Jump to content

Unadrien

Members
  • Posts

    13
  • Joined

Personlig information

  • City
    Katrineholm
  • Job/title
    Student
  • Name
    Jonas Linde

Filmskapande

  • Influences
    Kill Bill, Quentin Tarantino
  • Interests
    Filma

Unadrien's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Jag var på tre olika antagningar förra året, Kalix, Katrineberg och Fridhem. Kalix gjorde bäst intryck på mig och i slutändan valde jag egentligen mest på vilka andra människor som sökte och vad det var för folk som gick på skolan. Tyckte att de som gick på Kalix var riktigt sköna. Här finns de flesta verktygen och förutsättningarna för att skapa film, inspiration och kreativitet med får man komma med själv. Det som saknas här är skådespelar-linje. Man skulle väl önska ibland att man kunde få göra en film där man bara enkelt kan få tag på någon som kan skådespela. Men eftersom det handlar om att lära sig göra film praktiskt så är det egentligen bara bra att man använder sina klasskamrater som skådespelare då de har större tolerans och förståelse för att det tar lite tid med saker och ting i början. Dessutom så hamnar man närmre verkligheten här när man gör sina filmprojekt då man faktiskt måste leta skådespelare på riktigt, vilket är väldigt lärorikt. Då får man samarbeta med folk utifrån också. På min höstfilm plockade vi in tre skådespelare av olika kvalité, men en av dem har faktiskt medverkat i flera långfilmer tidigare. 2:a året gjorde sina filmer med ännu mer etablerade skådespelare, bland annat Ulf Brunnberg. Jag har lite panik själv just nu. Har extremt svårt att välja inriktning till 2:a året. Vill göra allt.
  2. Hej Guttan! Jag går på Kalix Folkhögskola just nu, 1:a året. Jag måste säga att jag är väldigt positivt överasskad av hela skolan. Jag har helt plötsligt kommit så nära branschen och fått väldigt mycket kunskap om hur man gör film. Tempot här har varit högt, med många olika projekt pågåendes under hösten. Allting har varit väldigt lärorikt och skolan har ganska bra resurser. En hel del ljus- och ljud-utrustning, rätt så stor studio, redigeringsrum, egen liten biograf etc. Dock har man tyvärr inte tillgång till precis all teknik under 1:a året. De riktigt fina sakerna får man använda när man går 2:a året. Praktikperioden under 1:a året är ett riktigt bra tillfälle att skaffa sig branschkontakter och få se hur saker går till på riktigt. Vi har just haft vår praktikperiod på 7 veckor och har precis påbörjat slutprojektet som är dokumentärfilm. En av styrkorna med 1:a året är att man kan pröva på alla olika roller i en filmproduktion, testa massa olika saker inom film, experimentera, göra tv-reportage, tv-studio sändningar med mera. Det finns verkligen utrymme att göra mycket. Jag spenderade nästan alla dygnets timmar i något av alla projekt som pågick under hösten. De nackdelar jag ser med 1:a året är att det är lite motsträvigt att kunna fördjupa sig med teknik/lampor etc, så man får vänta till 2:a året. För den fotointresserade lämnar basårets kameror en hel del att önska. Men det är ju en baskurs. Vad som saknas i baskursen är dock introduktion till regi, som inte existerar alls. Vill man utveckla sitt kreativa berättande på djupet så ska man nog söka Fridhems Folkhögskola istället. Kalix Folkhögskola är mycket mer praktiskt inriktad på hur man jobbar i filmbranschen. Men det ingår även manusutveckling i utbildningen. Regi kan jag tycka iof är personligt uttryck så det är ju egentligen inget man kan utbilda sig i. Kalix är Kalix. Skolan är ganska liten. Man kan bli lite trött på att inte träffa några nya människor här. Men å andra sidan har det inte varit något stort problem, då man fått tid till att göra sidoprojekt. Men jag kan ändå tycka att det var väldigt skönt att åka ner till Stockholm på praktik och få tillfredställa sina kulturella behov. Kulturutbudet i Kalix består ungefär av musiklinjen som har några konserter då och då. Men allt som allt är jag riktigt nöjd med det jag fått ut av 1:a året! En grymt bra start in i filmsverige! Alla gästföreläsare har varit riktigt riktigt bra och vi har haft många inom olika områden! Hoppas den utvärderingen gav lite mer kött på benen. Sök till Kalix helt enkelt! :) Var du på antagningen förra året?
