Jump to content

Skyttegravar?

vesslan

Recommended Posts

I finska vinterkriget använde sig ju finländarna mycket utav skyttegravar. Några tips på hur sådana kan efterliknas utan att gräva. HAr funderat att använda diken. Men det måste ju vara mer än ett hål i marken. Så hur tycker ni det ska se ut i skyttegravarna. OCh hur bör slagfältet runt det se ut?

Nu ka nske du inte visste men jag är 15 och har inte råd med grävmaksin eller dynamit:p Men kolhärdar går väl kanske bra men då måste du ha många. Tjäle kan vara riktigt svårt och ta lång tid att få bort. Så jag orkar inte gå upp kl 5 på morgonen så vi kan börja gräva kl11 :p Nej min lösning är arr använda branta diken och "inreda" dom med stockar längs kanterna. Skulle detta funka tro?

I Umeå ligger det väll ett regimente (eller har gjort alla fall). de har då haft ett övningsområde och på övningsområden fins det värmområden för att över värnstrid (någon som man trådde skulle vara till användning om rysse kom). Om Regimentet fortfarande är i bruk (eller någon annat regimente i närheten, typ boden) så borde du kunna få låna deras övningsomåde för att filma på. OM de är nedlaggde så finns säker några av värnen kvar på övningsområdet (de flästa grävde de nog igen för att obehöringa inte ska var där och skada sig). Dessa värn är byggde trävärn så det är kanske inte precis vad de hade i Finska kriget men någon an kanske kan använda alla fall.

Jag skulle ha grävt riktiga.

Mjo kanske jobbigt men vafan dom lyckades under kriget XD

Annars så borde det väl finnas redan uppgrävda diken som inte ser ut som diken utan som just skyttegravar. vet att mina grannar som e bort resta just nu håller på och byter kablar på baksidan och det ser bra ut som skyttegravar ^^

Jo det är just sådana diken jag är ute efter. HAr för migf att dom gräver bredband ute i skogen här någonstans. JAg bort några mil utanför Umeå så jag kan inte skaffa transport. Enklare är det ju att göra gruppen som det handlar om till jägarsoldater som istället är ute i skogen och springer. Det är nog lite sent nu att sätta igång och bygga något tyvärr. MEn jag kan kolla.

Går det inte gräva nu alltså? för här nere är det liksom ingen snö än så det går ju gräva här nere än så länge. Borde ju grävt dessa under sommaren så hade du ju det färdigt. Annars är tips, gräv uppåt tex i en sluttning så kan du gräva så det blir plant och där ha gångarna..

JAg tänker använda snön mycket också. Men gräva har aldrig varit ett alternativ efterssom jag inte fått någon med mig. MEn idag ska jag ut och kolla på brdebandsgrävningen om dom kört fast eller ej. Dom diken är en meter breda och 1.5 meter djup och har raka kanter

http://www.smb.nu/pos/01/07a_finland_i_krig.asp

Googlade fram denna sida. Finns några bilder med skyttegravar. Verkar inte alls så välgjorda som i amerikanska WW2 filmer

Sökte lite till på bilder finska vinterkriget och det framgår tydligt att det inte alltid var bäst med grävda skyttegravar utan att utnyttja terrängen som den var och ta ställning bakom lagom stora stenblock och slänter var minst lika vanligt. Så du kan nog klara dig undan utan att gräva och leta efter grävda diken. Beror på hur autentisk eller filmisk du vill vara

Jo, sådana. Men diken har ju sluttande kanter så de inte ska brytas ner av vattnet. JAg behöver ett ganska djupt dike och smalt för Finnarnas skyttegravar var inte så breda:) Ska ut och kolla så fort som möjligt och lovar att jag lägger upp en bild om jag hittar nåt passande