Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Julklappsdax och tänkte ge min son 13 år en videokamera. Han filmar mycket med sin mobil, sketcher och sånt med kompisar, som han sedan för över i datorn och redigerar.

Har även animerat i datorn.

Skulle vilja uppmuntra till mera filmskapande. Men, han är inte världens ordentligaste kille, har väl också lite otur med sina grejer. Mobilen har han tappat och den har blivit stulen. Hade sönder displayen på den också...

Själv har jag det lite kärvt ekonoimiskt just nu och har egentligen inte råd....men vill ändå ge honom något kreativt i julklapp....

Så jag kollade de allra billigaste kamerorna, sk. hybridkameror..??? 5i1, 7i1 osv...med mp3 och annat kul. typ Aiptek, Sanyo, Toshiba.... på pixmania.

Kostar från tusenlappen uppåt och då ingår det även sladdar, stativ och annan utrustning. Skulle passa min plånbok perfekt och även sonen får en chans att visa att han kan vara rädd om den, så kanske det kan bli en finare videokamera till födelsedagen nästa år...

Ni skriver inget här på forumet om dessa billiga alternativ? Har gått igenom alla 37 sidorna ifall det redan fanns info...men inte ett ljud. Förstår att de inte är så vassa för filmfolk, men för en vanlig grabb som behöver träna på att hantera en kamera kan det ju va något? Eller?

Så jag undrar om någon vet något om dem? Vilken ska man helst välja, om man ska ha lite kul?

Funderar på att köpa denna: (vet inte hur man gör den till en länk, men ni killar kan säkert fixa till det...)

http://www.pixmania.com/se/se/572705/art/aiptek/videokamera-pocket-dv-z-1.html#fichetechnique

Jätte tacksam för alla tips och råd

Postad

Anledningen att få skriver om dessa modeller är att de helt enkelt inte är särskilt bra. Största problemet är optiken och det är ju där som bilden formas.

En bättre lösning är oftast att filma med en vanlig digitalkamera i så fall. Tex Canon Ixus 70.

Jag fattar om det finns lite begränsad ekonomi fast steget upp till en mini-DV kamera är inte särskilt långt. 2000 kr börjar de på och för någon extra hundring så får man en riktigt bra modell.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=153667

Detta är riktiga kameror gjorda av riktiga företag och som lämnar riktig garanti och support.

Hur som helst kommer han nog bli glad.

/KN

Postad

Jo, jag förstår att grabben skulle bli glad. Tyvärr är det ju i allmänhet så att produkten speglas i det låga priset. Om jag får tro vad som står i länken så är dessutom videobilden 640*480 pixlar. Svensk TV-standard har 720*576 pixlar om man filmar i DV.

Ett alternativ, och det är skälet till mitt inlägg, är att föreslå att du hör i din vänkrets om det finns någon som har en begagnad videokamera. Om den fungerar och är digital så kan det vara ett bättre alternativ. Att välja en analog videokamera, som finns nästan gratis, är nog inte tillrådligt eftersom det kräver åtgärder på datorn.

Hoppas du hittar någon lämplig kamera som instegskamera i hans filmverksamhet.

Lycka till!

Postad

Jag har sett "riktiga" digitalvideokameror för 1500 spänn på dessa reklamblad från de stora kedjorna nu under julen. Det är samma pris som denna föreslagna "leksakskamera" men helt godtagbar kvalitet för en glad amatör. Nu finns det inte inga ursäkter att inte filma längre. Däremot håller jag inte med om att det är dåliga kameror bara för att de kostar 1500. De duger alldeles utmärkt för en 13-åring. Faktum är att en 13-åring har inga om helst problem med att lyssna på musik ur en mobiltelefonhögtalare, titta på film på en en-tums-skärm eller spela in ringsignaler med mobil-micken. Sen tror jag en 13-åring är bra mycket mer kreativ om man faktiskt kör med autofokus och autovitbalans, dvs titta peka och trycka av.

Den billigaste på elgiganten utan kampanj kostar 1900 :-) http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00000X3UuZLA?ProductID=uuvD4QFHHKgAAAETjs56iNl2&CatalogCategoryID=OTLD4QFH1g4AAAEOsilZtSym

Postad

Hej på er och tack för att ni tar er tid att svara på min enkla fråga.

Som jag sa, så har jag faktiskt läst nästan alla trådar (av 37 sidor!) som handlar om råd om köp av billiga videokameror. Därför känner jag stort förtroende för er kunskap inom området. Jag är väldigt glad att jag hittade detta forum, genom pricerunners forum, där en av deltagarna länkade hit...

Hur som helst, så förstår jag att det är värt att kosta på några hundringar i nuläget. Killen är väldigt kreativ och skulle nog ha mera nytta av en "riktig" kamera, även om plånboken är lite tunn just nu...