  3. Neblina - Vårt bidrag i nOO 2008, 24-timmarsklassen. http://i4.ytimg.com/vi/gHet04BZC74/1.jpghttp://i4.ytimg.com/vi/gHet04BZC74/2.jpghttp://i4.ytimg.com/vi/gHet04BZC74/3.jpg Årets kriterier: Tema: Utveckling Platser: På ett torg, en verkstad och ett smultronställe Saker: En vattenkanna, en fjärrkontroll och bomull. För mer info, se http://www.noofestivalen.nu
  4. Tanken från början med hela filmen var att Malin skulle ha en dröm, om än något märklig, som förändrade henne. Projektets arbetsnamn var egentligen "Drömmen" innan vi laddade upp den här. Men för att inte avslöja detta, kunde vi givetvis inte ha den titeln kvar. Texten som vi presenterade filmen här på Voodoofilm skrev vi i efterhand enbart för att folk skulle bli intresserade av manuset, läsa det och ge kritik. Dock inser jag nu, att det förmodligen var dumt att skriva en "promotional" text som inte riktigt var helt sann. För vad jag förstår så har det nu byggt upp förväntningar på filmen, som överhuvudtaget inte uppfylls. Jag förstår helt och hållet att du tycker att vi fuskar oss ur frågeställningen "Hur kommer hon därifrån?", och jag håller med. Om vi hade haft den frågeställningen i åtankarna från början så vore det verkligen lamt att det faktiskt är en dröm. Jag ångrar att jag/vi skrev som vi gjorde, tänkte inte riktigt på att vi inte alls haft den frågeställningen när vi skrev manuset, och vi tänkte inte på konsekvenserna av det. Ska ändra det med en gång. Men om du tänker bort den där dumma frågeställningen (som jag nu tagit bort) och ser manuset för vad det är, tycker du då fortfarande att det är dömt att misslyckas?
  5. Hejhej! Jag började läsa ditt manus, men jag kom inte speciellt långt. Jag tror du behöver läsa lite fler manusartiklar här på voodoofilm, om du vill skriva ett "korrekt" manus. Det var ganska mycket tekniska fel i manuset, och därför orkade jag inte längre än ½ sida. Det här antecknade jag på det lilla jag hann läsa iaf. När namn skrivs ut första gången skrivs de med STORA bokstäver. Du kan inte skriva "Hon får snabba flashbacks på saker som händer senare i filmen..." Du måste beskriva vad det är vi ser. Försök undvika kameranvisningar som "Närbild". Hur vaknar man upp hastigt? Du måste beskriva vad det är vi ser, återigen. Lär dig använda O.S (Off screen). Hur kan vi se att Pontus har ljusbrunt hår när hon bara hör honom? Det blev rätt många frågetecken. Men om du rättar till de tekniska felen så ska jag ta o läsa hela manuset. =) Lycka till!
  6. Hmm, intressanta tankar. Först vill jag säga att det är/var tänkt att det skulle sluta precis som det gör i manuset. Jag/vi har faktiskt inte ens tänkt tanken att det inte skulle funka. Men nu när ni säger det kanske det är lite för otydligt? Eller varför tror ni att det slutet inte skulle funka? En fråga, hur avslutar man ett manus? Jag trodde inte man skrev med eftertexter? Däremot kan jag tänka mig att man kanske ska skriva "FADE to black"? Tack för svaren. Ska gå igenom manuset och skriva om det efter kritik vi har fått, sen lägger vi upp en ny version. =)
  7. Malin, en vanlig tjej, vaknar upp på en brygga. Men det är nått som är fel. Fåglarna flyger baklänges, människorna pratar baklänges, allt går baklänges, förutom Malin som fortfarande går framåt. Vart har Malin hamnat, varför är det ingen som ser henne och varför har Malin hamnat där hon är? Manus av: Simon Gustafsson (Ydos) och Jonas Linde (Unadrien). Vårt första riktigta manus, vi är tacksamma för all konstruktiv kritik och feedback. =) Ego.Voodoofilm.pdf
