jepser Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Hej! Det står ju överallt om hur man åker jämt och fint längs marken med en dollycam. Men hur gör man när man ska åka frammåt? För om man lägger ut räls framåt så kommer den ju synas... Så hur gör man? ;) Mvh Jesper 0 Citera
Rambo Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Om det är en plan och fin yta så behöver man ingen räls. Då räcker det med en vagn med vaniga hjul. 0 Citera
jepser Postad 30 oktober 2007 Författare Postad 30 oktober 2007 Om det är en plan och fin yta så behöver man ingen räls. Då räcker det med en vagn med vaniga hjul. Men det är inte en plan och fin yta... Det är mitt i en skog..:p 0 Citera
Blue Chip Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Använd en brännvidd (zoom) som går förbi rälsen. Sen är det bara att glida framåt. 0 Citera
jmalmsten Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 ett "modernt" tankesätt vore ju att säga: "vi tar bort den i redigeringen" ;)... Annars har jag sett många udda sätt... i skog har jag tillochmed sett riggar i veritabla linbanor. I Terror på Elm Street: Freddy's dead har jag för mig att dom hängde upp den enorma 3Dkameran (dubbla blimpade synkade 35mmkameror) i bungierep för att kunna röra den hur dom ville. Ultimata vore ju dock en fullstor Technocrane (motorstyrd teleskopisk kamerakran) men dom är ju inte lätt att komma över och att få ut dom i skogen kan ju bli ett helvete i sig;) Så då finns ju bara ett alternativ kvar, precis som någon nämnde. Någon form av SteadyCam. Kanske möjligtvis en axelkamera om man är riktigt duktig. Men en (tung) steadycam är nog det "lättaste" sättet. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 ...Annars har jag sett många udda sätt... i skog har jag tillochmed sett riggar i veritabla linbanor. I Terror på Elm Street: Freddy's dead har jag för mig att dom hängde upp den enorma 3Dkameran (dubbla blimpade synkade 35mmkameror) i bungierep för att kunna röra den hur dom ville...quote] Jag är väldigt säker på att just det med linbanor är något som används vid kluriga naturfilmsinspelningar. Som t ex i "Planet Earth", delen när de är i olika grottsystem, där kan man varken få ner eller montera upp en kran (på ett ställe är marken fylld av 2 meter fladdermusbajs) så det enda sätte dom kan göra en åkning på är just med att montear upp ett kabelsystem. Och se man resultatet så är det ett väldigt bra sätt att göra det på vid kluriga miljöer. (undra hur man kan bygga ett sådan, vad kan det kosta :) ) 0 Citera
vesslan Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Jag fäste ett rep mellan två träd(ganska tjockt rep) och satte det mellan stativbenen och förde fram och tilbaka. Funkade skitbra och ska använda det nu igen i min kommande film. Enkelt och bra:P 0 Citera
jepser Postad 31 oktober 2007 Författare Postad 31 oktober 2007 Oj, en frammåt åkning var svårare än vad jag trodde... Blir det någon skillnad om man zoomar istället? 0 Citera
jmalmsten Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Det blir en jävla skillnad mellan att zooma och att åka in... Vid en inzoom förändras inte perspektivet... vi kommer aldrig närmre... bilden blir bara större... mycket tråkigare helt enkelt... så åk om du kan...;) 0 Citera
Octavianus Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 om man inte ska åka så långt, kan man väll ha en räls, och på dollyn så har man en arm så kameran är en bit framför rälsen? Annars verkar som sagt ngn form av steady enklast, men blir väll inte det snyggaste. 0 Citera
jepser Postad 1 november 2007 Författare Postad 1 november 2007 om man inte ska åka så långt, kan man väll ha en räls, och på dollyn så har man en arm så kameran är en bit framför rälsen? Det låter smart, det ska jag tänka på..:D 0 Citera
Munthe Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 Hej! Det står ju överallt om hur man åker jämt och fint längs marken med en dollycam. Men hur gör man när man ska åka frammåt? För om man lägger ut räls framåt så kommer den ju synas... Så hur gör man? ;) Mvh Jesper "dollycam"? Den var ny. ;) Ska du åka rakt framåt så åker du på hjul direkt på underlaget. Är underlaget för ojämt för vanliga lufthjul så kan man testa om vinkel och åkningens längd ändå tillåter räls. Går inte det kan man testa jib/kran på dolly för att komma framför rälsen. Jag vill bara igen påpeka att Steadicam i olika form inte är en ersättare för dolly på något sätt. Steadicam är en handkamerastabilisator. Det finns mig veterligen bara en operatör i världen som kan operera Steadicam så att det ser ut som dolly. David Crone heter han. Han kan kliva upp på en stol, sätta foten på ryggen och tippa omkull stolen (med sig själv ovanpå stolen) och gå vidare med Stedicams fullriggare i 35+ kilosklassen utan att bilden rubbar horizonten eller skakar det minsta. han gör också start/stop som om det vore på tyngre dolly. Sånt är omöjligt för oss dödliga. Och det ironiska är att han verkar lägga Steadicam-opererandet på hyllan för att enbart jobba som A-operatör. 0 Citera
music Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 Kan man inte tänka sig att täcka över den biten av rälsen som man ser med en kammoflage duk och när kameran närmar sig har man en medhjälpare som drar undan duken utanför bild. Den närmaste metern framför kameran kan du ju undvika att filma. Music 0 Citera
Octavianus Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 "dollycam"? Den var ny. ;) Ska du åka rakt framåt så åker du på hjul direkt på underlaget. Är underlaget för ojämt för vanliga lufthjul så kan man testa om vinkel och åkningens längd ändå tillåter räls. Går inte det kan man testa jib/kran på dolly för att komma framför rälsen. Jag vill bara igen påpeka att Steadicam i olika form inte är en ersättare för dolly på något sätt. Steadicam är en handkamerastabilisator. Det finns mig veterligen bara en operatör i världen som kan operera Steadicam så att det ser ut som dolly. David Crone heter han. Han kan kliva upp på en stol, sätta foten på ryggen och tippa omkull stolen (med sig själv ovanpå stolen) och gå vidare med Stedicams fullriggare i 35+ kilosklassen utan att bilden rubbar horizonten eller skakar det minsta. han gör också start/stop som om det vore på tyngre dolly. Sånt är omöjligt för oss dödliga. Och det ironiska är att han verkar lägga Steadicam-opererandet på hyllan för att enbart jobba som A-operatör. Stämmer säkert som du säger att det inte blir alls lika snyggt med steady som med dolly/räls MEN, det kanske blir fullgått åt en 15 åring som ska göra en indyskräckis. Man kan ju få det jädrigt snyggt även med en billig steady, men som sagt kanske inte så snyggt som dolly/räls. 0 Citera
jepser Postad 2 november 2007 Författare Postad 2 november 2007 Kan man inte tänka sig att täcka över den biten av rälsen som man ser med en kammoflage duk och när kameran närmar sig har man en medhjälpare som drar undan duken utanför bild. Den närmaste metern framför kameran kan du ju undvika att filma. Music Det är ju inte så snyggt med en kammoflage duk.. ;) 0 Citera
music Postad 3 november 2007 Postad 3 november 2007 Det är ju inte så snyggt med en kammoflage duk.. ;) Om du hade varit gammal nog så du hade gjort lumpen så hade du vetat att man kan gömma stora stridsvagnar till och med stora fartyg under just sådan duk eller nät, så nog skulle man kunne dölja lite räls i skogen så att den inte syns på film. Music 0 Citera
vesslan Postad 3 november 2007 Postad 3 november 2007 Plus att i marena ser allt bättre ut på grund av att det egentligen blir sämre:) Om du inte har en riktigt bar kamera förståssO.o 0 Citera
Octavianus Postad 3 november 2007 Postad 3 november 2007 är väll en smula skillnad, om du står på 100 meters håll, eller har en kamera en halvmeter ifrån. Tycker det va en rätt korkad/knäpp idé 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 12 november 2007 Postad 12 november 2007 I helgen fick jag mitt ex av BBC's Planet Earth, Jag kollade igenom avsnittet "Caves" och efter programmet så visade de en "Diary" från de olika inspelningsplatserna. Den åkningen som jag refererade till tidigare i tråden (åkning över ett berg av fladdermusbajs toppad med 1 miljon kackerlackor/kvadratmeter) tog dem 1 månad att göra, eller rettare sagt, den secene innifrån just den grottan tog dem 1 månad att filma. De använde en linbana som de byggde upp och "kameravagnen" hade två (vad jag förmodar) gyrohjul i höjd med linan för att stabilisera åkningen. Under denna inspelning bodde de alla fall utanför grottan, men vid ett annat tillfälle så fick teamet lov att bo nere i en grotta i 10 dagar för att kunna ta sig till den plats där de skulle filma. under deras vandring i grottan så bar de inte bara kameror och lampor med sig utan även en kran! Jag har bott ca 5 dagar i en gruva föra att dyka och filma, men vi har minst en gång om dagen gått upp till ytan för att se lite solljus och ringa hem. Jag kan säga att bo i en grotta helt utan solljus under 10 dagar är väldig extremt, det kanske inte låter så men det är välfigt mentalt jobbgit att inte få något annat ljus än de lampor man ta med sig in. Det var lite om "extrema åkningar"... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.