10 ggr zoom på en blåsig pir. Resultatet efter att Deshaker gjort sitt blev mycket stabilt med bara ett ögonblick av skakoskärpa när zoomen var på max:

• 4 veckor senare...
Postad

Vilka specifikationer är det på en skruv som passar i kameragänga?

Tänkte testa snöret, petflaska och liknande ideér men kom på att det går väl kanske inte med vilken skruv som helst och vill inte sabba kamerans gänga.

Jag har testat lite med enbens-stativ men kan tyvärr inte rekommendera det eftersom det lätt blir svajigt i sidled. Har även testat lite med att hålla ett hopfällt 3-bensstativ i handen (efter att hittat tyngdpunkten) och det blir väl ganska bra men det är tungt att bära omkring på.

Postad
Vilka specifikationer är det på en skruv som passar i kameragänga?

Tänkte testa snöret, petflaska och liknande ideér men kom på att det går väl kanske inte med vilken skruv som helst och vill inte sabba kamerans gänga.

1/4 tum eller 6.35mm

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...