Gå till innehåll

Hur uttalar DU alla dessa ord?


Nicke_92

Recommended Posts

Nja, accenten (inte apostrofen) på e:et kan inte sägas vara en del av latiniseringen eftersom den korrekta stavningen på svenska är "sake", inte "saké". Det är de engelsktalande som är undantaget, inte resten av världen.

 

 

Nog för att jag själv uttalar "kex" med /k/, men att använda tje-ljud är det mest logiska eftersom vi generellt i svenska uttalar [k] på det viset före mjuk vokal. Det stavas "kela", "känna", "kyla" etc., inte "chela", "chänna" och "chyla".

 

/Jakob

 

*host* Kaffe, korv, ko, kevlar, kass etc.. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, accenten (inte apostrofen) på e:et kan inte sägas vara en del av latiniseringen eftersom den korrekta stavningen på svenska är "sake", inte "saké". Det är de engelsktalande som är undantaget, inte resten av världen.

 

 

Nog för att jag själv uttalar "kex" med /k/, men att använda tje-ljud är det mest logiska eftersom vi generellt i svenska uttalar [k] på det viset före mjuk vokal. Det stavas "kela", "känna", "kyla" etc., inte "chela", "chänna" och "chyla".

 

/Jakob

 

Där har du nog fel. Mjuka ljud har inte existerat i vårt sätt att prata innan vi började importera ord från andra länder för några hundra år sedan. Resten är dialekter som utvecklats på olika sätt i lika olika delar av vårt avlånga land. Vore kul att höra en

viking säga "sju sjösjuka sjömän".

Länk till kommentar
Share on other sites

*host* Kaffe, korv, ko, kevlar, kass etc.. ;)

Eftersom "kevlar" är ett låneord är det inget vidare som motexempel när vi diskuterar svensk fonologi, och i alla andra fall följs k:et av hård vokal, så jag ser inte relevansen. Får man inte längre lära sig i skolan vilka vokaler som är mjuka respektive hårda?

 

Där har du nog fel. Mjuka ljud har inte existerat i vårt sätt att prata innan vi började importera ord från andra länder för några hundra år sedan.

Exakt i vad har jag fel, och vad menar du med "mjuka ljud"? Varken mjuka vokaler eller frikativor som sj- och tj-ljuden är några nya påfund. Det är ju inte så att vikingarna pratade enbart med klusiler, som /t/, /k/ och /p/. Lyssna på islänningarna om du inte tror mig.

 

/Jakob - lingvist

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom "kevlar" är ett låneord är det inget vidare som motexempel när vi diskuterar svensk fonologi, och i alla andra fall följs k:et av hård vokal, så jag ser inte relevansen. Får man inte längre lära sig i skolan vilka vokaler som är mjuka respektive hårda?

 

 

Exakt i vad har jag fel, och vad menar du med "mjuka ljud"? Varken mjuka vokaler eller frikativor som sj- och tj-ljuden är några nya påfund. Det är ju inte så att vikingarna pratade enbart med klusiler, som /t/, /k/ och /p/. Lyssna på islänningarna om du inte tror mig.

 

/Jakob - lingvist

 

i-e-y-hårda och resten mjuka right? jag var astrött när jag postade, inser att jag har fel när jag kollar nu :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag uttalar alla orden som man ska.

och hur vet "man" vem "man" är?... kanske är det en kvinna? Finns det en rikssvenska? är stockholmska rikssvenska? eller är det bara fjollträskmål? Medelsvensken kanske borde kunna hittas i Medel-pad... men den dialekten är ju ungefär lika lite allmängiltig i sverige...

 

Svenska akademin finns ju förståss(har jag fått höra), men vem pratar som dom?

 

 

;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag har en intressant teori om hur det besvärliga ordet 'Kex' skall uttalas. Dock är antalet anhängare till min lilla sekt mycket få.

 

Nåväl; jag menar att ett Kex (torr och liten macka, ofta med salt på) uttalas i singular Kex dvs. som det stavas; kå e ex. När man refererar till en samling, klase eller kanske ett litet konvent med dessa borgerliga men trevliga godsaker uttalas själva ordet Tjecks/Tjex/Chex eller Shecks/Shex.

 

Alltså:

 

Ett Kex

Flera Tjex

 

What say you?

Länk till kommentar
Share on other sites

men det känns inte rätt, aouå är inte hårda :p skumt... det där lärde jag mig i typ 4:an men jag har redan glömt det efter fem år i skolan :p

 

haaahaaa domdär ha jag kunnat sen dagis typ. lärarna lärde mej att

 

-A,O,U,Å är hårda som STEN!!!

-men E,I,Y,Ä,Ö är mjuka som snöö

 

..typ.. :P haha

Länk till kommentar
Share on other sites

haaahaaa domdär ha jag kunnat sen dagis typ. lärarna lärde mej att

 

-A,O,U,Å är hårda som STEN!!!

-men E,I,Y,Ä,Ö är mjuka som snöö

 

..typ.. :P haha

 

Intressant fakta, du är så mogen och intelligent Tokiho, alla bugar för besserwiessern :o

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...