Panasonicen, som beta 75 föreslår, verkar vara en riktigt bra och billig kamera.

(Net superstore 2245 kronor) Även om bra och billigt, som någon sa i någon tråd, inte funkar så bra som sängkamrater... :) Så är det det som gäller just nu. Bättre än inget alls! :)

Så om ingen annan har ett bättre förslag, till de pengarna, så tror jag nog att jag köper den till honom. Kamerorna i den här prisklassen är väl ganska likvärdiga, antar jag. Och det handlar mycket om känsla, har jag förstått. Canon är lite plastig, verkar det som....

Så får väl sonen återkomma själv efter jul och ge sin syn på kameran...

God Jul på er alla! Och tack för hjälpen.

Tessan

Postad

I denna prisklassen spelar det nog inte så stor roll. De är inte dåliga. De brukar bara sakna finesser som en 13-åring inte kommer sakna ändå. Han kommer att dö av lycka, jag lovar.

Postad

Jag skulle köpt panasonicen gs80. Fast ifall vi tänkter på mer hållbart skulle jag nog ta en Sony, eftersom de har kompaktare bygnad enligt mina erfarenheter, håller länge osv. (Har en 7 år gamma här brevid mig som fortfarande används och fungerar).

Hade en dcr-gs27e tror jag den hette, sen ett raynox fisheye 303, för 300kr på cyberphoto.se

Allt jag behövde för att komma igång, kvalitén var riktigt bra, iaf så den dög till nätet och spela up på tv:n.

Köpte min för 2700kr + fisheye och band då.

Fast när du beställer, tänk på att de kan vara värt 100ingen extra att beställa från tex OnOff, Med tanke på garanti osv. Lättare att gå till en affär en att hålla på i en E-shop.

//Simon

Postad

Jag skulle i detta fallet också rekommendera "Panasonic-en", men ännu ett bra och troligtvis för plånboken bättre alternativ är en Beg Dv-kamera...

(Tex Tradera, Blocket mm. -Men välj isåfall en DV-kamera av ett "känt" märke/fabrikat för att vara säker på att det är en bra kamera, - fråga också efter hur lång tid batteriet varar då det är laddat. Allt under 45 min - 60 min är ointressant, då nya "extrabatterier är relativt dyra)

Mvh

Joel.N

Postad

En annan sak som är viktigt att tänka på/kolla upp är att ni har en dator med firewire port och om man får med en firewire-kabel till kameran.

Jag vet själv när man fick grejer som mindre och man inte kunde använda dom fullt ut bara för att det saknades något vesäntligt, som om man inte är insatt inom området omöjligtvis kan känna till.

Om det skulle saknas firewire port eller kabel är både dessa billigt att skaffa.

Så länge man inte går på försäljarnas skitsnack om att man ska ha en firewire kabel isolerad med guld och allt vad dom nu drar till med. En kabel ska inte gå på mer än en femtiolapp, det importerade materialet kommer att hålla exakt samma kvalité oavsett kabelns kostnad. Tro mig.

Om du sen vill hitta tester på olika kameror så tror jag att konsumentguiden är ett bra ställe.

Edit: Tror han kommer ha enormt mycket nöje med en kamera. Mer nöje än han skulle kunna få med något annat. =)

Postad

Jag är nog villig att itne hålla med. När jag va 12 så köpte jag min första elgitarr. Jag ville itne ha nån billig skit så jag köpte en fender som va 3 gånger så dyr som ett skitpaket. Innan dess hade jag bara spelat på budgetgitarrer som lät skit på budgetstärkare som också lät skit. Nu 14 år senare har jag fortfarande kvar gitarren och den låter lika bra idag som den gjorde då, en grym investering som jag haft mycket glädje av genom åren och som jag kommer ha mycket glädje av i framtiden. Dom som köper budgetpaketen tröttnar snabbt för det kommer aldrig låta lika bra som en av bättre kvalitet. Ibland tror man att man är smart och sparar pengar när man köper billiga grejer men det finns en risk att intresset svalnar när man inte ser bra resultat plus att skulle man mot förmodan fortfarande vara intresserad och köpa en dyrare bättre kamera så skulle man ju ha lagt ut för den billiga kameran helt i onödan och därför blir det i slutändan dyrare att snåla.

Mitt tips är att en HV20 är en mycket bra investering för att underhålla din sons filmintresse. Den ger en mycket bra bild idag och kommer att ge samma bild om några år. Bättre kameror kommer att komma men en bra bild är alltid en bra bild. Skit är alltid skit.

Postad

Nu kommer ett långt inlägg! Men bra för er föräldrar!

Jag är 14 nu iof (september), och jag är ganska så kräsen av mig, haha!

