Gå till innehåll

Manus: While asleep (16 sidor)


Toxx

Recommended Posts

Titel: While asleep

Voodooversion: 1

 

While asleep handlar om Greg som drömmer att hans kollega dör. Nästa dag berättar Greg om sin dröm för kollegan. Kollegan tror inte att det betyder något. Nästa dag hittas kollegan mördad och Greg kopplar in en privatdetektiv och en psykiatriker för att lösa mordfallet. De hinner inte långt innan Greg drömmer ytterligare en gång och den här gången är det om sin ex fru. Nu måste Greg försöka stoppa drömmen från att bli verklighet, innan det är för sent…

 

-----

 

Jag har redan börjat spela in filmen. Det ska bli mitt projektarbete i trean. Jag vet att det inte är helt korrekt manusmässigt med tex telefonsamtalen, men jag ville göra det förståligt för mig själv. Kommentera gärna.

While asleep RIKTIGT MANUS.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket. Funderar på att lägga upp filmen på youtube när den är klar. Har spelat in fem scener nu. Filmen blir nog 25 minuter ungefär. Den blir nog klar någon gång i januari tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

sådär ja, nu har jag läst igenom det. tycker den var helt okej! finns lite funderingar varför. tex, hur plötsligt privat detektiven blev så involverad i hela storyn osv. Men det är inget man lär störa sig på, Dock skulle man vilja ha lite mer teorier till morden, men som sagt det är ju en kortfilm. Good job, tyckte manuset förövrigt var bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade velat göra den längre och med mer djup i handlingen, men då skulle den bli för lång helt enkelt. Jag har hållit det enkelt och som du kanske märkte så är alla scenerna väldigt korta.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Inte så meningsfullt att kommentera manuset om du redan håller på och filma det. Det är ju roligare att kommentera om man kan komma med tips som gör någon skillnad.

 

Jag kan inte direkt ändra på något nu, det har du rätt i. Men man kan ju få tips så man kan skriva ett bättre manus nästa gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tjena!

Jag är grymt intreserad utav ditt manus, jag har precis börjat på mitt projektarbete. Det ska bli en stopmotion film på ca 5-10 minuter! Jag har läst egenom ditt manus och med stort intresse vill jag fråga dig ifall jag får använda manuset till att göran denna stopmotion film!

 

 

Om du vill disskutera med mig privat så kan du kontakta mig via mail eller msn!

sucram_d@hotmail.com!!!

 

Tack på förhand! //Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena!

Jag är grymt intreserad utav ditt manus, jag har precis börjat på mitt projektarbete. Det ska bli en stopmotion film på ca 5-10 minuter! Jag har läst egenom ditt manus och med stort intresse vill jag fråga dig ifall jag får använda manuset till att göran denna stopmotion film!

 

 

Om du vill disskutera med mig privat så kan du kontakta mig via mail eller msn!

sucram_d@hotmail.com!!!

 

Tack på förhand! //Marcus

 

Ps: Du kan också kolla in på min topic om filmen! http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=16759

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt intressant historia. Jag är inte direkt erfaren manusförfattare eller så, men jag har en hel del frågetecken om manuset. Här är lite saker som jag skrev upp som jag tänkte på när jag läste manuset, du kanske inte kan fixa det nu, men du kan ju tänka på det till nästa gång:

 

Karaktärerna är ganska svaga. Man får aldrig reda på så mycket om dem, och du kanske skulle kunna karaktärisera dem mer i dialogerna. Kevin presenteras aldrig riktigt, jag fattade inte alls vem det var först.

 

Känns lite orealistiskt att Greg inleder ett samarbete mellan psykiatrikern och dektektiven. Känns troligare att de skulle kontaktas separat. Psykiatrikern fyller för övrigt inte sin funktion i filmen som psykiatriker tkr jag inte, han känns mer som en assistent till dektektiven, och det kanske hade passat bättre om han faktiskt var det?

 

Känns också lite orealistiskt att Frank har tid att komma direkt efter han fått uppdraget, som om han inte har nått annat att göra. Ännu mer orealistiskt är väl kanske att Greg får en tid hos Kevin och hinner dit direkt för att sedan träffa Frank en timme senare. Men det är ju bara detaljer och går att ändra väldigt lätt. Blir säkert bättre i filmen dessutom.

 

 

I scenhuvudet till scen 9 står det "MORDPLATS 2". Det kan du ta bort. Du ska ju bara skriva vad det är för plats inte vad platsen har för roll i handlingen.

 

Det finns bra tips för hur man ska skriva telefonsamtal bättre, eller mer korrekt, i nån av artiklarna här på voodoofilm, det borde du läsa, för det här blev ganska rörigt.

 

Läs igenom manuset fler ggr nästa gång och eliminera alla stavfel.

Lär dig använda O.S (Off Screen) och V.O (Voice Over).