  8. Tack för tipsen. Tanken är väl att jag även ska regissera filmen. Eftersom jag i mitt huvud redan vet hur historien ser ut, känns det som att det är lätt hänt, att jag tror att alla andra ska förstå allting klockrent. Jag laddar nog helt enkelt upp manuset och ser vad ni tycker. =)
  9. Hej Voodoo Film! Ett problem jag har när jag skriver manus och gör film, är att jag aldrig riktigt vet om publiken faktiskt kommer att förstå det som händer. Jag vill givetvis inte säga det jag vill ha sagt rakt ut, men å andra sidan kanske jag är lite för otydlig ibland när jag försöker berätta det jag vill ha sagt. Är det någon som har några bra tips på hur jag kan vara säker på att publiken kommer att förstå det jag vill ha sagt utan att jag ska behöva berätta det rakt ut? Tacksam för svar, om det finns nån som har ett bra svar. =)
  10. Väldigt intressant historia. Jag är inte direkt erfaren manusförfattare eller så, men jag har en hel del frågetecken om manuset. Här är lite saker som jag skrev upp som jag tänkte på när jag läste manuset, du kanske inte kan fixa det nu, men du kan ju tänka på det till nästa gång: Karaktärerna är ganska svaga. Man får aldrig reda på så mycket om dem, och du kanske skulle kunna karaktärisera dem mer i dialogerna. Kevin presenteras aldrig riktigt, jag fattade inte alls vem det var först. Känns lite orealistiskt att Greg inleder ett samarbete mellan psykiatrikern och dektektiven. Känns troligare att de skulle kontaktas separat. Psykiatrikern fyller för övrigt inte sin funktion i filmen som psykiatriker tkr jag inte, han känns mer som en assistent till dektektiven, och det kanske hade passat bättre om han faktiskt var det? Känns också lite orealistiskt att Frank har tid att komma direkt efter han fått uppdraget, som om han inte har nått annat att göra. Ännu mer orealistiskt är väl kanske att Greg får en tid hos Kevin och hinner dit direkt för att sedan träffa Frank en timme senare. Men det är ju bara detaljer och går att ändra väldigt lätt. Blir säkert bättre i filmen dessutom. I scenhuvudet till scen 9 står det "MORDPLATS 2". Det kan du ta bort. Du ska ju bara skriva vad det är för plats inte vad platsen har för roll i handlingen. Det finns bra tips för hur man ska skriva telefonsamtal bättre, eller mer korrekt, i nån av artiklarna här på voodoofilm, det borde du läsa, för det här blev ganska rörigt. Läs igenom manuset fler ggr nästa gång och eliminera alla stavfel. Lär dig använda O.S (Off Screen) och V.O (Voice Over). För oss som inte vet vad Tullbron är, är det väldigt svårt att tänka sig hur platsen ser ut. Skriv ett ord för att förklara platsen istället, och beskriv sedan platsen. För att göra det mer realistiskt, borde inte då polisen också utreda mordet? Det är ju trots allt ett mord, och då borde de faktiskt kontakta Greg. Frank vet Harolds namn utan att Greg nämner det. "stirrar ut i tomma intet?" Hur stirrar man ut i tomma intet när man ligger i sängen? Skriv att han stirrar upp i taket istället. Namn ska bara skrivas med stora bokstäver i dialog och när de presenteras 1:a gången. Slutet var lite konstigt, varför sköt Greg Harold? Han tänkte ju sekunden innan skjuta sig själv? Nu kanske du tycker att jag hittade mycket att klaga på, men du ville ju ha konstruktiv kritik och jag hoppas att det här kan hjälpa dig även om det kanske är försent. Det var kul att läsa ditt manus iaf, och själva historien tyckte jag var väldigt bra även om det finns mycket att förbättra. Vill gärna se filmen när den kommer. =)
  11. Det är sånt här man vill höra! Tack uppmuntran till filmskapandet. =)
  12. Kul grej att ni har fått honom att göra musik till filmen. Men är det verkligen värt att lägga ner 300 dollar på en låt? Om den blir skitdålig, vad gör ni då?:P Lycka till med filmen!
×
×
  • Create New...