Allting började med en Sony Ericsson Z800i, med knappt mer än 1x1 i upplösning men det var fortfarande kul i början. O gud vad ja kommer att skämmas nu;

Jag hade laddat ner en 30-dagars version av PPro 1.5, och var superglad, men sen, när jag skulle rendera filmen, haha, då blev den helt plötsligt 150mb och uppåt av ca. 2 mb videomaterial - de e grejjor!!

Men nu är det annorlunda, jag har föreslagit som julklapp för mamma & pappa att jag ska betala ca. 3-4000 på en kamera, och att dom ska betala resten...

Men jag nöjer mig inte riktigt med en för 5000 kr, utan jag vill ha något i klass med en HV20. Och tro mej, jag har användning av en sån.

Har en Canon EOS 400D som jag funderar på att sälja, men jag vet att jag nog aldrig kommer att ha chansen och köpa en ny systemkamera. Men, jag tror att min kreativitet är "större" med en videokamera i handen - för så fort jag hör en låt, vilken som helst och när som helst, så får jag ALLTID (95% av gångerna) en bild i huvudet av en scen om vad som ska hända.

+ Att jag har nog en lite artistisk (stavning?) del i mig, för min farfar och farmor som jag aldrig träffat är (farmor lever, tror jag) konstnärer båda två.

Min farfar, ska tydligen ha varit med i att göra designen av "glas-pelaren" i stockholm, den med fontäner runt som tex. gick på tv i en reklam för ett litet tag sen.

Tar gärna emot respons om ni har orkat läsa igenom allt! Ha det!

//Stefan Lindblom

• 2 veckor senare...
Postad

Sonen här, tack för att jag slapp Aiptek skiten, fick en Panasonic NV-GS80 och är skitnöjd. Har inte hunnit använda den så mycket, måste ladda batteriet xD, (och läsa "bruksanvisningen" -.-)

Ses!

^^

//sonen

Postad
Sonen här, tack för att jag slapp Aiptek skiten, fick en Panasonic NV-GS80 och är skitnöjd. Har inte hunnit använda den så mycket, måste ladda batteriet xD, (och läsa "bruksanvisningen" -.-)

Ses!

^^

//sonen

Grattis! Hoppas du får till nåt skoj.

Postad
håller med gorse här. vad som helst i den här prisklassen duger mer än bra. billigaste på onoff siba eller elgiganten.

Jag avråder från köp av Elgiganten. Blir det något strul är servicen usel. I princip allt är ditt fel om du vill returnera en felaktig vara. Samma varor finns till nästan samma pris på butiker med betydligt bättre service. Komplett.se, Dustin.se, Misco.se. Nåja Misco har tabbat sig en gång för mig så jag handlar aldrig av dem igen men rent allmänt erbjuder dessa företag bra priser med grym service. Vill man klämma på produkten skulle jag välja SIBA.

Men allt har ju med smak och personliga erfarenheter att göra. Jag skulle dock inte våga köpa något som kan behöva service från Elgiganten. Att kundtjänsten är rent otrevlig och okunnig är en annan sak.

Postad

Ja, nu är det ju detta med Firewire, jag har inget Firewire kort eller en sladd. Jag tänkte ladda över filmerna jag och en kompis spelade in idag.

Så jag plockade fram min mini-USB sladd (fanns också ett sånt uttag) och kopplade upp kameran, då fick den för sig att den var en webbkamera ^^, så jag har en fråga om Firewire. Var får jag tag på ett firewire kort och sladd?

Skulle ju vilja redigera dem i Premiere, och inte bara kolla på't i kameran...

//sonen

Postad

Här finns ett par varianter:

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10208

Med vissa får man med enklare redigeringsprogram.

Det borde även finnas på någon lokal elektronik/data-handlare.

Det finns två olika kontakter på firewire400 kabel. 4 och 6 poliga. I kameran har du i 99% av fallen en 4 polig och köper du ett PCI-kort till datorn så sitter där oftast 6-polig. I vissa bärbara datorer sitter 4-poliga.

Så det du förmodligen behöver är en 4 till 6 polig firewire-kabel.

/KN

Postad

OK, jag har köpt en FireWire kabe och ett kort. Sen visade det sig att kabeln inte passade i kortet, och kabeln inte passade i kameran heller, de på ABC data trodde att företaget hade tillverkat en egen FireWire kabel för kameran som de säljer dyrt...

Ja... Vad tror ni? Jag är inte direkt beredd att lita på ABC data, eftersom de är lite... bakom flötet då och då...

//sonen

Postad

Kortet är också fyrapoligt... Det är det som är problemet...

Nu upptäckte vi också att kameran inte har någon FireWire ingång, den har bara en DV ingång och en miniUSB ingång...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...