Jump to content

Hur vet jag att publiken kommer att förstå?

Unadrien

Recommended Posts

Hej Voodoo Film!

Ett problem jag har när jag skriver manus och gör film, är att jag aldrig riktigt vet om publiken faktiskt kommer att förstå det som händer. Jag vill givetvis inte säga det jag vill ha sagt rakt ut, men å andra sidan kanske jag är lite för otydlig ibland när jag försöker berätta det jag vill ha sagt.

Är det någon som har några bra tips på hur jag kan vara säker på att publiken kommer att förstå det jag vill ha sagt utan att jag ska behöva berätta det rakt ut?

Tacksam för svar, om det finns nån som har ett bra svar. =)

Tack för tipsen. Tanken är väl att jag även ska regissera filmen. Eftersom jag i mitt huvud redan vet hur historien ser ut, känns det som att det är lätt hänt, att jag tror att alla andra ska förstå allting klockrent. Jag laddar nog helt enkelt upp manuset och ser vad ni tycker. =)

Eh, va? Hur tänker du nu?

/Jakob

Ett manus kan ju filmas på ett sett som gör att filmen blir omöjlig att tolka - Men detta är inte manusförfattarens fel. Det är ju regissören som skapar själva filmen, det är hans ansvar att se till att publiken hänger med och förstår vad som händer i filmen.

Du kan aldrig vara säker på om publiken förstår men du kan ju bland annat tänka in dig hur puliken skulle uppfata det.

Det gäller att vara ganska så tydlig med det mesta.

På vissa kanske det är viktare att framhäva vad någon annan säger en huvpersonen för pubilken ska uppfatta det på rätt sätt.

Det är en evig fråga hur man ska göra och det bästa sättet är du gör så det käns rätt för dig men även låta enära vän till dig vara med och se när du framför din idé och då kan du se hur din vän uppfattade det hela.

Jag vet själv att det kan vara ganska så knepig efter som jag håller själv på med teater.

A96516

Konstigt att ingen verkar förstå frågan. Själv känner jag igen mig totalt. Det är svårt att veta hur mycket folk kommer att förstå av handlingen eftersom man själv är så inne i den och kan varenda detalj själv. Det är omöjligt att se på det man gjort själv på ett neutralt sätt. Man vill att folk ska fatta, men man vill inte vara övertydlig.

När jag har pratat med folk som har sett mina filmer så har jag många gånger nästan blivit förvånade när det visar sig att de verkligen har fattat allt. :-)

• 4 weeks later...

Oj. Voodoo kom ihåg mitt lösenord (och jag också!) trots att jag inte har varit här på två år. Fantastiskt. Nå. Jag är helt inne på Vilcans linje.

Hemmablindhet.

Jag skriver kanske på ett manus i ett halvår i alla fall innan jag skickar det nånstans. Om det inte är ett beställningsjobb. Jag skriver och skriver... ändrar och stryker... skriver om och flyttar och lägger till. Till slut vet jag knappt vad det står där. JAG manusförfattaren vet knappt. Jag måste ta reda på om det jag skrivit är begripligt. Jag ger det till en vän.

Vem som helst. Behöver inte vara nån som vet nåt om film eller manus, bara nån som kan läsa. Fattar man? Är min enda fråga. I första läget. Sen kommer följdfrågor. Minsta logiska lucka upptäcker vilken läsare som helst.

Bra. Jag får veta. Jag kan skriva vidare. Kanske förtydliga eller precis det motsatta på vissa ställen. Det är sen problemen kommer.

För låååångt innan nån publik ska se din film - om du vill göra långfilm finansierad av bolag vill säga - har du ett gäng producenter - som ska fatta. Fattar inte dom behöver du aldrig bekymra dig om nån publik.

Nå. Min erfarenhet är att folk i allmänhet begriper saker mycket bra. Sen ska man komma ihåg att alla inte behöver fatta precis allt heller. Hellre att de inte fattar nåt, än att man skriver dem på näsan med kryckig informativ dialog! Dessutom får ju alla tolka filmen som de själva vill. Kanske inte alls som du tänkte, men vad spelar det för roll?

Alla kommer aldrig att fatta allt. Jag tänker som så här; jag skriver det jag vill berätta, det jag brinner för, det jag tycker är kul och intressant. Äkta och inifrån, alla uppfattar fejk även om de inte kan sätta ord på det.

Huvudsaken är att huvudkonflikten framgår och att en eventuell producent förstår vad det handlar om - egentligen! Det där du ska kunna sammanfatta i ett par meningar helst :-) !! Vilket du självklart ska kunna göra även om du filmar själv och skiter i allt vad producenter heter.

En annan grej är ju om man låter en kompis (som kan analysera) läsa igenom manuset och analysera detta till punkt o pricka på samma sätt som man gör en filmanalys. På det sättet får manusförfattaren reda på vad läsaren fick reda på igenom att läsa manuset. Efter det är det bara att tillägga saker som inte riktigt nådde fram och detaljer som borde beskrivas mer tydligt.

Läs lite dramaturgi och om konventioner så löser det sig självt. Jo, jag har förstått frågan. Men ni verkar inte greppa svaret.

Det var inte dig jag menade, utan de som börjar snacka om att det inte är manusförfattarens jobb att göra filmen begriplig. Que!?!?