 

För oss som inte vet vad Tullbron är, är det väldigt svårt att tänka sig hur platsen ser ut. Skriv ett ord för att förklara platsen istället, och beskriv sedan platsen.

 

För att göra det mer realistiskt, borde inte då polisen också utreda mordet? Det är ju trots allt ett mord, och då borde de faktiskt kontakta Greg.

 

Frank vet Harolds namn utan att Greg nämner det.

 

"stirrar ut i tomma intet?" Hur stirrar man ut i tomma intet när man ligger i sängen? Skriv att han stirrar upp i taket istället.

 

Namn ska bara skrivas med stora bokstäver i dialog och när de presenteras 1:a gången.

 

Slutet var lite konstigt, varför sköt Greg Harold? Han tänkte ju sekunden innan skjuta sig själv?

 

 

Nu kanske du tycker att jag hittade mycket att klaga på, men du ville ju ha konstruktiv kritik och jag hoppas att det här kan hjälpa dig även om det kanske är försent. Det var kul att läsa ditt manus iaf, och själva historien tyckte jag var väldigt bra även om det finns mycket att förbättra. Vill gärna se filmen när den kommer. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tycker detta är riktigt bra. Man märker tydligt att thriller/spänning verkligen är din grej.

Det är bra att du väldigt ofta skriver detaljerat vad karaktärerna gör, det är något som jag själv borde tänka på mer, hehe.

Ser med stor glädje framemot att se slutresultatet, jag hoppas kunna komma på visningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt intressant historia. Jag är inte direkt erfaren manusförfattare eller så, men jag har en hel del frågetecken om manuset. Här är lite saker som jag skrev upp som jag tänkte på när jag läste manuset, du kanske inte kan fixa det nu, men du kan ju tänka på det till nästa gång:

 

Karaktärerna är ganska svaga. Man får aldrig reda på så mycket om dem, och du kanske skulle kunna karaktärisera dem mer i dialogerna. Kevin presenteras aldrig riktigt, jag fattade inte alls vem det var först.

 

Känns lite orealistiskt att Greg inleder ett samarbete mellan psykiatrikern och dektektiven. Känns troligare att de skulle kontaktas separat. Psykiatrikern fyller för övrigt inte sin funktion i filmen som psykiatriker tkr jag inte, han känns mer som en assistent till dektektiven, och det kanske hade passat bättre om han faktiskt var det?

 

Känns också lite orealistiskt att Frank har tid att komma direkt efter han fått uppdraget, som om han inte har nått annat att göra. Ännu mer orealistiskt är väl kanske att Greg får en tid hos Kevin och hinner dit direkt för att sedan träffa Frank en timme senare. Men det är ju bara detaljer och går att ändra väldigt lätt. Blir säkert bättre i filmen dessutom.

 

 

I scenhuvudet till scen 9 står det "MORDPLATS 2". Det kan du ta bort. Du ska ju bara skriva vad det är för plats inte vad platsen har för roll i handlingen.

 

Det finns bra tips för hur man ska skriva telefonsamtal bättre, eller mer korrekt, i nån av artiklarna här på voodoofilm, det borde du läsa, för det här blev ganska rörigt.

 

Läs igenom manuset fler ggr nästa gång och eliminera alla stavfel.

Lär dig använda O.S (Off Screen) och V.O (Voice Over).

 

För oss som inte vet vad Tullbron är, är det väldigt svårt att tänka sig hur platsen ser ut. Skriv ett ord för att förklara platsen istället, och beskriv sedan platsen.

 

För att göra det mer realistiskt, borde inte då polisen också utreda mordet? Det är ju trots allt ett mord, och då borde de faktiskt kontakta Greg.

 

Frank vet Harolds namn utan att Greg nämner det.

 

"stirrar ut i tomma intet?" Hur stirrar man ut i tomma intet när man ligger i sängen? Skriv att han stirrar upp i taket istället.

 

Namn ska bara skrivas med stora bokstäver i dialog och när de presenteras 1:a gången.

 

Slutet var lite konstigt, varför sköt Greg Harold? Han tänkte ju sekunden innan skjuta sig själv?

 

 

Nu kanske du tycker att jag hittade mycket att klaga på, men du ville ju ha konstruktiv kritik och jag hoppas att det här kan hjälpa dig även om det kanske är försent. Det var kul att läsa ditt manus iaf, och själva historien tyckte jag var väldigt bra även om det finns mycket att förbättra. Vill gärna se filmen när den kommer. =)

 

------

 

Jag tar åt mig all kritik och jag var medveten om ungefär hälften av de saker du nämnde. En del saker går för snabbt och det är jag medveten om. Jag hade velat utveckla allt mer och gjort det till en långfilm. Då hade karaktärerna varit mer personliga.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Slutet var lite konstigt, varför sköt Greg Harold? Han tänkte ju sekunden innan skjuta sig själv?"

 

----------

 

Man får aldrig reda på vem han skjuter. Det slutar olika i mitt huvud varje gång jag läser det...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...